Gå til innhold

Tonos krav mot norske bedrifter


Anbefalte innlegg

Hvilken musikk er det egentlig TONO krever avgift for? For det er vel en del musikk som faller utenom dem. F.eks egenprodusert musikk, lokale band uten støtte av noe slag som bare vil ha litt publisitet, en del artister som har sett seg lei på musikkbransjen og ikke vil samarbeide med de. F.eks de venstreradikale rapperne fra oslo som jeg ikke husker navnet på nå.

5328247[/snapback]

 

Gatas parlament.

 

Tono krever avgift for sine medlemmer, men så og si alle musikere som spiller ute eller har utgitt plate er jo medlemmer. Det er mulig dette kan endre seg i tiden framover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, Tono har faktisk lov til å kreve to ganger, en kringkastingsavgift og en fremføringsavgift. Dette er svært gammel praksis i både norsk og europeisk opphavsrett. Selve spørsmålet om "dobbel" avgift er dermed ikke spesielt kontroversielt idag.

5327640[/snapback]

Syns det er helt riktig at TONO krever kringkastingsavgift og en fremføringsavgift. Men ikke begge deler til samme tid, som jeg har oppfattet at dette dreier seg om.

I mine øyne (ører) er ikke radiolytting i arbeidstiden fremføring.

Når jeg lytter til radio hører jeg på musikk som er belastet av kringkastingsavgiften.

Når jeg går på Jazzkaféen hører jeg på musikk som er belastet av fremføringsavgiften.

 

En bedrift som har en radio stående på fremfører ikke den musikken som blir spillt på radioen.

 

Selv om jeg så absolutt er for at artister skal ha det som kommer til dem, er jeg ikke enig i at TONO skal kunne avgiftsbelegge radiolytting i bedrifter som fremføring. Radiomusikk faller under kringkasting.

 

Inntil noen greier å overbevise meg for at bedrifter fremfører musikken fra radioen de lar de ansatte lytte på i arbeidstiden, mener jeg at dette tiltaket fra TONO er feil og ulovlig. Dertil også respektløst og grådig.

Lenke til kommentar
Hvilken musikk er det egentlig TONO krever avgift for? For det er vel en del musikk som faller utenom dem. F.eks egenprodusert musikk, lokale band uten støtte av noe slag som bare vil ha litt publisitet, en del artister som har sett seg lei på musikkbransjen og ikke vil samarbeide med de. F.eks de venstreradikale rapperne fra oslo som jeg ikke husker navnet på nå.

 

Vel. For oss som driver med radio krever de en generell avgift, men de gidder ikke høre etter hva playlister vi stiller opp eller noe, de bare fordeler kronene etter en eller annen nøkkel. Tidligere fikk de spillelistene fra oss, men det ble vel for mye jobb, og dette kom kanskje dermed i konflikt med innkrevingen av pengene eller noe. Det hadde jo vært FOR galt om de faktisk hadde fått gjort det de skal gjøre, nemlig dele ut penger til artistene.

 

Man kan derimot, om man kun kjører på gratis-musikk (offisiell, gratis musikk) mest sannsynlig drive en radio eller lignende uten å betale penger til Tono/Gramo.

Lenke til kommentar

Tror det er slik at man selv må melde et verk inn til TONO for å få det registert. For å få det registert må det være spillt inn på en CD og noe greier. Husker jeg leste retningslinjene for dette en gang.

 

Men uasnett, dette forslaget her er jo bare høll i hue. De syter over at folk laster ned musikk via nettet, og svarer med å pålegge oss _enda_ mer kostnader for å høre på musikken.. Nei, fytti rakkern. Som musiker blir jeg bare flau over dette.

Lenke til kommentar

Jævla parasitt hele organisasjonen. Faen det ødelegger julen med sånne provoserende utspill i bakhodet. Har musikkbuisinessbransjen opp til halsen. NHO burde gått ut og oppfordret til ikke bare å la være å svare, men som ble sagt tidligere i en post her: Kreve unnskyldning og fakturere for saksbehandling. Så skulle slimålene få smakt egen medisin :evil:

Lenke til kommentar

<saklig>

Her kan vi flytte noen ganske flytende grenser.

 

Argumentasjonen for dette er som følger:

 

Dersom bedriften stiller til rådighet for sine ansatte en PC med lydkort, legger de til rette for fremføring av musikk, og er derfor berørt av lovregulerte lisensregler. Lydkort kan nemlig brukes til å spille av musikk fra artister som er medlemmer i TONO.

 

Denne problemstillingen er faktisk i prinsippet helt identisk med følgende argumentasjon, som vil flytte grensene enda et stykke:

 

Dersom bedriften stiller til rådighet for sine ansatte en stikkontakt med strøm, legger de til rette for fremføring av musikk, og er derfor berørt av lovregulerte lisensregler. Strøm kan nemlig brukes til å spille av musikk fra artister som er medlemmer i TONO.

</saklig>

 

<rant>

I mine øyne er det naturlig for NHO å anbefale at TONOs medlemmer blir pålagt å utgi all sin lisensbelagte musikk på et format som ikke kan la seg spille av i det hele tatt i en arbeidssituasjon eller i arbeiderens hjem(~mekontor). Kun på den måten kan NHOs medlemmer skånes for framtidige tåpelige krav fra TONO.

 

Dette ville være den beste løsningen for alle. Norske forbrukere sparer penger på å kjøpe musikk, bedrifter slipper unna parasittkrav fra TONO og TONO slipper å bekymre seg for at platekjøpere skal gjøre ulisensiert bruk av deres lisensierte komposisjoner.

 

TONO/RIAA/MPAA og andre slike bransjeorganisasjoner har gjennom de siste fem årene kjørt en kraftig svertekampanje mot seg selv. Opplyste forbrukere som meg har etterhvert opplevd at å kjøpe en CD fra Sony eller andre som slåss så hardt for å begrense brukerens rettigheter, faktisk medfører en dårlig smak i munnen. De saksøker stadig flere privatpersoner for feil bruk av varer kjøpt hos dem, samtidig som de innskrenker dine bruksrettigheter og legger på til dels skadelige begrensninger på formatene.

 

I tillegg lager de nye formater slik at de skal kunne kontrollere brukeren mest mulig. Eksempelet på at CD-plater fra Sony installerer rootkits som ødelegger driverene til CD-spillere på PC, er et tegn på at de kun respekterer de lovene som passer seg selv. Eksemplet på at ulisensiert bruk av plater (piratkopier) i en BlueRay spiller skal kunne starte en selvdestrustrueringskode er enda verre, men neppe det verste vi får høre i framtiden.

 

Det er flere forbrukere enn lobbyister som har stemmerett i Norge. Er det ikke på tide at VÅRE politikere lytter til de de representerer, og sier "nok er nok"? Åndsverkloven skal beskytte artistene mot at de ikke får betalt for det arbeidet de har gjort. Åndsverkloven skal derimot ikke brukes som et våpen for å finne stadig nye måter å presse penger ut av forbrukermassen.

 

Kjære politiker;

vi, norske velgere, tillater IKKE dere å flytte grensene stadig lengre slik at forbrukerenes rettigheter blir minimalisert og rettighetsorganisasjoner får stadig større kontroll over enkeltindividene. Hvis dere forsetter å REDUSERE det norske folks forbrukerrettigheter, kan vi ikke lengre ha dere ansatte for oss.

 

Du har sparken!

 

</rant>

 

.t

Lenke til kommentar

@tommyb

 

Det som er feil i denne saken er at TONO ikke skiller mellom bedrifter som legger til rette for fremføring av musikk via f.eks. PC med lydkort, og bedrifter som legger til rette for at ansatte kan lytte til radio på jobben.

Det ene er fremføring, mens det andre er lytting til allerede TONO-"betalt" musikk. Hvordan kan TONO med alvor si at bedrifter som lar sine radioer stå påslått, fremfører musikken de ansatte hører på P3?

 

Ellers er faktisk TONO en meget bra organisasjon. Skriver du en sang og registrerer den hos TONO, sørger TONO for at du som låtforfatter får penger for avspilling av din låt. Band som spiller coverlåter skal (egentlig) levere spillelister til TONO, slik at opphavspersonene får sin del av kaka for sine åndsverk.

TONO (som etter det jeg husker kun opererer i Norge) er en av de beste organisasjonene i verden. Med mindre platesellskapet har opphavsrettighetene til en låt (og ikke bare bruksrettigheter eller no i den dur), går TONO-penger til artistene.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg er med på den lovprisingen av TONO.

Jeg kommer f.eks på en episode for et par år siden hvor TONO ville kreve penger av Røyksopp (tror jeg det var) for hver person som hadde lastet ned sangene de selv hadde lagt på sin egen side til fri nedlasting. Og at å registrere sangene sine hos TONO i praksis ikke er et valg men et krav om du skal gi ut CD. Og selvsagt at pengene ikke blir gitt til artister på grunnlag av hvilke sanger som blir spillt, men utregnet på grunnlag av hvem som har solgt hvor mye plater. (eller noe slikt, jeg husker ikke helt hvordan det fungerer, men dere kan jo les hva Onkel Kompost skriver.) De samler inn antall sanger spillt, ikke hvilke, så dersom jeg har en radiokanal med tysk powertechno går fortsatt 32% til Britney, 11% til Madonna og 9% til Crazyfrog. (disse tallene har jeg diktet opp)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

For enkelte nettradioer vil denne avgiften slå veldig uheldig ut da disse ofte er drevet på frivillig basis og ikke har noen inntjening. For Trondheim Underground Radio betydde dette kroken på døra inntil det til slutt ble holdt støttekonsert der inntektene gikk til ett års TONO-avgift for TUR. Heldigvis var inntektene fra denne konserten nok til å sikre ett års videre drift.

 

wsp

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt om jeg er med på den lovprisingen av TONO.

Jeg kommer f.eks på en episode for et par år siden hvor TONO ville kreve penger av Røyksopp (tror jeg det var) for hver person som hadde lastet ned sangene de selv hadde lagt på sin egen side til fri nedlasting. Og at å registrere sangene sine hos TONO i praksis ikke er et valg men et krav om du skal gi ut CD. Og selvsagt at pengene ikke blir gitt til artister på grunnlag av hvilke sanger som blir spillt, men utregnet på grunnlag av hvem som har solgt hvor mye plater. (eller noe slikt, jeg husker ikke helt hvordan det fungerer, men dere kan jo les hva Onkel Kompost skriver.) De samler inn antall sanger spillt, ikke hvilke, så dersom jeg har en radiokanal med tysk powertechno går fortsatt 32% til Britney, 11% til Madonna og 9% til Crazyfrog. (disse tallene har jeg diktet opp)

5340774[/snapback]

Eh, alle bransjeorganisasjoner har sine svin på skogen, men jeg syns det er feil å sammenlikne/sidestille TONO med Sony og RIAA.

Episoden om Röyksopp har jeg ikke hørt om, men hvis det var som du sier var det helt klart idioti.

Nøyaktig hvordan TONO regner ut hvilke artister som skal ha hvor mye penger fra hvilke radiokanaler vet jeg ikke, men for å kreve og utdele penger til artister hvis låter har blitt spillt av coverband trenger og krever TONO spillelister.

 

Syns TONO er en GodTing, men som jeg har sagt TONO har falt stort hos meg etter dette bedrifter må gi oss penger for musikk som allerede er TONO-"betalt" utspillet deres.

Lenke til kommentar
Og selvsagt at pengene ikke blir gitt til artister på grunnlag av hvilke sanger som blir spillt, men utregnet på grunnlag av hvem som har solgt hvor mye plater. (eller noe slikt, jeg husker ikke helt hvordan det fungerer, men dere kan jo les hva Onkel Kompost skriver.) De samler inn antall sanger spillt, ikke hvilke, så dersom jeg har en radiokanal med tysk powertechno går fortsatt 32% til Britney, 11% til Madonna og 9% til Crazyfrog. (disse tallene har jeg diktet opp)

5340774[/snapback]

 

Tror ikke det der stemmer helt. Så på en sånn "lønnsslipp" fra TONO en gang, mener å huske at salæret var beregnet ut i fra nøyaktig hvor mange ganger hver sang var blitt spilt. I tillegg var pengene delt mellom bandmedlemmene etter hvor stor delaktighet de hadde i hver enkelt låt, så jeg tror ikke TONO bare slenger pengene ut på måfå.

 

Når det er sagt, skal jeg ikke si jeg er noen videre fan av organisasjonen. Som i de fleste saker er jeg litt enig med begge parter ("folket" og TONO), men jeg tror de blir litt vel optimistiske i sin innkreving til tider (les: for det meste). Snakka med en kompis som driver platesjappe, siste nytt er at TONO vil ta betalt for at de lar kundene høre på musikken på cdspillerne i butikken før de kjøper plata (!). Fantastisk. :no:

Lenke til kommentar
Snakka med en kompis som driver platesjappe, siste nytt er at TONO vil ta betalt for at de lar kundene høre på musikken på cdspillerne i butikken før de kjøper plata (!). Fantastisk.  :no:

5344238[/snapback]

Det forundrer meg ikke at TONO kommer med et slikt krav etter å ha lest kravet som de har sendt ut til alle norske bedrifter. :hrm:

 

Noe annet graverende er at TONO betaler mest til de rike artistene (de som blir spillt mest), og minst til de små artistene. Dette gir en utvikling der ørten småband aldri slår gjennom og løser seg opp av seg selv, mens de som har slått gjennom lever i fete limmosiner. De rike blir rike og de fattige blir fattigere og går i oppløsning. Dette er noe som hindrer mangfold i musikkbransjen. Det stimulerer til ensrettet enkel popmusikk men hindrer altså mangfoldet og spesielle sjangere i å utvikle seg.

Lenke til kommentar

Litt pessemistisk der syns jeg Simen1.

Nå kjenner jeg, som sagt, ikke nøkkelen som TONO bruker, men syns ikke det er rart at de store artistene får mer penger enn de små. Jo mer spilletid jo mer penger, så det er ikke direkte TONO sin feil at de store blir større. Hadde de små artistene fått mer spilletid på radio og TV hadde de fått mer penger.

 

Hvis P3 spiller Turboneger 20 ganger om dagen og Kings in a Coma 1 gang om dagen, vil Turboneger få mer penger av TONO enn Kings in a Coma. Men er det TONO eller P3 sin "feil"?

Skal Kings in a Coma få like mye penger som Turboneger av TONO for å stimulere bredden i musikklivet når Kings in a Coma omtrent ikke blir spillt?

Lenke til kommentar

Jeg mente bare at TONO bidratt noe til en utjevning. F.eks at de små får 2kr per gang de blir spilt på radio mens de store får 1 krone. (Nå vet jeg ikke satsene så jeg tar tallene i eksempet fra lufta)

 

En annen ting er at TONO er en innkrevingsbedrift som er stiftet av artister selv. De ble stiftet i 1928 og har etter hvert utviklet seg til en egen bedrift. Det de krever inn går ikke uavkortet til artistene, men skal også lønne de 77 ansatte og drifting av lokaler. Det er altså snakk om at de krever ganske mange millioner som går til drift av seg selv og ikke til artistene. Jeg vet ikke hvor stor prosentandel de som går i TONOs egen lomme, men antar det er en betydelig andel. EDIT: TONO krevede i følge årsregnskapet for 2004 inn 258 millioner, derav 49 millioner som gikk til drift av seg selv. Altså 19% av det de krever inn.

 

TONO virker altså som en "blindtarm" som drar inn ressurser uten å bidra noe selv til selve tjenesteproduksjon slik artistene gjør. Litt i samme stil som lisenskontoret til NRK. Hvis NRK-lisensen hadde vært hentet via skatteseddelen i stedet for via et eget innkrevingskontor så kunne man fjernet en unødvendig arbeidsstokk på ca 44 personer (+ alle kontrollørene som bare jobber deltid).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...