Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt at Vista vil komme i mange forskjellige versjoner. Blir ikke det litt confusing da?

5407296[/snapback]

Personlig har jeg ikke noe problemer med å holde orden på fem utgaver av SQL Server 2005, så jeg tror ikke det kommer til å bli noe stort problem.

Lenke til kommentar
Har hørt at Vista vil komme i mange forskjellige versjoner. Blir ikke det litt confusing da?

5407296[/snapback]

 

 

tror heller det blir motsatt enklere å skjønne hvilken windows du trenger som normal bruker

 

 

og når det gjelder blåskjerm.. ja mac osx x86 klikker på vanelig pcer også

blå skjerm får du når det er hardware problemer

med andre ord driverene som du prøvde i din build er ikke perfekt enda.

samt usermode er ikke aktivt...

Endret av mrMKE
Lenke til kommentar

Jeg vet at for meg blir det Ultimate Edition. Lurer på hvor mye den vil koste... :hmm:

 

Angående flere versjoner: Alle versjonene vil være på samme DVD, men funksjonene kan gradvis låses opp med lisensnøkler. Det blir kult!

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Kommer ikke her og nå til og gi en nøyaktig beskrivelse hva dette er men kortsagt.

 

Paladium er bygget inn i "longhorn" dette er et system av "agenter/API" som kontrollerer alt av hardware og software, kortsagt dette er endel av DRM (Digital Rights managment)

 

Men la meg ta et eksempel du har en pc med windows vista med paladium innebygget alt som finns i denne pc er registert og all informasjon om software og hardware blir sendt tilbake til microsoft de har en server som god kjenner din pc og det hardware som finns på denne, dette skjer når du er på nett.

 

Ganske enkelt hvis det ikke er godkjent så vil du ikke få bruke dette hardware eller software med windows vista på denne pc, paladium vil stoppe dette.

 

Så la oss si du vil bruke en fildelings tjeneste som Kaaza dette firma vil må skaffe en paladium godkjenelse fra microsoft hvis ikke vil ikke du kunne installere dette prg på din pc. Alle software produsenter, hardware osv må ha en paladium godkjensle hvis ikke vil ikke dette software eller hardware kunne brukes på pc med windows vista.

 

Du kan lese mer detaljert her: http://www.efn.no/tcpa-faq-no.html

Lenke til kommentar

Det er da endelig godt at Microsoft ikke vil gi sertifikasjoner til f.eks. Kazaa, LimeWire, BearShare, etc.

 

Uansett så er dette et problem for dem som laster ned og bruker software som ikke skal brukes.

 

Kan være enig at MS henter litt for mye informasjon, men så lenge du ikke gjør noe som er farlig, så kommer ikke de til å sende loggen videre.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt her, men leste den første ihvertfall, hvor trådstarter har en overskrift som skulle tilsi at man snakka om operativsystemet Vista, men hvor han snakker om "features" til den nye Windows Mediaplayer og Internet Explorer.

 

Er det dette som er det nye hotte? Altså to programmer som er bundlet (les : sydd ganske så gått inn i kernel) med operativsystemet?

 

On topic :

Lurer på hvor lang tid det tar før første service pack (les : sikkerhetsopdatering som skal tette igjen de 500 største/værste sikkerhetshullene) kommer.

Finns det noen "screens" av dette operativsystemet?

 

Kan noen gi meg én god grunn til å bytte fra XP til Vista (sett fra en gamers synspunkt)?

Lenke til kommentar
Har ikke lest alt her, men leste den første ihvertfall, hvor trådstarter har en overskrift som skulle tilsi at man snakka om operativsystemet Vista, men hvor han snakker om "features" til den nye Windows Mediaplayer og Internet Explorer.

 

Er det dette som er det nye hotte? Altså to programmer som er bundlet (les : sydd ganske så gått inn i kernel) med operativsystemet?

 

On topic  :

Lurer på hvor lang tid det tar før første service pack (les : sikkerhetsopdatering som skal tette igjen de 500 største/værste sikkerhetshullene) kommer.

Finns det noen "screens" av dette operativsystemet?

 

Kan noen gi meg én god grunn til å bytte fra XP til Vista (sett fra en gamers synspunkt)?

5408794[/snapback]

 

 

les igjenom mine poster...

 

 

directx 10 kommer

mer sikkerhet (virus fritt)

15% raskere å starte programmer

 

er mange bilder her...

også kan du sjekke channel9 samt www.microsoft.com

også kan du søke i google

Lenke til kommentar
Har ikke lest alt her, men leste den første ihvertfall, hvor trådstarter har en overskrift som skulle tilsi at man snakka om operativsystemet Vista, men hvor han snakker om "features" til den nye Windows Mediaplayer og Internet Explorer.

 

Er det dette som er det nye hotte? Altså to programmer som er bundlet (les : sydd ganske så gått inn i kernel) med operativsystemet?

 

On topic  :

Lurer på hvor lang tid det tar før første service pack (les : sikkerhetsopdatering som skal tette igjen de 500 største/værste sikkerhetshullene) kommer.

Finns det noen "screens" av dette operativsystemet?

 

Kan noen gi meg én god grunn til å bytte fra XP til Vista (sett fra en gamers synspunkt)?

5408794[/snapback]

De to programmene + MC er store oppgraderinger av programvare. Det andre som er optimert er vanskelig å sette fingeren på, men det er linket til mange informative sider.

Lenke til kommentar
Det er da endelig godt at Microsoft ikke vil gi sertifikasjoner til f.eks. Kazaa, LimeWire, BearShare, etc.

 

Uansett så er dette et problem for dem som laster ned og bruker software som ikke skal brukes.

 

Kan være enig at MS henter litt for mye informasjon, men så lenge du ikke gjør noe som  er farlig, så kommer ikke de til å sende loggen videre.

5408630[/snapback]

 

Synest det høyrest heilt crazy ut. Eg lagde ein gang eit program som eg brukte til å styre eit relêkort. Men om alle som har laga slike program må registrere det hos MS blir det jo sinnsjukt mykje arbeid.

 

Ville vel heller tru at dei har ei svarteliste over program som du ikkje får bruke..

Men kva rett har MS til å leike politi?

Lenke til kommentar
mer sikkerhet (virus fritt)

 

 

...mer sikkerhet ja, men virus-fritt blir det dessverre ikke :) Selv med TCPM / Palladium kan man ikke være 100% trygg. Skal ikke skrive noen avhandling her eller starte en kjempediskusjon, men sikkerhet går jo i prakis mye på om du er "trusted" eller ikke. Jeg jobber i en bedrift som utvikler programvare, og må vel få noe sertifikat eller noe fra MS. Og gjett hva som skjer om jeg sitter på utviklingsboksen min med XP installert og ser på WMF-filer?? :p

 

Men for all del, Vista blir en million ganger bedre enn XP - men langt fra perfekt - dessverre....

 

TCPM og sertifiktater er nærmest en dødsdom for små firma/selvstendige utviklere, men det er en annen sak.... :roll:

 

....og Open Source på Vista?? Haha, det var dagens! :!::!::!::!::!:( + noen til, men "Error: Du har postet en melding med flere smileyer enn det som er tillatt. Reduser antallet." ;) )

 

edit: Var ikke meningen å være slem, mente bare at Open Source i praksis er dødsdømt på Vista med TCPM påslått. Hele poenget med OS er jo å kompilere selv med de forandringene du ønsker, og da trenger du jo et sertifiktat.... OpenOffice får selvsagt sertifikat, men da må du jo laste ned koden, skrive ny kode som du må GJETTE på om fungerer (vel, du kan komplite UTEN TCPM, men da kan du ikke være 100% på at det funker MED), sende koden din tilbake til OpenOffice, få DEM til å ta det med i neste versjon.... argh.... :no:

Endret av N_R
Lenke til kommentar
TCPM og sertifiktater er nærmest en dødsdom for små firma/selvstendige utviklere, men det er en annen sak.... 

Ja nå blander jeg kanskje kortene litt her, men er dette en slags videreutvikling av logotesten som den er i dag, er det jo ikke bare de små som nekter å betale MS for godkjenning, drivere fra store selvskap som 3Com og HP, bla er jo ikke godkjent.

 

Hvis det nå er slik at alle må kjøpe en slags godkjenning høres det litt ekstremt ut syns jeg. Kan det være riktig?

Lenke til kommentar
TCPM og sertifiktater er nærmest en dødsdom for små firma/selvstendige utviklere, men det er en annen sak.... 

Ja nå blander jeg kanskje kortene litt her, men er dette en slags videreutvikling av logotesten som den er i dag, er det jo ikke bare de små som nekter å betale MS for godkjenning, drivere fra store selvskap som 3Com og HP, bla er jo ikke godkjent.

 

Hvis det nå er slik at alle må kjøpe en slags godkjenning høres det litt ekstremt ut syns jeg. Kan det være riktig?

5410859[/snapback]

 

 

Ja, hver ENESTE lille snutt eller oppdatering må godkjennes på noe vis.

 

Vel, jeg er usikker på hvordan de løser dette i praksis..... Antageligvis vil man gjøre det på samme måte som i dag, at man i praksis stoler på produsenten av programmet. (Som er teit, men mye bedre enn å stole på hvilken som helst idiot som klarer å kompilere et program i Visual Studio) Det vil si at jobben min får noe slags sertifikat-generator, som så kan generere gyldige sertifikater for alle versjonene av programmene vi sender ut. - Men jeg står jo rimelig fritt til å putte hva jeg vil inn der. Finner man senere noe muffens i noen av dem, så blir noen eller alle inndratt, og programmet vil ikke lenger starte. Men det har jo fint lite å si, for når dette er oppdaget har gudene vet hvor mange allerede installert det. ("jamen, det er jo trygt, det kom med sertifikat"). Og jeg tror disse generatorene vil bli vanskelige å få, man kan jo ikke sitte med 10 mill ++ sertifikatgeneratorer i omløp.... de største får det og har råd til det, de mindre og fattige - må over på Linux.

 

Eller så må det innom MS, og grøss og gru - DET blir ikke billig!! Da får man nye programmer en gang i året kanskje, og knapt nok da. Dette er rett og slett umulig i praksis - så jeg ser ikke helt hvordan TCPM vil bli brukt, annet enn inne i større bedrifter hvor man ønsker å ha nazi-kontroll på sikkerheten. Mulig jeg er dum, men det er hinsides min fatteevne at MS kan ha kontroll på all kode som er lov å kjøre på VIsta.

 

Så, på (hjemme)pc'en vil det i praksis være slått av - eller så må du holde deg til Windows Media Player, Microsoft Office, Microsoft Encarta, Microsoft Autoroute, Microsoft... hmm vent nå litt.... hmm.... *tenke så det knaker* .... føler at det ligger noe bak her, men klarer ikke helt å sette fingeren på det.... :!: :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...