Gå til innhold

Forbud mot burka. Kan man nekte noen å bruke det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg følger med i verden, for å si det slik :)

 

En kultur der kvinnen ses ned på, der kvinner som ikke kler seg med slør er "horer", osv. er ukultur. Dette er kulturen mange muslimer bringer med seg til landet, og er også hvorfor vi ser mange kledd på en måte som viser deres underdanighet til mannen.

Lenke til kommentar
Jeg siktet til samme person (deltager i tabloid). Det er en ting å si: "For det første.. for det andre". Hun fremstod derimot som vaklende når hun ble konfrontert med "hvorfor bør de fremlegges en lov mot burka". Jeg synes også fremdeles  ikke at det er et godt nok argument at burka er kvinneundertrykkende. Faktisk kommer jeg ikke til å godta dette som et argument før en person som tidligere har gått med burka, sier at hun fant det undertrykkende. Det er som om de leter i alle krinkler og kroker for å finne grunner til hvorfor de ikke skal se annerledes ut enn det vi er vant med.

5021152[/snapback]

Jeg tror aldri du kommer til å finne en kvinne som bruker/har brukt burka som sier det er undertrykkende å gå med burka. De som fortsatt går med det er fortsatt under de som bestemmer at de skal gå med det. De som har gått med det (men gjort opprør og brent den) tør ikke vise seg på TV fordi de lever i flukt/skjul for familien de har "vanæret".

 

Jeg slutter aldri å undre meg over det paradokset at norske jenter som jevnt og trutt slåss for likestilling på den politiske arena, og har tilkjempet seg full frihet på den personlige arena (valg av samlivsform, seksuell frigjøring mm.), ser så blåøyd og tilforlatelig på at enkelte innvandrerkvinner her til lands må underkaste seg seder og skikker som er dypt krenkende og undertrykkende. Btw. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv"... :ermm:

 

Hvis noen på alvor tror innvandrerkvinner i Norge etter eget valg går med burka, så ta i betraktning valget de står overfor:

 

1. Gå med burka.

Positive konsekvenser: Bli akseptert av familien, få "respekt", unngå trøbbel.

Negative konsekvenser: Utrolig varmt (innendørs og også utendørs om sommeren), leve et isolert liv uten at noen utenom nærmeste familie noengang får se hvordan man ser ut, hinder for mellommenneskelig kontakt.

 

2. Kaste burka.

Positive konsekvenser: Tilgang til sosial samhandling med andre (90% av det vi kommuniserer er utenfor det vi sier. Dvs kroppspråk, bevegelser i ansiktet mm.), ikke varmt og upraktisk lenger, frihet.

Negative konsekvenser: Mister all kontakt med familie og venner. Hele det sosiale nettverket blir rykket opp med rot. Muligens trussel for eget liv og helse. Sosial status redusert fra ærbar kvinne til billig hore.

 

Hva hadde du valgt? Trygghet eller frihet? :shrug:

Lenke til kommentar
Hvis noen på alvor tror innvandrerkvinner i Norge etter eget valg går med burka, så ta i betraktning valget de står overfor:

 

1. Gå med burka.

Positive konsekvenser: Bli akseptert av familien, få "respekt", unngå trøbbel.

Negative konsekvenser: Utrolig varmt (innendørs og også utendørs om sommeren), leve et isolert liv uten at noen utenom nærmeste familie noengang får se hvordan man ser ut, hinder for mellommenneskelig kontakt.

 

2. Kaste burka.

Positive konsekvenser: Tilgang til sosial samhandling med andre (90% av det vi kommuniserer er utenfor det vi sier. Dvs kroppspråk, bevegelser i ansiktet mm.), ikke varmt og upraktisk lenger, frihet.

Negative konsekvenser: Mister all kontakt med familie og venner. Hele det sosiale nettverket blir rykket opp med rot. Muligens trussel for eget liv og helse. Sosial status redusert fra ærbar kvinne til billig hore.

5025901[/snapback]

Jeg ser ikke at dette skal være noe argument for å forby burka. Er kulturen kvinneundertrykkende hjelper det ikke bare fjerne (det vi anser for å være) symptomet. Da er vi tilbake til det opprinnelige argumentet; vi forbyr et plagg vi ikke liker og kvinnene fra denne kulturen lider fortsatt.
Lenke til kommentar
Nå må du gi deg. Hva er norsk kultur og hva er ikke norsk kultur? Skal alle ta på seg caps og oppføre seg som kule keege gutter og schpaa kæber? Nå må folk slutte å bestemme hvilken kultur folk skal ha.

5026283[/snapback]

 

Unnskyld?

Hva i ******* gjør de her hvis de skal ha alt på sin måte da?

Er overhodet ikke imot noen utlendinger, men når vi må tilpasse oss dem går det vel i feil retning? Ingen tvinger dem å bo her.

Lenke til kommentar
Har de noen gang krevd at du skal gå med burka?

5026354[/snapback]

 

Nei, men hva måtte du som en kvinne gjort der nede? Dekke deg til kanskje?

Husk at nå er de i Norge og da kan de ikke leve 100% på samme måte som i hjemlandet og faktisk så er det flere muslimske land som har forbudt burka bl.a. i skolen.

 

Husk at jeg sier at i skolen burde gå kledd litt "lettere", skal man ikke få ha sin egen identitet lenger? (Hva dem gjør etter skoletid og arbeidstid er opptil dem selv)

Lenke til kommentar

Nå er du en av dem jeg beskrev tidligere. Folk som endrer argumenter med vinden.

 

Er det plutselig fordi andre land forbyr burka? :roll:

 

Får ikke kvinner med burka ha sin egen identitet? Det er jo nettopp det du vil. At alle skal være like som "vanlige nordmenn". Hvor blir det av identiteten da? Hvorfor må alle være like?

 

Nei, de kan ikke leve 100% på samme måte som i hjemlandet, men hva plager det deg at noen går med burka, sjal, banan på hodet eller hva de nå enn måtte ønske?

Lenke til kommentar

Endrer jeg mening?

Brenner for sånne ting som dette, tilpass seg eller på hue og ræva .....

 

Har man sin egen identitet som en 15 år gammel jente som man kun ser litt av øynene på? Neppe!

De sier at det er av fri vilje, tror du virkelig på dette? Gang på gang er det bevist hvordan de presser yngre til å gå med sånt. Hvordan skal de kunne ha praktiske fag som f.eks. gym da? Spille fotball i en sånn burka? Åh, nei, det kan dem jo heller ikke, tenk hvis de mister "jomfruhinna" si...

Lenke til kommentar

Man har ikke sin egen identitet hvis alle skal gå med de samme rosa tskjortene og motebuksene heller.

 

 

Jeg vil understreke at jeg ikke på noen som helst slags måte er for at jenter skal tvinges til å gå med burka, men jeg har likevel sett meg lei av usaklige argumenter som "jeg blir redd når jeg ser slike", "nå må de se og bli norske", "dette hører ikke til vår kultur".

 

EdiT: Jeg har forresten aldri sagt at du endrer mening. Du endrer argumenter, sa jeg.

 

EOD fra min side. Takk for meg.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Jeg følger med i verden, for å si det slik :)

 

En kultur der kvinnen ses ned på, der kvinner som ikke kler seg med slør er "horer", osv. er ukultur. Dette er kulturen mange muslimer bringer med seg til landet, og er også hvorfor vi ser mange kledd på en måte som viser deres underdanighet til mannen.

5022536[/snapback]

 

Tja, snur man på det så ser nok muslimer på vår kultur hvor man stuer vekk de eldre på gamlehjem, hvor ungdommen har null respekt overfor eldre, hvor kvinner og menn ligger rundt med gud og hvermann og hvor man lar kvinner bruke barna sine mot fedrene i skillsmissesaker osv som en "ukultur".

 

Nå er jeg ikke uenig med deg om en del hårreisende aspekter ved den generelle muslimske kulturen, samt en del andre kulturer, deriblant vår egen. Men poenget er at skal man definere en kultur så tar man fort utganspunkt i sin egen kultur, "oss mot dem" holdning. Det er bedre å ta noen steg tilbake og se helheten i det. Og spesielt når man skal komme i dialog med "motparten", så er dette en fin plattform å starte på.

 

Det er ikke lett å forklare noen at deres kultur har noe "galt" i seg, det dreier jo om etikk og moral. Det blir som en nordmann som skal fortelle en brite at de kjører på feil side av veien.

 

Man kan velge å kommunisere med gjensidig respekt for å skape forståelse eller man kan velge en full konfrontasjon. Med sistnevnte vil begge parter tape. Kultur forandrer seg hele tiden, også vår. Vi må aldri glemme å feie for egen dør når vi skal løpe rundt til alle andre og forlange at de skal feie for sin. Når man bor sammen så kan man kanskje starte å feie sammen ;)

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å prøve å tenke litt kulturrelativistisk iblant. Ikke kun egosentrisk. Det er nok vanskelig å tenke fullstendig kulturrelativistisk, du er formet av miljøet og erfaringene dine - men det er verdt forsøket. Se på kultur som det det er, man trenger ikke nødvendigvis måle det opp mot sin egen.

Lenke til kommentar

darkness|: Kan komme med mange argumenter, men gidder rett og slett skrive opp alle, har skrivd opp noen og det får da holde, de fleste som har vett i huet skjønner nok at under 5% av alle som går i burka gjør noe sånt frivillig. Og når noe sånt hemmer undervisningen; skal vi lage egne klasser til de elevene med kvinnelige lærere eller må de rett og slett vende seg til våres kultur siden det er den de lever i? (De kan gjøre hva dem vil på fritiden, evt. gå på en privat skole).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...