Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mener du at fildeling er stjeling


Anbefalte innlegg

Det funker ikke å si at det er å stjele når det er en funksjon som fungerer for alle personer med internett i hele verden... Det er helt crasy å kalle alle som har lasta ned noe på napster, kazaa, limewire, ol. for tyver!

 

Når dette har blitt så populært som det har, kan man ikke klage. Bare utnytte det som best en kan. F.eks. har det jo nå poppa opp nedlastningsprog.s som koster penger, som lovliggjør å laste ned. Det er måten å se på det; en laaang kampanje for å få folk gira på nedlastninger og så la tjenesten koste penger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, at jeg laster ned japanske serier (tekstet på engelsk) som jeg ellers ikke kunne fått sett her i europa, anser jeg ikke som stjeling.

 

Ei heller at jeg laster ned musikk. (Som jeg uansett ikke hadde betalt for)

Det som jeg regner som bra musikk, har jeg allerede i CD form. (ja, det som jeg synes er bra, kjøper jeg for å støtte bandet)

 

Har også +-100DVD'er (originale kjøpt i butikk) Synes 170-180 kroner er en grei pris for DVD'er. CD plater burde hatt en pris på rundt 100.- Hadde jeg hatt mulighet til å laste ned musikk i *.wav kvalitet til mellom 10-30 kroner pr. sang eller 100.- for ett helt album, så skulle jeg kjøpt mer musikk på nett (pr. dags dato handler jeg ikke musikk på nett fordi jeg føler det som en rippoff)

 

Ja, jeg vet mange vil si at 160-192kbps er mer enn nok, noe jeg selv mener er tull.

Da spesielt hvis jeg kaster en vanlig cd-plate inn i bilen, så kan jeg spille mye høyere uten forvregning på diskant enn hvis jeg kaster inn samme sangene på 160-192kbps. (Dette gjelder det meste av musikk, muligens ikke så mye på ren techno som annen musikk, men poenget er der)

Lenke til kommentar

:yes: Har aldri kjøpt så mye musikk og film som nå jeg, laster ned hører og ser på og ja ....KJØPER det jeg liker etterpå. film & musikkbransjen må se dette aspektet også.

Et annet poeng, isp skrur opp hastigheter så det monner....hvorfor? vil at VG skal browse raskere...kanskje. Nei, det er ikke bare fildelere som er sorte får her.

Hele samfunnet er bygd opp sånn kall det låne stjele eller wtf. Ingen dauer av dette da......man må se ting i perspektiv..... Grått nytt hår ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med P@rm@nn. Kjøp av musikk avhenger om man har penger til det eller ikke.

Er man fattig bør man med ren samvittighet laste ned musikken for da hadde man ikke hatt råd til å kjøpe den uansett.

Jeg vil også differensiere musikkbransjen litt. Det norske markedet er overfor store internasjonale artister, en liten knøtt. Om vi kjøper eller laster ned betyr forsvinnende lite for om disse fortsetter som artist eller ikke.

Derfor kjøper jeg kun album av artister som ikke har brutt igjennom internasjonalt. Altså for det meste av norske artister. Resten laster jeg ned med skinnende ren samvittighet.

Tross alt; ta ei dum og moralløs bimbo som Britney Spears: Ho håver inn 40 millioner dollar i året...

Er hennes karriere avhengig av at vi nordmenn kjøper musikken?----->Nope!

Norske plateselskaper som selger den dritten vil nok reagere, men hva så?

Vi kan laste ned den musikken fra nettet og dermed kutte ut et....prisgivende mellomlegg, mens artistene kommer seg ørlitegrann nærmere jorda.

Altså musikk av nordiske artister bør man kjøpe, for at artistene og plateselskapene skal ha et anstendig inntektsgrunnlag.

Ellers:

Enjoy Torrents! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er enig med P@rm@nn. Kjøp av musikk avhenger om man har penger til det eller ikke.

Er man fattig bør man med ren samvittighet laste ned musikken for da hadde man ikke hatt råd til å kjøpe den uansett.

 

Det er jeg uenig i. Ren samvittighet har man ingen grunn til å ha. Om det er nok til å stoppe en får være opp til den enkelte. For meg er det ikke nok, på den annen side kjøper jeg fortsatt cder, dog ikke med Brittney Spears ;-)

Lenke til kommentar

Nå synes jeg mye av fildelingsproblematikken er svært overdreven her i landet...

 

 

men se for eks i Kina.. der man har egene piratfrabrikker... der en artist kansje har 2-5000 solgte cder mens cden egentlig har solgt i opplag på 1 mill eller 2,

da kan man snakke om fildelingsproblematikk...

 

Nedlasting for salg = fy fy, det er jeg enig i men vanelig nedlasting er mer en berikelse og vekker heller lysten for å gå å kjøpe mer.. (nei jeg vil ikke ha en cd samling av brente kopier i stua.. )har tilogmed kjøpt meg winkopier... XP er faktisk mye bedre enn tidliger ver. jeg har "brukt" fra M$..

 

 

men jeg ser flere og flere vil kontrolere min hverdag.. M$ vil, musikk/film industi vil osv osv.. de vil hvite hvor når og helst hvem jeg bruker produktene sammen med med..

 

 

får vel om ikke så lenge utpresssningesbrev fra M$,sony & CO med regning på kr 250 pr år for å holde kjeft om at jeg har sett lolita18 og spilt "oha hele natten" med nabofruen et x antall ganger.. uten at min egen frue er/var tilstede...

 

Er vel på tide å se mer på denne overvåkningssiden av problematiken?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

...og dessuten er temaet litt utdebattert kanskje? Virkeligheten der ute blir nok ikke så veldig påvirket av at en gjeng pc-nerder her inne mener at de ikke stjeler, der de sitter med harddisker med gig på gig medfilmer, musikk og sw de aldri har betalt for. Få det inn i huet: all uautorisert kopiering er tyveri pr definisjon. Det faktum at "alle" gjør det, spiller ingen rolle. Folk som tar noe uten lov, er tyver. Spør hvem som helst over 3 år.

Vh.

Lenke til kommentar

Men du, det er akkurat like urettferdig for oss forbrukere når vi kjøper musikk lovlig så blir vi tvingt på DRM som gjør slik at vi f.eks bare kan spille musikken på ipod, utrolig irriterende men laster man derimot ned musikken så slipper man DRM man kan bruke musikken hvor man vil..

 

så hva med å se på dagens regelverk..? hvorfor skal vi tvinges til å bare kunne spille musikken på Ipod, vi har jo kjøpt den..? har vi ikke..?

 

 

Offtopic: Norge har ikke råd til dette, vi har heller ikke råd til gitarstrenger, toalett, klasserom, maling, kan ramse opp masse masse her.. hvorfor sitter vi med P2 på skolen..? skolesystemet i Norge er helt feil oppbygd se å lær av Finland..

Endret av glad
Lenke til kommentar

...og den andre tingen du tar opp:

Jo, Norge HAR råd til en simpel cd-plate. At skolen din ikke har kjøpt den, har andre grunner enn økonomi. Treghet og latskap, uenighet om disponering av penger, tungvinn innkjøpsordning kan være aktuelle grunner. Men ikke bland dette inn i en diskusjon om tyveri, er du snill.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med P@rm@nn. Kjøp av musikk avhenger om man har penger til det eller ikke.

Er man fattig bør man med ren samvittighet laste ned musikken for da hadde man ikke hatt råd til å kjøpe den uansett.

 

Det må være det mest idiotiske og tåpeligste jeg har hørt i mitt liv..

Så du mener altså at hvis man ikke har penger til noe så er det greit å stjele det?? LOL...

 

Jeg har ikke råd til en Mustang GT så jeg tror jeg stjeler den..LOL

Lenke til kommentar

Nå bruker du tomme argumenter, hvorfor er det ikke like urettferdig..? det er mye mer urettferdig at "noen" som kjøper musikk skal få DRM på den, dette er utrolig irriterende at du bare kan spille av musikken i WMP eller Itunes.. hva om jeg bruker Linux å kjøper musikk? hvordan skal jeg da klare å spille den av? drm er noe skikkelig fyfy, tilogmed BillGates kritiserer den nå..

 

Offtopic:

...Og hva med den nye fine brikken alle har i hovedkortene sine siden P3, når den blir tatt i bruk så blir det full boikott av Microsoft for min del.. Palladium eller hva de nå kaller det skal kunne se om noe er ulovelig å sperre adgangen til filene umiddelbart..

 

Offtopic:

Har du lest windows sin EULA?

Endret av glad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...