Gå til innhold

Hvor mye søvn trenger man og søvnsykluser?


arna

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så god peil på det med søvnsykluser, men jeg har i hvert fall hørt at selve oppvåkningsprosessen sliter veldig på kroppen, så om du våkner av vekkerklokken din og sover 10 min til for så å bli vekket en gang til, så blir du mer sliten enn hvis du hadde stått opp med en gang.

5197205[/snapback]

Det kan faktisk stemme. Det er iallefall slik for meg ganske så ofte. Er gjerne trøtt resten av dagen om jeg bruker lang tid på å stå opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan fint klare meg med 4-6 timer per dag , men nor helgen kommer er eg noe knust ,

 

 

EDIT : det som 20 min søvn og 4 timer våken er noe som kalles for Uberman's Sleep Schedule

 

http://kratskij.goseweb.com/USS/index.php

 

her er det litt :p en norsk kar som tester det ;)

 

http://www.google.no/search?hs=htg&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta=

 

og noen google treff , les med glede ;)

 

nå skal jeg stikke og legge meg i vertfall

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Jeg opplever faktisk og bli mer "daff" - trøtt, etter å ha sovet lenge. (10-12t)

Mens, hvis jeg ikke sover så lenge, kan jeg bli hyper. :hm: (7-8t)

 

Men, selvsagt, hvis jeg sover 7 timer 7 dager i en uke, da blir jeg trøtt.

Det er ofte jeg sitter til 00:00 + i hverdagene, og er ganske opplagt.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så god peil på det med søvnsykluser, men jeg har i hvert fall hørt at selve oppvåkningsprosessen sliter veldig på kroppen, så om du våkner av vekkerklokken din og sover 10 min til for så å bli vekket en gang til, så blir du mer sliten enn hvis du hadde stått opp med en gang.

5197205[/snapback]

Noen som kan bekrefte dette eller? med fakta..

 

Jeg pleier alltid å ligge å bruke 30 min på å stå opp på morran, hver ukedag. Setter på klokka 30 min før jeg vet jeg må opp.. har bare blitt en vane :p

Lenke til kommentar
I går på skolen var jeg helt skutt, jeg hadde fått det jeg vansligvis får av søvn fra 02 til 09 +- 7 timer og klarte knapt holde meg våken på skolen uten bedugelig med koffeinprodukter. I en tilfeldig samtale med en fra klassen nevnte han noe med att kroppen jobber i såkalte søvnsykluser og det kroppen er ikke avhengig av strenge fast rammer når man skal legge seg men heller det att man sover igjennom akkurat igjennom en søvnsyklus.

Fra hva jeg har forstått er en vanlig søvnsyklus på rundt 4-6 timer avhengig av person til person og der alle sykluser er delt opp i mindre felt.

 

Dette var noe jeg ønsket å prøve siden jeg sliter med å holde meg våken på skolen, uvahengig av interesseområde, så i natt la jeg meg 03.30 og tilfeldigvis våknet av meg selv rundt 08.00. etter 5.30 timer +- med søvn. (Jeg våkner ganske ofte sånn plutselig men pleier å se dumt på klokken og sove videre) Så føler meg relativt våken faktisk, av ¨å ikke bli avbryti midt i søvnen men å vite at man våknet av seg selv. Så da lurer jeg litt om dette var en såkalt 'syklus' jeg akkurat har gjennomført? Eller hvordan kan man vite hvor lenge man sover?

 

Foreksempel, hvor lenge sover dere for å være relativt friske på morgenkvisten og ettermiddagen?

5194363[/snapback]

 

I søvnsammenheng snakker man om sykluser på to ulike måter. Sykluser eller faser innen en søvnperiode og sykluser eller faser i løpet av et døgn.

I løpet av den perioden man sover beveger man seg mellom nivåer av søvn fra 1 til 4 og så rem-søvn. De to første nivåene er ganske lett søvn, og en person som vekkes fra nivå 1 vil som regel ikke vite sikkert om han var våken eller sov. Nivå 3 og 4 er dyp, nesten bevisstløs restitusjonssøvn. Under rem-søvnen er man mentalt svært aktiv, og det er i dette stadiet at vi drømmer.

I løpet av natten er vi gjennom 2-5 sylkuser med disse søvnstadiene. De første syklusene tar forholdsvis lang tid, men mot morgenen beveger vi oss forholdsvis rask gjennom stadiene, og tilbringer stadig mer tid i den lette søvnen. Dersom vi over lengre tid har fått for lite søvn beveger vi oss fort forbi stadie 1 og 2 og tilbringer mer tid i dypere søvn.

 

I løpet av et døgn beveger vi oss også gjennom en syklus hvor kroppen er mer eller mindre forberedt på å sove. Denne styres av en slags biologisk klokke. Denne klokken holder seg i takt med 24-timers døgnet ut fra to påvirkninger: Regelmessigheten i når vi faller til ro om kvelden og når vi står opp om morgene (søvnhygiene) og den påvirkes av lys. Dersom vi er uregelmessige i legge-seg- og stå-opp-tider kommer den biologiske klokken i utakt og vi kan få søvnforstyrrelser som innebæer at det er vanskelig å få sove eller at det er ekstra tungt å komme seg opp. Her er det store indivduelle forskjeller. Noen mennesker kommer lettere ut av rytmen enn andre. Dersom den biologiske klokken går fortere enn 24-timers døgnet vil vi kunne få en tendens til å skyve leggetiden fremover, det man ofte kaller for b-mennesker. I ekstreme tilfeller kalles det forsinket søvnfasesyndrom (synes jeg å huske). Det eneste man kan gjøre for å ikke gli ut er å være streng med stå-opp- og leggetidene. Som sagt blir den biologisk klokken også justert av lys (dagslys). Om vinteren eller i mørketiden kan man hjelpe til med kunstig lys. Det er imidlertid ikke unormalt å komme skjevt ut med døgnrytmen i de lyseste og mørkeste tidene på året, spesielt nordpå.

Det er store individuelle forskjeller på hvor mye søvn man trenger, men for voksne er snittet på 7-8 timer. Hvis man føler seg uopplagt en dag kan det ha andre årsaker enn at man har sovet for lite. Kvaliteten på søvnen kan variere, behove for hvile kan variere og stress forøvrig kan gjøre at man blir slapp.

Lenke til kommentar

Jaja. Hvis det å bruke lang tid på å stå opp ikke er bra, ligger jeg dårlig an. Klokken min står på 06:00, enten kommer jeg meg opp da, eller så ligger jeg å drar meg (nei, det er ikke snakk om den skitne varianten) til 07:15. Jeg er også enten verdens treigeste, eller verdens raskeste menneske om morningen. Står jeg opp tidlig, kan jeg klare å miste bussen, fordi jeg får for dårlig tid. Står jeg opp seint, rekker jeg fint å dusje og pakke sekken, og måtte stå og vente på bussen.

Lenke til kommentar

Elsker å sove. Klarer ikke å gjøre noe som helst produktivt hvis jeg har sovet mindre enn 8 timer, fortrinnsvis 10 hvis jeg skal fungere optimalt uten koffein. Er utrolig pes døgnrytme jeg har nå... annahver uke begynner jeg på skolen 08 eller 13, men mange dager innimellom må jeg stå opp inntil så tidlig som 0600 for å rekke en flight e.l...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...