Gå til innhold

Er dette lovlig? Billig OEM og DSP software...

AK47

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får stadig e-post med tilbud fra denne nettbutikken. Her er noen priseksempler:

$79.95 Windows XP Professional (Including: Service Pack 2)

$89.95 Microsoft Office 2003 Professional / $79.95 Office XP Professional

$99.95 Adobe Photoshop 8.0/CS (Including: ImageReady CS)

$69.95 Dreamweaver MX 2004 / Flash MX 2004 / Fireworks MX

$149.95 Adobe Creative Suite Premium (5 CD)

$79.95 Adobe Acrobat 6.0 Professional

$69.95 Quark Xpress 6 Passport Multilanguage

$89.95 Windows XP Pro + Office XP Pro

$129.95 Photoshop 7 + Premiere 7 + Illustrator 10

$109.95 Dreamweaver MX 2004 + Flash MX 2004

De lave prisene begrunnes med at det er OEM og DSP-software. Men er det lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter det jeg kan se er dette ikke lovlig. OEM-lisenser kun tillatt solgt sammen med hardware. Den jevne bruker vil nok kunne sno seg unna et evt søksmål siden han/hun ikke forventes å kjenne til reglene rundt OEM-lisenser, jeg mistenker at jeg hadde slitt litt mer med akkurat det.

Kvase: Dette er etter det jeg kan se ikke det samme som du refererer til, som blant annet utnytter et hull i konkurslovgivningen i UK.

Skrevet
Dette er vel "gamle" programvarer, er det ikke? Virker billig, men ikke for billig... :hmm:

5178282[/snapback]

Med første øyekast, prisene er oppgitt i $ ikke £. Det som var lovlig og i media nylig var med bagrkunn i et smutthull i britisk konkurslovgivning.

For det andre spesifiserer de at de selger OEM-produkter. OEM-produkter er kun tillatt solgt sammen med hardware, noe de tydeligvis ikke gjør her. Nå er heller ikke Windows XP med Service Pack 2 eller Office 2003 Professional "gammel" programvare.

Jeg står på mitt, dette mener jeg er ulovlig.

Skrevet
I USA pleier dem å hive med en liten strømkabel når dem skal selge OEM-produkter.

5180757[/snapback]

Og her i Norge en mus til 39,- eller noe sånt :) Jeg har forresten hørt at Small Businness Server i OEM utgave skal koste et par tusenlapper, men jeg har enda ikke fått bekreftet dette. Det vil i så fall være litt av et røverkjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...