Gå til innhold

Femkamp - kjempene møtes


Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg er litt kresen, men jeg synes hvertfall dette var totalt uholdbart - i tillegg til alle feilene jeg hadde hatt. Så jeg returnerte og kjøpte meg en Eizo 19" og en annen billig 19" for dualscreenløsning, og har vært superfornøyd siden =)

5302187[/snapback]

Høres for meg ut som om du var uheldig med skjermene du fikk, ettersom DVI ikek fungerte på den siste er det vel mulig at den også var defekt på andre måter. Har selv samme skjerm og kan ikke helt si at jeg kjenner igjen noen av problemene du beskriver og jeg vil karaktereisere meg selv som en ganske. Dvs default var baklyset altfor sterkt(for meg), men det skrudde jeg enkelt og greit ned og jeg klarer heller ikke å identifisere noe ujevnheter. Og jeg er ganske kresen jeg også, noe jeg tror IT gruppa på jobben kan bekrefte, har skiftet ut begge LCD skjermene(19" HP) mine på mindre enn 6 mnd pga småfeil :)

 

Det eneste som irriterer meg med Dell skjermen er ett par døde pixler i ett hjørne, det er stort sett det hele. Oppløsningen er sef noe spesi, men det er slike ting jeg mener man bør tenke igjennom før man kjøper en skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
enden, en skjerm skal ikke bare passe til en gjennomsnittsnordmann. Dell er en av verstingene når det gjelder ergonomi. De selger billige skjermer, men skjermene er meget mangelfulle mhp. høyderegulering. Dell sin 20" skjerm er antakelig den verste. Den har jeg personlig erfaring med. Ikke en eneste kontorbruker som bruker den skjermen og som jeg har instruert, fikk en god posisjon uten å regulare bakplaten på skrivebordet ganske mye lavere enn forplaten. Her snakker vi altså om profesjonelle kontormøbler der det er mulig å individuelt høydejustere fremre og bakre del av skrivepulten der skjermen står. Det er de færreste som har en slik flott løsning hjemme.

 

Ellers var det en interessant test.

5301710[/snapback]

 

 

Har hatt Dell 2005FPW en stund nå,og må si meg meget fornøyd. Gikk fra en hp p1230 22" crt. Er enig at det er mye baklys,men er forsovit helt ok.

 

Har ikke hatt noen problemer med ergonomi, høyde reguleringa funker fint, sitter å ser rett på skjermen. Åssen man skal klare å se opp på skjermen som durabit sa,forstår ikke jeg,må jo senke kontor stolen helt ned,og skjermen helt opp da.

 

Ettersom jeg har lest på nett, så har dell og apple skjermen i denne testen like paneler,men forskjellig elektronikk ellers,kan kansje forklare hvorfor apple skjermen kommer noe dårligere ut.

 

Er faktisk en del spill som ståtter 1680x1050 16:10, og en god del av de som ikke gjør det,kan man få til å gjøre det. -> http://www.widescreengamingforum.com/

 

Vil ihvertfall anbefale Dell 2005FPW til hvem som helst,men ville kansje gått for en Dell 2405FPW hvis jeg skulle kjøpt ny skjerm nå,da denne begynner å ha en fin pris :)

Lenke til kommentar

Interessant artikkel. Jeg er opptatt av fargegjengivelse og lurer på om monitorene ble kalibrert før fargegjengivelse ble vurdert.

Dessuten står det at ikke alle supporterer sRGB, er ikke det standarden for PC-skjermer? Hvis det ikk står noe annet ville jeg i utgangspunktet trodd at en skjerm var tilpasset sRGB.

Lenke til kommentar

Skal selv gå for 1stk Dell Ultrasharp 2405FPW når tiden er inne. Kjører for tiden selv 2stk Samsung SyncMaster 172X i Horizontal Span mode på 1stk XFX 7800GT (PVT70GUDF7). Oppløsningen får jeg helt opp i 2560x1024 hvis jeg bruker Horizontal Span i spill (klart skjermkortet sliter litt siden det må rendre til to skjermer samtidlig).

 

Bruker også skjermene til musikkproduksjon hvor det kommer meget godt med.

Er bare at den svarte stripa i midten irriterer meg grønt! :D

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Interessant artikkel. Jeg er opptatt av fargegjengivelse og lurer på om monitorene ble kalibrert før fargegjengivelse ble vurdert.

Dessuten står det at ikke alle supporterer sRGB, er ikke det standarden for PC-skjermer? Hvis det ikk står noe annet ville jeg i utgangspunktet trodd at en skjerm var tilpasset sRGB.

5304382[/snapback]

Da vi i utgangspunktet retter disse testene mot forbruekre, og ikke grafikere velger vi å kjøre testene uten å kalibrere skjermene manuelt. Folk flest kan ikke, eller gidder ikke å bruke masse tid på manuell kalibrering. Utrolig mange har ikke en agng tatt en titt på hvilke muligheter man har i menyen på skjermen, og mange kjører skjermen sin med panelets ukorrigerte innstilling.

 

Med dette som bakgrunn premierer vi skjermer som støtter sRBG-standarden. Da får man et rimelig greit utgangspukt for å sammenligne skjermer samtidig som resultatet er mulig å gjenskape av de som har skjermen hjemme. Skulle skjermen vi tester ikke ha støtte for sRGB-standarden testes den på en av de forhåndsprogrammerte innstillingene, og ser det helt jævlig ut så kalibrerer vi den litt for å se om det i det hele tatt er mulig å få en nogenlunde pent bilde ut av den.

 

Ble du overrasket over at ikke alle støtter sRGB? Jeg har sluttet å la meg overraske av produsenter som ikke følger standarder, og finner opp egne målekriterier... Dessverre er det fortsatt en del som har sine svin på skogen, enten det er pga kostnader eller ren udugelighet på produksjonsavdelingen...

Lenke til kommentar
Skal selv gå for 1stk Dell Ultrasharp 2405FPW når tiden er inne.

[snip]

Dell har 25% på denne skjermen fram til 1. juledag (prisen blir i overkant av 8700). Når det er sagt, og jeg vet ingenting om budsjettet ditt, så kommer Dell med en 30" den 21 desember. Kanskje bør du vente og se om dette er et alternativ istedet. Riktignok kommer prisen til å være høyere, men med introduksjonstilbud så er det ikke umulig at dette blir et godt kjøp. Og, tro meg, du vil gjerne ha 30" istedet for 24.

Lenke til kommentar

Dell sin 30" kommer til å ha samme oppløsning som den til Apple. Nemlig 2560 x 1600 oppløsning.

 

Selv med 24 tommeren så må du ha skjermen lenger unna der hodet ditt er enn med mindre skjermer. Med 30" så må du mest sannsynlig plassere den enda lenger bort. Mitt skrivebord er stort nok for en slik big ass skjerm, men ikke alle har det. Dessuten så er oppløsningen på 2560 x 1600 for høyt for selv SLI med 2 7800GTX 512 hvis du skal spille...

 

Men litt høyere oppløsning på 24 tommeren hadde vært greit :cool:

Lenke til kommentar
http://www.hardware.no/tester/skjerm/dell_...rp_2001fp/11159

5301112[/snapback]

 

Jeg synes ikke det kommer klart fram av å lese de to testene om kvaliteten er lik og om det er smame panel.

 

AtW

5301135[/snapback]

Tror den er relativt lik (har selv 2001-modellen, og har sett fler som har 2005, uten å kunne se noen forskjell på farger og etterslep). Jeg har i hvertfall ingen av de problemene som beskrives i testen til HW.no, men det kan skyldes at min skjerm er kjøpt et halvår etter testen (som nå er gammel!) ble gjort. Det virker som panelene til Dell 2001FP har blitt bedre enn siden HW.no testet den.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

20 tommere er vel og greit, men kan vi ikke få en test av 24 tommere? Jeg klarer ikke å oppdrive noen sammenlikninger av 24" skjermer noe sted...

 

Av spesiel interesse er Acer skjermen som ligger i deres prisguide som billigst. I tilleg er den oppført med 6 ms respons, noe jeg syns var rart prisen tatt i betraktning. :)

Lenke til kommentar
20 tommere er vel og greit, men kan vi ikke få en test av 24 tommere? Jeg klarer ikke å oppdrive noen sammenlikninger av 24" skjermer noe sted...

 

Av spesiel interesse er Acer skjermen som ligger i deres prisguide som billigst. I tilleg er den oppført med 6 ms respons, noe jeg syns var rart prisen tatt i betraktning. :)

5311515[/snapback]

 

 

Hvis du tenker på Acer AL2416W så har den et meget stort minus (jeg så på den når jeg nettopp kjøpte meg LCD), den har ikke DVI-ingang, kun VGA.

Lenke til kommentar
20 tommere er vel og greit, men kan vi ikke få en test av 24 tommere? Jeg klarer ikke å oppdrive noen sammenlikninger av 24" skjermer noe sted...

 

Av spesiel interesse er Acer skjermen som ligger i deres prisguide som billigst. I tilleg er den oppført med 6 ms respons, noe jeg syns var rart prisen tatt i betraktning. :)

5311515[/snapback]

 

 

Hvis du tenker på Acer AL2416W så har den et meget stort minus (jeg så på den når jeg nettopp kjøpte meg LCD), den har ikke DVI-ingang, kun VGA.

5314902[/snapback]

Jøss, er det mulig? Håper den ikke koster mer enn 4000...

Lenke til kommentar
20 tommere er vel og greit, men kan vi ikke få en test av 24 tommere? Jeg klarer ikke å oppdrive noen sammenlikninger av 24" skjermer noe sted...

 

Av spesiel interesse er Acer skjermen som ligger i deres prisguide som billigst. I tilleg er den oppført med 6 ms respons, noe jeg syns var rart prisen tatt i betraktning. :)

5311515[/snapback]

 

 

Hvis du tenker på Acer AL2416W så har den et meget stort minus (jeg så på den når jeg nettopp kjøpte meg LCD), den har ikke DVI-ingang, kun VGA.

5314902[/snapback]

 

takk, da skriver vi den ut av dansen :) Nå får eg bare vente på 30" fra dell i ett håp om at den koster noen lapper mindre enn Apple sin, samt at den ser fancy ut ;)

Lenke til kommentar
Legg 19-tommeren din på siden og forestill deg 50 prosent mer skrivebord i bredden, så forstår du hva du går glipp av.

Jeg vet hva jeg går glipp av (kjører 1280*1024). Jeg går glipp av enda mer tom hvit plass ute til høyre. Dere andre som kjører 1280*1024, er også klar over hvor mye plass som ikke brukes på sider som hw, dagbladet osv...

Til spill hadde det vært fett nok, men høyere oppløsning tilsier krav til mer ytelse. Vel, mitt R9800PRO ville nok ha klart CS fint i 1600*1200, men der må det nok også si stopp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...