Gå til innhold

Et max antall harddisker man kan ha i en Server?


MortenS

Anbefalte innlegg

Jeg leker med en filserver, og lurer på om det er en teoretisk maks antall HD'er som en PC takler, evt før det blir ustabil etc, eller om antall disker er uendelig så lenge det er fysisk plass og IDE kontakter ledig og ?

 

Denne filserveren har nå 9 stk IDE harddisker tilkoblet et ASUS A7V8X hovedkort. For å få plass er diskene bla koblet til 3 stk PCI IDE-kontrollere. Har hørt at for beste ytelse bør man kun ha en disk per IDE kabel, vet ikke om dette er fakta? Kan man teste det på overføringshastighet med feks HD Tach etc?

 

Men da jeg prøvde å koble en harddisk nr 10 på en ledig IDE kabel, så låste Windows seg under reboot og ville ikke starte før jeg fjernet disken igjen. Hva kan det komme av? Har prøvd disken på en annen kabel og virket ikke der heller. Men i en annen PC virket disken fint. Så nå vurderer jeg å kjøpe en SATA kontroller istedet og prøve installere en SATA disk. Vil kanskje det fungere bedre, enn enda en IDE kontroller tror dere? Hvor mange kontrollere kan man bruke forresten i en PC... Kan det være snakk om IRQ konflikter eller annet jeg bør se etter?

 

Slik er diskene på filserveren:

ServerDisker.JPG

 

Takk for innspill :whistle:

 

Morty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket OS er dette? XP, 2000, 2000 server, 2003, 2003 Server?

 

Uansett, bokstaver er ikke noe stort problem siden du kan montere dem som foldere i eksisterene disker istedenfor.

 

C:\DISK1 => disk 1

C:\DISK2 => disk 2

osv...

 

Om hovedkortet faar nok og du ikke har store ytelseskrav er eksterne firewire bokser greie aa ha. Som f.eks. disse

 

4 bay: http://www.cooldrives.com/fi80qu5fitoi.html

8 bay: http://www.cooldrives.com/mubay85fi800.html

 

Da blir utfordringa aa ha nok firewire porter, men siden de kan chaines holder det med en for hver 4de disk. Det kjekkeste er jo at de har egen powersuply og vifter samt at man kan slaa dem av naar de ikke brukes.

 

Har to paa av 4 bay saken for levering i morra. Kan jo proeve aa faa opp en brukertest naar dem kommer.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Har hørt at for beste ytelse bør man kun ha en disk per IDE kabel, vet ikke om dette er fakta?

 

Om man leser eller skriver samtidig til 2 enheter på samme IDE-kabel vil de dele på båndbredden. Om kun 1 enhet har aktivitet vil ytelsen være den samme likegyldig av om du har 1 eller 2 enheter tilkoblet.

 

Tror heller ikke problemet ditt er antall disker, har ikke hørt om noe sperre ved 10 stk disker. Har selv 12 i en av mine maskiner.

Lenke til kommentar

Hvor har du bestilt dem fra, og eventuelt hva blir prisen du betaler inkludert frakt/toll? osv??

 

Akkurat slike jeg har vært på jakt etter, men eneste tilsvarende jeg har funnet koster skjorta.....

Her ligger de på ca 1750....men så er spørsmålet hvor mye det blir i frakt og toll?

 

:D

 

Hvilket OS er dette? XP, 2000, 2000 server, 2003, 2003 Server?

 

Uansett, bokstaver er ikke noe stort problem siden du kan montere dem som foldere i eksisterene disker istedenfor.

 

C:\DISK1 => disk 1

C:\DISK2 => disk 2

osv...

 

Om hovedkortet faar nok og du ikke har store ytelseskrav er eksterne firewire bokser greie aa ha. Som f.eks. disse

 

4 bay: http://www.cooldrives.com/fi80qu5fitoi.html

8 bay: http://www.cooldrives.com/mubay85fi800.html

 

Da blir utfordringa aa ha nok firewire porter, men siden de kan chaines holder det med en for hver 4de disk. Det kjekkeste er jo at de har egen powersuply og vifter samt at man kan slaa dem av naar de ikke brukes.

 

Har to paa av 4 bay saken for levering i morra. Kan jo proeve aa faa opp en brukertest naar dem kommer.

 

-

Per Christian

5027115[/snapback]

Lenke til kommentar

Hvor har du bestilt dem fra, og eventuelt hva blir prisen du betaler inkludert frakt/toll? osv??

 

Akkurat slike jeg har vært på jakt etter, men eneste tilsvarende jeg har funnet koster skjorta.....

Her ligger de på ca 1750....men så er spørsmålet hvor mye det blir i frakt og toll?

 

:D

 

5028322[/snapback]

 

Har ikke noe godt svar der. Jeg bor for tida i USA saa jeg bestilte direkte fra Cooldrives. Har desverre kke klart aa finne noen norsk salgskanal for LexusBay eller andre modeller derifra. Men tollsatser og moms er vel "greie" aa finne ut av? Brukte usd*10 som regel naar jeg bodde i Norge, saa 4-bay utgaven burde bli rundt 3000,- ?

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...