Gå til innhold

Når folk dør, hvor tror dere de "er" ?


Anbefalte innlegg

Det folk oppfatter som personlighet, er ikke annet enn elektriske signaler i hjernen/hormoner.

 

Kroppen er ikke noe annet enn en komplisert datamaskin, med formål til å formere seg.

5358398[/snapback]

 

 

Det er noe "alle" vet, men det gir oss fremdeles ingen kunnskap om det som eventuelt kan befinne seg utenfor vår verden, if anything. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det folk oppfatter som personlighet, er ikke annet enn elektriske signaler i hjernen/hormoner.

 

Kroppen er ikke noe annet enn en komplisert datamaskin, med formål til å formere seg.

5358398[/snapback]

 

 

Det er noe "alle" vet, men det gir oss fremdeles ingen kunnskap om det som eventuelt kan befinne seg utenfor vår verden, if anything. ;)

5358832[/snapback]

 

Det vil etter logikken da ikke være mulighet for personligheten/sjelen å forflytte seg etter min mening.

Lenke til kommentar
Ikke hvis sjel = personlighet (og ingenting annet) nei.  :)

5363046[/snapback]

 

Ja, det er bare det at folk fatter ikke det. De tror personligeten, også kjent som sjelen ikke kan forsvinne uten videre.

 

All energi går over til noe annen form(ikke til annen dimensjon, men annen form for energi), det gjør strøm(elektriske signaler) som hjernen styres av. Det blir som å skru av dataen ved å dra ut strømkabelen.

Endret av co2
Lenke til kommentar
Ikke hvis sjel = personlighet (og ingenting annet) nei.  :)

5363046[/snapback]

 

Ja, det er bare det at folk fatter ikke det. De tror personligeten, også kjent som sjelen ikke kan forsvinne uten videre.

 

All energi går over til noe annen form(ikke til annen dimensjon, men annen form for energi), det gjør strøm(elektriske signaler) som hjernen styres av. Det blir som å skru av dataen ved å dra ut strømkabelen.

5363158[/snapback]

 

Alt i en datamaskin er kunstig; en maskin har ikke følelser, den kan ikke se, og den er strengt tatt en avansert automat.

Lenke til kommentar

I flere religioner finnes det tanker om at en havner i himmelen/helvete etter en dør, at en blir reinkanert osv...

 

selv har jeg kanskje litt mer budhistisk tilnærming til døden: når en død blir vår jordiske "jeg" (kroppen) "resirkulert" til naturen (gravlagt i kiste, lagt i urne osv) mens den psykiske "jeg" tar del av "verdenssjelen" og blir så fornyet til et annet liv....

Lenke til kommentar
Ikke hvis sjel = personlighet (og ingenting annet) nei.  :)

5363046[/snapback]

 

Ja, det er bare det at folk fatter ikke det. De tror personligeten, også kjent som sjelen ikke kan forsvinne uten videre.

 

All energi går over til noe annen form(ikke til annen dimensjon, men annen form for energi), det gjør strøm(elektriske signaler) som hjernen styres av. Det blir som å skru av dataen ved å dra ut strømkabelen.

5363158[/snapback]

 

Alt i en datamaskin er kunstig; en maskin har ikke følelser, den kan ikke se, og den er strengt tatt en avansert automat.

5369174[/snapback]

 

Menneskekroppen blir bare noe enda mer avansert, følelser er ikke noe annet enn signaler i form av horomoner etc

Lenke til kommentar
Ikke hvis sjel = personlighet (og ingenting annet) nei.  :)

5363046[/snapback]

 

Ja, det er bare det at folk fatter ikke det. De tror personligeten, også kjent som sjelen ikke kan forsvinne uten videre.

 

All energi går over til noe annen form(ikke til annen dimensjon, men annen form for energi), det gjør strøm(elektriske signaler) som hjernen styres av. Det blir som å skru av dataen ved å dra ut strømkabelen.

5363158[/snapback]

 

Alt i en datamaskin er kunstig; en maskin har ikke følelser, den kan ikke se, og den er strengt tatt en avansert automat.

5369174[/snapback]

 

Menneskekroppen blir bare noe enda mer avansert, følelser er ikke noe annet enn signaler i form av horomoner etc

5369617[/snapback]

Beste svaret hittil, vi vet at alt er energi. Vi består av energi, energien i denne verdenen er konstant og vi kan derfor ikke komme til en ny verden. Vi går derimot over til en annen form for energi.

 

Det er det jeg tror

Lenke til kommentar

Menneskekroppen blir bare noe enda mer avansert, følelser er ikke noe annet enn signaler i form av horomoner etc

 

 

En maskin vil aldri kunne bli selvbevisst, og vil heller aldri kunne filosofere over f.eks hva som er meningen med livet.

5371164[/snapback]

 

Om en maskin utvikles langt nok, så ja, da kan den bli selvbevist.

Lenke til kommentar

Menneskekroppen blir bare noe enda mer avansert, følelser er ikke noe annet enn signaler i form av horomoner etc

 

 

En maskin vil aldri kunne bli selvbevisst, og vil heller aldri kunne filosofere over f.eks hva som er meningen med livet.

5371164[/snapback]

 

Om en maskin utvikles langt nok, så ja, da kan den bli selvbevist.

5372324[/snapback]

 

Kun hvis den delvis består av organisk materiale.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Menneskekroppen blir bare noe enda mer avansert, følelser er ikke noe annet enn signaler i form av horomoner etc
En maskin vil aldri kunne bli selvbevisst, og vil heller aldri kunne filosofere over f.eks hva som er meningen med livet.

5371164[/snapback]

Om en maskin utvikles langt nok, så ja, da kan den bli selvbevist.

5372324[/snapback]

Kun hvis den delvis består av organisk materiale.

5372343[/snapback]

Jeg vet ikke om noe klar definisjon på "Organisk" og "ikke-organisk" materiale. Jeg ser ikke bort i fra at en elektrisk robot som har like avansert hjerne som en maur er like smart som mauren. Men det å sammenligne mennesket med noe er vanskeligere siden det ikke finnes noe menneskeskapt som kan sammenlignes med en menneskehjerne. Men den dagen maskiner blir så avanserte så tviler jeg ikke på at de kan være like smarte, bevisste og følelsesladde som mennesker.

Lenke til kommentar

Hvordan skal maskiner kunne bli selvbevisste og følelsesladde? Maskiner er jo bare programmert med avanserte algoritmer. Man kan fortelle hva en maskin skal gjøre ved hjelp av programmering, men at den skal bli like bevisst og følelsesladde som oss mennesker? :hmm:

 

Edit: beklager dette ble kanskje litt OT, men.

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
Hvordan skal maskiner kunne bli selvbevisste og følelsesladde? Maskiner er jo bare programmert med avanserte algoritmer. Man kan fortelle hva en maskin skal gjøre ved hjelp av programmering, men at den skal bli like bevisst og følelsesladde som oss mennesker? :hmm:

 

Edit: beklager dette ble kanskje litt OT, men.

5374928[/snapback]

 

En menneskehjerne er ikke så mye annet enn en cpu uansett. Forskjellen er at den kan programmeres delvis om etterhvert. Følelser er ikke annet enn elektriske impulser og fyrende neuroner som er basert på lærte eller medføtte reaksjoner. Det at den er så avansert kan vel diskuteres. Den har massiv kapasitet men ekstremt dårlig prosesseringshastighet.

 

Jeg mener at evnen til å ta inn ny kunnskap og bruke dette til dagen er en av tingene som skiller oss fra dagens datamaskiner og jeg vil tro dette er mulig å gjenskape. Følelser er nok også mulig å gjenskape da mange av disse allerede kan forklares biologisk og psykologisk.

 

Likevel mener jeg at dette ikke utelukker en høyere kraft av et eller annet slag. Hvordan denne kraften arter seg er det vel egentlig umulig å si men for meg å si at det ikke er mulig at vi har noe fantastisk i vente etter døden ville vært dumt. Hva vet jeg? Det er utrolig hva som er mulig. Med tanke på hva denne kraften i såfall har skapt og hvor utrolig fantastiske vi og andre arter, bare her på jorden, er så vil ingenting forundre meg.

Lenke til kommentar
Hvordan skal maskiner kunne bli selvbevisste og følelsesladde? Maskiner er jo bare programmert med avanserte algoritmer. Man kan fortelle hva en maskin skal gjøre ved hjelp av programmering, men at den skal bli like bevisst og følelsesladde som oss mennesker? :hmm:

5374928[/snapback]

Det som må gjøres for at de skal bli like bevisste og følelsesladde som oss mennesker er i det minste å vidreutvikle de slik at kapasiteten blir på høyde med kapasiteten til en menneskelig hjerne. En slik utvikling vil nok ta flere tiår. I tillegg må de programmeres på en hensiktsmessig måte. Altså slik at den er i stand til å prøve, feile, lære på egenhånd og lære ved hjelp av påvirkninger utenfra på en lignende måte som barn lærer på egenhånd og via påvirkning utenfra.

 

Jeg vet ikke om noe klar definisjon på "Organisk" og "ikke-organisk" materiale.
Definisjonen på organisk materiale er stoff som inneholder karbonatomer.

5377274[/snapback]

Ergo: Stål er organisk, plast, metangass, diamant, støpejern, "sand" på sandpapir, CO2, kretskort, osv.. I følge den definisjonen har vi altså organiske datamaskiner allerede nå. ;)

Lenke til kommentar
Men vist menneske hjernen er så lik en datamaskin, hvordan ble den til..? Hvard det en ape, som pluttelig fikk mange følelser, og mye mere vetti skallen enn de andre apene..?

 

Og vist vi er mennesker, hvordan er vi blidt programert..? Ved et smell..?

5389460[/snapback]

Føler at det sklir litt off oopic her nå, men:

 

Igjennom en evolusjonsprosess vel? Ikke plutselig fikk, men gradvis fikk. Det er så mange som undervurderer evolusjonens kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...