Gå til innhold

Anbefaling av Digital Speilrefleks til n00b


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte jeg skulle kjøpe ett digitalt speilrefleks kamera til min forlovede og lurte derfor

på om det er noen som kunne anbefalt meg ett godt førstegangs kamera.

 

Kameraet må som sagt være ett godt kamera og være så lett å bruke som mulig.

 

Prisen må være rundt 10k.

 

Så er det dette med kursing, finnes det noen som tilbyr kurs på bruk av speilrefleks kamera i Bergens området ?

Hun har ikke så veldig god teknisk innsikt, derfor er kurs essesielt for at jeg skal gidde å kjøpe nytt kamera til henne.

 

 

Takker for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening: Du får vel vanskelig en bedre pakke enn Nikon D70s med 18-70 linsa. Dette får du til rett under 10.000, og inneholder et meget stødig solid hus og en mye bedre kitlinse enn de fleste andre kamera kommer med. Bildekvalitetsmessig gir dette huset og linsen sammen veldig mye for pengene.

 

Huset er noe tyngre enn enkelte andre modeller, men det er mye bedre å holde selv for personer med relativt små hender da man får bedre grep. Optikken er også meget god, med bra vidvinkel til moderat telezoom og god skarphet.

 

Men husk at du må legge noen kroner i minnekort og evt. veske i tillegg.

Lenke til kommentar
Min mening: Du får vel vanskelig en bedre pakke enn Nikon D70s med 18-70 linsa. Dette får du til rett under 10.000, og inneholder et meget stødig solid hus og en mye bedre kitlinse enn de fleste andre kamera kommer med. Bildekvalitetsmessig gir dette huset og linsen sammen veldig mye for pengene.

 

Huset er noe tyngre enn enkelte andre modeller, men det er mye bedre å holde selv for personer med relativt små hender da man får bedre grep. Optikken er også meget god, med bra vidvinkel til moderat telezoom og god skarphet.

 

Men husk at du må legge noen kroner i minnekort og evt. veske i tillegg.

5013183[/snapback]

 

Eg henger meg på d70s anbefalingen. Eventuelt viss du er interisert i "betre" bilder rett utav kameraet, så kan du ta å sjå på nikon d50. På enkelte ommråder så overgår d50 d70 på bildekvalitet.

Eg anbefaler deg å ta turen innom ur og foto for å prøve dei forskjellige modellane.

Velger du D50 så har du også litt til overs av budsjettet som du kan bruke på objektiv el. blits.

 

 

Som ein "outsider" så har du Konica Minolta Dynax 7D (evnt. 5D), som også er eit meget kapabelt kamera, som også har innebygd anti-vibrasjon.

 

Eg anbefaler og å ta og lese testane som er på www.dpreview.com

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at D50 er bra nok for en nybegynner. Men om du vil ta deg råd til det, gå for pakken med 18-70 objektivet da det er bedre enn 18-55 objektivet. Du bør allikevel ha råd til et stort, stabilt og raskt SD minnekort (Lexar pro eller Sandisk Ultra) og en veske. Av vesker vil jeg anbefale Lowepro TLZ mini evt. TLZ 1 til dette kameraet. Går du for 18-70 objektivet bør du nok velge TLZ 1 for å være sikker på at vesken er stor nok.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Ser at dette også begynner å bli en Canon/Nikon debatt desverre!

 

Min anbefaling er å prøve begge. D50 eller 350D er 2 gode kameraer å starte med. For begge gjelder dette med standardobjektiv som nevnes her.

 

Hvis dette er en overaskelse er det kanskje ett problem å la henne prøve holde kjenne på kamera for å se hvem som passer best og føles best å holde i.

 

Jeg er selv Nikonist og har D70 men det valget var tilfeldig. Jeg har også hatt gleden av å prøve både 350D og D50, desverre synes jeg 350D ble litt i det minste laget.

 

:) Per

Lenke til kommentar

Jeg er nok en av de heldige som har kjøpt testvinneren Canon 350D. Et glimrende kamera! Og bare for å understreke: det går veldig godt å ta veldig gode bilder med kit-objektivet som følger dette kameraet. For en nybegynner er neppe utstyret her det som begrenser kvaliteten på bildene. Men skal ikke utbrodere det noe videre.

 

Det jeg vil nemne er at friundervisningen i Bergen har egne begynnerkurs og videregående kurs for digital speilrefleksbrukere, i tillegg til bl.a. portrett-/studiofotograferingskurs.

 

Kanskje det kan være noe? Ofte litt tungt å lese seg til alt på egenhånd ;-)

 

Mvh

Fready

 

PS! Et begynnerkurs som går over 6 kvelder koster ca. 1500,-.

Endret av Fready
Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldinger. Ut ifra mine egene valg, hva dere har skrevet og andre reviews tror jeg at jeg går for en pakke med D50.

 

Dette kameraet tror jeg er greit nok til en person som er interessert i å ta fine personlige bilder med ett lavt kunnskaps nivå, pluss at mulighetene i kameraet ikke stopper en videre utvikling av foto ferdighetene senere.

 

Kommer også til å kjøpe ett kurs til henne som "Fready" anbefalte.

http://www.fuhordaland.no/velkommen.asp?open=1&avd=110http://www.fuhordaland.no/velkommen.asp?open=1&avd=110

 

Tror dette får være en grei førjulspresang jeg.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke du gjør noe dumt valg med ett D50! Har hatt mitt i ca. en måned, og det overgår alle forventninger så langt!

 

Vurder derimot om du heller skal kjøpe D50 m/18-70 objektivet istedet for 18-55 kitobjektivet. 18-55'en er grei nok, og tar (etter prisen) meget bra bilder, men jeg skal snart bytte ut det med ett Sigma 18-50mm F/2,8 EX DC.

 

Lykke til med valget uansett, hun bør bli fornøyd med ett D50!

Lenke til kommentar

Bl.a. er D50 faktisk bedre enn D70s på støy!

 

Noise levels were low -- perhaps even better than the D70s -- and purple fringing was not a problem. Something else that wasn't a problem on the D50 was redeye. Finally, images were a bit sharper than on most D-SLRs.

 

Ellers kan dere lese testen av D50 hos dpreview.com for en meget detaljert sammenligning av bildekvalitet på D50 og bl.a. D70s!

Lenke til kommentar
Bl.a. er D50 faktisk bedre enn D70s på støy!
En ting å huske på et at man ikke kan sammenligne bilder på samme måte som på analog film for å avgjøre hvilket kamera som har minst støy.

 

De fleste bruker fremdeles metoder som ikke er pålitelige. I vanlige tester vil et kamera som ødelegger bildene fullstendig med overdreven støyfjerning komme på topp når det gjelder støyegenskaper. På en del tester vil et kamera som ikke gir noe bilde i det hele tatt komme ut med et perfekt resultat.

 

Så det er viktig å vurdere bildene nøye før man kommer til noen konklusjoner og legger liten vekt på støytestene, spesielt hvis man sammenligner helt forskjellige kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...