Gå til innhold

53-knappers tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk lyst til å prøve ut dvorak. Har et gammelt windows 95- tastatur hvor knappene enkelt kan fjernes og omplasseres. Hvilke drivere må jeg laste ned for at windows XP gjør at jeg kan bruke drovak som skrivemåte?

5325463[/snapback]

Tastene kan lett omplasséres på de fleste tastatur. Bruk noe tynt som skaftet på en pinsett(til frimerke) og vipp tastene opp. (min yngre bror gjør dette ofte :innocent: )
Lenke til kommentar
Er det ikke bedre å prøve å revolusjonere verden med et oppsett som faktisk er lagd for å skrive fort på datamaskin, som DVORAK?

5323003[/snapback]

Dvorak eier.

 

Jeg kommer ikke til å prøve ut denne, var ille nok å gå fra qwerty til dvorak.

 

 

 

I stedet for å ødelegge et tastatur anbefaler jeg at de som vil prøve dvorak kjøper denne, da lærer en hvor tastene er mye raskere. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
The first typewriter had its letters on the end of rods called "typebars." The typebars hung in a circle. The roller which held the paper sat over this circle, and when a key was pressed, a typebar would swing up to hit the paper from underneath. If two typebars were near each other in the circle, they would tend to clash into each other when typed in succession. So, Sholes figured he had to take the most common letter pairs such as "TH" and make sure their typebars hung at safe distances.

.

He did this using a study of letter-pair frequency prepared by educator Amos Densmore, brother of James Densmore, who was Sholes' chief financial backer. The QWERTY keyboard itself was determined by the existing mechanical linkages of the typebars inside the machine to the keys on the outside. Sholes' solution did not eliminate the problem completely, but it was greatly reduced.

.

Q.78pat.jpeg

The keyboard arrangement was considered important enough to be included on Sholes' patent granted in 1878 (see drawing), some years after the machine was into production. QWERTY's effect, by reducing those annoying clashes, was to speed up typing rather than slow it down.

 

edit: for de som har brukt qwerty-tastatur så lenge man husker, anbefales ikke andre tastaturoppsett, du riskikerer å "ødelegge" de kjennskapene du har til "vanlige" tastatur!

mvh

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Jeg skriver på "Do-vrak". Det begynte med at jeg hørte om det på Schrödingers katt... Jeg var ikke noe flink til å skrive med riktig teknikk før jeg skiftet, men tenkte at nå som jeg i alle fall må lære tastenes plassering på nytt, hvorfor ikke samtidig legge til den lille anstrengelsen som skal til for å bruke riktige fingre hele tiden? Og nå skriver jeg touch, men ikke så veldig fort... Dvorak er nok egentlig først og fremst laget for å være behagelig, ikke for at man skal kunne skrive fort. Jeg trenger nesten ikke å flytte hendene etc.. Personen Dvorak gjorde en del undersøkelser og fant ut sånt som hvilken vei det er best å ta ned flere fingre etter hverandre, og brukte resultatene i utformingen av tastaturet. Han har også laget enhånds-tastaturoppsett. Jeg har tenkt på at det kanskje kunne være noe for moderne PC-brukere, spesielt spillere, siden de ofte har behov for å ha en hånd på musen hele tiden.

Lenke til kommentar
Hehe.. kanskje mobiltelfontastaturert er det raskeste - der bruker de fleste tommelfingeren i en hel... fart.

5322990[/snapback]

 

Hverken T9 eller "vanlig" mobiltelefontastatur kan måle seg med morse :)

*snip*

De har bare *en* tast :tease:

5324961[/snapback]

 

Hehe. Utvilklingen innen PC sier jo at alt skal serialseres nå (SATA vs ATA osv). Sett ned antall enheter og øk heller frekvensen. :)

 

Min idé: Serial Keyboards (SK). Kun én tast, men du trykker den tasten 6000 ganger i minuttet (100 Hz). Dermed kan du skrive fortere med et enda mindre tastatur. :) Hver bokstav kan representeres med en sekvens av tastetrykk. Det vil dog ta litt tid å lære seg, samt at RSI vil ta deg etter få sekunder. :) Gamers beware! :p

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
...

Min idé: Serial Keyboards (SK). Kun én tast, men du trykker den tasten 6000 ganger i minuttet (100 Hz). Dermed kan du skrive fortere med et enda mindre tastatur. :) Hver bokstav kan representeres med en sekvens av tastetrykk. Det vil dog ta litt tid å lære seg, samt at RSI vil ta deg etter få sekunder. :) Gamers beware! :p

5326331[/snapback]

Og så blir man fryktelig fort sliten i den fingern man trykker med.

Lenke til kommentar

Mer om morse, sakset fra wikipedia :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Morse_Code

Recently a few widely publicized speed contests have been held between expert Morse code operators and expert cellphone SMS text messaging users (see external links). Morse code has consistently won the contests, leading to speculation that cellphone manufacturers may eventually build a Morse code interface into cellphones. The interface would automatically translate the Morse code input into text so that it could be sent to any SMS capable cellphone so therefore the receiver of the message need not know Morse code to read it. Other speculated applications include taking an existing assistive application of Morse code and using the vibrating alert feature on the cellphone to translate SMS messages to Morse code for silent, hands free "reading" of the incoming messages. Several cellphones already have informative audible Morse code ring tones and alert messages, for example: many Nokia cellphones have an option to beep SMS in Morse code when it receives an SMS text message. These kinds of innovations could lead to a Morse code revival. There are third party applications already available for some cellphones that allow Morse code input for sending SMS (see external links).

 

 

40 WPM (ord per minutt) regnes som fort, hvordan kan det måle seg med touch på QWERTY?

Lenke til kommentar
Fant en link så man kan finne ut hvor mange taster man trykker i menuttet.

http://www.norskkurs.no/?dokument=2001-09-26.19:12:45.txt

 

Jeg fikk 301 trykk (anslag) pr. min. og 100%

 

EDIT: Det er en veldig kort test, tar ca. 10-20 sek.

5329384[/snapback]

 

 

slike tester er utrolig dårlige. Først og fremst fordi du ikke er helt sikker på hva du skal skrive fordi du får opp en og en bokstav. Jeg tenker iallefall ikke en og en bokstav når jeg skriver, og jeg må si at jeg skriver mye raskere enn det jeg får til på den testen.

 

En bedre test måtte være å la noen studere en tekst i X antall sekunder, også skrive den så fort som mulig og så feilfritt som mulig på tid. Da får du ett mye bedre inntrykk av hvor fort noen skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...