Gå til innhold

Alkoholprisene bør ned


Anbefalte innlegg

Ref. Dagbladet: Billigere øl gir ikke mer fyll

 

KrF-leder Dagfinn Høybråten har i tiden etter mer enn gjerne vist til hvor dårlig det gikk med finnene etter kutt i alko-gebyrene.

Nå viser en undersøkelse for det finske finansdepartementet at finnene ikke drikker mer enn de ellers ville ha gjort etter at alkoholen ble billigere.

Det er det jeg 'alltid' har sagt.

 

For det første: drikkemønsteret til folk er ikke nødvendigvis sunnere om alkoholen er dyrere. Man får et annerledes forhold til alkohol, et mer unomrlat forhold der alkohol blir noe spesielt. Slik at når man først drikker, så har det en tendens til å ta av. Man drikker for å drikke, og ikke for å kose seg. Og når det gjelder skadevirkningene av alkohol, så er det ikke bare den totale mengden som er interessant. Fylledrikkinga forårsaker en del skader som ikke oftere, men mindre drikking avb gangen medfører.

 

For det andre: når man kutter slkoprisen på den måten man gjorde i Finnland, så sier det seg selv at det vil få en del umiddelbare konsekvenser som et resultat av det gamle forholdet til alkohol. Det blir en del umiddelbar galskap, og det må man forvente. Det som er viktig er hvordan forbruket vil stabiliseres over tid. Og skal man tro Dagbladet her, så har drikkemønsteret stabilisert seg nå, uten at det har blitt noen økte problemer som følge av lavere priser.

 

Alkoholprisene bør ned i Norge også. Det er alt for dyrt å gå ut og ta seg en enkelt pilsner eller to sammen med venner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då kaster eg ein liten brannfakkel inn i debatten:

Alokoholprisene er ikkje for dyre i Norge, og dersom ein 20-40% reduksjon i prisen vil ha merkbar forskjell på familiens økonomi, Då trur eg at ein bør ikkje drikke, men kanskje møte opp på neste AA-møte.

 

Eit anna argument er det ikkje berre alkoholavgiftene som gjer at ein "halvliter" (som er 0.4l) koster 55-65,- Nokre plasser kan fakstisk selge ekte halvlitere til rundt 30-40,-

Prisforskjellen er enorm.

 

Prisene på polet er derimot fullregulerte av avgiftene, men det morrosame er at ein del dyre viner o.l er billigare i Norge enn i utlandet,

 

Så eg meiner at avgiftene er ikkje noko problem, men griske utestadseigarar bruker avgiftene som forklaring på kunstig høge priser.

Lenke til kommentar

Problemer med høye alkoholavgifter:

1. Det er rett og slett prinsipielt galt

2. Smugling og hjemmebrent

3. Skremmer bort turistene

4. Skaper unaturlig drikkemønster

5. For dyrt å gå ut bare for en øl eller to

 

Når det gjelder prisen på utesteder så er det lettere å pumpe den opp til det ekstreme når det også er dyrt ellers.

 

Ta f.x å kutt en tier på halvlitern. Da vil de dyre stedene koste 50, mens de billigste 25. Da får vi altså dobbelt så dyrt. Kutt en tier til, da blir det 40 vs. 15. Siste er kanskje ikke realistisk, men det viser hvordan effekten av avgiftene gjør det mulig å pushe opp prisene fordi de relative forskjellene blir mindre når avgiftene er høye.

Lenke til kommentar
Eit anna argument er det ikkje berre alkoholavgiftene som gjer at ein "halvliter" (som er 0.4l) koster 55-65,- Nokre plasser kan fakstisk selge ekte halvlitere til rundt 30-40,- Prisforskjellen er enorm.

5018756[/snapback]

Selv med 60,- per halvliter er det billig. Da mener jeg billig som i utepris vs. pris i butikk. Hadde utestedseierne tatt samme avanse som lengre sør i Europa ville de gått konkurs rimelig raskt.

 

Til info: literprisen på øl er i de fleste europeiske supermarkeder under 1 euro for merkeøl. Det finnes billigvarianter som ligger under dette.

Lenke til kommentar
Til info: literprisen på øl er i de fleste europeiske supermarkeder under 1 euro for merkeøl. Det finnes billigvarianter som ligger under dette.

5019137[/snapback]

 

Skal vi tro Høybråten må de vel være fyllesvin hele gjengen?

5019159[/snapback]

Nei, alle tror at Nordmenn drikker seg helt fulle hver dag. Det er sånn som å tro at folk drikker mindre hvis man øker alkoholprisen. :roll:

Lenke til kommentar

Er enig med JBlack.

 

Er prinsipiellt imot at avgifter brukes for å styre voksne menneskers handlingsmønster.

 

Men på den annen side siden vi bor et sosialdemokratisk "paradis" så får jo felleskapet regningen for de som har et uvettig forhold til alkohol. Needless to say er jeg imot også dette :) Individet bør få utfolde seg som det ønsker - og personlig bære konsekvensene av de valg det gjør.

 

Sånn personlig har jeg ikke noe stort problem med alkoholprisene, da jeg personlig ikke drikker spesielt mye, og har forsåvidt råd til å drikke det jeg ønsker når jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Det er nok litt forskjeller ute og går mellom by og land. Jeg husker godt russefeiringa på Nordreisa videregående skole. Av de som ble fulle så var det kanskje 10% som ble det på pol-varer. Det var noen yderst få som hadde tilgang til smuglersprit. Resten brukte en kombinasjon av hjemmebrent og øl.

 

Det kan jo hende situasjonen har endret seg litt siden da, i og med at de nå har fått vinmonopol der. Men om alkoholkonsumet muligens har økt litt etter at de fikk pol, så tror jeg ikke det har blitt en økning i fyll. Det er vel heller en mer moderat del av befolkningen som nå litt oftere får anledning til å ta seg en flaske vin. De som "går berserkergang" (30 - 50% av ungdommen? :ermm: ) gjør det vel fortsatt på himkok og øl...

 

Poenget mitt er at alkoholavgiften nok først og fremst flytter forbruket for "oss" på landsbygda (bor jo ikke der nå lenger), men ikke reduserer/øker mengden fyll.

Lenke til kommentar
Synes alkoholprisene fint kan være som de er nå. Det er ikke dyrt med drikkevarer og hvis noen synes det er for dyrt, så burde de slutte å drikke flere ganger om dagen eller spare trygden sin til viktigere ting.

5019588[/snapback]

Hvis noen synes det er for dyrt så kjøper de det bare ulovlig.

 

Men det er vel det sosialistene vil: At folk skal begå slike "små" lovbrudd så staten kan ha balletak på dem. På den måten kan de detaljstyre voksne menneskers liv i enda større grad.

Lenke til kommentar

Det vil ikke øke alkoholinntaket til folk om avgiftene blir satte ned..

Jeg kjøper øl uansett pris.. øye prisene ute gjør bare til at jeg drikker meg sanseløs på fest eller vors før jeg går til byn.. Enkelt og greit for å slippe å gå konkurs på en stakkars bytur.

 

Prisene kan godt gå litt opp, men avgiftene skal ned.. dette vil si billigere alkohol og mer økonomi til bryggeriene.

 

At staten tar inn 70-80% av alle kronene per flaske er jo enkelt og greit sykt!

Lenke til kommentar
Så hvordan forklarer dere rakettforskere dette;

http://www.nationmaster.com/graph-T/hea_alc_con∫=-1

5022892[/snapback]

Vel; vi har hvit løgn, svart løgn og .... ? (gjett)

5022933[/snapback]

 

Det er jo en kjennsgjerning at forbyggende tiltak i form av pris og redusert tilgjengelighet er noe av det mest effektive når det gjelder å demre opp for alkoholens ødeleggende effekter.

Lenke til kommentar
Vanskelig å konstatere at vi ligger på bunn hva alkoholkonsum angår?

5022934[/snapback]

Man kan ikke diskutere en liste over alkoholkonsum i forskjellige land så lenge man ikke samtidig vet noe om nivået på alkoholavgiftene i landene. Mexico og Tyrkien ligger for eksempel lavest på listen, men har disse høye avgifter? Når det gjelder sistnevnte land, vil jeg tro at det lave forbruket i stor grad har med religion å gjøre mer enn avgifter.

 

Uansett benekter jeg ikke at avgifter kan redusere forbruket. Det er tvert imot ganske opplagt at høyere priser gir lavere etterspørsel, i alle fall etter lovlig omsatt alkohol. Imidlertid gjelder dette kun dersom alt annet holder seg konstant. Dette er elementær økonomisk teori. Lavere priser vil således ikke øke forbruket dersom det er andre ting som virker i motsatt retning. La meg ta et eksempel: Dersom man produserer en datamaskin til verdi av 15.000 kroner, og så setter ned prisen til 10.000 kroner, vil etterspørselen etter denne maskinen øke. Dette gjelder imidlertid ikke dersom man setter ned prisen til 10.000 kroner når maskinen er tre år gammel. Da har behovene i markedet endret seg, og til tross for at prisen er langt lavere, vil etterspørselen ikke være større enn da man solgte den til 15.000 kroner som ny.

 

Poenget er dette: Avgifter fungerer kun innenfor det gjeldende etiske paradigme i samfunnet. Dersom man overbeviser folk om at det er umoralsk å misbruke rusmidler, vil dette også redusere etterspørselen etter rusmidler (ved et skifte i etterspørselskurven). Av den grunn vil det ikke være noe i veien for at et samfunn uten alkoholavgifter kan ha et svært lavt konsum av alkohol, mens et land med svært høye avgifter kan ha et relativt større konsum. I bunn og grunn handler det nemlig om den moral som er utbredt i samfunnet.

 

En annen sak er at det å måle alkoholkonsum per capita ikke nødvendigvis gir et godt bilde av alkoholbruken i et samfunn. Problemet med slike målinger, er at de ikke sier noe om fordelingen. Et gjennomsnittlig forbruk på 5 liter per capita kan være et større problem dersom halvparten av befolkningen konsumerer 10 liter hver enn dersom fordelingen er helt jevn. Det er dessuten stor forskjell på om de fem litrene konsumeres jevnt over årets 365 døgn eller om de konsumeres i løpet av noen få helger. Dette er jo også noe av det den norske alkoholkulturen kritiseres mest for, at man har helgefyll istedenfor vin til maten.

Lenke til kommentar
Så hvordan forklarer dere rakettforskere dette;

 

http://www.nationmaster.com/graph-T/hea_alc_con&int=-1

 

:dontgetit:

5022892[/snapback]

Hvis du har et argument, så får du får gjøre jobben med å tolke grafen og legge frem argumentet. Ikke skyv din jobb over på oss. :thumbdown:

5022915[/snapback]

 

Vanskelig å konstatere at vi ligger på bunn hva alkoholkonsum angår?

5022934[/snapback]

Nei, men jeg er ingen tankeleser og kunne derfor ikke vite om det var det eller noe annet du tenkte på. Og det burde ikke være vanskelig for deg å skrive hva du mener heller?

 

Norge er på bunn, men det betyr ingen ting så lenge det ikke legges frem noen generell graf som viser korrelasjon mellom avgifter og forbruk. Det kan være andre forhold som spiller inn også. Også er det interessant om grafen tar hensyn til bare alkohol kjøpt lovlig, eller om den også tar med hjemmebrent og smuglet alkohol.

 

Også er det ikke bare det totale konsumet som er viktig, men også mønsteret på forbruket. Et glass vin om dagen kan som kjent være sunt, mens syv glass vin en dag i uka ikke er like sunt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...