Gå til innhold

Femkamp - kjempene møtes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Står i testen at Apple Cinema display ikke støtter VESA. Ifølge applestore sine sider så er det ikke helt riktig, men man må investere 279 kroner i en adapter.

 

Ellers kunne testen også godt inneholdt produsentenes dead pixel policy.

5301428[/snapback]

Da vil jeg påstå at skjermen ikke støtter VESA. Jeg kan godt kjøpe en hylle til TV-en min med VESA-støtte, men jeg sier ikke at TV-en støtter VESA :) "Alle" andre skjermer har disse hulllene klare, så jeg vil si at det trekker med at man må betale ekstra for det hos Apple. Det er en av ulempene man får med det lekre og smale designet.

 

Dell fortjener faktisk trekk for dårlig ergonomi, ikke skryt. Flere på dette forumet har bekreftet at denne skjermen ikke kan stilles lavere enn ca. 15 cm over bordflaten. Det betyr at brukeren i de fleste arbeidsplasser hjemme vil sitte og se oppover = stress i nakkemuskulatur. Stort pluss til NEC som tester bekrefter kan reguleres helt ned til bordplatenivå.

5301430[/snapback]

Nå synes jeg du tar hardt i. Korrekt ergonomisk sittestilling er en vinkel på i underkant av 30 grader nedover fra øynene til midten av skjermen. På en 20-tommer widescreen skulle det tilsi ca 13 cm fra underkant av skjermbildet og til bordflaten for en gjennomsnittelig nordmann. Jeg er selv veldig glad i å ha min 2080UX+ plassert så lavt som mulig, men det er ikke helt korrekt ergonomisk sett.

 

NEC får også skryt for denne evnen, men er fortsatt litt bak totalt sett siden Dell-skjermen er mye mer samarbeidsvillig.

 

 

Til deg som påpeker at Dell og Apple har samme panel: jeg tror du har rett, men har ikke fått det bekreftet. I så fall er det et glimrende eksempel på hvor mye kontrolleren har å si. Apple sin er optimalisert for bilde mens Dell sin er raskere.

Lenke til kommentar

enden, en skjerm skal ikke bare passe til en gjennomsnittsnordmann. Dell er en av verstingene når det gjelder ergonomi. De selger billige skjermer, men skjermene er meget mangelfulle mhp. høyderegulering. Dell sin 20" skjerm er antakelig den verste. Den har jeg personlig erfaring med. Ikke en eneste kontorbruker som bruker den skjermen og som jeg har instruert, fikk en god posisjon uten å regulare bakplaten på skrivebordet ganske mye lavere enn forplaten. Her snakker vi altså om profesjonelle kontormøbler der det er mulig å individuelt høydejustere fremre og bakre del av skrivepulten der skjermen står. Det er de færreste som har en slik flott løsning hjemme.

 

Ellers var det en interessant test.

Endret av durabit
Lenke til kommentar
enden, en skjerm skal ikke bare passe til en gjennomsnittsnordmann. Dell er en av verstingene når det gjelder ergonomi. De selger billige skjermer, men skjermene er meget mangelfulle mhp. høyderegulering. Dell sin 20" skjerm er antakelig den verste. Den har jeg personlig erfaring med. Ikke en eneste kontorbruker som bruker den skjermen og som jeg har instruert, fikk en god posisjon uten å regulare bakplaten på skrivebordet ganske mye lavere enn forplaten. Her snakker vi altså om profesjonelle kontormøbler der det er mulig å individuelt høydejustere fremre og bakre del av skrivepulten der skjermen står. Det er de færreste som har en slik flott løsning hjemme.

 

Ellers var det en interessant test.

5301710[/snapback]

Da får vi bare være enige om at jeg anbefaler gjennomsnittsnordmannen denne skjermen, så får du anbefale de du kjenner til som er lavere i ryggen noe annet :)

Lenke til kommentar
kansje et dumt spørsmål, men hvordan kan en skjerm med 400:1 i kontrast gi det beste bildet av samtlige skjermer.

5301339[/snapback]

 

Fordi tall paa pair ikke er alt? De andre har maalt annerledes eller pynter paa nummerene sine? Aner ikke jeg, har ikke lest testen, men kontrast verdier alene er sjeldent det eneste som teller.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
De selger billige skjermer, men skjermene er meget mangelfulle mhp. høyderegulering. Dell sin 20" skjerm er antakelig den verste.

Dell sin 24" står riktignok ca 10cm over bordflaten når den er på det laveste, og det er jo egentlig for dårlig. Men bortsett fra den kan den stilles i alle tenkelig og utenkelige posisjoner. Er vel akkurat samme for 20"-eren.

 

Dette kan umulig være "verst" - er jo mange skjermer uten noen form for høydejustering.

Lenke til kommentar

Har disse skjermene (spesielt Dell) noe menyvalg for å hindre skjermen i å prøve å dra ut mindre skjermbilder? Jeg har en bærbar med 15,4" 1680x1050 skjerm, og når den for eksempel har prøvd å dra utover et skjermbilde som er 1280x1024 blir resultatet forferdelig grisete, akkurat som på alle andre LCD-skjermer. Jeg har heldigvis funnet dette valget i skjermkortdriverne, men for enkeltstående skjermer burde vel det være innebygd? Har fortsatt en 25 kg 19" CRT, så jeg har ikke noe erfaring med enkeltstående LCD-skjermer. I vanlig Windows er jo ikke dette noe problem, men i veldig mange spill kan en jo ikke velge en brukbar oppløsning.

Lenke til kommentar

Sitter med en PowerBook fra Apple (12") og spiller Unreal Tournament 2004 veldig ofte. Kanke si jeg ser så mye etterslep på disse skjermene til apple. Men nå er det vel større forskjell fra en 12" til en 20" :p Er iallefall veldig fornøyd med den skjermen som sitter der :)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Jeg har kun prøvd Dell sin 20" av de i testen her, og mitt inntrykk er heller dårlig egentlig. Det var min første LCD skjerm så jeg hadde ingen forutsetninger for kvalitet annet enn at jeg hadde lest en del gode reviews om den.

 

Det er to grunner til at jeg ikke liker denne skjermen.

 

For det første, som kanskje ikke har så mye med skjermen generelt, så hadde den første skjermen min alvorlige fargefeil. Det virket som direkte signalfeil, med flimring på visse fargekoder og mere.

Jeg fikk byttet den ganske effektivt med ny skjerm på døra etter noen dager, Dell var ganske flinke sånn sett.

Skjerm nummer to altså, denne fungerte ikke DVI inngangen på. Null bilde, og gikk bare i hvilemodus. VGA fungerte og de andre signalinngangene. Helt ubrukelig for meg likevel.

Lettere frustrert, får bytta denne skjermen i løpet av ei uke, og skjerm nummer tre er i hus.

Uten å vite helt hva jeg skulle forvente, så må jeg le for meg selv da jeg ser flere døde pixler på den tredje og en 3x3mm død pixelflekk midt på skjermen. Helt utrolig. Flere kompiser av meg har kjøpt samme skjermen uten noen lignende problemer.. så min teori er at Dell har drite på draget og klart å sende meg enheter fra defektlageret eller noe. Det bør ikke være mulig å få tre forskjellige feil på tre skjermer.

 

Men disse feilene var ikke alt jeg syntes var skuffende med Dell-skjermen. Den har gode, klare farger, og jeg merket ikke noe spesielt til etterslep. Høydejusteringen som noen klager på hadde jeg heller ikke noe problem med.

Derimot ble jeg veldig skuffet over...

 

BAKLYS

 

Dell har noe vanvittig mye baklys, som vises tydelig selv om det er lyst i rommet eller ikke. Svart er langt i fra svart, og det verste er egentlig at baklyset er såppass ujevnt fordelt. Det er store og spredte områder eller "flekker" på skjermflaten med kraftig baklys, spesielt langs kantene og hjørnene, og det gir en skikkelig guffen opplevelse på spill med mørke omgivelser som Doom 3 og lignende.

Ja, dere tror sikkert det bare var jeg som var uheldig med skjermene mine som fikk dette baklyset.. men vi var flere kompiser som bestilte samtidig, og de har akkurat samme problemet med baklyset.

 

I tillegg virker det som at Dell skjermen har et slags "krystallisk" lag som gjør at pixlene glinser på en måte.. jeg syntes det så veldig syntetisk ut og ga en litt rar fargeopplevelse.

 

Og okei.. når jeg er først i gang med å disse skjermen. 20" Widescreen med 16:10 forhold gjør den ikke kapabel til HDTV, og det er svært få spill som støtter dens native oppløsning (1680x1050...? usikker). Heldigvis har den gode justeringsmuligheter for å vise sentrert native oppløsning uten å fylle hele skjermen, eventuelt stretche med de artifakter som følger med.

 

Det er mulig jeg er litt kresen, men jeg synes hvertfall dette var totalt uholdbart - i tillegg til alle feilene jeg hadde hatt. Så jeg returnerte og kjøpte meg en Eizo 19" og en annen billig 19" for dualscreenløsning, og har vært superfornøyd siden =)

Endret av Zigrath
Lenke til kommentar

Hvis en skal kjøpe skjerm og ikke spiller (eller spiller men ikke bryr seg om minimalt slep som i de fleste steder er umulig å se) da velger definitivt skjermen fra apple.

 

Panelene i apple og dell skjermen er vistnok like. Søk litt på google og du finner mer info om det. Og jepp, apple har gått for kvalitet på bildet, mens dell har gått for hastighet. Er jo to helt vanlige ting en må velge litt mellom.

 

Men obs : Først kjøpt en apple skjerm går det ikke lange tiden til resten av utstyret er fra apple :) like fint og like lett å bruke alt sammen.

Lenke til kommentar
Sitter med en PowerBook fra Apple (12") og spiller Unreal Tournament 2004 veldig ofte. Kanke si jeg ser så mye etterslep på disse skjermene til apple. Men nå er det vel større forskjell fra en 12" til en 20" :p Er iallefall veldig fornøyd med den skjermen som sitter der :)

5302117[/snapback]

 

Det er nok litt forskjell mellom 12" apple og 20" apple.

Det samme som det er forskjell fra min Dell X1 12" og min 24" Dell og min 20" Dell skjerm.

 

Eg ser at noken klager over ergonomien på Dell skjermene... eg synes det skal noke til og få det bedre enn det er på dei. Det kan da umulig vere optimalt og ha skjermen lavere enn 10 cm over bordflata, da vil man jo sjå nedover. Man skal sjå rett fram vel? er ikkje heilt sikker, men dei fleste på jobben liker og sjå rett fram, det samme gjer eg heime.

 

Vil anbefalle at dere ser på Dell 2405FPW om dere vurderer og kjøpe dere ny skjerm. Den er verdt kvar einaste krone! Nå koster den jo bare rundt 8000 kroner også.

 

Ser også noken klager over baklyset på Dell skjermen. Det skal det ikkje være, er det det så er det feil på dei. Ring Dell og få ein ny skjerm i stade for å sutre over det i fleire år framover (til du kjøper deg ny) Er kjempefornøyd med min Dell 2405 fpw og Dell 2001 fp.

Lenke til kommentar
Eg ser at noken klager over ergonomien på Dell skjermene... eg synes det skal noke til og få det bedre enn det er på dei. Det kan da umulig vere optimalt og ha skjermen lavere enn 10 cm over bordflata, da vil man jo sjå nedover. Man skal sjå rett fram vel? er ikkje heilt sikker, men dei fleste på jobben liker og sjå rett fram, det samme gjer eg heime.

5303045[/snapback]

Korrekt stilling er som jeg skrev en 30 graders vinkel fra øynene og til midten av skjermen. En tommelfingerregel som fungerer godt er at når du sitter rett i ryggen skal du se rett fram på øvre ramme av skjermen dersom denne er plassert ca en halvmeter fra deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...