Gå til innhold

Noen spørsmål nå før søking


Pilot_

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Ja, neste år skal jeg søke skole. Har tenkt litt på ingeniør da, og har funnet ut at da trenger man allmennfag/generell studiekompetanse? Hvis det stemmer, hvordan er det med det å ta alle tre åra på et år? Jeg vet det sikkert blir mye å gjør, men jeg er villig til å ta utfordringen. Håper noen her inne har gjort det, så de kan uttale seg.

 

Så en ting til. Ble fortalt av rådgiveren at hvis man skal søke utenfor fylke stiller man sist i køen. Hørte jeg helt feil eller er det bare helt på tryne? For hvis det stemmer, gjelder jo karakterene kun i fylket. :ermm: Dette er jo også totalt urettferdig. Om jeg virkelig har slitt for å få gode karakterer, skal folk med dårlige karakterer få komme inn foran meg. Si at dette ikke er sant..?

 

Ifølge av dette _problemet_ satt jeg med ned å tenke på andre muligheter, for jeg har virkelig lyst å gå på skole utenfor fylke. Jeg tenkte kanskje å flytte dit, sånn på papiret, siden jeg da bor i fylket. Pappa eier leilighet hvor jeg planlegger å gå, så det skal ikke være noe problem. Men jeg hadde helst hatt lyst til å få borteboer-stipend, noe som jeg da ikke får, dessverre. Så jeg har tenkt enda litt videre. Det finnes jo private skoler også. Stiller man sist i køen der også om man ikke bor i fylke, og får man stipend på privatskoler?

 

Jeg skulle gjerne likt å hatt svar på disse spørsmålene, siden det trossalt er fremtiden min. Så håper på svar. :)

 

 

Mvh

Aleksander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

De fleste ingeniørstudier krever matematikk 3MX og fysikk 2FY, men avhenger kanskje av hvilken type ingeniør. Finn frem hjemmesiden til skolen du har ønske om og les info der. Ta eventuelt kontakt med dem.

Angående rangering så foregår opptak til universitet og høgskole via samordna opptak og der stiller alle likt. Poengene dine har verken mer eller mindre verdi innenfor noen som helst fylker.

 

Edit: Fylker, selvfølgelig. Men uansett så skjønte ikke jeg at det var vgs. opptak vi snakka om, så det ble litt skjevt. Når det gjelder opptak til vgs. så er det slik Ueland sier..

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Ja, neste år skal jeg søke skole. Har tenkt litt på ingeniør da, og har funnet ut at da trenger man allmennfag/generell studiekompetanse?

Ingeniør krever studiekompetanse, pluss 3mx, 2fy osv.

 

Hvis det stemmer, hvordan er det med det å ta alle tre åra på et år? Jeg vet det sikkert blir mye å gjør, men jeg er villig til å ta utfordringen. Håper noen her inne har gjort det, så de kan uttale seg.

"Umulig".

Bare ta matten for eksempel, du skal ha 1mx, 2mx og 3mx, for å klare hver av de må du ha unnagjort den andre først, dvs for å ta 2mx må du først ha gjort 1mx.

 

Ikke minst så skal du ha 30 skoletimer (elns) hvert år, dvs 90 skoletimer på 3 år, og derfor kan du heller ikke ta fullt med fag på fritiden, for så å ikke ha de på skolen, for da må du fylle på med andre fag.

 

Så en ting til. Ble fortalt av rådgiveren at hvis man skal søke utenfor fylke stiller man sist i køen. Hørte jeg helt feil eller er det bare helt på tryne?

Det gjelder kun for videregående, men der stemmer det ja. Og det er jo topp, jeg hadde ikke likt om noen fra et annet sted kom og tok plassen jeg kunne fått...

 

Grovt sagt så er det meningen du skal bo hjemme når du går på VGS, med mindre skolen er timesvis unna. Men du kan jo vurdere internatskoler, da er reglene anderledes. Jeg har hatt et år på privat internatskole og kan si at det er toppers, og ja, man får da stipend og evnt lån hvis ønskelig. (Og der stiller alle likt)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Det kjipe er at det bare er 90 minutter, så er jeg der. Men det er i et annet fylke, og det irriterer meg. Greit at de vil at jeg skal gå i fylke, men ærlig talt. At de heller tar inn 1'er og 2'er elever fra fylket, isteden for 5'er elever uten fra, er for meg umulig å tenke seg. At ikke kvalifikasjoner og prestasjon går foran om du bor i fylket eller ikke. Så du mener jeg skal gå almenn på tre år? Far kjenner en som tok det på et år så det burde jo være mulig. Hvor lenge er det på skole for å bli ingeniør? (Ja, det er elendig rådgiving på skolen min).

Lenke til kommentar

Det å ta det på et år tror jeg blir å ta artium slik at man får generell studiekompentanse, og så ta realfagskurs på et halvt år. Dette vil bli 1,5 år til sammen og er det mest komprimerte utdannelsen du kan få for å kvalifisere til ingeniørstudier.

Men vil dog anbefale helt vanlig allmenne fag vidregående med matte og fysikk om du vil bli ingeniør. På de tre åra vil du også modnes mere faglig sett før ingeniørstudiet.

 

Edit: Låner allebarnavitsen din foresten, den var god :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det å ta det på et år tror jeg blir å ta artium slik at man får generell studiekompentanse, og så ta realfagskurs på et halvt år. Dette vil bli 1,5 år til sammen og er det mest komprimerte utdannelsen du kan få for å kvalifisere til ingeniørstudier.

Men vil dog anbefale helt vanlig allmenne fag vidregående med matte og fysikk om du vil bli ingeniør. På de tre åra vil du også modnes mere faglig sett før ingeniørstudiet.

 

Edit: Låner allebarnavitsen din foresten, den var god :)

5158281[/snapback]

Ja, bare ta den du. :p

 

Men, hva mener du med å modnes mer faglig sett?

Lenke til kommentar

Artium er studiekompetanse ja, men den får man kun hvis man enten har fagbrev, eller tatt grunnkurs og Vk i først.

 

Men, hva mener du med å modnes mer faglig sett?
En 16 åring har ingenting på universitetet å gjøre, grunnen til at du skal bruke mange år på skole er fordi du og skal bli faglig voksen, med livserfaring forstår du mer av det som skjer rundt omkring, samt gjør genrelt mindre idiotiske ting. :)

 

Det er desverre ikke noe man forstår før man blir eldre vanligvis..

Lenke til kommentar
Artium er studiekompetanse ja, men den får man kun hvis man enten har fagbrev, eller tatt grunnkurs og Vk i først.

 

Men, hva mener du med å modnes mer faglig sett?
En 16 åring har ingenting på universitetet å gjøre, grunnen til at du skal bruke mange år på skole er fordi du og skal bli faglig voksen, med livserfaring forstår du mer av det som skjer rundt omkring, samt gjør genrelt mindre idiotiske ting. :)

 

Det er desverre ikke noe man forstår før man blir eldre vanligvis..

5158676[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener, men jeg anser meg egentlig som veldig voksen for alderen. At det både trengs faglige og økonomiske kvalifikasjoner vet jeg, men det skal vell ikke ha noe med alderen å gjør om man skal ta utdanning eller ikke? Jeg vet jeg kan klare hvis jeg vil, og etter et år, kanskje to med allmennfag, er jeg nok mer enn nok klar for å studere som ingeniør. Jeg skjønner hvis du er litt skeptisk til utsagnet mitt nå, men ikke alle ungdommer "følger strømmen". Det er sikkert folk som har greid det før meg for å si det sånn.

 

 

Men hva med å ta allmenn på to år da?

Lenke til kommentar
Forkurs er jo et alternativ:)

 

Forkurs på HiSt

 

Forkurs på Høgskolen i Ålesund

 

osv.

 

1 år. Trenger kun gk og Vk1 fra f.eks yrkesskolen.

 

Masse jobb, men det er ikke umulig. Får ikke generell studiekompetanse da.

5160085[/snapback]

Dekker det det jeg trenger for å gå videre som ingeniør? Det er nemlig i Ålesund jeg har tenkt å gå. Jeg bor helt nord på grensen mellom Sogn og Fjordane, men akkurat litt sør for. Ueland uttalte seg jo tidligare at man trengte generell studiekompetanse for å bli ingeniør. :hmm:

Lenke til kommentar
Ja det gjør det, gikk der selv:)

 

Utrolig bra den Høgskolen, studerer nå på HiST og det går ikke an å sammenligne skolen, tenker på da fasilitetene.

5160233[/snapback]

Det høres jo absolutt interessant ut. Skal sjekke det opp litt nærmere. Er du/ska du bli ingeniør selv eller?

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar

Ja går andreåret på elektro på HiST. Liker meg veldig godt, bra studiemiljø, skikkelig ståpåholdning, er ofte på skolen til 8-9 på kvelden.

 

Gikk følgende på vgs:

 

Gk Mekaniske fag

Vk1 Elektromekaniske fag

Vk2 Automatikkmekaniker

 

Forkurs Høgskolen i Ålesund 03-04

 

Begynte på HiST høsten 2004.

Endret av graastein
Lenke til kommentar
Høgskolen i Sør-Trøndelag er offentlig, akkurat som Høgskolen i Ålesund

5166805[/snapback]

Du går i Sør-Trøndelag nå skjønner jeg? Men de tilbyr det samme i Ålesund, right? Er lite keen på å dra helt til Sør-Trøndelag for å studere, ihvertfall hvis jeg kan gjøre det i Ålesund.

Lenke til kommentar
Høgskolen i Sør-Trøndelag er offentlig, akkurat som Høgskolen i Ålesund

5166805[/snapback]

Du går i Sør-Trøndelag nå skjønner jeg? Men de tilbyr det samme i Ålesund, right? Er lite keen på å dra helt til Sør-Trøndelag for å studere, ihvertfall hvis jeg kan gjøre det i Ålesund.

5166829[/snapback]

 

Kommer ann på hva du skal studere det, men Trondheim er en større by så HiST er naturligvis en større Høgskole, med flere og større linjer.

 

 

Sjekk her for å sammenligne:

Hials

HiST

Endret av graastein
Lenke til kommentar

Har nå sjekket opp litt mer, og det er mulig å få generell studiekompetanse ved Bjørknes privatskole i Ålesund på ett år. Da tar man totalt 8 fag det året. Jeg skal også ta eksamen i matematikk (3MX/3MN) og fysikk (2FY) som er kravet for ingeniør. Det koster dog litt penger, men ved å korte ned utdanningen på to år er det ikke store tapet siden man måtte betalt mat og leie for minst like mye om jeg skulle gått 3 år skole. Videre tenkter jeg å gå på HiST, siden jeg er blitt anbefalt det av en rådgiver. Hun sa at der headhunter de flinke studenter før de er ferdige til og med.

Lenke til kommentar

Med mindre du er supermann, overvurderer du deg selv ekstremt her nå. Ikke for å helle kaldt vann i blodet på deg, men å ta hele allmennfaglinja på 1 år -- med 3MX og 2FY minst -- lykke til. Det trenger du da!

 

Du skal jo faktisk ha totalt 90 uketimer - det er i praksis umulig å gjennomføre på en skole. Det vil si at du må ta ekstremt mange privatisteksamener. Det kommer rett og slett til å bli for mye å gjøre. Og det er neppe nok å bare stå, de fleste ingeniørstudier har inntakskrav.

 

En annen ting er at for å bli ingeniør, skal du faktisk gjennom ingeniørstudiet. Det holder ikke bare å begynne der: selv om du har de formelle kvalifikasjonene der, så har du ingenting å tape på å få litt mer livserfaring og studieerfaring først.

 

Just my two cents.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...