Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil ping, Telenor...


Anbefalte innlegg

Så ett statlig monopol er tingen mener du? Med all respekt så tør jeg hevde at det ville være ett mareritt. Vi trenger paralellenett skal vi få press i markedet.

Kobbernettet er døende, TN vet dette selvsagt men sålangt har de ikke villet ta det inn over seg og gjøre noe aktivt for og komme på banen med noe nytt.

Fortsetter de slik vil de være totalt irrelevante om noen år, rett og slett like dagsaktulle som snøen som falt i 1979.

5403954[/snapback]

 

Kall det monopol om du vil, men ser du for deg hvor fornuftig det hadde vært med 3-4 paralelle motorveier mellom Oslo og f.eks Hamar som ble drevet av hvert sitt selskap? I overskuelig framtid så holder det med en slik veg, men alle som derimot vil transportere folk på denne vegen velger å tanke bilen selv eller kjøpe en bussbillett for å komme seg til utgangpunktet. Skulle liksom NorWay, Nettbuss osv ha byggd seg egne veger for sine busser? Det samme hadde jo vært om alle flyselskap skulle måtte ha egne flyplasser for sine fly.

Jeg mener at stamnettet burde ha vært ivaretatt av et offentlig styrt selskap som tok seg av nødvendig utbygging og da snakker vi om utbygging av fiber og ikke utnytting av kobber. Det er jo nettop det marerittet du selv beskriver vi har i dag.

Det er nå en del år siden at Telenor gikk "komers", men hadde man den gangen holdt igjen nettdelen i et eget selskap som skulle ta seg av infrasturkturen så trur jeg ting kunne ha vært annerledes i dag. Selvsagt så måtte dette ha blitt fulgt opp økonomisk, men det er vel det som hadde vært det største problemet? Vi ser jo hvordan det står til med bla. Avinor og Jernbaneverket..

Realistisk så trur jeg at situasjonen du beskriver er rett og kunne ha blitt et større marereitt slik ting fungerer i dag, men det skyldes desverre udugelige og lite visjonære politikere og folk som driver dette landet :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kall det monopol om du vil, men ser du for deg hvor fornuftig det hadde vært med 3-4 paralelle motorveier mellom Oslo og f.eks Hamar som ble drevet av hvert sitt selskap?

5404062[/snapback]

 

Veldig dårlig sammenligning, jeg kan ikke se ett problem med at det finnes parallele fiberkabler for stamnettet i norge.

Det er da bare bra at flere ser det er lønnsomt og legge fiber og på den måten presse prisene, på din modell ville det jo ikke være noen som presset noe som helst og resultatet ville blitt skyhøyepriser og folk ville sitte i tvangstrøye hos den statlige monopolisten. Monopolisten Televerket var ikke akuratt kjent for lynrask service og kundefokus for og si det pent.

Lenke til kommentar
Kall det monopol om du vil, men ser du for deg hvor fornuftig det hadde vært med 3-4 paralelle motorveier mellom Oslo og f.eks Hamar som ble drevet av hvert sitt selskap?

5404062[/snapback]

 

Veldig dårlig sammenligning, jeg kan ikke se ett problem med at det finnes parallele fiberkabler for stamnettet i norge.

Det er da bare bra at flere ser det er lønnsomt og legge fiber og på den måten presse prisene, på din modell ville det jo ikke være noen som presset noe som helst og resultatet ville blitt skyhøyepriser og folk ville sitte i tvangstrøye hos den statlige monopolisten. Monopolisten Televerket var ikke akuratt kjent for lynrask service og kundefokus for og si det pent.

5404175[/snapback]

 

Sammenligningen er bra nok den, men det er etter hva slags prinsipper og forutsettninger man gjør dette som avgjør. Man kunne ha gjort ting mer rasjonellt og billigere hadde bare viljen vært tilstede, men det er den desverre ikke i dag.

Så inntil det skjer så har du fullstendig rett.

Lenke til kommentar
Sammenligningen er bra nok den, men det er etter hva slags prinsipper og forutsettninger man gjør dette som avgjør. Man kunne ha gjort ting mer rasjonellt og billigere hadde bare viljen vært tilstede, men det er den desverre ikke i dag.

Så inntil det skjer så har du fullstendig rett.

5404349[/snapback]

 

Og uansett er ikke problemet stamnettet men spredenettet.

Lenke til kommentar
Og uansett er ikke problemet stamnettet men spredenettet.

5404648[/snapback]

 

Tja, er no ikkje så sikker på det.

 

I og med at feilen tydlegvis oppsto "over natta" ein gong i november og ein landsdel er hardast ramma tyder vel dette på problemet ligg i stamnettet eller ein viktig sentral? Såg det var nokon på battlefield.no forumet som meinte det var ein sjøkabel som var tatt av ein trålar, nokon som kan bekrefte dette eller er det berre rykter?

 

Prøver ellers å halde e-mail korrespondanse gåande med kundeservice men det tek jo ei veke mellom kvar gong dei svarar :nei:.

Endret av joar.l
Lenke til kommentar

Slik ser du ut for meg 18:21 Narvik

 

 

1 <1 ms <1 ms <1 ms SpeedTouch.lan [10.0.0.138]

2 16 ms 15 ms 18 ms ti541110a080-l1.ti.telenor.net [80.213.240.0]

3 284 ms 263 ms 274 ms ti541001c050-ge4-0-12.ti.telenor.net [146.172.227.]

4 262 ms 275 ms 263 ms ti500001c050-pos6-0.ti.telenor.net [146.172.250.13]

5 278 ms 262 ms 260 ms ti500002c050-pos2-0.ti.telenor.net [146.172.248.53]

6 263 ms 266 ms 262 ms ti100002c050-pos2-0.ti.telenor.net [146.172.248.49]

7 261 ms 274 ms 286 ms ti200002c050-pos9-0.ti.telenor.net [146.172.248.6]

8 264 ms 273 ms 264 ms ti200002b050-ge0-0.ti.telenor.net [146.172.248.2]

9 266 ms 289 ms 267 ms ge-1-3-0.c1.gaus.osl.no.fasthost.no [193.156.90.65]

10 282 ms 263 ms 265 ms ge-1-0-25.b1.hmg.osl.no.fasthost.no [80.65.48.6]

11 265 ms * 267 ms 194.24.252.207

 

Trace complete.

 

SYKT! :thumbdown::thumbdown::thumbdown:

post-27564-1136827578_thumb.jpg

Endret av tbend
Lenke til kommentar
Og uansett er ikke problemet stamnettet men spredenettet.

5404648[/snapback]

 

Tja, er no ikkje så sikker på det.

 

I og med at feilen tydlegvis oppsto "over natta" ein gong i november og ein landsdel er hardast ramma tyder vel dette på problemet ligg i stamnettet eller ein viktig sentral? Såg det var nokon på battlefield.no forumet som meinte det var ein sjøkabel som var tatt av ein trålar, nokon som kan bekrefte dette eller er det berre rykter?

 

Prøver ellers å halde e-mail korrespondanse gåande med kundeservice men det tek jo ei veke mellom kvar gong dei svarar :nei:.

5410177[/snapback]

 

Det var nok jeg som skrev det på battlefield.no forumet. Direkte bekreftelse ut over mitt ord klarer jeg ikke finne, men det tilfaller logikken at det var en sjøkabel.

 

1) Feilen oppstår plutselig på kveldstid. (bruddet)

logikk: Gravemaskin(som er grunnen til 99% av alle brudd) på kveldstid?

 

2) Det varer i ca en/to og en halv dag

logikk: de fleste fiberkabler kan spleises ganske kjapt har man folk og utstyr.

 

3) Når det er "fikset", går alt i sirup (man kjører på de gamle kobberbaserte nødlinjene)

logikk: feilen ligger på et sted det er umulig å reparere.

 

4) Den er fikset så godt mulig som man kan få det nå, uten å legge ny kabel, noe man ikke prøver seg på høst/midtvinters, i nordnorge.

logikk: på tross av rykter vi har ikke vinter hele året, selv her oppe. Kabler kan legges i jord selv i desember, samt utstyr kan fikses hele året.

 

5) Grunnen til den vanvittige pingen er at folk kommer hjem i 15-18 tiden, setter seg ned med maskinen de kjøpte via jobb og begynner å laste ned kule videoer og musikk man ikke fikk gjort på jobb, for der styrer andre. Så varer det til folk gå og legger seg, og pingen og overbelastningen går ned.

logikk: mennesker går på jobb/skole, kommer hjem, bruker datamaskin og nye fete linjer telenor har gitt de.

 

6) Tråler?

logikk: Tja, hvis du finner noen andre sjøgående fartøy som drar ting over havbunnen, si i fra.

 

Alle tegn jeg kan se, og de kan bare motbevises fra telenor sin side, forteller meg at de router trafikken via Sverige, muligens leier de plass hos banetele.

Lenke til kommentar

Dette ser svart ut, angrer som en hund nå, bestilte telenor adsl før dette såkalte "bruddet" kom. Hadde endel trøbbel med isdnboksen her i huset, men det fiksa de ved å sende en fagmann.

Så fikk jeg linja opp for par timer siden, og resultatet var skuffende....

Har jeg kun et valg å ha telenor? Bor i Finnmark og de med direct-connect/tele2 har det himmels iforhold til meg :((

Eller kan jeg bruke angrefristlov? eller.no?

Har kun hatt linja oppe nå en dag, og den sku vært oppe forrige uke..

:hmm:

Lenke til kommentar

Har samme problem som de fleste her. Sånn i 17-18 tida går pingen fra ca 50 til 300, og så varer det til rundt 24:00. Håpløst å spille på nett, til og med browsern går tregt nå.

 

Dette er for dårlig av Telenor! Skal skifte isp så fort jeg får muligheten. Er nok bare de som har sentral her. Satser på at de får ordna det snarest!

Lenke til kommentar
Har samme problem som de fleste her. Sånn i 17-18 tida går pingen fra ca 50 til 300, og så varer det til rundt 24:00. Håpløst å spille på nett, til og med browsern går tregt nå.

 

Dette er for dårlig av Telenor! Skal skifte isp så fort jeg får muligheten. Er nok bare de som har sentral her. Satser på at de får ordna det snarest!

5412863[/snapback]

 

Mistenker at de som har tele2/bluecom/andre også er på Banetele sin linje, men at de har bedre plass enn telenor (meg bekjent er/var det bare 3 linjer til nordnorge, banetele sin, via sverige, telenor sin gamle kobberlinje og fiberlinjen som gikk)

 

edit: dvs skifter du isp vil du sannsynligvis få bedre linje.

Endret av meitemark
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om telenor i det hele tatt har lov å reklamere for sine tjenester så lenge dem ikke kan levere linjene de lover..

Jeg irriterer meg gruelig over reklamene til telenor på både tv og nett, og tenker på de stakkars nye kundene som ikke blir informert om dette.

Noen burde tvinge Telenor til ihvertfall å informere både nåværende og nye kunder om problemene, og gi dem en tidsfrist når dette skal være fikset..

 

 

***********

 

Kontaktet forbrukerrådet, ser om dem kanskje hjelper oss...

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Ja Ja var selv så dum at jeg valgte telenor fori jeg trodde de var seriøse nok til at man skulle unngå disse problemene :mad:

Fikk et brev fra telenor for en tid til bake om at jeg skulle få 3 mnd gratis brebåndstelefoni siden den funker heller dårlig med så ustabil linje,greit nok det.

Men nå begynner jeg å føle for avslag i ADSL pris eller annen kompensasjon for alle problemene jeg har.

 

Noen som vet hvilke rettigheter man egentlig har? betaler jo for et produkt de ikke klarer å levere.

 

Heldigvis bygges det ut fibernett lokalt (10Mbit)som skal være oppe rundt om 6 mnd, da sier jeg takk for meg til Telenor nok er nok.

Lenke til kommentar

Må nesten legge til noen andre saker, for det kan jo hende at jeg er på bærtur.

 

Tidligere var hovedsamlesentralen for all nettrafikk i norge NIX. Telenor har laget sin egen nå, det er et arbeid som pågår nå og har gjordt dette fra juni/juli i fjor(afaik), der de tar bit for bit og klapper det inn på eget system. Dette kan også ha innvirkning på ping, samt at kapasiteten som var når linja forsvant faktisk var for liten, i forhold til dagens bruk.

 

En av de få tingene som faktisk holder med mitt teorem om kabelbrudd er når dette begynnte. (november 05)

Lenke til kommentar

Ja, da var det en ny kveld uten spilling pga det jærvla telenor som ikke knør fingern ut til å fixe alle oppgraderingene, (degradere igjen)

 

Dette varer fra 17:00 tiden til rundt 24:00, da det er den beste Game tiden for meg siden det er da jeg har tid.

 

I natt blir det inn på TV2 serverne etter 24:00 noe som kommer til å gå ut over skola. :hrm:

 

Nei, må ikke spille, men har lyst å holde avtrekkern ved like, å da hjelper det ikke å bli syket ned av 200 - 500 i ping, å ligge på bunnen i BF2 :)

 

 

Nei, telenor er kjiipe, i sverige følger 10Mbit fibern med malingen på huset, i norge må vi slite med USTABIL 2Mbit :thumbdown::thumbdown:

Lenke til kommentar

Ringte Telenor i dag og var rimelig forbannet (stakkars mann som var i andre enden).

 

Jeg sa rett ut at jeg følte meg rundlurt av Telenor. Jeg bestillte ADSL i mitten av Desember og ble koblet opp 27 desember. Sa klart ifra at de allerede da viste om dette problemet men INGEN informerte meg om dette når jeg bestillte.

 

Ga også klar beskjed at jeg ikke kom til å betale en eneste krone før dette er fikset. Han ga meg da 3 mnd gratis med virkning ifra den datoen jeg fikk linjen så det hjelper å stå på kravene. For det første klarer de ikke å levere det jeg betaler for. Men det som er verre er at de ikke klarer å levere det jeg bestillte. Linjen har vært helt på ræva fra dag 1.

 

De hadde i sine systemer at dette problemet skulle være løst senest Fredag 13.01.2006 kl. 16.00. Jeg venter i spenning. Ga klar beskjed at jeg ga de frist ut denne uken hvis ikke kom jeg til å si opp og velge en annen ISP og at de bare kunne prøve å kreve noe for bindingstiden.

 

Emigrante

 

PS: Bor i Tromsø (Hamna)

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt synd for de kundebehandlerne som sitter i andre enden å få kjeft, men jeg må nesten si meg enig i framgangsmåten. Man må sette hardt mot hardt og være så misfornøyd man bare kan slik at de kanskje får finger'n ut fortere og ordner opp i dette kaoset de har stelt til. Selv har heldigvis sluppet unna helvetet (har dog ikke linje fra Telenor eller noen av de store aktørene), men forstår godt dere som har trøbbel, selv hadde jeg krabba på veggene hvis jeg ikke kunnet brukt linja mi til de tinga den kan brukes til.

Lenke til kommentar

Har testet min ping idag,her er resultatet på min 4000/400 linje:

Pinger vg.no [193.69.165.21] med 32 byte data:

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=276ms TTL=246

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=265ms TTL=246

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=265ms TTL=246

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=265ms TTL=246

 

Ping-statistikker for 193.69.165.21:

Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 265ms, maksimum = 276ms, gjennomsnittlig = 267ms

 

Er telenor kunde og bort nord for moralsirkelen,nærmere bestemt Finnmark.

Har også vært i kontakt med telenor kundeservice ang.deres ustabile linje.Standard svar:vi skal levere inn feilmelding og se på saken.

 

Har noen vært i kontakt med forbrukerombudet?Hva sa de ang denne saken?

Hvilken rettigheter har vi som misfornøyde kunder?

KAn vi kreve god kompensasjon?

En bekjent i Vardø,fikk tilbake 6mnd når han sa opp sitt kundeforhold med telenor(han hadde mange runder med kundeservice)

Samtidig som jeg pinget og fikk mitt kanonresultat fikk han ca 35-50.(directconnect)

 

Hvor lenge kan telenor holde oss kunder for narr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...