Gå til innhold

Er vannkjøling noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt på anskaffelse av vannkjøling på min maskin, men har ingen erfaring med vannkjøling og er usikker om det har noe for seg på min (ikke helt nye) maskin. Derfor ber jeg om råd fra dere (av dere som har litt peiling :)) Alle temperaturer er fine i dag, grunnen jeg vurderer dette er for å få en så støysvak maskin som mulig.

Slik ser min maskin ut:

 

Kabinett: Aopen H600B

Hovedkort: Asus a7n8x-x

Cpu: amd 2800 barton

Minne: 2x512 Twinmos 400mhz cl2.5

Skjermkort: radeon 9800 pro

Dvd: philips r-rw +/- 16x

Lydkort: Creative audigy-2

Harddisker: Seagate 200gb og Hitachi 250gb

 

Noe spesielt vannkjølings-sett noen vil anbefale?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kan like greit bruke 1500 kr på bra luft kjøling, vannkjøling er ganske dyrt. er min mening da :p

5190438[/snapback]

 

Skjønner. Noe vifter du vil anbefale?

Har skjønt strømforsyningen i kabinettet er ganske god? Ihvertfall storfornøyd med den. Men ellers er det 5 80mm papst vifter på 26db. Bruker å skru de litt ned på turtallet. Er også vifte på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Er begrenset hvor mye jeg får stilt de ned med viftekontrollern. Men det hjelper.

Så på linken, men eneste er vel at temperaturen går opp hvis jeg setter inn vifter som har lavere turtall? interessant link, har ikke hørt om silenX vifter før heller ikke nettstedet.

 

Forøvrig var i dag og kjøpte meg 75mm o-ringer og har nå hengt opp harddiskene etter de. Jeg mener det hjalp litt på støyen. Var et tips jeg så inne på dette forumet.

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
Er begrenset hvor mye jeg får stilt de ned med viftekontrollern. Men det hjelper.

Så på linken, men eneste er vel at temperaturen går opp hvis jeg setter inn vifter som har lavere turtall? interessant link, har ikke hørt om silenX vifter før heller ikke nettstedet.

 

 

Om du har ei vifte og kjører ned turtallet så vil den vifta kjøle mindre ja, men det er forskjell på kor mykje ulike vifter flytter av luft.. Så du kan ikkje bare sjå på turtall og vite luftmengden som flyttes, det varierer fra merke til merke...:)

 

Om du har billigvifte som fulgte med kabinettet, så er denne langt fra optimal.. bytt til f.eks. Silenx og du vil få ei vifte som flytter langt meir luft på samme turtall.. eller like mykj eluft på langt lavere turtall..

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Om du har ei vifte og kjører ned turtallet så vil den vifta kjøle mindre ja, men det er forskjell på kor mykje ulike vifter flytter av luft.. Så du kan ikkje bare sjå på turtall og vite luftmengden som flyttes, det varierer fra merke til merke...:)

 

Om du har billigvifte som fulgte med kabinettet, så er denne langt fra optimal.. bytt til f.eks. Silenx og du vil få ei vifte som flytter langt meir luft på samme turtall.. eller like mykj eluft på langt lavere turtall..

5192209[/snapback]

 

Kjøpt vanlige papst vifter, trodde de var ok.

Takker for mange svar! :)

Lenke til kommentar
Har "hørt" litt på kabinettet og funnet ut det er strømforsyninga som bråker mest uansett. Er nok den som event. bør skiftes.

5199895[/snapback]

 

 

trixet er og jobbe med åpent kabb, så plugger man ut vifte etter vifte så man finner hvilken som støyer.... er vel bare og skifte vifta i psu? hvis du da ikke føler at det er behov for mere strøm?

Lenke til kommentar

Ønsker du en stille maskin så må du ta en titt på Reserator!

 

Er et komplett sett, enkelt og sette opp, helt lydløst siden det er passiv kjøling (ingen vifter). Har selv denne og i kombinasjon med en stille PSU og harddisk så kan jeg knapt høre om maskinen min er på.

 

Er litt dyr i innkjøp, men tro meg, det er en investering du ikke kommer til å angre på :)

 

Man kan også kjøpe chipsetkjøler hvis man har vifte på HK'et dermed fjerner denne opptil 3 støykilder - CPU-, GPU- og chipsetvifta.

Lenke til kommentar
Har "hørt" litt på kabinettet og funnet ut det er strømforsyninga som bråker mest uansett. Er nok den som event. bør skiftes.

5199895[/snapback]

 

 

trixet er og jobbe med åpent kabb, så plugger man ut vifte etter vifte så man finner hvilken som støyer.... er vel bare og skifte vifta i psu? hvis du da ikke føler at det er behov for mere strøm?

5200094[/snapback]

 

Var det jeg gjorde. Stoppet vifte for vifte og hørte. Men skjønte og hørte fort det var strømforsyninga som støyet mest.

 

Så linken så ut som et fint sett.

 

Takker for alt av svar !

Lenke til kommentar
Jeg synes det er nok med vifter. Jeg har kabinettet cooler master centurion 5 med 2 kab vifter og en på cpu. med detter er maks temp på 40 grader (mitt 7800 GT) og cpuen er på 23 og HK 33. dette er kalt nok.

om det er støyen du ikke liker kan du bruke viftestyring og justere etter behov

5193557[/snapback]

 

Ehm, CPU load temp på 23 grader? Hvilken CPU, spenning og romtemperatur har du da? Hvilken kjøler og vifte?

 

Load temp på 23 grader på CPU er ikke plausibelt i det hele tatt, selv ikke med vannkjøling kan du vente slik loadtemp. Hva bruker du til å måle temperaturen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg satset heller på viftekjøling noen fanmate2 en Zalman GPU kjøler og en CPU kjøler fra zalman 7700 kobber. Samtidig som jeg har tatt alle viftene på fanmate2. Ble vel ca 1500kr i forskjellige kjøledingser.

5200287[/snapback]

 

Takker for alle svar. Blir å vente med dette da jeg føler jeg klarer meg godt uten

ihvertfall med dagens maskin jeg hersker over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...