Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylt diesel, hva gjør man da


Vernes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Q: If you accidently put half a litre of diesel in your car instead of petrol will it damage your car?

 

A: It won't hurt it. It may help it a little. It also may smoke a little while this tank of fuel is being burned but it should stop smoking on the next tank.

 

 

Q: What about the other way round: petrol in a diesel car? Does anyoneknow the answer to this?

 

A: If you put some petrol in a diesel tank it shouldn't do too much, as long as it's not a whole lot, truck drivers used to put some petrol in their tanks when it would get really cold to keep the disel from gumming up.

 

Få den tømt og hell oppi bensin, så skal det gå bra!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

har du kjørt med dieselen på tanken.?

 

Alle bilene på jobben var diesel, men ikke den ene, som jeg fylte diesel på av gammel vane... hehe....... stoppet etter 400meter...

Man må få ut alt, ellers risikerer man at den ikke starter når den får bensin på tanken, da dieselen står i slangene helt inn til ventilene...

 

Fikk ikke høre, (å ville ikke høre) hva d ble kostende å rense motoren....

 

Post hva du måtte gjøre etterpå da, litt morro å se...

 

Det er jo den største flausa man kan gjøre hehe...... LoL

Lenke til kommentar
har du kjørt med dieselen på tanken.?

 

Alle bilene på jobben var diesel, men ikke den ene, som jeg fylte diesel på av gammel vane... hehe....... stoppet etter 400meter...

Man må få ut alt, ellers risikerer man at den ikke starter når den får bensin på tanken, da dieselen står i slangene helt inn til ventilene...

 

Fikk ikke høre, (å ville ikke høre) hva d ble kostende å rense motoren....

 

Post hva du måtte gjøre etterpå  da, litt morro å se...

 

Det er jo den største flausa man kan gjøre hehe...... LoL

5134994[/snapback]

 

Nei Motoren ble ikke startet.

Lenke til kommentar
Er det en gammel bil, så kan du kjøre med det. Bare topp tanken med bensin etterhvert. Naboen gjorde det med en Cressida, den var litt sur, men god som ny når diselen var ute av systemet.

5150448[/snapback]

ikke med 20liter.......

 

da stopper biln etter noen 100meter, når bensinen i rørene er brukt opp å dieselen kommer inn i forbrenningskammeret... Samme hvor gammel bilen er....

 

Men han hade ikke startet bilen, å kan da tømme ut å fylle på bensin.. ;)

 

 

Regner med du har fått startet bilen igjen.? Hva gjorde du å gikk d greit.??

Lenke til kommentar

Det går bra, bare gjør som disse her sa.

 

Jeg har fylt bensin på en dieselbil og kjørte rundt 100 meter før motor begynte å riste noe så jævli. Måtte sende bilen til verksted og de måtte rense hele løpet inni motor og bytte ut filter. Kosta meg tilsammen 4000 kr for å fylle på diesel tilslutt!

Lenke til kommentar
Hei,

 

Hvis du trenger å tømme rørene så bare skru ut fuelrail(den som dysene sitter i) og vri om tenningen noen ganger uten at du starter startmotoren. Pumpen kjører alltid når du skrur på strømmen.

5151276[/snapback]

Bare tull. Drivstoff som kommer fram til fuelrailen blir sendt i retur til tanken igjen gjennom... *dramatisk pause* ... retur-røret. Dette skjer vær gang du slår på tenninga og kontinuelig mens motoren går. Når du slår på tenninga vil bensinpumpa gå i ca. 2 sek før den automatisk stopper igjen. Drivstoff trykkes da fra tanken, fram til fuelrailen og tilbake til tanken. Det var derfor jeg skrev at tenningen bør slåes av og på 10 ganger før oppstart, OM tenninga ble slått på med diesel på tanken. Om tenninga ikke ble slått på med diesel på tanken, har ikke pumpa gått og det vil da heller ikke ha kommet diesel i fuelrørene eller railen.

Lenke til kommentar

Tada... så flink du er.

 

Siden du vet dette så godt, kan du fortelle meg hvorfor bensinen da skal gå gjennom retur systemet tilbake til tanken i stedet for å renne ut gjennom de tomme dyse hullene i fuelrailen? Er det et bypass system på bilen du har sett på slik at bensinen ikke kommer fram til fuel railen når man skrur av denne, men heller routes gjennom bypass/retur slangen som oftest sitter på "dramatisk pause" fuelrailen?

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har prøvd denne teorien selv, for jeg har aldri vært så uheldig å fylle bensin på diesel bil og omvendt. Men når man tenker logisk på det hvis systemet ikke må opprettholde et visst trykk skulle dette være mulig, for dysene tettes bare ved hjelp av trykkraft.

 

Correct me om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Bensinen sirkulerer så lenge bensinpumpa går. Det er dette som gir kontinuelig riktig bensintrykk. Pumpa mater bensin fram til fuelrailen, gjennom railen og til bensintrykksregulatoren. Ca. et tiendels sekund etter at pumpa starter er trykket blitt så stort at bensintrykksregulatoren åpner for retur til tank. Om bensintrykksregulatoren er defekt og ikke åpner for retur vil trykket stige til pumpas sperretrykk som ofte ligger rundt 10 bar. Normalt bensintrykk uten vacuumpåpvirkning av bensintrykksregulatoren ligger på rundt 3-4 bar. På tomgang under normal drift ligger bensintrykket rundt 2-3 bar.

 

Altså justeres bensintrykket ved å åpne for retur av bensin, slik at ikke bensinpumpa bare bygger trykket til himmels.

 

Gjennomstrømningen av bensin gjennom fuelrailen er ganske stor, gjerne over 100 liter i timen. Det er blant annet for å kjøle ned bensinen i fuelrailen slik at den ikke danner gassblærer på grunn av varmestrålingen fra motoren. Mengden bensin som går ut gjennom innsprøytningsdysene er forsvinnende liten i forhold til retur-strømmen av bensin.

 

Er du med nå? :)

Lenke til kommentar

merk, på noen biler må man turne motoren for at pumpen skal gå.

Det må jeg på min 440 1,7i Der starer ikke pumpa bare ved å skru på tenningen.

Så det jeg ville ha gjort er å ta av slangen som går inn på injektorrøret, satt en flaske eller noe sånnt under, og turnet motoren. Da skal det gå ganske raskt å bytte ut evt. diesel i rørene.

Lenke til kommentar

Hvis noen tviler på at det går drivstoff i retur kan jo prøve å kutte returslangen... og se hvor mye oftere man må tanke :)

 

Til trådstarter, når du bare fylte 20 liter regner jeg med at du kom på at du fylte diesel, og ikke 98 oktan bensin, under fylingen?

 

Har kjørt noen forskjellige motorer med litt diesel i bensinen men ikke så mye, og det har vært mest moped, gresklippere osv, ryker litt mer og går kanskje litt surere. Men det er en annen historie... Og ting det ikke har vært så farlig med :roll:

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...