Gå til innhold

Overklokk's x1800xl benching


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Til dere som følger min X1800 Cascade tråd så valgte jeg å starte en ny tråd om overklokkingen av X1800XL kortene jeg fikk i dag. Tror nemlig det kan bli mye artig i denne tråden framover.

 

Jeg har for de av dere som ikke har sett det blitt sponset av Shg.no med en lekker bunke fet hardware. Målet er å kunne blende seg inn i toppen av verdenseliten av overklokkere igjen. Det er nå snart 1 år siden jeg hadde verdensrekorden i 3dmark 01 så jeg er sugen på nye gode resultater.

 

I dag kom det en pakke med 2 stk Saphire X1800XL kort fra Shg.no :)

 

La oss ta en liten titt på lekkerbiskene .

 

x1800xl-eske.jpg

 

x1800xl-front.jpg

 

x1800xl-back.jpg

 

Lekkert ikke sant? :dribble:

 

Jeg har også fått et DFI Crosfire hovedkort og en FX57 prosessor fra Shg :) I dag bestente jeg meg for å leke litt med FX'en i cascade og X1800xl på luft(orginal kjøling.

 

FX'en er desverre ikke av de beste da den har en enorm coldbug. Dette gjør at minnekontrolleren ikke fungerer ved lavere temperatur en ca -35c. Derfor blir det ikke noe topp resultater enda men det skal vi prøve å løse :)

 

X1800XL kortene går standar på 500/500Mhz Core/Minnet.

 

Kjørte en kjapp runde i 05 med 600mhz core og 700mhz på minnet. Dette på et helt utweaket OS så det er mye å hente her (heldigvios)

 

8669.jpg

 

Ikke det beste men ikke ille heller :)

 

Så fyrte jeg opp w2k disken og startet med å maxe kortet på luft. Max core ble 650Mhz og max Ramklokk ble 770mhz :) Dette er som sagt med orginal kjøling så bare jeg får montert -100c cascade på dette kan resultatet bli artig :)

 

401.gif

 

Til slutt et bildet av kortet i DFI kortet slik det var under denne testen

 

x1800xl-i-riggen.jpg

 

Jeg må få lov til å rette en STOOOOR takk til Shg.no for at de hjelper meg med dette prosjektet.

Endret av Overklokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, dette blir bra. Men som i alt annet gjelder vel murphys lov. Så jeg tipper du brenner opp ett skjermkort. Svir av 1 minnebrikke og knekker coren på cpuen :p

 

Neida, men sånn ut av ren kuriositet. Hva er en cold bug? Altså jeg antar det er at hvis prosessoren/gpuen kommer under en viss temperatur så fryser den, altså at du ikke oppnår en stabil overklokk. Men hvis en av cpuene/gpuene i en serie er rammet av cold bug, ville det ikke da være nærliggende og tro at alle er det?

 

Er det noen produksjons serier/steppinger, som ikke er rammet av cold bug?

 

EDIT: Leif var innom ja.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Til de av dere som skriver superdupre innlegg som *følge med post* og slikt, bare for at den skal dukke opp i "Mine innlegg", være vennlig å bruk knappen "Følg med på dette emnet" øverst i hver tråd. Dette gjør det MYE lettere å luke ut saklige vs usaklige innlegg.

 

De av dere som måtte finne på dette, vil få deres innlegg slettet og en advarsel vil bli utdelt.

Lenke til kommentar

kortet ser digg ut, har lyst på et sapphire x1800 kort.

 

to ting jeg lurer på:

 

1. kan du ta å kjøre en runde 05 med alt på stock? er spent på default score

 

2. du skal vel teste det andre kortet også? hadde vært fint med en max klokk med orginal kjøler fra begge korta, da blir det muligens noe lettere å se hva som er realistisk å forvente av luftkjølt klokking på disse korta

 

til moderator, beklager for unødvendig post :)

Lenke til kommentar
kortet ser digg ut, har lyst på et sapphire x1800 kort.

 

to ting jeg lurer på:

 

1. kan du ta å kjøre en runde 05 med alt på stock? er spent på default score

 

2. du skal vel teste det andre kortet også? hadde vært fint med en max klokk med orginal kjøler fra begge korta, da blir det muligens noe lettere å se hva som er realistisk å forvente av luftkjølt klokking på disse korta

 

til moderator, beklager for unødvendig post :)

5101080[/snapback]

 

 

Kan teste en runde på stock i morgen.

 

Begge kortene klokker ganske likt på stock kjøling. det ene var vel ca 5mhz bedre en det andre :)

Lenke til kommentar

Har forberedet det ene kortet til test i cascaden nå.

 

Tok av orginal kjøleren og da ser det slik ut:

 

x1800xl-cascade-prep-001.jpg

 

Selve coren er et lekkert syn :)

 

x1800xl-cascade-core.jpg

 

Når det skal kjøles med -100c må man tette alle steder der det kan komme luft inn slik at man ungår kondens. Til dette bruker jeg Vaselin + neopren

 

x1800xl-cascade-prep-009.jpg

 

På alle duppedingsene rundt core bruker jeg en silikon pasta som er IKKE ledene

 

x1800xl-cascade-prep-010.jpg

 

Så til sist en bit neopren rundt core:

 

x1800xl-cascade-prep-012.jpg

 

Da er det klart til test og nede i riggen ser det da slik ut :

 

x1800xl-cascade-prep-015.jpg

 

Spenningen var stor da jeg startet opp men lykken uteble desverre denne gangen. Kortet har en merkelig coldbug slik at om evap går under -50c så blir skjermen full av artifacts........ Hva dette skyldes vites ikke, men jeg og flere på XS forumet jobber på spreng for å finne ut av dette. X1800XT kortene har nemlig IKKE dette problemet så det må være en bios sak eller driver sak :)

 

Kommer tilbake med mer så fort jeg har noe vettug å vise dere .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...