Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mener du at fildeling er stjeling


Anbefalte innlegg

Nei, man tar ikke noe fra det selskapet. De taper garantert mer hvis jeg går i en butikk å stjeler dvd/cden uansett. Da taper de penger på å lage coveret :p

 

Kjøper ting som jeg syntes er gode, som gta spillene. Men orker ikke betale for gta på nytt når jeg allerede har kjøpt det på xbox. Og bruker ikke dvden, mindre støy og strev å bruke iso.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ser jeg på fildeling som en slags promotering av produktene til hvert enkel artist eller produsent.

 

F.eks Muse hadde ikke noe spesielt forhold til før eg lastet de ned og begynte å høre på de. Nå har jeg alle platene deres og mye fan-effekter.

Windows har jeg kjøpt fordi det er et program jeg bruker mye, hadde først en piratkopi av det.

Word har jeg og kjøpt fordi jeg bruker det mye, samme historien som med Windows.

Hele NFSu serien har jeg kjøpt fordi jeg likte spillene, de og hadde jeg først piratkopiert.

 

Listen kan bli enda lengre, men håper dere tar poenget mitt. Liker jeg artisten, programmet eller spillet for den saks skyld, så kjøper jeg det. Tar piratkopieringen som en slags "prøve". Kanskje ikke alle er enige med meg men det er ihvertfall slik jeg mener at kopieringen kan og bør brukes. :)

Lenke til kommentar

Jeg har god samvittighet når det gjelder fildeling, og det tror jeg også er viktig å tenke på i denne sammenhengen. Å sammenligne det med å laste ned digitale KOPIER av musikk eller film på internett og det å stjele noe fysisk i en butikk blir for dumt.

 

Grunnen til at jeg har så god samvittighet er at jeg kjøper mer plater i butikken nå enn før, nettopp pga av fildeling. Interessen min for alle typer sjangre av musikk har eksplodert de siste årene. Noe bare MÅ jeg ha i handa.

 

Også kom jeg til å tenke på en sang av Weird Al Yankovic:

 

Don't take away money from artists just like me

How else can I afford another solid gold Hum-Vee

And diamond-studded swimming pools

These things don't grow on trees

So all I ask is, "please don't download this song..."

 

:))

 

Plateselskapene bør/MÅ senke prisene og selge et bedre produkt. Og da tenker jeg i retning av bonus matriell, musikk videoer osv, bedre innpakning osv.

 

Spennende å se hva de finner på... de kan ikke stoppe fildeling. Og fortsetter de å saksøke 12åringer og gamle damer vil de miste støtte.

 

Å laste en digital kopi er ikke det samme som å stjele.

Lenke til kommentar
crichton:

"Hvis jeg kopierer nyeste CDen til Robbie Williams og legger den på nett så er det brudd på lov om åndsverk".

 

Nettopp, og det er jo det vi prater om. I mine øyne innebærer dette tyveri.

Alt annet er egentlig OT

7556966[/snapback]

Men det er jo nettopp tyveri det ikke er.

 

Jeg sier ikke at det er lovlig eller diskuterer om det er moralsk rett eller ikke. Jeg bare påpeker at det er to forskjellige ting.

 

Hvis du på død og liv skal bruke et mer belastende uttrykk, hvorfor ikke kalle det mord isteden?

Lenke til kommentar

jeg synes fil deling er helt greit jeg :) skal de få fil deling av spill til og forsvinne må de lage et system som ligner på steam :dribble: helt genialt... slipper de j..cd ene og spilet er det bare til og laste ned igjen og igjen :)

 

ang penger: jeg tror ikke akurat artister og lign har problem med økonomien :tease:

Lenke til kommentar
crichton:

"Hvis jeg kopierer nyeste CDen til Robbie Williams og legger den på nett så er det brudd på lov om åndsverk".

 

Nettopp, og det er jo det vi prater om. I mine øyne innebærer dette tyveri.

Alt annet er egentlig OT

7556966[/snapback]

Men det er jo nettopp tyveri det ikke er.

 

Jeg sier ikke at det er lovlig eller diskuterer om det er moralsk rett eller ikke. Jeg bare påpeker at det er to forskjellige ting.

 

Hvis du på død og liv skal bruke et mer belastende uttrykk, hvorfor ikke kalle det mord isteden?

7558856[/snapback]

 

se det fra min vinkel:

1 jeg lager musikk, og selger den.

2 du får tak i en kopi og bruker musikken, men betaler ikke noe til meg

OG DETTE ER IKKE TYVERI?

Du synes ikke engang at det likner på tyveri? Et begrep tatt ut av lufta? At "voldtekt" passer like bra/dårlig?

Du er ironisk, håper jeg.

Mord vil jeg kalle det som skjer med den kvisete tenåringen som først deler ut mitt åndsverk når jeg (dessverre bare i fantasien) får kloa i han.

Endret av Vetahutt.2
Lenke til kommentar
Svaret mitt er nei, hadde man kunne kopiert mat på samme måte og like enkelt, skulle man da ta betalt for å CTRL-V litt til U-land?

 

Men, så er det jo en litt annen sak med software, da noen faktisk har laget det.

7567514[/snapback]

 

Helt enig med deg ;) Jeg tenker og sånn. Det jeg kopierer, vil fortsatt være der det var før.- Jeg tar ikke noe fra noen, men jeg kopierer det. For eksempel, hvis jeg går i en butikk og ser en COla, så går jeg hjem og kopierer denne, og drikker den. Selvfølgelig vil ikke det ha noe å si! Det er alltids noen andre som vil kjøpe denne colaen. Problemet er vel at det er så mange osm gjør det ;) Cola ville tapt litt hvis de mistet ca. 20 000 000 kunder, pga. de kopierer sin cola fra én flaske.

Lenke til kommentar

Nei, siden jeg kjøper såpass mange filmer/DVD'er osv. så synes jeg faktisk ikke at det å laste ned er tyveri. (f.eks jeg har alt som er kommet ut av simpsons, siden det er bare til sesong 8, så har jeg alt fra sesong 1 tom 15 på pc'n)

 

Hvordan skal jeg ellers få tak i musikken slik jeg vil ha den... :hmm: Ikke kan jeg kjøpe den i butikken (hvorfor skulle jeg foresten gjøre det, jeg "eier" jo ikke plata ifølge de som selger den til meg..) Jeg får ikke lov til å bruke den på det mediet jeg ønsker (kopisperre slik at jeg ikke skal kunne kopiere den enkelt til HDD'n) Er jeg så uheldig at jeg kjøper en mp3 lovlig, så føles det som om jeg forsøker å spise brød som er lettere muglet, med pittelitt med sukker på og skal da overbevise meg selv om dette harske brødet, som rasper ned igjennom halsen min er "kanongodt" fordi det er 3 sukkerkorn på det. Kvaliteten er elendig, det er DRM infisert, ikke får jeg velge format selv og jeg får ivertfall ikke velge hva jeg skal spille det av på.

Lenke til kommentar
Nei, siden jeg kjøper såpass mange filmer/DVD'er osv. så synes jeg faktisk ikke at det å laste ned er tyveri. (f.eks jeg har alt som er kommet ut av simpsons, siden det er bare til sesong 8, så har jeg alt fra sesong 1 tom 15 på pc'n)

 

Hvordan skal jeg ellers få tak i musikken slik jeg vil ha den...  :hmm: Ikke kan jeg kjøpe den i butikken (hvorfor skulle jeg foresten gjøre det, jeg "eier" jo ikke plata ifølge de som selger den til meg..) Jeg får ikke lov til å bruke den på det mediet jeg ønsker (kopisperre slik at jeg ikke skal kunne kopiere den enkelt til HDD'n) Er jeg så uheldig at jeg kjøper en mp3 lovlig, så føles det som om jeg forsøker å spise brød som er lettere muglet, med pittelitt med sukker på og skal da overbevise meg selv om dette harske brødet, som rasper ned igjennom halsen min er "kanongodt" fordi det er 3 sukkerkorn på det. Kvaliteten er elendig, det er DRM infisert, ikke får jeg velge format selv og jeg får ivertfall ikke velge hva jeg skal spille det av på.

7567702[/snapback]

 

Hva er greia med å forsvare nedlastning av data som er beskyttet av opphavsrettm med at man kjøper så ofte i butikk, så det er helt ok.. Det må være noe av det dummeste jeg har hørt.

 

Er det ok å kjøre i 80 km/t? i et boligstrøk på helgene, siden du i ukedagene kjører i 50 km/t?

 

Denne tråden burde ha blitt stengt for lenge siden. Her er det mange misforståelser, og det er jo bare å plukke brukernavn å lage statistikk over hvor mange som egentlig laster ned ulovlig. Loven er temmelig simpelt og er ikke til å misforstå, uansett hva man måtte mene personelig.

Lenke til kommentar

At noen burde gjøre noe med fildeling er vel kanskje rett. Dette blir kanskje noe usaklig; men at det burde bli vanskeligere å laste ned piratkopiert materiale synes jeg er på sin plass. Forhåpentligvis filtrerer man vekk en stor del fjortiser som sitter med Limewire, og overlater båndbredden til de som virkelig står for fildeling.

Lenke til kommentar

Ben-o: Det er jo helt feil. Platebransjen må heller prøve å mache "tjenestene" aka ulovlig fildeling. Den eneste måten å stoppe fildeling er å tilby et bedre produkt i forhold til prisen. Jeg har ikke kjøpt en eneste CD de siste 4 årene. Dette er fordi utvalget en har i platebutikkene er mye dårligere enn fra intrenett. Hvis det hadde funnet en lovlig tjeneste, der hastigheten var god mens prisen er lav. I tillegg et mangfold av formater og kvaliteter samt et enormt utvalg og selfølgelig uten noen form for DRM eller kopisperrer. Dette ville helt klart utkonkurrert ulovlig fildeling.

 

Btw: Jeg støtter (ulovlig) fildeling intill det kommer et bedre tilbud som er lovlig og har en bedre "fornøydhet"/pris i forhold til ulovlig fildeling.

Lenke til kommentar

hva har dere imot fjortisser egentlig? tror dere er så mye bedre selv? svar for dere nå da! ang fildeling: skal plateselskapene og film selskapene klare og kutte ned fildelingen så må de fixe noen gode tjenester med go hastighet. prisene burde også være lave!

 

Obs jeg er ikke fjortiss selv :dontgetit: er 15 :D:p

Lenke til kommentar

Deling av filmer over internett er bare en ny metode av deling som folk har gjort i all tid. Hvis jeg kjøper MI3 og gir den til naboen min, så har jeg delt hele filmen på noen sec, han betalte ikke noe. Han kan for eksempel gi den til en annen person, så ser han personen den og gir den til en annen person. Samme prinsipp, bare at det skjer tusen ganger raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...