Gå til innhold

vifte støy i min fujitsu simens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viftene i dissa maskinene (gjelder også Amilo D1840 og 1845, de bygger på samme chassis) er veldig dårlig konstruert. Viften har en L form, som gjør at den suger inn luft på "kortsiden" og slenger den ut på "langsiden" bak maskinen.

 

Støv/hår etc klumper seg, og tetter etterhvert utblåsningen. Støvet hindrer den frie luftstrømmen og maskinen blir ikke kvitt varmen, dette fører til at viften går på maks for å prøve å kjøle ned.... til slutt skrur maskinen seg av for ikke å "brenne" opp CPU.

 

Ta en Q-tip etc og hold fast viftebladet. Kjøp en boks med høytrykksluft og blås inn i vifteutblåsingen (fra "langsiden"). Støvet som garantert er blitt mer som hybelkaniner kan du pirke ut med q-tip`en (det er smart å klippe av ulldotten på q-tip`en, da kommer du bedre til)

 

Har gjort dette på utallige maskiner av denne typen!

 

Problemene gjerder forsåvidt også andre generasjon (D7820/8820), tredje generasjon (7830/8830/7850/8850) og nå fjerde generasjon (D1840/1845)

Lenke til kommentar

En kamerat av meg har samme laptop og hadde akkurat samme problem som deg. Som LaptopMessias nevner er årsaken ofte "skit" som har samlet seg opp i og rundt hardwaren i maskinen. Min nevnte kamerat tok jobben med å åpne maskinen (masse små skruer), skrudde av kjøleløsninga til prosessoren, rengjorde og la på ny goop mellom CPU og kjøleelement i tillegg til at han støvsugde (svært forsiktig) vifter og annet hardware som han nådde til. Hans F/S maskin er nå så og si lydløs.

Lenke til kommentar

Hallo,

jeg sliter med det samme som deg larsravndal. Har selv en Amilo D 8800 (samme typen vifte etter som jeg forstod på LaptopMessias), som konstant trenger kjøling :ermm:

 

Her om dagen skulle jeg ta saken i egne hender og skru opp maskinen for å få tilgang til viften, men fikk bare løsnet de to hørnene i fronten på maskinen selv om jeg løsnet alle synlige skruer...

En kamerat mener at det er opptil flere skjulte skruer der i tillegg, for garantiens skyld.

Noen som har forslag til hvor disse er, eller om bunnen på disse laptop'ene er festet på andre måter også?

 

For over et år siden måtte maskinen inn til "service" fordi den hele tiden skrudde seg av ca. 10 minutter etter oppstart :no:

Da var det pga. fullt av hybelkaniner :ohmy:

 

Blir glad for forslag :)

 

mvh.

Lenke til kommentar

Skongog, for å komme til viften i denne maskinen, må du først fjerne dekselet som ligger overnfor keyboardet. Dette lange som er like langt som keyboard.... om du forstår. Dette har ingen skruer, sitter kun fast med klips.

 

Deretter skrur du ut de tre skruene som holder keyboardet fast til chassiset, og vipper keyboardet til siden.

 

Viften kommer nå til syne, den er festet med 4 fjærbelastede skruer.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Hei, fikk omsider til å åpne pc'en slik som du forklarte LaptopMessias :D

 

Var det første dekselet som var verst...

Viften var som du sa festet med fire fjærbelastede skruer, men det ble ikke noe løsere av å skru opp disse.

Nå har jeg gjort rent så godt jeg kan, men synes ikke resultat ble så altfor mye bedre.

Var en god del støv inni og fikk fjernet alt det jeg kunne se, gjorde også rent med q-tip, og tror jeg fikk blåst "innsug" og "utblås" rent :p

Jeg begynner å lure på om jeg skulle demontert enda mer enn det jeg gjorde.

Hva er det som lager mest varme i maskinen egentlig? Er det selve CPU'en? Står en Intel P4, 2400 MHz i maskinen, og har hørt at disse står for en del av varmeutvinningen og strømtappingen :hmm:

 

Maskinen er over 3 år gammel og aner at den trenger en rengjøring :cool:

Hvor er egentlig denne varmeste delen plassert hen?

 

mvh. skongos med en Amilo D 8800

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...