Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mener du at fildeling er stjeling


Anbefalte innlegg

det er ingen lover som sier at du ikke kan dele musikken din med kompiser. om du har 50000 kompiser er vel heller ikke ulovlig?

5353940[/snapback]

 

 

Joda. I åndsverksloven. Kun deling til deg selv og din helt nære sfære er tillatt, typisk kone og barn.

5357432[/snapback]

neida.. den loven vil jeg se først før jeg gir meg. jeg mener det i teorien ikke er lov til å bruke mer enn 1 kopi ad gangen heller jeg.. du har lov til å sikkerhetskopiere CDer, og å lage en kopi til å ha i bilen, på hytta etc. men du kan bare bruke en ad gangen, dvs om du låner bort en kopi av cden din, har du ikke lov til å høre på orginalen.. selfølgelig bare teoretisk det siste..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kanske ikke rart folk laster ned? Når alt skal være så dyrt.

 

Koster vel over 80.- å gå på kino nå? Latterlig dyrt,norge er vel blandt de 3 dyreste landene i værden å gå på kino i.

 

En cd koster hva da? 120.- + ? alt for dyrt,når selve cd'en koster under 1 krone å produsere, hvor mye får artisten av disse pengene som blir betalt for en cd,sikkert ikke mye.

 

Er vel lov å laste ned,bare ikke dele ut.

 

Man burde få lov til å kopiere det man kjøper,er helt spinnvillt at det ikke skal være lov å kopiere en cd man eier.

Lenke til kommentar
det er ingen lover som sier at du ikke kan dele musikken din med kompiser. om du har 50000 kompiser er vel heller ikke ulovlig?

5353940[/snapback]

 

 

Joda. I åndsverksloven. Kun deling til deg selv og din helt nære sfære er tillatt, typisk kone og barn.

5357432[/snapback]

neida.. den loven vil jeg se først før jeg gir meg. jeg mener det i teorien ikke er lov til å bruke mer enn 1 kopi ad gangen heller jeg.. du har lov til å sikkerhetskopiere CDer, og å lage en kopi til å ha i bilen, på hytta etc. men du kan bare bruke en ad gangen, dvs om du låner bort en kopi av cden din, har du ikke lov til å høre på orginalen.. selfølgelig bare teoretisk det siste..

5357476[/snapback]

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html

Lenke til kommentar
Må si jeg slettes ikke har noe som helst dårlig samvittighet for å laste ned noe som helst. Spesielt ikke når jeg ser hvordan de store stjernene, managerene osv har det. De flommer over av penger. Og for ikke å snakke om Hollywood- bleiebarna som får tredd penger ned i lommeboken allerede fra fødsel.

Fri nedlasting for de som vil det, sier nå jeg  :w00t:

5353700[/snapback]

 

ENIG. Det jeg lurer på når blir det nok med penger til alle disse folkene? Hvor mye skal de tjene før det blir nok? Ja, ja, skjønner nok at de må ha "en liten" reserve til framtidige investering osv.osvv, men det virker ikke for meg at det er så mange som sliter med økonomien i denne media bransjen.

 

For å være helt ærlig syns jeg at de som tjener en del på fildeling bør spytte litt penger inn til alle disse firmaene som lager de tingene vi laster ned.

 

Tenk deg bare. Hadde det ikke vært for fildeling så hadde i hvertfall jeg ikke hatt bruk for en raskt internett forbindelse, ikke hadde jeg oppgradert min datamaskin så ofte heller og ikke hadde jeg kjøpt så mange blanke CD/DVD plater.

 

Nå vet jeg at det allerede finnes en liten skatt inbakt i prisen på de balnke mediene, og det får holde. De andre produsentene av hardware og ISP selskapene kunne jo lage en slik ordning de og.

 

Men det som er problemet er at til og med hvis dette med ekstra skatt på disse varene hadde blitt tatt i bruk, så syns jeg at de (la oss kalle dem) Hollywood haiene ikke hadde vært fornøyde.

 

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Er det stjeling a ta opp programmer fra tv?

 

 

I så fall lever vi i en verden med bare tyver!

5371102[/snapback]

Nei, ingen som sa noe særlig tidligere når folk bare brukte videospillere til å ta opp. Uansett så er inntektene på de fleste filmene som går på TV allerede håvet inn først (Kino>Video>TV)

Lenke til kommentar

Kan noen evt presisere for meg hvordan lovgivningen er per dags dato?

 

Slik jeg har forstått det har den nye "nedlastingsloven" som den forrige regjeringen vedtok som skulle tre i kraft fra 01.01.06 IKKE trådd i kraft? Og i følge stortingsmeldingen fra november er det fortsatt lov og laste ned så lenge en ikke laster opp (deler)?

Lenke til kommentar

Å legge ut beskyttet materiale kan vel kanskje regnes som heleri, mens nedlasting er etter dagens lovverk definitivt ikke er å regne som stjeling. Ved en lovendring vil dette fort kunne endre seg til å defineres som stjeling.

 

Det som er realiteten i dag er at musikksalget i Norge har tatt seg kraftig opp samtidig som fildeling har økt i omfang. Dette skyldes muligens at folk nå kan laste ned ny musikk og høre på den før de løper i butikken for å kjøpe en kopi med bedre kvalitet der?

Lenke til kommentar

Vel siden det ikke er lov ved norsk lov, å verken dele eller laste ned musikk og film så kan det vel karakteriseres som stjeling.

 

Det at de tok tv-seriene også, stiller jeg meg mer uforstående til. Da kan man jo ikke ta opp på vhs heller.

 

Om industrien taper penger på det er en annen sak. Det er jo flere som indirekte har innrømmet at de lekket albumet sitt med vilje, for å nettopp oppnå bedre salg. Hadde vært spennende å sett om industrien faktisk tapte penger på dette fenomenet, men det lar seg vel vanskelig gjøre i praksis.

Lenke til kommentar

grunnen til at det er ulovlig å dele tv-serier er kun fordi alle som ripper serier fra div amerikanske stasjoner, fjerner reklamen i rippingen.

 

Selv synes jeg dette er fantastisk bra, og synes det er patetisk at det skal være ulovlig med deling av tv programmer kun fordi reklamen er fjernet.

 

Selv laster jeg ned diverse filmer, musikk mm (og MASSE Discovery og National Geographic dokumnetarer, har ikke parabol/kabel her jeg bor :no: ).

MEN en LP samling på nesten 1000 stk og 400Cd og sikkert 100 DVd (alt orginalt), gjør at jeg føler det som om jeg har støttet den bransjen nok spør du meg!!

 

Er det tyveri?? Tja si det......

Lenke til kommentar

Okey la meg ta en liten oppsummering av det nokså rimelige lille tankekartet jeg har over moral og etikk:)

 

1. Spill

Man stjeler jo ikke, man bare låner en Iso\Bin\Rar-fil for en knappe 5 min så er den sletta;)

2. Musikk

Musikk er vel noe man har litt mer permanent men der synes jeg det er lov å ta å laste ned litt fordi: man får hørt på ei cd før man kjøper den(for hvor mange ganger har man ikke kjøpt ei cd og funnet ut at det var bare dritt på hele cdn forutn den du hørte på radjon), man kan jo bare ta å laste ned noen av de derre teite fangende poplåtene som dør ut om non måneder uten å faktisk måtte betale 200 kr for ei hel plate, men så bestemmer man selv hva man vil laste ned og jeg feks har kjøpt det meste av det jeg har lastet ned og jeg har blant annet utvidet min musikkinteresse fordi jeg eller andre har lastet ned musikk.

3. Film

Film er jo bare man ser en gang forutn viss man virkelig digger filmen da:/

men de fleste bare en gan da:/

4. ?

Men det som (jeg tror) startet den virkelige nedlastningen er nu fast månedspris på internett. det er vel ingen som sitter å laster ned for fullt viss det sku ha vært en timebetaling?...

stakkars den som må betale internettregninga da:/

5. ?

det er alltids godt å få noe som staten ikke har ''skatta'' eller ''momsa''

tough... så er det vel skatt på internettregninga, harddisk osv...

rart uansett hva man har så har staten fått sin del:/

en liten off topic her:

det er skatt på det man tjener og i tilleg skatt på det man bruker av det man tjente!!

her snakker vi pengesil me dobbel filter:/

6. Pengene i systemet

Kjendiser i form av musikk å film ser man sjelden går konk ved untak av narkotika eller andre dyre behov....

derimot spillselskaper, så har en del gått konk pga pengeproblemer.

 

men alt i alt er jeg for nedlastning :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel jeg er for fildeling av flere grunner.

 

1. Jeg har Xbox og småsøsken. altid moro når de stygge ungene har ødlagt cden jeg har brukt over 500 kroner på.. og det er jo ingen måte og få denne erstatet selv om du har betalt for lisens som du kaller det. hadde det bare gått ann og lever inn cden betale 10 - 20 kroner og få ny når de alerede vet du har betalt lisensen for og bruke programvaren dems. Takk modchip og fildeling spart meg for og kjøpe spill flere ganger.

 

2. Har et par ganger at jeg har kjøpt spill som ser heftige ut på kover. men når du starter det opp er det være en sims. så jeg er tilhenger av "prøve før man kjøper"

 

3. Har hendt jeg har sett på tvn om ettermidagen og er nesten kvalmt og se på hvor rike enkelte kjendiser er kjøper flere biler om dagen til hverandre og sånn. så jeg ser ingen grunn i og gi dem enda mere penger.

Lenke til kommentar

Fryktelig mange her i tråden som bruker ordet stjele om fildelere, blir nesten det samme som å si at hvermansen er tyv fordi han benytter seg av en avis som ligger på en benk ute i en park.

 

Hovedproblemet med fildeling er at materialet er veldig lett tilgjengelig på nettet, hvorfor dra ned på den lokale sjappa og betale penger for en cd-plate som er stygt overpriset når man kan få den gratis fra en to tre click.com ?

 

I alle fall så må man også se på faktorer som blandt annet at det har blitt mer naturlig å laste ned musikk fra nettet enn det har blitt å kjøpe den over disk, dette kalles noe så enkelt som evolusjon. Uansett så er det bransjen som må tilpasse seg forbrukeren og ikke forbrukeren bransjen.

 

Ønsker forbrukeren å betale mindre for musikken så får bransjen sørge for at varen blir billigere, ønsker man lettere tilgjengelighet med god kvalitet så får de sørge for det også.

 

Hovedproblemet pr dags dato er nok at bransjen er paranoid og på død og liv skal tilpasse forbrukeren til et mønster som passer dem salgsmessig og ikke selve forbrukeren. Som for eksmpel selge deg musikk som kun kan spilles av på pcen du sitter på og som har helt klare begrensinger når det gjelder bruk. De er nok paranoid fordi de på død og liv skal passe på at du ikke greier å lure dem for noen tjente kroner, helst så skal du ikke engang la andre en famile få se på for eksempel en dvd film du har kjøpt (les kjøpsavtale) eller låne den ut for den saks skyld.

 

Ikke egentlig rart at jeg sitter og koser meg med Tv-serier som jeg laster ned over adsl linja mi, kan jo ikke si at jeg har dårlig samvitighet fordi :

 

a) Det er noen sære serier jeg ser på.

b) Disse sendes som regel ikke i norge.

c) Hadde disse vært tilgjengelig på Kabel/satelitt så hadde jeg sikkert tatt de opp på video.

d) Serier som har en viss spenning i ser man jo heller på tv for å forvare spenningen av å måtte vente en uke av gangen for å finne ut av hva som skjer neste gang selv om man lett kunnet fått tak i hele sesongen på nettet men da hadde man sett hele moroa på en gang og blitt fort ferdig med fornøyelsen.

 

Nei, det er på tide at industrien tilpasser seg bruksmønsteret vårt, om de da ønsker å tjene penger på nye teknologier og slippe intens lobbyvirksomhet for å kriminalisere en hel generasjon med pc-brukere av alle aldre.

Lenke til kommentar

De som sier fildeling er stjeling er påvirket av musikkindustrien sin propaganda, uten tvil.. Tankegangen er slik, jeg kjøper en cd, den er min bare min, my precious... Så har jeg lyst å gi den til noen, da ripper jeg den og gir den til en annen, mitt valg, ikke noen annen..

 

De som mener dem taper penger er produsenter av slike oppgulp artister som går igjen på vg lista .. les; idol, boybands etc.

Om det ikke hadde vært for hard reklamering, fiksing av diverse lister så hadde ingen kjøpt de.

 

Om jeg ikke kunne laste ned musikk, så hadde jeg ikke kjøpt det heller.. Idag kjøper jeg kanskje 1/1000 album, mye av grunnen er at mange artister klarer kun å levere en bra sang, så hvorfor i alle dager kjøpe hele drittplata..

 

Og om vi går over i en genre som interesserer meg mer, spillindustrien.. Det kommer en del spill i løpet av et år, for det første har jeg ikke råd å kjøpe alle, for det andre vil jeg ikke ha de alle sammen heller..

Men jeg kjøper en del spill etter å ha prøvd dem med crack, rett og slett fordi jeg ønsker å støtte disse produsentene, samtidig har dem kanskje en online del der du må ha original key for å spille. Dette gjør at spillet varer lenger og at verdien for meg øker..

 

Så hva med at musikkindustrien tenker i samme baner, f.eks selger dem en cd med key som gjør det mulig å se konserter av bandet live på pc`n, eller noe i den retningen..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Jeg er for fildeling fordi man får tak i musikk på en lett og enkel måte som kan spilles av over alt. Jeg er kresen på lydkvaliteten og alt under 196kbit/s er uhørbart. Derfor er mange nedlastningsbutikker på nettet uaktuelle for meg samtidig som jeg synes at musikken er for dyr.

Lenke til kommentar

For å kun snakke om musikk..

Nå er vel det ennå mp3 filer de fleste laster ned. Til sammenligning kan du gå i butikken å kjøpe deg en cd med cover og papirinnlegg. Kan det i det hele tatt sammenlignes? Spør i tillegg en audiofil om saken, så trur jeg man får et klart svar! Å laste ned en mp3 fil for å lytte på den kan vel nesten sidestilles det å ta opp en låt fra FM radioen til kassett bortsett fra at du slipper å vente på at favorittlåten skal spilles over eteren.

Så lenge plateselskapene ikke tilbyr høykvalitets nedlasting selv så kan de slutte å gnåle om tapte inntekter, tyveri osv! :cry:

Endret av oj9900
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...