Gå til innhold

53-knappers tastatur


Anbefalte innlegg

Fant en link så man kan finne ut hvor mange taster man trykker i menuttet.

http://www.norskkurs.no/?dokument=2001-09-26.19:12:45.txt

 

Jeg fikk 301 trykk (anslag) pr. min. og 100%

 

EDIT: Det er en veldig kort test, tar ca. 10-20 sek.

5329384[/snapback]

 

 

slike tester er utrolig dårlige. Først og fremst fordi du ikke er helt sikker på hva du skal skrive fordi du får opp en og en bokstav. Jeg tenker iallefall ikke en og en bokstav når jeg skriver, og jeg må si at jeg skriver mye raskere enn det jeg får til på den testen.

 

En bedre test måtte være å la noen studere en tekst i X antall sekunder, også skrive den så fort som mulig og så feilfritt som mulig på tid. Da får du ett mye bedre inntrykk av hvor fort noen skriver.

5331343[/snapback]

 

Kryss av for "ingenting", så får du teksten du skal skrive i ett stykke.

 

539 rette anslag per minutt. Nøyaktighet 100%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Qwerty er laget for å være så vanskelig som mulig å skrive på er i alle fall en faktafeil. Nå skal jeg ikke si at den versjonen jeg har lært på skolen er riktigere enn historiene som dere her i tråden har hørt, men den er rett og slett mer logisk.

 

Da skrivemaskinen kom inn i bildet, var i effektivitetens gullalder. Alt sekretærene gjorde ble målt og studert og beregnet, og man la teori som grunnlag for oppsett for skrivemaskinens plassering. Forgjengeren til QWERTY - jeg er ikke sikker på om denne var i produksjon lenge - utnyttet dette til fulle med å fordele de mest brukte bokstavene på alle fingrene. Man skrev med alle fingrene, og de forsøkte å alternere slik at man fikk omtrent like mange tasteslag på hver hand, fortrinnsvis på annen hver hånd. Det var optimalt.

 

Sekretærene som skrev på dette systemet, skrev altså etterhvert veldig fort. Så fort at skrivemaskinene ikke klarte å følge med og skrivemaskinens hammere ville henge seg opp i hverandre, som beskrevet av andre her. Derfor måtte man gjøre noen endringer for å få ned toppfarten hos sekretærene.

 

Dette ble _ikke_ gjort for å få så dårlig fart som mulig, bare for å justere farten ned litt. Prinsippene om jevn fordeling mellom bokstaver på venstre og høyre hånd er fortsatt bevart, noe man merker når man skriver. (Ordet "Tastetrykk" som er tidligere nevnt, er neppe representativt for det engelske eller andre europeiske språk.) QWERTY som vi kjenner det i dag var ikke ett helt nytt og vanskelig oppsett, men en variasjon av det "optimale" oppsettet. De byttet om på noen av de mest brukte bokstavene slik at hammerene skulle kunne bevege seg med mindre risiko for å henge seg opp.

 

ABCDEF kan ikke si å være optimalisert på noen måte, siden det bare er oppramsing av alfabetet, og kan kun være en fordel for de som må lete etter hver tast.

 

Dessuten så dette tastaturet ut som noe som er laget på en leketøysfabrikk. Tror ikke vi får se mer til dette.

 

.t

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...