Gå til innhold

Sony saksøkes for rootkits


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sony dropper «spion-CD-er»

Sony BMG har gitt etter for et massivt press og dropper nå inntil videre en kontroversiell «spionprogramvare» på musikk-CD-er.

 

Selskapet fastholder sin rett til å beskytte seg mot piratkopiering, men vil inntil videre stanse bruken av den såkalte XCP-teknologien, mens man vurderer ulike muligheter.

 

Link

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Sony dropper «spion-CD-er»

Sony BMG har gitt etter for et massivt press og dropper nå inntil videre en kontroversiell «spionprogramvare» på musikk-CD-er.

 

Selskapet fastholder sin rett til å beskytte seg mot piratkopiering, men vil inntil videre stanse bruken av den såkalte XCP-teknologien, mens man vurderer ulike muligheter.

 

Link

 

Geir :)

5140847[/snapback]

 

Personlig hadde jeg nesten håpt de fortsetter, sånn at opinionen virkelig våkner og gir de en lekse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe en Sony BMG plate igjen så lenge de ikke overbeviser meg om noe annet! Måten de har holdt på er uhørt!

 

Er enig med ATWindsor... om de hadde holdt på litt lengre hadde de gravd sin egen grav. Til og med myndighetene i USA må reagerer på dette her, til tross for hvor korrpute de er.

Lenke til kommentar

Får håpe musikkbrasjen ikke får gjennom at "målet helliger middelet". De har jo fått muligheten (gjennom lobbyvirksomhet blandt annet) til å få agendaen sin ganske 'incorporated" i rettsinstanser verden over, og da særlig USA. De får virkelig se å finne på andre virkemidler, eventuelt ta til vett og bruke trenden av digitalisert distribusjon til deres egen fordel. Men neida....

Lenke til kommentar
Hvordan vil egentlig disse CD-ene fungere for brukere uten admin-rettigheter i windows (slik det egentlig burde være). Jeg kan se for meg spetakkelet dersom CD-en ikke vil spilles av fordi brukeren på en PC jeg har satt opp ikke har admin-tilgang :p

5138583[/snapback]

Nå har jeg (heldigvis) ingen slike CD-er selv, men jeg antar at den fungerer på noe av samme måte som tidligere løsninger, altså via Windows' fantastiske autorun-funksjon. For i bunn og grunn er jo dette en audio-CD og må kunne fungere uten spesialprogramvare, så ved å disable autorun eller bruke andre OS antar jeg platen fungerer som normalt. Så hvis man skulle få opp feilmelding om man ikke er admin i Windows er det vel ikke verre enn å disable autorun (kan også gjøres midlertidig ved å holde inn shift-tasten). Uansett er dette et tragisk påfunn fra Sony / First 4 Internet :thumbdown:

 

EDIT: Mulig jeg roter litt. Ser ut som de har tukla med cden slik at den skal bli identifisert som en data-cd istedenfor audio-cd på pcer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
EDIT: Mulig jeg roter litt. Ser ut som de har tukla med cden slik at den skal bli identifisert som en data-cd istedenfor audio-cd på pcer.

5147257[/snapback]

Nettopp, og dermed er man avhengig av en installasjon for å bruke den proprietære avspilleren for å få tilgang til usikken. Hvordan skal da en begrenset bruker bruke CD-en?

Lenke til kommentar
EDIT: Mulig jeg roter litt. Ser ut som de har tukla med cden slik at den skal bli identifisert som en data-cd istedenfor audio-cd på pcer.

5147257[/snapback]

Nettopp, og dermed er man avhengig av en installasjon for å bruke den proprietære avspilleren for å få tilgang til usikken. Hvordan skal da en begrenset bruker bruke CD-en?

5148851[/snapback]

 

Jeg trøster meg med at min Plextor Premium skjærer igjennom det meste av kopibeskyttelser, sikkert også denne, så det stopper vel neppe de som vil rippe CDen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er gøy:

 

http://www.boingboing.net/2005/11/13/sonys...kit_infrin.html

 

"Close examination of the rootkit that Sony's audio CDs attack their customers' PCs with has revealed that their malicious software is built on code that infringes on copyright. Indications are that Sony has included the LAME music encoder, which is licensed under the Lesser General Public License (LGPL), which requires that those who use it attribute the original software and publish some of the code they write to use the library. Sony has done none of this."

 

AtW

Lenke til kommentar

Wow, er ikke bare musikken på Celine dion cd'n som kan ødelegge livet ditt altså.....

 

Uansett, dette blir jo bare bedre og bedre. Men desverre så synes jeg slike store selskap altfor ofte kommer unna slike ting, uten at de fleste forbrukere engang hører om det/bryr seg? Taps tall og selvkritikk forsvinner som dårlig hjemmelaget vin sent en lørdags natt.

Lenke til kommentar
Fy F.. ! Les dette her: http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article492687.ece   :ohmy:

5151081[/snapback]

 

Jeg klarer rett og slett ikke å hisse meg opp, det er akkurat like lavmåls som jeg forventer av den gjengen der.

 

AtW

5151096[/snapback]

 

Hvis dette blir akseptert så kommer vel dataprogs. osv. under samme dritten ?

5151098[/snapback]

 

Sikkert, personlig aksepterer jeg det ikke, men det er denslags møl jeg forventer. På samme måte som jeg forventer at en kleptoman vil stjele.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fy F.. ! Les dette her: http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article492687.ece  :ohmy:

5151081[/snapback]

Legg forresten merke til hvem som har skrevet artikkelen.. Navnet bør være ganske kjent ;)

 

Også disse artiklene:

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article490236.ece

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article485863.ece

 

ATW: Det var komisk å lese den artikkelen du linket som forklarer at Sony BMG har piratkopiert LAMEs kode og brutt deres lisensrettigheter ved å bruke rootkitet. Noen passende ordtak: "Målet helliger middelet", "Med ondt skal ondt bekjempes" :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...