Gå til innhold

Har korpsmusikk gått av moten?


Thomassg

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Personlig så er det 2 ting i verden jeg syns er helt utrolig nerdete, de 2 tingene er korps og orientering.

 

Korps er kjip musikk, og det ser ut som de fleste som spiller i korps har det kjipt, veit ikke hvorfor, men de ser ikke mye happy ut når de tusler nedover gata med ett kjempehorn, og en uniform som ser rå heit ut.

 

Jeg er så glad jeg ikke blei med i korps!!

 

Orientering trenger vel ingen forklaring.

 

Så svaret på om korps musikk er ''ut''? ja, korps musikk er ut!

 

 

Jeg vil bare si at "korpsmusikk" er SÅ mye mere enn bare masjer!!! Jeg spiller i korps selv og det er så mye bra musikk som er skrevet til korps! Det jeg desidert liker best og spille er filmmusikk :) I korpset vårt har vi spilt bl.a spilt musikk fra Indiana Jones, Harry Potter, Narnia, James Bond, Blues Brothers osv osv... Det er helt greit å ikke like korpsmusikk, men da bør du har hørt det meste som er innenfor korpsmusikk, og det er ikke bare masjer!! ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si at "korpsmusikk" er SÅ mye mere enn bare masjer!!! Jeg spiller i korps selv og det er så mye bra musikk som er skrevet til korps! Det jeg desidert liker best og spille er filmmusikk :) I korpset vårt har vi spilt bl.a spilt musikk fra Indiana Jones, Harry Potter, Narnia, James Bond, Blues Brothers osv osv... Det er helt greit å ikke like korpsmusikk, men da bør du har hørt det meste som er innenfor korpsmusikk, og det er ikke bare masjer!! ;)

 

Helt enig. Marsjer og nasjonalsanger på 17. er ikke akkurat veldig gøy å spille, men er jo godt å få trent "marsjambisen".

 

På festkonserten til fylkesmesterskapet i april spilte oss i kretskorpset en Blues Brothers låt med kult lys og selfølgelig Blues Brothers-solbriller. :D

Lenke til kommentar

Helt enig. Marsjer og nasjonalsanger på 17. er ikke akkurat veldig gøy å spille, men er jo godt å få trent "marsjambisen".

 

På festkonserten til fylkesmesterskapet i april spilte oss i kretskorpset en Blues Brothers låt med kult lys og selfølgelig Blues Brothers-solbriller. :D

 

 

Bra du er enig! Vi hadde en hel Blues Brothers konsert vi :) med to som spilte The Blues Brothers + Alle hadde på seg dresser, hvite sokker, solbriller og hatt :) Det var kjempegøy! Hva spiler du? :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg synes korps og korpsmusikk sårt trenger litt fornyelse.

 

Når jeg ser korps føles det som de har kommet rett ut av en tidsmaskin fra 70 tallet. Det er synd, for musikk og underholdning er jo en bra ting i utgangspunktet.

 

 

Buekorps... Jugend med millitærfetish. Hva f... gjør de egentlig, annet enn å bråke med skarptrommene sine?!

Lenke til kommentar

Ser tydelig fortsatt at for mesteparten er korps synonymt med 17. mai. Jeg tror faktisk at dere hadde hatt et annet syn på korps om dere hørte noe annet enn nasjonaldagmusikk. I helgen om to uker er det NM for brass band i Bergen i Grieghallen og musikken der blir svært forkjellig fra 17. mai-musikk.

Lenke til kommentar

Jeg slutta nettopp i korpset. Det var forsi det bare var to stykker som var ca. like gamle som meg der. Selvfølgelig handler det om musikken også, men det er ikke mye morro uten det sosiale. Det er utrolig deilig når du kjenner at du virkelig klarer å treffe notene og alle spiller bra sammen.

 

Jeg er ingen fan av korpsmusikk, og nei, jeg klarer ikke høre på det. Ihvertfall ikke over lengre tid. Det finnes mye tøff korpsmusikk og, men det må bli utført bra. Jeg skjønner hvorfor folk ikke liker musikken, men er det ikke å gå over streken å kalle det "satans verk"? Javel, det er mulig korps er nerdete, ukult, whatever you call it, men ikke rakk ned på andre som spiller. det er bra noen fortsatt spiller og støtter korpsene.

 

Selv om det å høre på aspirantkorpset ikke er noen øreorgasme, så fortjener dem fortsatt respekt. Å spille i korps gir deg ikke akkurat høy kul-faktor, men de som spiller i korps skal ha respekt. De tar imot mye kritikk og det at dem fortsetter å spille er tøft gjort av dem.

 

Dei korpsene som er kule er dei som speler samba. DET VIL ALDRI GÅ AV MOTEN.

 

Det gjorde vi forrige 17. mai! Det var kult, men ikke alle tilskuerne var ikke like fornøyde. Da skulle det være marsjer, ikke samba :p

Endret av Haawy
Lenke til kommentar
1) Hva har en gjeng med sekkepipeblåsere med korps å gjøre? Forsåvidt tøff musikk, men litt skivebom.

 

2) Et metal(?)band som leker med synth? Svulstig nok, men korps?

 

Da foreslår jeg heller noe som dette:

1) Et skotsk korps, men like fullt korps, vel? la gå,

hadde kanskje vært en bedre representant.

 

2) Det morsomme er jo at metalbandet faktisk ikke bruker noen tradisjonelle metalinstrumenter, kun koprsinstrumenter på denne melodien! Synthet, ja, men det er like fullt korpsinstrumenter! Tuba istedet for bass, og trompeter, tverrfløyter og annet som de andre hovedinstrumentene (la gå, det er kanskje noen strykere der inne,da). Trommene er også ganske korpsaktige, om enn litt mer bombastiske enn normen. Det eneste som faktisk er typisk metal er jo vokalene!

Lenke til kommentar
1) Hva har en gjeng med sekkepipeblåsere med korps å gjøre? Forsåvidt tøff musikk, men litt skivebom.

 

2) Et metal(?)band som leker med synth? Svulstig nok, men korps?

 

Da foreslår jeg heller noe som dette:

1) Et skotsk korps, men like fullt korps, vel? la gå,

hadde kanskje vært en bedre representant.

 

2) Det morsomme er jo at metalbandet faktisk ikke bruker noen tradisjonelle metalinstrumenter, kun koprsinstrumenter på denne melodien! Synthet, ja, men det er like fullt korpsinstrumenter! Tuba istedet for bass, og trompeter, tverrfløyter og annet som de andre hovedinstrumentene (la gå, det er kanskje noen strykere der inne,da). Trommene er også ganske korpsaktige, om enn litt mer bombastiske enn normen. Det eneste som faktisk er typisk metal er jo vokalene!

 

 

Skal du ha ordentlig korps hør på eikanger-bjørsvik

 

Eller stavanger brass band

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...