Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Vista mye bedre en enn xp64 i hvertfall...kjører vista64 nå sef. :)

 

Crossfire ser ut til å virke stabilt, noe DEN IKKE var i xp 64...

I xp64 fikk jeg ikke spilt trials2 noe går det som en DRØM :D

3dmark 06 ok score i forhold til xp

fikk 5.0 poeng på den vista experiense greia..lavest score på minne :(

 

Det er det jeg har rukket å teste enda ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ha meg ny pc nå, og skal ha Vista 64bit for å få full utnyttelse av ramen. Men finnes x64 i bare OEM? Og i så fall, er det noen nedturer ved OEM bortsett fra at man må kjøpe ny lisens hvis man skal ha Vista på flere PC-er eller bytting av maskinvare?

Lenke til kommentar

Hei, fikk ny pc på Tirsdag etter at min forrige måtte byttes da ikke verkstedet iklke greide å

Dette syns jeg det er temmelig irriterende. Det skal jo ikke komme på en ny maskin.

 

Den feilkoden jeg får er denne: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (d1)! Noen som har en anelse på hvordan jeg kan få fikset dette problemet?

 

Kan jo ta med problemdetaljene som har fått:

 

Problemsignatur:

Navn på problemhendelse: BlueScreen

 

 

Tilleggsinformasjon om problemet:

BCCode: d1

BCP1: FFFFD24C

BCP2: 00000009

BCP3: 00000008

BCP4: FFFFD24C

OS Version: 6_0_6000

Service Pack: 0_0

Product: 768_1

 

Filer som bidrar til å beskrive problemet:

C:\Windows\Minidump\Mini052008-10.dmp

C:\Users\Joachim\AppData\Local\Temp\WER-137764-0.sysdata.xml

C:\Users\Joachim\AppData\Local\Temp\WER59E2.tmp.version.txt

Endret av Raste
Lenke til kommentar

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kommer hovedsaklig av to ting, enten driver eller maskinvare -feil.

 

Nå vet jeg ikke hvor ofte denne feilmeldingen oppstår, men dersom du har mulighet, oppdater driverene til så mange komponenter som mulig. Viktigste er skjermkort, lydkort og nettverkskort. Om det skjer sporadisk, ta ut en av RAM-brikkene og se om feilen oppstår igjen (veksle mellom dem om ikke).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vista er etter min erfaring noe uryggigere enn XP var. Nettverk og kontrollpanel er helt håpløst. Jeg lette 5minutter etter kontrollpanel når jeg først begynte (Utenom startmeny) med Vista. Nettverk og tilkoblinger er rot alt sammen da det blir vanskelig å holde kontroll på, når man skal koble sammen flere PC-er, flere nettverk, tråløst/kabel osv osv. Mye enklere i XP. Det at de også har utelatt IPX skjønner jeg ikke. Hvorfor ikke liksom? Det tar ca 3mb av Vistas totale 3gb, og det hadde gjort alle XP lovers veldig glad. Det skal sies at jeg er en aboslutt XP-gutt da jeg skriver dette. Samtidig som det skal sies at jeg sitter på en Vista PC, og har enda en i posten.

 

Grunnen til det er at det er også endel enklere (utenom nevnte). Søkefunksjonene er geniale. Før brukte jeg launchy til det meste, nå bruker jeg bare startknappen, som også fungerer til det meste. Fantastisk funksjon. Microsoft har også vært flinke med drivere til Vista. Veldig flinke, og Windowsupdate fungerer faktisk utmerket. Jeg hadde en driver (nettverk), og resten fant nesten seg selv. Strålende. I tillegg til dette er x64 versjonen 10x bedre en XP, da den er meget ustabil. For dem som kjører store spill som krever mye ram o.l, lønner det seg da aboslutt å ha Vista istedet for 64bit XP. Til slutt må det jo sies at Vista ser strålende ut.

 

Litt dårlig og mye bra kritikk!

 

Ja! Kom på noen ting til. Når man har feks en download mappe med mye forskjellige filer o.l, kan man ikke dra og markere flere samtidig (da drar man bare en fil med seg), det er rett og slett ingen plass å høyreklikke til tider. Uhyre frustrerende.

Så irriterer ikonene meg til tider. De kan være ufattelig svære, og man får de tilbake til normal størrelse, går det 4minutter, så er de tilbake til Hulk-størrelse.

Lenke til kommentar

Min erfaring av Vista snakker om 64bits er at den er SINNSYKT mye bedre enn xp-64

 

Hva angår 32bits utgavene har jeg bare erfaringer med xp så der skal jeg ikke uttale meg.

 

Angrer på at jeg kjøpte xp-64 en gang i tiden, derimot å kjøpe vista ultimate og innstalere vista-64, det var som å komme til himmelen :p

Lenke til kommentar
Vista er etter min erfaring noe uryggigere enn XP var. Nettverk og kontrollpanel er helt håpløst. Jeg lette 5minutter etter kontrollpanel når jeg først begynte (Utenom startmeny) med Vista.

Alle vinduer i Vista har integrert søk. Leter du etter noe, skriv søkeord. Enkelt og raskt. Har som oftest funnet det jeg har lett etter innen 10s, selv om jeg ikke visste hvor det lå. XP er faktisk tungvindt i forhold til Vista. Du må bare bruke Vista slik det er designet til å brukes.

Nettverk og tilkoblinger er rot alt sammen da det blir vanskelig å holde kontroll på, når man skal koble sammen flere PC-er, flere nettverk, tråløst/kabel osv osv. Mye enklere i XP.

Noe er værre, men oversikten er bedre i Vista. Alt er lagt opp bedre og samlet i et kontrollpanel. Ser ikke hvordan det er vanskeligere å holde kontroll på. Du har alt på ett sted. Og at du i Vista slipper et nettverksikon i systray for hver kobling er en lettelse. Plagsomt å ha 4-5 koblinger som fyller oppgavelinjen unødig.

 

Det er såklart en rekke feil i Vista nettverksmessig og noen rare løsninger, men det er så mange forbedringer ovenfor XP ellers.

 

Det at de også har utelatt IPX skjønner jeg ikke. Hvorfor ikke liksom? Det tar ca 3mb av Vistas totale 3gb, og det hadde gjort alle XP lovers veldig glad. Det skal sies at jeg er en aboslutt XP-gutt da jeg skriver dette. Samtidig som det skal sies at jeg sitter på en Vista PC, og har enda en i posten.

IPX er svært sjeldent brukt i dag. TCP/IP har tatt over fullstendig. At det ikke er lagt til er ikke så rart.

Ja! Kom på noen ting til. Når man har feks en download mappe med mye forskjellige filer o.l, kan man ikke dra og markere flere samtidig (da drar man bare en fil med seg), det er rett og slett ingen plass å høyreklikke til tider. Uhyre frustrerende.

Så irriterer ikonene meg til tider. De kan være ufattelig svære, og man får de tilbake til normal størrelse, går det 4minutter, så er de tilbake til Hulk-størrelse.

Vista har en stygg feil i seg i Windows Explorer. Mappevisningene vil ikke lagre seg. Det finnes løsninger som folk har fikset derimot. Men at de klarte å ødelegge det er ganske godt gjort. Problemet kommer i at Vista vil søke gjennom inneholdet i mappen og sette den foretrukne mappevisningen etter inneholdet. Jeg håper Windows 7 kommer med en funksjon som lar deg bestemme hvordan du vil vise mappeinnhold.

Lenke til kommentar
Vista har en stygg feil i seg i Windows Explorer. Mappevisningene vil ikke lagre seg. Det finnes løsninger som folk har fikset derimot. Men at de klarte å ødelegge det er ganske godt gjort. Problemet kommer i at Vista vil søke gjennom inneholdet i mappen og sette den foretrukne mappevisningen etter inneholdet. Jeg håper Windows 7 kommer med en funksjon som lar deg bestemme hvordan du vil vise mappeinnhold.

 

Dette plaget meg i laaang tid også...tenke hva FA*** er dette for noe dritt at ikke dette lar seg gjøre, hvordan har de klart å fjerne dette????? :realmad::wallbash:

 

MEN pluteslig var jeg inne på Organize :D Der så jeg den etterlengtete folder options :D Så gå i en mappe, fikse sånn man vil alle mapper skaø se ut. I mitt tilfelle view as list, sort by type. Inn på folder options under Organize...APPLY TO ALL FOLDERS...å vips ENDELIG eller i hvertfall 95%+ av de mappene jeg har hvert innom etter det har akkurat sett slik ut :D

 

Btw..kjører vista ultimate 64 sp1

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Ja! Kom på noen ting til. Når man har feks en download mappe med mye forskjellige filer o.l, kan man ikke dra og markere flere samtidig (da drar man bare en fil med seg), det er rett og slett ingen plass å høyreklikke til tider. Uhyre frustrerende.

Er ening i noe av den øvrige kritikken du hadde, og har litt blandet syn på endringene rundt nettverksløsning.

Men dette med dra og markere kan jeg i alle fall prøve å tipse litt rundt i tilfelle det kan være til hjelp.

 

Det er mulig å markere flere filer uten å dra de med seg samme hvor trangt det er, men man må begynne markeringen på rett sted, og enten ingen mapper/filer, eller en annen mappe/fil enn der man starter markeringen må ha fokus før man begynner.

Det samme gjelder for høyreklikk om man for eksempel skal lage en ny mappe der man står VS å gjøre noe med en bestemt mappe/fil.

 

post-56388-1214066211_thumb.jpg

 

På det øverste eksempelbildet ville man, for eksempel hvis vi skulle dra markering rundt de to øverste filene, markere ”musikk” og etter det kan du begynne markering og dra på et av de blå punktene.

Nederste bilde er det samme men med annen mappevisning. Skal jeg ha de to nederste kan jeg først merke feks"App". Og så enten foran mappen, eller rett etter E i .exe starte markering.

Røde streker vil dra med seg, eller velge den mappen ved høyreklikk.

 

Så, sørg først for å ha en helt annen mappe i fokus, også kan du starte markering (eller høyreklikke) enten rett foran mappen, eller på et område der det ikke er tekst (selv om det er innenfor der det vanligvis blir markert, det er tekst/ikke tekst som avgjør).

Er tidvis litt millimeterpresisjon, men det skal alltid være mulig. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har nettopp bestilt Vista Ultimate (64bit) og skal ha et nytt virus-program, er en smule lei Norton for å si det sånn. Så sikkert noen som har testet om Nod32 virker på 64bit utgaven???

64bit versjonen av NOD32 funker flott  :thumbup:

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...