Gå til innhold

PC vs. 360


JayGatsby

Anbefalte innlegg

Personlig ville jeg valgt en kontor-PC og en xbox 360, men det er jo litt smak og behag.

 

Dersom du spiller mye strategispill er ikke konsoll noe å satse på. Det er vanskelig å styre slike spill med en kontroller. Skytespill går imidlertid veldig bra. Dette er fordi spillene er laget for å spilles med kontroller, noe de som har prøvd mus/tastatur til Halo 1 & 2 har fått erfare. Responsen med mus/tast blir så forskjellig fra det man er vant med fra PC at det ikke er noe poeng. Dessuten er det relativt overkommelig å få en skikkelig god aim med kontroller.

 

Når det gjelder spillene pr i dag er vel dette et argument for PC. 360 har få titler, og bare noen få av disse igjen er veldig bra. Men spillene kommer. Og de kommer med kvaliteter som trolig vil få disse første spillene til å blekne.

 

Jeg kjøpte xbox da den først kom (i 2002?). Dersom en sammenligner de første xbox-spillene med det som er sluppet det siste 1,5 året, er det som natt og dag.

 

Da jeg fikk xboxen spilte jeg mye på PC. Jeg fortsatte med det ved siden av xboxen helt til jeg fikk meg xbox live. Etter det tror jeg ikke jeg har spilt på PCen i det hele tatt. Kanskje med unntak av ett eller annet strategispill. Multiplayer over live er svært godt implementert og et must. Etter at jeg fikk live har jeg knapt spilt singleplayer. Uten xbox live vet jeg ikke om det er noe poeng å kjøpe xbox 360. Man går glipp av så ufattelig mye lett tilgjenglig spill moro.

 

Dessuten liker jeg å spille fra sofaen i en hengslengt positur i stedet for foran en PC-skjerm.

 

Men alt i alt koker det vel ned til at dette er en smakssak. De tekniske diskusjonene tror jeg ikke har så mye å si (rent bortsett fra den økonomiske biten om at xbox 360 er mye hardware for lite penger). Både 360 og en high end PC vil kunne gi glimrende ytelse og fantastisk grafikk. Om du har sett hva en gammel xbox med 733 MHz P3 prosessor kan yte av grafikk, tror jeg det ikke er noen tvil om at en 360 vil kunne levere…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten liker jeg å spille fra sofaen i en hengslengt positur i stedet for foran en PC-skjerm.

 

Men alt i alt koker det vel ned til at dette er en smakssak. De tekniske diskusjonene tror jeg ikke har så mye å si (rent bortsett fra den økonomiske biten om at xbox 360 er mye hardware for lite penger). Både 360 og en high end PC vil kunne gi glimrende ytelse og fantastisk grafikk. Om du har sett hva en gammel xbox med 733 MHz P3 prosessor kan yte av grafikk, tror jeg det ikke er noen tvil om at en 360 vil kunne levere…

5290149[/snapback]

 

Det er da ingen som har bestemt at du ikke kan slenge deg i sofaen foran TV-en/prosjektorlerretet med PC? Med hva som helst av kontroller, trådløs mus/tastatur, spillbord osv. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? :hmm:

 

Jeg beklager men jeg har aldri syntes at en Xbox har bra grafikk på noen av sine spill. I forhold til teoretisk ytelse er det imidlertid ganske bra.

Lenke til kommentar
7800GTX 512MB i SLI og X1800XT 512MB i Crossfire slår jo den gpuen i 360

Ja stort sett, men som jeg har prøvd å forklare så er det ikke så enkelt.

 

xbox 360 bruker DirectX 9.0 samme bruker gpuen i pcer

Xbox360 bruker et eget custom API (DX deveriant) som er langt mer effektiv.

 

xbox 360 spill blir jo laget på PC!

Apple G5 med X800 har vært hoved utviklingsplattformen for lanserings spillene. Xbox360 dev kits vil bli brukt for andre generasjon. PCen blir nok dog brukt, men som et tileggs verktøy.

 

 

Undersøkte forresten litt rundt dette med mangel på AA i lanserings spillene. Forklaringen jeg kom over var dette; for å få full AA må bildet bli delt opp i biter (tiles) og buffer all geometri slik at polygonene kan bli delt opp inn i riktig tiles. For å gjøre dette effektivt må grafikk motoren bli designet med dette i tankene og siden dev kit'ene ikke hadde denne funksjonen før ganske seint i prosessen har ingen av lanserings spillene tatt i bruk denne muligheten.

Men det er blitt brukt "hacks" med å rendre på noe lavere oppløsning (for å unngå tiling) for å få med litt AA. Dette gjelder i det minste PGR3 og PDZ som kjører med 2xAA.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Oddarne: Ja det har du helt rett i. Har alltid sett for meg at man sitter på en stol foran PC-skjermen - det er i alle fall det jeg har gjort når jeg spiller på PC. Men det er klart, ditt forslag høres bra ut.

 

Når det gjelder grafikk på xbox ser jeg at vi har forkjellige oppfatinger. Spill f eks Halo2 og Riddic har etter min mening god grafikk. Ikke bedre enn dagens high end PC-er, men likevel ikke så langt bak som spesifikasjonene skulle tilsi. [ Edit: Men dette har selvfølgelig også noe å gjøre med at xbox kjører lav oppløsning ]

Endret av roolf
Lenke til kommentar
En annen fordel C1 har ovenfor nevnte skjermkort er vel workload distribution? Siden dagens skjermskrot er fixed med VS og PS pipes , så kan C1 tilpasse seg etter hva som trengs å kjøres mest av til enhver tid.

5291385[/snapback]

 

Sikkert fiffi i dag, men hva om et års tid. Husker når Xbox kom og var WOW i forhold til PC. Med noe tilsvarende geforce 3 og P3 500 mhz prosessor. Hvor mange PCer har det i dag? Det er ikke så mange år siden Xbox kom... See my point?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil en PC ta igjen XBox 360 en eller annen gang, det er vel egentlig ikke det som er poenget med denne tråden, synsing om når den blir dårlig, men heller hva som i dag vil tilsvare den.

 

Det er veldig fiffig i dag, da den generasjonen skjermkrot som skal ha noe tilnærmet ikke kommer før rundt Vista blir sluppet om vi skal tro på hva ATi sier.

 

Det som sitter i Xbox er en "Costum made" Intel 733MHz PIII avart, samt NV2a som skjermkort, som tilsvarer ca. GeForce 4 i ytelse.

 

Xboxen kom for 4 år siden.

Lenke til kommentar
Når det gjelder grafikk er det skjermen som først og fremst begrenser xbox. Selv en HD-TV har vesentlig dårligere oppløsning enn en vanlig PC-skjerm (selv om det ikke er helt sammenlignbart). Likevel har grafikken på TV-spill en tendens til å se veldig pen ut, TVen har en tendens til å lure oss litt. Så når det gjelder grafikk som i antall pixler, er PCen klart best, men når det gjelder hva som ser best ut, blir det helt subjektivt.

 

Sist jeg sjekket har en skikkelig HD TV 1920x1080......

Er vel bedre enn en standard pc monitor?

 

De fleste HD-TVer har såvidt jeg vet oppløsningen 1280x720 og det er denne xbox 360 støtter. Rett meg hvis det er feil.

 

Mange klager over fps på xbox 360 og hevder den i noen spill ligger rundt 40, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Hvis det er sant er det et godt argument for å holde seg til PC for min del iallefall (selv om jeg gleder meg til PS3 :cool: )

5288238[/snapback]

 

Så vidt jeg vet skal mange spill være låst på 30 fps. Jeg sier ikke at alle er det, men noen. Dersom penger ikke er noe problem så gå man så klart for pc...

Lenke til kommentar

1 time googling produserer følgende resultater:

 

Project Gotham Racing 3: 30fps

Quake 4: stuper stadig godt under 20fps

Madden 06: 30fps

Call of Duty 2: 60fps (!)

Need For Speed: Most Wanted: 30fps

King Kong: 30fps, men stadig vekk lavere

The elder scrolls 4: Oblivion: 30fps

Amped 3: 30fps

Kameo: 30fps

Perfect Dark Zero: 30fps

Ghost Recon: 30fps

Dead or Alive 4: 60fps (reelt rundt 55fps)

Gears of war: Ser ut til å bli 30fps

 

 

Så skal det nevnes at det er enorm forskjell på hvordan folk oppfatter framerate. Noen er vant til konsoller eller svake PC-er og for disse er kanskje 30fps helt nydelig. For andre, som meg så begynner spill å bli *spillbare* ved rundt 40fps. Helt komfortabel er jeg ikke før det bikker 60fps. Dette gjelder alle spill i alle sjangrer for min del. Jeg irriterte meg grønn over framedrops ned i under 40fps i Civilization 4, f.eks. Jeg gikk inn på en EB games butikk her om dagen og så noen som spilte King Kong. Det tok ca akkurat 0 tid før jeg så at frameraten var alt, alt for lav. Jeg ville selv valgt (mye) dårligere bildekvalitet hvis jeg kunne få 60fps.

 

Så kan man lure på hvor kraftig PC man vill trengt for å kjøre disse spillene på 720p med samme framerate. Ikke fryktelig kraftig.

 

Vi får satse på at dette ramerate problemet bedrer seg ut over neste år når programmererne får bedre teken på å bruke alle kjernene. :)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...