Gå til innhold

Star Wars. Hvordan se denne episke historien?


Shicca

Anbefalte innlegg

Da er Star Wars episode III kommet på DVD, og det er duket for et aldri så lite maraton en helg man tar seg tid til det.

Hvordan ville du ha sett hele serien? Jeg er ute etter rekkefølge på filmer, med tilsvarende gode argumenter på hvorfor. Argumentene må selvsagt knyttes til Star Wars, og hvorfor storymessig du ville ha valgt en rekkefølge. Er du ikke kjent med Star Wars, så gi beng i å kom med din mening.

 

Etter å ha grublet mye, har jeg kommet frem til følgende rekkefølge.

I - IV - V - VI - II - III

 

Å starte på ep. 1 er helt naturlig for meg, man får med seg den naturlige starten på historien, og fortsetter med avsluttningen, før man til slutt tar et tilbakeblikk på hvordan Vader ble "skapt".

 

Å se episode II og III før IV - V - VI er etter min mening litt bortkastet, da mye av det som er breathtaking i de siste episodene blir mer eller mindre borte med ep. II og III. Selvsagt vet vi at Vader er far til Luke, men å se det før man hører "Luke, I'm your father!" blir trist etter min mening. Det undergraver totalt hensikten og styrken til nevnte replikk. Samtidig kan episode I sees uten problem før de siste episodene, da de 10 historieårene i mellom ep. I og II, skaper en liten naturlig pause, og gir oss muligheten til å fyre inn de siste episodene.

 

Min mening, men kom gjerne med din!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først ser man IV, V og VI.

 

Et par uker senere så ser du I, II og III i tilfeldig rekkefølge på et skummel vorspiel hvor samtlige kommenterer at alt var så mye bedre før.

5151578[/snapback]

 

Enig. Det blir teit å se de nye først, da de gamle forklarer masse som de nye bare "tar for gitt".

F*ck the order sier jeg bare. IV, V, VI, I, II, III er måten man skal se sagaen på. :)

 

EDIT: Du liker ikke de nye Star Wars filmene? :dontgetit:

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

Fram til eit par månader sidan hadde eg aldri sett Star Wars. Kanskje ein gang på kino, men ikkje meir enn at eg hugsa eit romskip.

 

Etter oppfordring frå folk her på forumet valgte eg å sjå dei i den rekkefølga dei vart laga 4-5-6-1-2-3 og eg angra ikkje på det.

 

Men å sjå desse filmane ein gang er ikkje nok, du bør sjå dei 2-3 gangar minst. Eg har no sett dei 3 første på nytt og fekk med meg fleire poeng og navn enn før, men ville aldri sett dei 3 siste først.

Spoiler! Ikkje les om du ikkje har sett filmane.

 

 

Eg klarte aldri å plassere Anakin. Han var nevnt i 4-5-6, men sidan navnet ikkje hadde noko meining for meg brydde eg meg ikkje stort. Der var først når The Chancellor sa Darth Vader i Return Of The Sith at eg kobla han. :!:

Hugsa lite frå 4-5-6, så det var absolutt eit poeng å sjå dei igjen etterpå

 

 

Sjå dei i denne rekkefølga:

 

4-5-6-1-2-3-4-5-6-1-2-3 :)

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Fint å høre! Før trodde jeg at det var mange som hadde samme mening som meg (altså den meningen du har), men så, etter å ha snakket med mange her på forumet, ble jeg nesten lynsjet for min mening, for de nye filmene var jo "såååååå bra"!

Fint å høre at det finnes mange som er irritert over de nye filmene.

 

Å si at George Lucas hadde andre hovedhensikter enn å tjene penger på de nye filmene er feil. Med de gamel ville han fortelle en magisk historie. Nå har de nye filmene blitt overkrydret av nåtidens amerikansk dritt-humor, harry hollywood-actionelementer for å få flere seere, massevis av hull i både historie og mye annet, osv osv. Det er det tekniske som nå er veklagt. Trist men sant.

 

Noen eksempler: Hvor logisk er det at droider lager sånne "uaaargh"-lyder når de dør? Eller hvor logisk er det for dem å si "uh-oh" rett før de skal dø?

Hvor faens logisk er det at en Super Battle Droid i 3'ern sier "You stupid little astro droid" til R2?

Humoren i de gamle Star Wars filmene er utrolig bra. Jeg ler fortsatt av replikker som "Laugh it up, fuzz-ball"! :lol:

Humoren nå er bare dårlig, synes jeg. Den blir så harry at den ikke engang er til å nyte.

 

Dessuten finnes det mange andre ting som man kan klage seg blå på, og enda værre, det finnes alltids de som klarer å finne på liksom-grunner for å forklare disse hullene!

 

Som filmer generelt sett vil jeg si de tre siste filmene er fenomenale, men som Star Wars... Vel, jeg mener at vi kunne leve minst like godt uten dem...

Lenke til kommentar
Noen eksempler: Hvor logisk er det at droider lager sånne "uaaargh"-lyder når de dør?

5153647[/snapback]

I Return Of The Jedi, når C-3PO og R2D2 blir tatt til fange av Jabba så blir dei sendt inn til ein Droid-sjef elns...for å vurdere deira nytte. Der går dei forbi det som iallefall ser ut som ein droid for meg, som blir snudd oppned og svidd med glødande metall mens den hyler i smerte.

Lenke til kommentar
[iC,14/11-2005 : 18:58]Noen eksempler: Hvor logisk er det at droider lager sånne "uaaargh"-lyder når de dør?

5153647[/snapback]

I Return Of The Jedi, når C-3PO og R2D2 blir tatt til fange av Jabba så blir dei sendt inn til ein Droid-sjef elns...for å vurdere deira nytte. Der går dei forbi det som iallefall ser ut som ein droid for meg, som blir snudd oppned og svidd med glødande metall mens den hyler i smerte.

5154690[/snapback]

 

Dette syntes jeg også var snålt. Rynker nesa litt hver gang jeg ser akkurat det.

Men det slår ikke alle disse dårlige lydene som droidene nå lager, i de nye filmene.

Hvem ville nå lage droider som har personlighet? Hvorfor lage droider som lager døds-lyder når de faller om "død" på bakken? Hva oppnår man ved å lage en slik droide? :huh:

Lenke til kommentar

Hvis det er første gang du ser filmene må du se de i rekkefølgen de ble sluttet (456123). Dette er en selvfølge jeg nekter å diskutere.

 

Hvis du har sett filmene, derimot, er det fritt fram om du ønsker å se 123456 eller 456123. Jeg hadde gått for 1-6.

 

Jeg ble forresten positivt overrasket over nummer 3, og synes ikke 1-2 var dårlige heller. Det skal være sagt at jeg bare hadde sett de første tre filmene én gang hver, så jeg hadde ikke syke forventninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...