Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger hjelp!!!

 

nettopp installert vista ultimate 64-bit og det går så treigt!!! Bruker utrolig lang tid på å bytte vinduer.

 

Jeg har følgende specs:

 

E6600

4GB 800MHz

8800GTS 640MB

2x S-ata i RAID (mirror)

 

vista gir meg denne scoren:

 

CPU: 5

RAM: 5.5

grafikk: 5.9

spill grafikk: 5.9

HD: 5.5

 

Noen som kan hjelpe meg?!

 

Btw, hvordan står jeg av at vista spør om lov til å gjøre ALT som skjer? Jeg har funnet det før, men det er over 1 år siden.. :/

Lenke til kommentar

Hadde installert vista på en egen harddisk/partisjon (og XP på en annen) for at jeg skulle ha noe å bytte tilbake til etter all den negative kritikken... Ironisk nok så kræsjet XP fullstendig. Så nå er det Vista for all harddiskplassen. ;)

 

Hatt det i et halvt år nå, og må si meg rimelig fornøyd. Små problemer med ramforbruk, da Opera og sidebaren innimellom bare øker og øker sitt minneforbruk. (helt til jeg lukker prosessen)

 

Ellers har jeg også samme problem som AndersdD og rivatuner.

(men dette løser seg vel ved å deaktivere bitlocker, eller hva det er som setter sånne sperrer)

Lenke til kommentar
Btw, hvordan står jeg av at vista spør om lov til å gjøre ALT som skjer?

9556123[/snapback]

Du går til Kontrollpanel --> Sikkerhetssenter (klassisk visning) --> Andre Sikkerhetsinstillinger --> Brukerkontokontroll (User Account Control = UAC) --> Skru AV --> Restart.

9557554[/snapback]

 

Får ikke valget skru av. Er bare On :/ :(

Lenke til kommentar
Får ikke valget skru av. Er bare On :/  :(

9558762[/snapback]

Áh! ser det nå. Aktiverte min i stad, og har leita litt:

Start --> Kontrollpanel --> Brukerkontoer (klassisk vinsing) --> Aktiver eller deaktiver brukerkontokontroll --> (du får opp en boks) Fortsett --> Fjern haken ved "Bruk brukerkontokontroll (UAC) til å beskytte datamaskinen" --> OK --> Start på nytt nå/senere.

DET skal funke :)

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar
Får ikke valget skru av. Er bare On :/  :(

9558762[/snapback]

Áh! ser det nå. Aktiverte min i stad, og har leita litt:

Start --> Kontrollpanel --> Brukerkontoer (klassisk vinsing) --> Aktiver eller deaktiver brukerkontokontroll --> (du får opp en boks) Fortsett --> Fjern haken ved "Bruk brukerkontokontroll (UAC) til å beskytte datamaskinen" --> OK --> Start på nytt nå/senere.

DET skal funke :)

9558852[/snapback]

 

Der ja!! :D Men maskinen min går fremdelens utrolig treigt!! Jeg har sett litt på den resource monitoren for å se hva som stjeler CPU (den ligger nesten på 100% hele tiden) Akkuratt nå ser jeg at Avant tar nesten 50%, mulig jeg skal prøve firefox elns. Men det må væøre en grunn til at det skjer! På min bærbare (celeron 1.3GHz, bruker avant ikke mer enn 10% max .. :S)

 

Ingen som har forslag?

Lenke til kommentar

Spm. om DirectX:

 

DxDiag sier at jeg har DX10 på den nykjøpte laptopen, og jeg skal snart prøve ut noen spill på den, men har hørt at man må kjøpe DX9c og DX10 samtidig for å spille. Isåfall,

 

- Hvor skjekker jeg om jeg kjører begge versjonene?

- Eller hvor kan det lastes ned?

- DX10 blir ikke erstattet under installasjonen om jeg ikke gjør noe hokus-pokus?

Lenke til kommentar

Nettopp installert vista på ny (ny versjon, ikke ekte. Blir ikke ekte før jeg faktisk ser at det virker, har ikke råd til å kaste bort 2k...) Sliter fremdeles med 100% CPU bruk.

 

Ser at det er to programmer som bruker mest:

 

SLsvc.exe og prefmon.exe

 

Kjørte HijackThis, noen som vil se på?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 19:38:09, on 25.09.2007
Platform: Unknown Windows (WinNT 6.00.1904)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16386)

Running processes:
C:\Program Files (x86)\ASUS WiFi-AP Solo\RtWLan.exe
C:\Program Files (x86)\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Users\Rune\Downloads\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = 
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch = 
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = 
F2 - REG:system.ini: UserInit=userinit.exe
O1 - Hosts: ::1 localhost
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAXPnP] C:\Program Files (x86)\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
O4 - Global Startup: ASUS WiFi-AP Solo.lnk = ?
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\windows\system32\nlaapi.dll
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\windows\system32\napinsp.dll
O11 - Options group: [INTERNATIONAL] International*
O13 - Gopher Prefix: 
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Alg.exe,-112 (ALG) - Unknown owner - C:\Windows\System32\alg.exe (file missing)
O23 - Service: @dfsrres.dll,-101 (DFSR) - Unknown owner - C:\Windows\system32\DFSR.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\ehome\ehstart.dll,-101 (ehstart) - Unknown owner - %windir%\system32\svchost.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\fxsresm.dll,-118 (Fax) - Unknown owner - C:\Windows\system32\fxssvc.exe (file missing)
O23 - Service: @keyiso.dll,-100 (KeyIso) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @comres.dll,-2797 (MSDTC) - Unknown owner - C:\Windows\System32\msdtc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\netlogon.dll,-102 (Netlogon) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\psbase.dll,-300 (ProtectedStorage) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\qwave.dll,-1 (QWAVE) - Unknown owner - %windir%\system32\svchost.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\Locator.exe,-2 (RpcLocator) - Unknown owner - C:\Windows\system32\locator.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\samsrv.dll,-1 (SamSs) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\seclogon.dll,-7001 (seclogon) - Unknown owner - %windir%\system32\svchost.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\SLsvc.exe,-101 (slsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\SLsvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\snmptrap.exe,-3 (SNMPTRAP) - Unknown owner - C:\Windows\System32\snmptrap.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\spoolsv.exe,-1 (Spooler) - Unknown owner - C:\Windows\System32\spoolsv.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\ui0detect.exe,-101 (UI0Detect) - Unknown owner - C:\Windows\system32\UI0Detect.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\Windows\System32\vds.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\vssvc.exe,-102 (VSS) - Unknown owner - C:\Windows\system32\vssvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\wbengine.exe,-104 (wbengine) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbengine.exe (file missing)
O23 - Service: @%Systemroot%\system32\wbem\wmiapsrv.exe,-110 (wmiApSrv) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbem\WmiApSrv.exe (file missing)
O23 - Service: @%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe,-101 (WMPNetworkSvc) - Unknown owner - %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe (file missing)

 

Noen som kan hjelpe til? :)

 

Specs i sig.

Lenke til kommentar
Jeg bruker både XP & Vista på samme maskin med dual boot.

Skjønner ikke hvorfor ikke flere gjør dette.

Er man "lei" Vista kan man boote til XP for å kjøre den i uker/måneder om man vil og fremdeles ha Vista installert (og sjekke innom den fra tid til annen) .

9544812[/snapback]

Jeg tror nok mange syns det er litt tungvindt/uvandt/upraktisk å veksle mellom OS på den måten. Men selv bruker jeg også "multiboot" med XP/Vista/Kubuntu på mine maskiner. Bruker og liker Vista helt klart mest/best, men min innstilling til dette er vel alt til sin tid, og sitt bruk. Jeg syns ikke det er vanskelig å finne både fordeler og ulemper med alle sammen, og derfor ønsker jeg også å ha valgfriheten.

 

Alle som er litt i tvil, bør definitivt gå for en dualboot installasjon. Jeg syns også personlig det er greiest å ha de på forskjellige fysiske disker der det er mulig, og disable de andre ved installasjon, slik at eventuell reinstallasjon er enklere.

Lenke til kommentar

Ja Syar, det er vel dette du påpeker som er både fordelen og ulempen med separat disk (eller dvs disabling av "den andre" under installasjon)

Fordelen er at bootloadere ikke ødelegger for hverandre om man fjerner, eller reinstallerer en av OS'ene. Ulempen er at man ikke får listen over tilgjengelige OS under boot.

 

Men jeg setter jo da bios til å starte fra den disken som har det mest brukte OS, også trykker jeg heller bare ESC, F8, F12 eller hva det måtte være på det hovedkortet for å komme til hk's bootmeny under post, og velger så bare disk derfra.

Jeg syns det også er bedre fordi det betyr 0 forsinkelse ved oppstart av standard OS. Men vi kan kanskje enes om at det er en smaksak, med fordeler og ulemper ved begge alternativer... :)

Lenke til kommentar

Jeg synes også som deg tidligere (faktisk beskrevet det i flere poster her - med ESC/F11 osv for HD boot valg). Men har endret mening og som sagt gjort om til begge på samme disk , og med XP som default OS i bcdedit.

Reinstallere gjør jeg ikke da jeg bare legger tilbake image med standard oppsettet , så det blir ikke noe bootloader krøll heller.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...