Gå til innhold

Star Wars. Hvordan se denne episke historien?


Shicca

Anbefalte innlegg

Å se  filmene i kronologisk rekkefølge kan aldri falle meg inn. Når har Lucas sagt dette?

6380055[/snapback]

 

Det George Lucas sier i dette intervjuet, tolker jeg som en kilde til min påstand:

 

The issue is the story starts with that 10 year old boy. That's the story. I kept telling them, these are not sequels. This is like one story that goes from beginning to end. Starts with the young Darth Vader and ends with Darth Vader dying.

 

It works by itself, but I think in the end, if you sort of start with him as a 10 year old boy and follow him all the way through the end, it is a much more provocative story. It's more emotional. I'm glad that it's all finished because I think some of the fans will see it as one piece. They won't see it as six different movies. They will see it as one movie that has some good parts and some not so good parts, but that it's a complete story.

 

You know, there's actually a real story depending on how thin it is stretched or how far it is compressed. It's still one big, long story.

 

Link til intervju: http://www.staticmultimedia.com/content/fi...ture_1115643931

 

Jeg fikk høre at grunnen til at george lagde filmene som han gjorde det (4 5 og 6), for så å lage de tre første i serien er pga teknologien i filmbransjen..

På den tiden han lagde de første star wars filmene så var ikke effektene i filmbransjen så god.. han brukte jo modeller og andre gammeldagse men oppfinnsomme metoder.

høres jo ganske så logiskt ut hvis man ser for seg at han lagde episode 1 2 og 3 på 70 og 80 tallet!

Jeg tror ikke star wars hadde vært så mye å trakte etter da med tanke på at filmene skulle vært prikk like som de han lagde nå for tiden, men med effektutvalget som han hadde da.. :hmm:

6384013[/snapback]

 

Her har vi et rimelig godt svar fra Lucas selv angående dette:

 

So this prequel trilogy is really mined from the back stories you'd written for the last three films?

 

I did a biography of every character, what they were, who they were and where they came from, and exposition of where the Empire came from and all that sort of thing. But the back stories were written as back stories, they weren't written as a movie and technically you couldn't do it because you'd have to go to the centre of the universe. Star Wars was designed for technical reasons to be on the edge of the universe so I didn't have to deal with that many costume problems, special effects problems or design problems. Then after about ten years, I began to reflect on the tragedy part of it being lost and thought it would be interesting to tell people the full story of what happened.

 

Kilde: http://www.bbc.co.uk/films/2005/05/18/geor...interview.shtml

 

Selv om jeg forfekter 123456, ser jeg styrken i 456123. Man begynner in medias res og blir hivd inn i en galaktisk borgerkrig. Så får man seg et par sjokkerende avsløringer og den første trilogien ender med seier og gjenomvendelse for Darth Vader. Så slår den retrospektive teknikken inn og vi får servert bakhistorien til Darth Vader, for å understreke tragedien hans. Episode III er en kanonslutt.

 

Nå er ikke jeg sikker på hvilken rekkefølge som er best for å illustrere Anakin Skywalkers tragedie, i 123456, følger vi ham fra uskyldig gutt til kjeltring til frelset. I 456123 følger vi ham fra kjeltring til frelset, fra uskyldig gutt til kjeltring.

 

Jeg tror begge måter å se trilogien på fyller ut en funksjon på hver sin måte. Da kommer spørsmålet om smak og behag inn.

 

Noe som virkelig hadde vært kult er om det hadde kommet en Sopranos-aktig serie med handling i Star Wars-universet. F.eks. "The Hutts", som tar utgangspunkt i en hutt som er boss for sin familie, med problemer liknende Tony Sopranos. Det hadde virkelig vært noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig bare en måte å se Star Wars på... Man ser IV - V - VI, deretter glemmer man at I - II - III eksisterer.. Makan til hollywood oppgulp skal man lete lenge etter.. I mine øyne er Star wars en trilogi, på sine eldre dager har George Lucas blitt for grisk/psycho og dermed laget han disse 3..

III er vel kanskje den eneste av de nye som kan forsvares, resten er møkk..

Lenke til kommentar

Å påstå at Star Wars er Hollywood-oppgulp er strengt talt feil. George Lucas og selskapet hans er uavhengige i forhold til Hollywood og hvis du leser de intervjuene jeg linka til, vil du finne ut at Lucas trosset hva mainstreamen ville ha da han ville lage film om den unge Anakin og ikke den morderiske Darth Vader.

Lenke til kommentar
De er litt vanskelige å få tak i siden George Lucas ikke liker de.

 

De kommer på DVD til høsten!! (I september tror jeg) men den ** Desember så trekkes kontakten til maskinen som trykker dem, og den kommer da ALDRI til å bli satt inn igjen! ;)

6379357[/snapback]

Stemmer det. Men George hater de, og han viser det tydelig. Når originalene kommer på nytt nå, så vil de ikke være fra de originale opptakene, men RIPPA fra laserdisc utgivelsene. Og ikke bare det, du kan ikke kjøpe de alene, du må kjøpe de sammen med de nye utgivelsene, og prisen kommer sikkert på rundt $90.

 

http://www.penny-arcade.com/2006/06/07

http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=23493

6384068[/snapback]

 

Rent tullball. Du får kjøpt hver film for omtrent 180kr per film hos Play.com.

 

At man "aldri" får se disse versjonene igjen, tviler jeg sterkt på. Where there is money to be made, George Lucas lives. ;)

Lenke til kommentar
Å påstå at Star Wars er Hollywood-oppgulp er strengt talt feil. George Lucas og selskapet hans er uavhengige i forhold til Hollywood og hvis du leser de intervjuene jeg linka til, vil du finne ut at Lucas trosset hva mainstreamen ville ha da han ville lage film om den unge Anakin og ikke den morderiske Darth Vader.

6384417[/snapback]

Moro å høre... :roll:

Du trenger ikke lage film i Hollywood for å være preget av Hollywood. Ingen i hele verden kan komme å påstå at Jar Jar Binks ikke er et hollywood oppgulp..

Så kan man jo ta for seg Hayden Christensen, makan til elendig B-skuespiller skal man lete lenge etter. Dette valget er kanskje litt utypisk Hollywood, å bruke en dårlig skuespiller i hovedrollen. Der hadde han kanskje kunnet lære noe av Hollywood..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

George Lucas er jo i spissen av Hollywood-avantgarden. Å si noe annet er vås. Han er et ekte produkt av blockbuster-krigen. Jeg klandrer ham ikke for det, jeg bare unngår filmene hans.

Lenke til kommentar

Du har rett, han gjør hva han selv vil, men han prøver hele tiden å ta hensyn til hva han trur publikum liker istedenfor å prøve å være tro mot det kunstneriske. Beklager om jeg ikke kommer med noe konkret, men om du har sett filmen så håper jeg du ser noe av det samme som jeg ser. Det er ikke noe galt i å prøve å tjene mest mulig penger, poenget mitt er bare at man i Star Wars ikke hadde trengt å gjøre noen kompromisser, filmene hadde blitt en suksess uansett..

 

******

 

Edit grunnet leifer..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Han tar ikke hensyn til noen andre enn seg selv eller historien sin:

 

I mean, the films are liked by half the people, they're hated by half the people. You know, it's the same thing with the critics. I mean, all the Star Wars films have been trashed and all the Star Wars films have been praised. So, it's very hard to say, "Well I'm going to take this group and say, you know, they don't like it therefore I am going to change it." I mean, I am making the movie that I think is appropriate to what I am doing. It's not market research. I am not like a studio. I do what I want to do. I don't check it with an audience. I say this is the story. This is the story I'm going to tell for very personal reasons and I'm going to go ahead and do that.

 

Dette er spesielt illustrerende:

 

Everyone said, "Oh, this is great. This is going to be fantastic!" And they said-- "because we're going to have Darth Vader running around the universe killing everybody."

 

I said, "No, that's not what the back story is about. It's about a little kid, the first movie is going to be about a 10 year old kid." And they said, "We can't do that. It's going to destroy the franchise. We'll love everything. It's a Disney movie. Nobody will go for it. The fans will hate it." And I said, "Well, no I'm going to tell my story." I'm sure if I were not financing the movies and the studio was, they never would have let me do it. They would have said no.

 

Kilde: http://www.staticmultimedia.com/content/fi...ture_1115643931

 

Det kan selvfølgelig spekuleres i om han eller andre drar med elementer som figurerer i historien og gjør de mer barnevennlige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
George Lucas gikk sin egen vei. Han lager filmer med høyt budsjett som appellerer til mange, men å kalle det Hollywood-oppgulp er jeg ikke enig i. Mannen gjør det han selv vil, det er ikke mange i Hollywood som gjør.

6385668[/snapback]

 

Det er derfor jeg kaller ham avantgarde. Han følger ikke etter noen, men mange følger etter ham og det blir derfor litt allemannseie det han driver med. Grunnen til at han gjør det han selv vil er jo selvsagt fordi han har råd til det. Skal man overleve i Hollywood må man rette seg etter produksjonsselskapene. Det vet du.

Lenke til kommentar

Han har brutt ut og er nettopp derfor ikke å regne blant Hollywood lenger. Visst har han forgreninger så det ljomer etter til Hollywood, men han er ikke en del av det og det er heller ikke prequeltrilogien. Jeg syns ikke han er avantgarde fordi han følger erketradisjonelle fortellingsteknikker og rollefigurstrukturer. Hollywood har formet han og han har formet Hollywood, men jeg nekter for at disse nye filmene er en del av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg syns ikke han er avantgarde fordi han følger erketradisjonelle fortellingsteknikker og rollefigurstrukturer.

6385778[/snapback]

 

Det går slettes ikke bare på de elementene du nevner. Han er helt i spissen hva gjelder kamerateknologi og CGI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...