Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fine saker, men hvor finner 64bit utgaven, eller er det kun en utgave?

 

Står ingenting om det her som jeg kan se.

 

Du har ikke testet utgaven med firewall også?

 

Du velger hvilken versjon du vil ha under "download" seksjonen.

http://www.eset.com/download/home-64bit.php

 

 

Nope, har kun prøvd utgaven med antivirus. Men som du ser i linke over, smart security finnes også i 64bit versjon. Ser ikke noe grunn til at det ikke skulle fungere ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det anbefalt å laste ned denne?

TweakVI

Blir Vista kjappere?

Abefalt, ja. Blit litt kjappere.

Men jeg hadde heller lastet ned Mz Ultimate Tweaker (for xp/vista. Et par ting som bare er for xp..) eller Mz Vista Force (som er nesten akkurat det samme, bare at det er bare ting som funker på vista)

 

Etit: Abefaler de to siste fordi jeg veit de er gratis. Tror TweakVI koster litt om man vil bruke alle funksjonene. Ikke sikker though..

Kanskje litt OT: Finnes det et slikt program som kun funker på XP (32-Bit)?

Lenke til kommentar

Jeg har noen små problem med Vista.

Tastaturet skifter fra norsk til engelsk helt random overalt.

Og det gjelder bare for en ting hver gang det skjer.

Enten er det i Windows, i Firefox, i MSN etc. Veldig irriterende. Kan så langt jeg har merka meg, bare fikses ved restart av enten applikasjonen eller maskinen.

 

Andre ganger henger Firefox sånn at jeg ikke kan skrive eller gjøre noe og er nødt til å avslutte, la det gå 10 sekunder og så starte opp igjen. Forferdelig kjedelig, skjer helt uten videre.

 

Men det mest irriterende er at jeg bare kan markere en ting om gangen.

Om jeg skal flytte en drøss med bilder ut av en mappe og inn i en annen mappe, så må jeg enten kopiere hele mappen og slette de bildene jeg ikke skulle ha (noe som kan bli kjedelig med mapper på rundt en gb), eller flytte bildene en og en.

Også irriterende når man skal laste opp flere ting.

 

Noen andre med lignende problem eller som vet hva jeg kan gjøre?

Planen var å overvinne Vista, ikke melde tap og gå tilbake til XP :p

Lenke til kommentar
Kanskje litt OT: Finnes det et slikt program som kun funker på XP (32-Bit)?

Ja. Det finnes plenty av tweake-programmer for XP :wee:Google-søk --> xp tweaker

Her er et par andre linker:

MS XP PowerToys

Tweak XP Pro

Mz Ultimate Tweaker

Sistnevnte er helt gratis og imo også best :)

 

Jeg har noen små problem med Vista.

Tastaturet skifter fra norsk til engelsk helt random overalt.

Og det gjelder bare for en ting hver gang det skjer.

Enten er det i Windows, i Firefox, i MSN etc. Veldig irriterende. Kan så langt jeg har merka meg, bare fikses ved restart av enten applikasjonen eller maskinen.

 

Andre ganger henger Firefox sånn at jeg ikke kan skrive eller gjøre noe og er nødt til å avslutte, la det gå 10 sekunder og så starte opp igjen. Forferdelig kjedelig, skjer helt uten videre.

 

Men det mest irriterende er at jeg bare kan markere en ting om gangen.

Om jeg skal flytte en drøss med bilder ut av en mappe og inn i en annen mappe, så må jeg enten kopiere hele mappen og slette de bildene jeg ikke skulle ha (noe som kan bli kjedelig med mapper på rundt en gb), eller flytte bildene en og en.

Også irriterende når man skal laste opp flere ting.

 

Noen andre med lignende problem eller som vet hva jeg kan gjøre?

Planen var å overvinne Vista, ikke melde tap og gå tilbake til XP :p

Er ikke helt sikker på hvor problemet ligger hen, men dette kan kanskje være en løsning?? :) Funka for meg! :D

Lenke til kommentar

Jeg er en gammel Linux-traver som nylig har installert Vista på min flunkende nye desktop for å kunne spille litt spill igjen, så kunskapene mine om Windows generelt og Vista spesielt er ikke særlig store.

 

PCen min går inn i idle og skrur seg av om jeg lar den stå lenge. Dette er et problem da jeg helst skulle hatt PCen på 24 timer i døgnet. Noen som veit hvor jeg går for å skru av denne funksjonen?

Lenke til kommentar

Skurupu, hvis det er en laptop skal du ha et ikon nede ved klokka som skal forestille et batteri/stikkontakt. Høyreklikk der så kan du endre strømalternativer, enten til en annen plan/modus, eller gå til "strømalternativer".

Eventuelt kommer du også til denne menyen fra kontrollpanel (start – kontrollpanel – strømalternativer) Der kan du velge akkurat hva som skal skje i de forskjellige strømstyringsmodusene. Planen ”høy ytelse” skrur vel så vidt jeg vet aldri av (eller dvs går aldri i dvale), men ellers velger du en plan, også avanserte strøminnstillinger og angir at den aldri skal gå i dvale. Trur dette var en undermeny av punktet ”ventemodus” i avanserte planinnstillinger.

Lenke til kommentar

Ja jammen sa du dektop ja, ser det nå. Men det spiller i og for seg da ingen rolle annet enn at du da må gå fra kontrollpanelet, og ikke har "snarveien" ved klokka. Fremgangsmåten er ellers lik. Akkurat hvilke valg man faktisk har varierer også litt med hardware.

 

Har du altså skrudd av alt under kategorien "ventemodus" i avanserte planinnstillinger (skal vel være hvile, hybridhvile, og dvale man kan endre der) og likevel skrur den seg av?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Den vil aktivere disken for partisjonering. Som oftest gjelder dette når du setter inn en ny disk som ikke har partisjoner i seg. Velg MBR.

 

Om disken ikke er ny og du vet den inneholder data vil den ikke formatere den, bare aktivere den. Men bildet ovenfor tyder på det første.

Lenke til kommentar
OK, takker igjen.

 

Skal vel se om jeg kanskje går for begge to, 690 kroner for 2 år er jo en helt grei pris. Får se om vista tar i mot :)

Angående om 32-bit antivirus fungerer i Vista 64-bit; ja. 32-bit- og 64-bit-programvare krysskjøres i et 64-bit operativsystem. Det eneste man trenger å forsikre seg om, er at programvaren fungerer i Vista.

 

Når det gjelder prisen for NOD32, litt stiv pris i mine øyne. Betalte selv 64,- USD for 2-års Kaspersky Anti-Virus-lisens. Skal ikke uttale meg om NOD32, men etter å ha testa en del antivirus-program der ute, falt jeg for Kaspersky. Utrolig brukervennlig, programmet kjører som en tjeneste (altså sett under Task Manager/Oppgavebehandling) og bruker lite ressurser. Daglige oppdateringer - og det opp til flere ganger daglig. Hva angår tester gjort med Kaspersky, scorer programmet høyt. Med i Kaspersky Anti-Virus 2009 inneholder Anti-Malware og Online Security - i tilegg til standard egenskaper for beskyttelse mot virus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...