Gå til innhold

Fem rimelige TV-kort


Anbefalte innlegg

Noen her som har prøvd Mediaportal?

Har en kollega som bruker denne sammen med ett Happahaugekort og han skryter hemningsløst av denne programvaren (freeware)

5243178[/snapback]

 

Jeg er en svært fornøyd bruker av mediaportal :-) Det skal sies at Mediaportal enda er litt tidlig i utviklingsfasen og mangler en del funksjonalitet og har noen små bugs. Det er likevel såpass bra og har så mange muligheter for tweaking og justering at jeg aldri kunnet tenke meg å gå tilbake til noe annet.

 

Jeg bruker Mediaportal sammen med nVidias DVD dekoder, som etter min mening faktisk gir bedre bilde enn Dscaler. Jeg bruker dessuten Sapphire Theatrix kortet, som etter å ha sammenlignet med flere andre kortet faktisk var det som ga meg klart best resultat. Jeg har aldri hverken opplevd refleks eller den sorte stripen som beskrevet i denne testen. Da Anandtech testet tv-tunere for en kort stund tilbake kom dette kortet svært godt ut, kan det være at kortet som er brukt her har en defekt? Ikke vet jeg, men jeg kan trygt anbefale Theatrix 550. Jeg har dog aldri prøvd kortet i Windows MCE.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samma her,,I følge feature lista til mce så var det veldig få i forhold til mediaportal, men kansje det er plugins til mce som ikke står i den lista.

 

Ialefall så bruker jeg mediaportal fordi det har wap grensesnitt og flere funsjoner.

Men det er ikke stabilt enda fordi det ikke er ferdig.. ialefall ikke 2.0 men det er stabilt nok.

De skal jobbe med mediaportal fra kjærna ut til plugins før den er helt ferdig.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
men til HTPC ville vi selvsagt satset på en versjon med fjernkontroll. Kortet finnes for øvrig også i en lavprofilsutgave

 

Hvorfor det, når man har egen fjernkontroll til W-MCE? Trenger ikke mer fjernkontroler enn nødvendig...

5242985[/snapback]

 

Nei man får kjøpt et spesielt tastatur til win mce med musepeker på høyre side.

5243275[/snapback]

 

...og fjernkontroll :thumbup:

 

[offtopic]

Eg liker IKKE tastaturet til Microsoft. Det er for stort, og styrespaken er altfor dårlig(mange klager på dette).

Dette fra vendur er 10 ganger bedre, med noe kortere rekkevidde(dog ikke noe problem): BTC HTPC Tastatur med musespake.

 

Fjernkontrollen til MCE har eg ikke fått testet enda, men eg har bestillt. Denne skal være bra i forhold til andre, og folk skryter stort sett av den.

[/offtopic]

 

Nå skal ikke eg kommentere hele artikkelen, siden eg kun har erfaring fra Hauppage, men eg er enig med de fleste som savner linux test. Eg synes Windows MCE er feil å bruke til HTPC, samt at i linux finnes det flere varianter til hvert enkelt behov.

 

Og når vi snakker om Hauppage, så ble eg litt forvirret. For det første skriver dere i artikkelen at man enten må kjøpe en dekoder fra nVidia, eller så kan man hente ned orginalt fra produsentens side. Hvorfor er dette da en ulempe? Eller gikk eg glipp av noe i setningen? Og når vi er inne på linux, eg bruker dette mot MythTV, som har driverstøtte for kortet. Men det er ett minus der, og det er at driverstøtten i linux(ikke video4l) ikke støtter selve prosessoren på kortet. Det vil si at prosessoren i maskinen må ta seg av alt med tv bilde, kontra at kortet gjør alt selv. Noe som fungerer på Windows. Det skal være muligheter for å endre dette, men eg har ikke fått det til enda.

 

Ellers ser eg at HTPC er skikkelig i skuddet for tiden :w00t:

Lenke til kommentar

Av det lille jeg har sett så virker MediaPortal lovende. Godt å høre at andre her har positiv erfaring med det.

Som en kuriositet tar jeg med fra MediaPortal Stress & Reliability Load Test: 7 Tuner Configuration

 

image048.png

The rear of the Antec Tower and from left to right are installed.  1) NVIDIA FX5200 Graphics Card, 2) USB2 Rear ports, 3-4) PVR500’s, 5-6) PVR250’s, 7) PVR150.
Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha billeg htpc. Putt eit tvkort + ein stor disk i den gamle pentium II maskina og kjør mythtv-backend. Bruk ein Via EPIA i stua til avspilling (mythtv-frontend). Det gjer eg. Bruker eit Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE. Pvr500 og for den del pvr150 har innbygd mpeg2-encoder og bruker derfor minimalt med cpu på "serveren". Og Via EPIA har hardware decoder så avspilling går som ein draum :) Alt dette foregår selvfølgeleg i Linux.

Endret av pcguru
Lenke til kommentar

Mange av poengene dere savner i testen krever en svært avansert forståelse av HTPC-bruk. Et hovedpoeng i denne testen er at TV-kort og mediesentrene som er omtalt forener to ulike medier på en måte som gjør det enklere for brukerne å nyttiggjøre begge plattformene - i denne testen var det nettopp denne gruppen vi ønsket å nå.

 

HTPC holder i dag på å kommersialiseres gjennom Windows MCE, noe som er et tegn på at denne koblingen mellom plattformene faktisk fungerer og kan bli populær. Som det framgår av konklusjonen er vi ikke ukritiske til dette, men må nok akseptere at det er denne kommersialiseringen som antakelig vil drive markedsforutsetningene for HTPC-er i årene framover.

 

Ellers testet vi faktisk kortene med Linux, dette står også uttrykkelig i artikkelen. Men mange nyere kort har ikke støtte i denne plattformen. Dette er det lite å gjøre med, vi kan nesten ikke teste eldre TV-kort heller. Angående DVD-dekoderen, så kan man av en eller annen grunn ikke bruke produsentenes dekoder med Windows MCE. Dermed er man nødt til å kjøpe det fra en tredjepart. Det man derimot kan gjøre er å bruke produsentes programvarepakke - men ikke med Windows MCE.

 

Uansett, er deres kritikk notert, og jeg vil ikke utelukke at vi vil følge opp vinklinger foreslått her i senere tester. Hvis dere har konkrete tips til mediesenter og nye PVR-kort med Linux-støtte må dere for all del poste dem i denne tråden.

Lenke til kommentar

Et aspekt som jeg synest ville vært svært bra om dere testet var hvor "dårlig" pc de forskjellige tv-kortene kunne kjøres på, og fremdeles fungere bra, gjerne kort med hardware MPEG2 enkoder vs kort uten, slik at folk som meg, som bruker en relativt svak pc til media-senter kan se hvilken kort som er brukendes. Det er jo ingen hemmelighet at mange bruker prosessorer med relativt svak ytelse for å kunne redusere varme og støy, gjerne eldre pentium 2/3 pc'er som blir hentet ned fra loftet for å fungere som stuepc.

 

Så mitt ønske: test av skjermkort på lav-ytelses systemer ~500-1000 Mhz.

Lenke til kommentar
en kammerat av meg hadde pinnacle kortet... må ha veldig kraftig pc for at opptak ikke skal hakke... pluss at s-video og komposite ikke fungerer med pinnalce programvaren

5242578[/snapback]

 

 

Hva er kraftig pc i dine øyne ?

5242851[/snapback]

han hadde en Barton 2800+ med 512MB ddr400 og WD 250GB disk

 

selv har eg et Pinnacle PCTV PRO som kjører på en 3000+ AMD64 939 system med 512MB ddr400 og en 160GB seagate S-ata disk og det går bra :p

Lenke til kommentar

Jeg bruker mediaportal med pvr150 retail(fjernkonntroll uten fm mottaker).

 

Fordeler:

Codec følger med

webepg på norsk er enkelt å sette opp. Følger med et lite program som setter opp ting i de senere cvs versjonene.

Enkelt å oppdatere til den nyeste cvs'en

Hauppauge fjernkontrollen min fungerer automatisk (jeg må hake av på bruk hauppauge fjernkontroll :D )

timeshifting

opptak, med alle mulige programerings instillinger

vær

se video

høre på radio stream (de norske kanalene selvfølgelig.

høre musikk

spille dvd

spille dvd fra harddisk

kan konvertere til vmw og divx (mangler litt på divx)

kan starte opptak fra standby.

osv...osv...

 

Bakdel:

Litt buggy, men fordelene er at bugsene er reproduserbare, og derfor enkle å styre unna.

 

Virker kanskje litt vanskeligere å sette opp i forhold til mce, men er det egentlig ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor er det ingen som tester radiotuneren skikkelig? Det jeg alltid savner i slike tester er informasjon om radiotuneren og støtten i programvaren.

 

Hvor god er lyden? (Delvis besvart i artikkelen)

Hvordan er brukervennligheten for radio?

Kan man gjøre programmerte radioopptak?

 

For meg er det siste punktet veldig viktig, men så godt som umulig å få svar på, enten det er hos forhandler, i tester eller hos produsenten. :hrm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil tro at mye av brukeropplevelsen med slike produkter kan bli bedre med forandringer på drivere og programvaren. Det er jo en del produsenter som omtrent driter i å følge opp produktet etter det har kommet på markedet. Det gjelder jo ikke bare for TV-kort, men mange andre typer hardware for PC.

 

Ellers setter jo hardwaren ofte begrensninger på hvilken bildekvalitet du kan forvente å hente ut av produktet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...