Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil ping, Telenor...


Anbefalte innlegg

Dette er et problem som omfatter hele landet,men værst har det gått utover oss i nordnorge,med tanke på at en større prosentandel er rammet her. Og min personlige mening er at alle som er rammet av dette,og har vorre plaget siden slutten av november burde bytte isp hvis de har telenor...Nå var jeg heldig at Bluecom hadde egen sentral her på hjemstedet mitt,og jeg pinger no fantastisk på kveldstid..

Hvis det er slik at det kun er telenor som har sentral på ditt hjemsted,bytt alikavel til annen isp som bruker telenors nettverk. du vil fortsatt ha samme problem,men telenor mister flere kunder, for det virker ikke som om de tar oss kunder seriøst.

 

men jeg regner med at dere ikke gidder ta dere bryet med å skifte,for dere regner med at telenor er den beste isp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cornel, du hadde aldri skrevet det du skrev om du hadde lest hele tråden.

Så ditt innlegg ble i utgangspunktet litt usaklig, kunne selvsagt bare oversett hele innlegget, men klarte ikke la være... Les tråden, jeg kan gi noen hint;

 

- Problemet er mellom 1700-2400

- Har snakket med telenor kundeservice, der dem tok en sjekk på linja og

kom frem til det samme som jeg/vi...

- Knut Sollid har bekreftet dette..

 

Så på hvilket grunnlag kan man si at du ikke har lest tråden... :innocent:

Uansett, man blir litt sur av problemer som dette, så egentlig er det vel ikke din feil, men Telenors...

Lenke til kommentar

Ble nå mange innlegg, men hadde en kunde innom nå nettopp som hadde feil med ADSL fra Telenor (virket ikke). Så hadde det kommet en montør som hadde funnet ut at kunden ikke kunne ha 6mbit linje da det var nesten 3 mil til sentralen...Kunden ble da nedgradert til 4mbit og da virket det...

Er ikke dette noe Telenor burde ha vist?

 

btw: Montøren hadde også sagt at dem hadde så mange klager at han var møkka lei hele ADSL til Telenor..

Endret av splitdude
Lenke til kommentar
Så hadde det kommet en montør som hadde funnet ut at kunden ikke kunne ha 6mbit linje da det var nesten 3 mil til sentralen...Kunden ble da nedgradert til 4mbit og da virket det...

Er ikke dette noe Telenor burde ha vist?

5392896[/snapback]

 

Fordi alle linjer er unike og ergo vil man bomme endel på de som ser OK ut på papiret, 3mil var det neppe heller 3km.

Lenke til kommentar
Så hadde det kommet en montør som hadde funnet ut at kunden ikke kunne ha 6mbit linje da det var nesten 3 mil til sentralen...Kunden ble da nedgradert til 4mbit og da virket det...

Er ikke dette noe Telenor burde ha vist?

5392896[/snapback]

 

Fordi alle linjer er unike og ergo vil man bomme endel på de som ser OK ut på papiret, 3mil var det neppe heller 3km.

5394568[/snapback]

 

sitter 4.5 km i fra sentralen og har 6.7Mbit fra Tafjord Mimer (adsl.no)

men har da helt nye kobber kabler lagt av telenor faktisk.. de ble lagt i 1999 syns jeg å huske. :p pluss at det ble lagt 2-4 par inn i alle hus ekstra :p så jeg kan faktisk legge inn flere linjer og Trunke dem til en linje.... Litt dyrt da :p

Lenke til kommentar

Jeg har også Telenor ADSL 3mbit. Jeg og en kamerat sitter å spiller CS på samme router og det funker fett!

Vi må bare passe på å begrense upload på torrents og DC til det minimale mens vi spiller ettersom det har veldig mye å si.

Når begge spiller samtidig så har vi 5 - 10ms ping på catchgamer servere...

Synes ikke det er så værst...

Lenke til kommentar
Jeg har også Telenor ADSL 3mbit. Jeg og en kamerat sitter å spiller CS på samme router og det funker fett!

Vi må bare passe på å begrense upload på torrents og DC til det minimale mens vi spiller ettersom det har veldig mye å si.

Når begge spiller samtidig så har vi 5 - 10ms ping på catchgamer servere...

Synes ikke det er så værst...

5394734[/snapback]

 

Det var da hyggelig for deg, sorcer83, men det hjelper jo oss andre fint lite. Tror de fleste av oss som sliter hverken har problemer virus, trojanske hester eller at vi driver nedlasting i bakgrunnen :roll:

 

Får bare håpe det er hold i ryktene om at nettet skal bli fikset i uke 2.

Lenke til kommentar
Jeg har også Telenor ADSL 3mbit. Jeg og en kamerat sitter å spiller CS på samme router og det funker fett!

Vi må bare passe på å begrense upload på torrents og DC til det minimale mens vi spiller ettersom det har veldig mye å si.

Når begge spiller samtidig så har vi 5 - 10ms ping på catchgamer servere...

Synes ikke det er så værst...

5394734[/snapback]

Får bare håpe det er hold i ryktene om at nettet skal bli fikset i uke 2.

5395605[/snapback]

 

Ja særlig.

Lenke til kommentar

vel...opplevd samme som dere de siste ukene med ping og hastighet ustabil som fy, og i går begynte nettet og falle ut hvert 15 minutt.

Sjekket feilmedling på online.no og der stod det at det hadde vært "brudd" på en linje som kunne affektere meg, men at det hadde blitt fikset tidligere...vel og bra..

 

Ikke merket noe til det på det tidspunktet de oppga, men derimot flere timer senere...jeg var rimelig forbannet etter 2 timer med resetting av modem hvert kvarter så jeg meldte fra om feil anyways.

Sjekket tidligere idag og feilmeldingen var reg osv osv..og vil bli fikset innen en uke..ja ja tenkte jeg...

Og vips..i hele kveld (på en fredag til og med) har pingen vært stabil, hastigheten er normal (på mitt enda ikke oppgraderte 4000/400) og jeg har ikke mistet nettet en eneste gang.

 

Venter bare på tilbakemeldingen hvor det står at det ikke er noe galt hos de ;)

 

med forbehold om at dette vedvarer og ikke bare var i kveld da ofc

Lenke til kommentar

Leser i dagens Fremover at det virker som Telenor ikke ønsker å bygge ut kapasiteten til bredbånd for Nord-Norge.. Kysttele planlegger å legge en sjøkabel/fiber fra Trondhjem til Narvik, og dem hadde i så måte vært i møte med Telenor anngående en mulig utleie av kapasitet..

 

I en orientering til samferdselsdepartementet; "Selv om Telenor på møtet uttrykte et stort behov for større fiberkapasitet på strekningen ønsker de ikke å leie seg inn i Kystteles fiberkabel".

 

I samme artikkel; "Telenors overføringsnett mellom Trondhjem og Narvik ble bygget ut for 10-15 år siden og har nå begrenset ledig overføringskapasitet uten omfattende oppgradering"

 

Beviser vel ennå en gang at dette vil vare og at de egentlig mer eller mindre driter i Nord-Norge/Norge, dem vil heller gi svenskene billigere og bedre nett..

 

Ny isp for meg snart..

Lenke til kommentar

Jeg får vel melde meg på lista med Telenor brukere med høy ping.

Hastigheten går opp og ned og jeg blir kastet ut av BF2 servere av og til.

Jeg holder til på Østlandet så ping problemene er ikke bare i Nord ;)

 

Og nei jeg laster verken ned eller opp og ingen servicer som tar båndbredde heller....

Lenke til kommentar

Man kan jo lure på den tekniske kompetansen i Telenor har måttet vike for markedsavdelingens iver etter å knekke konkurrentene?

Bor selv i Kirkenes og her skal Telenor etter sigende ha to stk 155Mbps radiolinjer som går henholdsvis i innlandet og langs kysten av Finnmark til Troms og fibernettet. Det er i flere år advart mot faren for underkapasitet i dette nettet og at en fiberutbygging er den eneste løsningen på lang sikt.

Telenor har på sedvanlig vis avfeiet det hele med å si at en fiberutbygging er helt unødvendig da det er mer enn nok kapasitet i radionettet deres. Deres løsning er bare å oppgradere disse med nye 155Mbps eneheter som "bundles" med eksiterende linker. Noen ganger holder det visstnok med softwareoppgradering fra utstyrsleverandøren, men dette er selvsagt ikke gratis. En annen sak er jo at det er X antall slike radiohop med hver sine respektive radioer hvor dette må gjøres gjennom hele linja dersom det skal ha noen nytteverdi.

 

Jeg mistenker også at man har fått generelle kapasitetsproblemer i nettverksinfrastrukturen med routere, switcher etc. Selskapet skal fremover investere i nytt Juniper utstyr over hele fjøla og man vil nok nødig klatte for mye på det gamle, så man lar det heller skure i gamlelandet og putter pengene i Kina og Bangladesh hvor profitten er høyere..

Det man også må tenke på er at Telenor Networks har kapasitetsforpliktelser til andre nettselskap som leier linjer hos dem. Telenors privatkunder kommer nok desverre bakerst i køen og må dele smulene.

 

At man i det hele tatt heiv seg på oppgraderingshysteriet er en gåte. Hadde man vært ærlig ovenfor kundene hadde man heller inrømmet at man ikke kunne tilby 2-4-6Mbps linjer til kundene pga at kapasiteten ikke var god nok. Man burde heller ha gitt avslag i prisen, men det er vanskelig når konkurrentene bare øker hastigheten. Jeg trur ikke løsningen for folk på lang sikt er å bytte leverandør for å tru at dette blir bedre. Der hvor konkurrentene leier backbonekapasitet hos Telenor Networks vil man høyst sansynlig få akkurat de samme problemene dersom kundemassen overstiger et visst punkt.

 

Hele tragedien er at man ikke skillte ut infrastrukturen til Telenor til et offentlig eid selskap. Det er Statens vegvesen som tar seg av veiene, Jernbaneverket som driver jernbanenettet osv, men innenfor telekommunikasjon har man overlatt det hele til "markedet". Man kan jo spørre seg om hvor mange miliarder som allerede er sølt bort i paralelle nettutbygginger i det lille landet vi har. Selvsagt har vi mange suksesshistorier, men jeg trur neppe det er samfunnsøkonomisk nyttig. :no:

Lenke til kommentar
Hele tragedien er at man ikke skillte ut infrastrukturen til Telenor til et offentlig eid selskap. Det er Statens vegvesen som tar seg av veiene, Jernbaneverket som driver jernbanenettet osv, men innenfor telekommunikasjon har man overlatt det hele til "markedet". Man kan jo spørre seg om hvor mange miliarder som allerede er sølt bort i paralelle nettutbygginger i det lille landet vi har. Selvsagt har vi mange suksesshistorier, men jeg trur neppe det er samfunnsøkonomisk nyttig. :no:

5403877[/snapback]

 

Så ett statlig monopol er tingen mener du? Med all respekt så tør jeg hevde at det ville være ett mareritt. Vi trenger paralellenett skal vi få press i markedet.

Kobbernettet er døende, TN vet dette selvsagt men sålangt har de ikke villet ta det inn over seg og gjøre noe aktivt for og komme på banen med noe nytt.

Fortsetter de slik vil de være totalt irrelevante om noen år, rett og slett like dagsaktulle som snøen som falt i 1979.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...