Gå til innhold

Hva venter oss i 2006?


Anbefalte innlegg

Simen1:

Dette med 10x tok jeg fra en artig flash demo om denne nye måten å lage harddisker på.

 

Sjekk den ut selv her. Hvor vitenskaplig korrekt den kan jeg ikke garantere hehe.

http://www.hitachigst.com/hdd/research/rec...rAnimation.html

 

 

Apropo intel. Det er rart at de ikke gjør noe med bus/minnekontroller arkitekturen sin? Ville tro at de kunne dratt fra bra om de gjorde noe her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Innen CPU fronten har Charlie Demerjian hos www.theinquirer.net skrevet tre 'artikler' om 2006. Spennende :)

 

2006 Ahoy! -SERVER

 

2006 Ahoy! -DESKTOP

 

2006 Ahoy! -LAPTOP

5363044[/snapback]

Klassiske eksempler på "sop-i-hop"-artikler og bør kun leses med store mengder salt tilgjengelig. Sånn sett så er det på sin plass å dele ut en passende pris:

 

Best Literary Work Award 2005 - Science-Fiction: Charlie Demerjian for his 2006 Ahoy! series

 

:shrug:

5363619[/snapback]

 

Ja, vel, det burde du vel vite bedre enn noen andre. Siden du er ekspert på akkurat det. :roll:

 

:shrug:

Lenke til kommentar
Ja, vel, det burde du vel vite bedre enn noen andre. Siden du er ekspert på akkurat det.  :roll:

 

:shrug:

5363770[/snapback]

 

Men The inquirer skriver ofte enormt mye piss. Jeg leser stort sett aldri artikler der, og jeg tar ikke det som står der for god fisk...

5363946[/snapback]

 

Da skulle du visst hvor mange hardwaresider som skriver nyheter fra inquirer :)

Er flere ganger noen der har snappet opp noe som ikke stemmer også har det gått som nyheter på veldig mange internasjonale sider.

Lenke til kommentar
hw.no bruker jo the inq. som kilde i noen nyhets artikler. Men de har vel et litt frynsete rykte. Men dermed ikke sagt at alt de skriver er tull, men sikkert mye av det også hehe.

5366132[/snapback]

Jeg sier ikke at disse artiklene det henvises til bare er tull, men det blir representert en rekke påstander som det ikke finnes tilstrekkelig dokumentasjon for. Uten å overdrive, så vil jeg tørre å påstå at Charlie har urealistisk høye forhåpninger til "Conroe", "Merom" og "Woodcrest". Dette er egentlig ikke så rart ettersom han lenge har hypet opp Pentium-M, som disse nye kjernene mer eller mindre baserer seg på. Charlie spådde også at "Yonah" ville bli uslåelig, men når det kommer til stykket så har det vist seg at den i beste fall yter middelmådig sammenlignet med ekte dobbelkjerne-prosesessorer på samme klokkefrekvens. Ser man bort i fra dette så er det ellers mye interessant han skriver tross alt :)

Lenke til kommentar
Må si jeg ikke gleder meg så veldig til vista, mener og huske at de skulle emulere openGL ved hjelp av DX 10, vet ikke om jeg er så interesert i det.

 

iram med flash bacup når du skrur av pcen tror jeg hadde funka utorlig bra.

 

vi får håpe de satser på minde strømforbruk etter hvert da, kansje 2006 kunne blitt de vifteløse året? eller er det mer sansynelig om 2007? kan hende 2006 blir det året vi blir overlastet med kopibeskyttelser.

5362847[/snapback]

 

Ang. emulering av OpenGL med DX10 så har jeg ikke kunnskaper spesiellt innen det området, men jeg vil gå ut ifra at mesteparten av grafikkapplikasjoner og spill vil bruke mer og mer DX istedet for OpenGL. De fleste spill nå bruker jo DX og jeg har vel sett at endel gfx applikasjoner har et eget valg for å velge mellom OpenGL og DX.

 

Med tanke på i-RAM:

Såvidt jeg har fått med meg så holdes i-Ram'en i live med den lille "strømtassen" som en "avslått" pc gir ut på bussene. Med "avslått" menes her da altså avslått men ikke brutt strøm. Hvis du skjønner. Jeg tror i-Ram går over på batteridrift _kun_ hvis du fysisk bryter strømmen til PC, altså med bryteren bak på PSU eller drar ut kontakten.

Jeg tenkte på akkurat det samme selv men fant ut at løsningen kunne bli noe sånt som dette:

1st boot choice: i-Ram

2nd boot choice: CF på ide port

Booting fra i-Ram går alltid bra så lenge i-RAm ikke mister strøm, hvis i-Ram mister strøm og blir nullstillt/formatert/slettet/expunged eller hva du vil kalle det, så booter pc'n fra CF kortet. CF kortet inneholder en bitteliten linuxinstallasjon som booter, finner en server, laster ned et nytt hdimage til i-Ram og rebooter. Vips så er du tilbake der du var. (Sålenge du har et relativt nytt image selvfølgelig).

Bakdelen med den løsningen blir da at du enten må ha en server stående å gå (evt. en nslu2 eller en wl500g) eller legge hdimaget på internett med følgen at det vil ta jævli lang tid å laste det ned på nytt :) Det er sannsynligvis noe slikt jeg vil gjøre på min PVRpc når jeg får den opp. Da blir den nesten helt lydløs. (Vannkjølt)

 

-C-

Lenke til kommentar

Jeg pleier å lese artikler på mange forskjellige sider om emner som interesserer meg, slik at jeg får flest mulig forskjellige synsvinkler på saken/nyheten. Er ikke alltid TheInQ har tatt så feil, spesielt når det gjelder specs + ytelse på kommende grafikkort. Jaja.

 

Jeg tør ikke å kjøpe Vista, ikke før folk har hatt det en stund og jeg har mulighet til å lese (bl.a. her) brukernes erfaringer, om de er fornøyd, om det virkelig lønner seg å oppgradere fra XP osv.

 

Liker ikke dette ryktet om at OpenGL offisielt ikke støttes av Vista

(ryktet virker forsåvidt troverdig, dessverre, i og med at det står/sto oppslag om det på OpenGL sin hjemmeside).

Jeg tror det er viktig at DX ikke blir en endelig standard, som vi har sett kan spill bli flotte med OpenGL også - utviklingen fortsetter jo der og. Finnes sikkert andre applikasjoner jeg ikke kjenner til som favoriserer OpenGL..(?). Blir jo i teorien lettere for skjermkortprodusenter å lage en arkitektur som fungerer bra, dersom det er kun en API. Men likevel... liker ikke tanken.

 

Konsoller er ikke en del av hw.no's område kanskje..? Jeg må i alle fall få si at jeg er grisespent på hvordan Playstation3 blir, og hvordan den og dens online tilbud blir i forhold til Xbox360.

 

Gleder meg også til å følge med på GPU-utviklingen(skal prøve å ikke oppgardere..hehe), og evt. utviklingen/lanseringen av fysikkort, om det blir en hit eller ei. Får vi mulighet for 'Next-Gen'-grafikk på PC'en i løpet av 2006, og kommer det spilltitler som 'er' next-gen? Blir spennende!

 

Fordelene med DX10 og SM 4.0 er vel minimale det første halve året i alle fall... :)

Lenke til kommentar
Jeg pleier å lese artikler på mange forskjellige sider om emner som interesserer meg, slik at jeg får flest mulig forskjellige synsvinkler på saken/nyheten. Er ikke alltid TheInQ har tatt så feil, spesielt når det gjelder specs + ytelse på kommende grafikkort. Jaja.

Nåvel, dem har tatt veldig mye feil her også. Men jo nærmere et produkt er lansering jo mer er the inq til å stole på.

 

Når det gjelder Vista og OpenGL så vil - slik jeg forstår det - OpenGL ICD's med funksjonalitet over 1.4 og IHV extensions (fra nVidia, ATi etc.) fremdeles kunne kjøres natively, men disse vil ikke ha tilgang til de hardware akselerte desktop funksjonene (Aero), noe man har med MS sin OpenGL via DX10 driver. Dette er dermed ikke mye til et problem så fremst man har kun en skjerm og kjører OpenGL applikasjoner i full-screen.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil ha et bedre 32bits WinOS nå så kan du kjøpe Windows 2003 Server - Web Edition(støtter opptil 2GB mem) som ikke koster mange hundrelappene mer enn XP Pro.

 

Deretter går du igjennom W2k3 workstation mod'en på msfn.org og du har en vesentlig raskere, nyere, mindre ressurskrevende og bedre workstation enn med WinXP.

 

Er du usikker kan du laste ned en 180d trial fra msdn.microsoft.com. Jeg har kjørt dette i flere år allerede, aldri hatt problemer kun fordeler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Og alle spillene jeg skal spille /programmene jeg skal bruke som krever 2000/XP vil kjøre problemfritt i et OS som spillet offisielt ikke støtter? :ermm:

 

EDIT: Har du 32-bits versjonen? Vil du anbefale denne foran 64-bits versjonen? Tror jeg skal teste ut begge...takk for tipset :)

 

BTW..får ikke fylt ut skjemaet som trengs for å få download-linken på mail. De godtar ikke telefonnr. mitt (eks: +47 99999999). buggar.

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...