Gå til innhold

Hvilket Windows xp skal jeg kjøpe ?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg føler at pcen min er klar for en liten oppgradering nå, kommer til å kjøpe meg en ny cpu ((AMD X2 3800)dual core)) + litt mer lagrings plass.

 

Mener jeg har lest at win2k (som jeg kjører nå) og windows xp home ikke støtter dual core.

 

Dvs at jeg må kjøpe ei win xp pro plata i samme slengen, men det er jo et hav av forskjellige versioner å velge imellom.

 

Jeg har sett på disse valgene:

 

Microsoft Windows XP Prof. X64 Eng OEM kr 1350

 

Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Engelsk OEM kr 1350

 

Angående "XP Prof. X64" versionen, må jeg da bare bruke 64bit drivere ? (gfx og hovedkort)

Har fått inntrykk at de fleste programmer som er 64bit er enda på beta stadium'et ?

Mulig å bruke vanlige32bits programmer på en xp pro x64 version ?

 

Kort sagt, hvordan version av xp burde jeg gå for ?

 

-Erlend Olsen

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøyrd Windows XP 64bit på min Intel Pentium D 830 ei stund no. Har ikkje møtt på dei store problema enda. Mest problem er det med software fra micrisoft som sjekker kva os du har. F.eks Powertool resize av bilder ville ikkje la seg installere.

 

Når det gjelder spel så har eg kun testa Battlefield 2 og det fungerte heilt fint.

 

Intel, Ati og Asus har alle laga 64 bit drivere.

 

Eineste hardwaren eg ikkje har fått til og virke er fingerprintreadern, den også fra Microsoft.

 

Eg ville ha gått for 64 bit hadde eg vore deg. Eg angrer ikkje 1 sekund, kan bruke det i til det eg trenger og bruke maskina mi til.

 

Det store minuset enda med 64 bit synes eg, er at det ikkje finnes virituell dvd / cd rom til den enda, men det blir snart retta på når Daemontools skal langsere sin versjon 4 i løpet av måneden (Oktober)

Lenke til kommentar

Kjøp:

 

Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Engelsk OEM kr 1350

 

Denne vil etter all sannsynlighet skape minst mulig trøbbel for deg. Når det gjelder 64-bit så har du svært lite utbytte av det per i dag. Kan godt hende at det blir mer spennende å kjøre 64-bit fremover, men det er et stykke igjen dit. Og når den tid kommer så er du nok uansett mer interessert i å kjøre Windows Vista uansett.

 

Så; drit i 64-bit foreløpig, skaper mer trøbbel enn hva den gir. Vent heller et drøyt år og kjøpt Vista i 64-bitversjon.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar her.

 

Men da er den saken ganske grei. Jeg skipper x64bit versionen.

 

Har også også prata med noen andre på irc nå, en som mener at Win2k Pro også støtter dualcore (AMD x2 3800).

 

Isåfall så trenger jeg jo ikke kjøpe winxp pro i det hele tatt.

Noen som vet om det stemmer ?

Versionen av win2k jeg har nå er:

Microsoft Windows 2000 Professional Programvare Engelsk OEM

Lenke til kommentar

Sendte spørsmålet til Microsoft Norge og fikk svar at X2-CPU'ene ikke støttes i Windows 2000, da AMD ikke har driver til dette (se på sidene til AMD.com).

 

Men vanlig Athlon 64 støttes, så jeg vil regne med at Windows 2000 lar seg installere, men at man ikke får brukt begge kjernene i X2...?

 

Ville anbefalt å kjøpe WINXP Pro SP2 OEM og heller oppgradert til 64-bit når Vista kommer om et år.

 

Uansett; lykke til!

Lenke til kommentar
Er ikke OEM versjonen strengt knytt opp mot den komponenten den ble kjøpt sammen med?

Og blir det ikke et problem ved neste PC oppgradering?

5001413[/snapback]

Jeg kjøpte min XP Pro x64 OEM sammen med en trådløs mus, så det skulle ikke bli noe problem ved evt kjøp av ny maskin... :p Strengt tatt er vel ikke lisensen gyldig før du har klistret lisens-merket på kabinettet, men da er det fremdeles ikke noe problem å oppgradere så lenge du beholder kabinettet.. Vet ikke helt om det var slik Microsoft så for seg at disse OEM-reglene skulle praktiseres, men de er tydeligvis ganske tøyelige!

Komplett.no's kortversjon av OEM-vilkårene: "Produktet kan kun kjøpes sammen med et tredjeparts retail hardware produkt (ikke software og bulk produkt) som er en del av en PC slikt som f.eks kabinett, mus, harddisk, minnebrikke, skjerm, tastatur o.l"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...