Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til best mulig resultat på sotete vindu


Pilot_

Anbefalte innlegg

Ok, kanskje den dårligste topicen jeg har laget, men ok, dere skjønner.

 

 

Skal sote vindu på en bil, men vet det ikke er helt enkelt å få det perfekt uten bobler eller "bretter" på filmen. Er det noen som har noe råd om hva jeg bør være obs på og hva som kan være med på å gjøre det hele enklere?

 

Jeg skal ha med en kompis, så det blir enklere enn hvis jeg skulle ha vært alene.

 

 

 

Mvh :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste tipset er å skru ut ruta.

 

Har ikke vært med å stoa så mange ruter, men jeg syns det var litt enklere å heller ha filmen for stor og kutte med skalpell rundt ruta etter at all luft var borte. Deretter litt blank negellakk eller superlim langs kanten for å unngå at filmen bretter seg langs gummilista.

 

Er bakruta buet i hytt og gevær kan det være greit å legge på strimler med passende bredde med litt overlapp imellom. Blir nesten ikke synlig fra utsiden hvis det er litt mørk film.

 

Zalovann er glimrende å bruke.

Lenke til kommentar

har sota masse ruter.

 

det beste er å ta ut ruta. vaske den med rødsprit eller lignende, skrap gjerne over ruta men en brei pappkniv, fordi det som regel er noe dritt som ikke løsner av seg selv ved vask med rødspriten.

 

vask og tørk ruta med vann etter rødspritvasken.

 

legg filmen over ruta mens den ennda er tørr for å få det rette målet, men husk å sjekk hvilken side limet er på slik at det ikke blir feil.

skjær filmen grovt rundt slik at du har noe å gå på.

 

ha vann på ruta, riv av den blanke filmen og spray på såpvann på den filmen som skal på ruta.

 

for all del IKKE bruk den skrapa som er med i pakka!!

den er alt for stiv og lager alt for mye riper.

 

kjøp en sleik som brukes til vinduer hjemme og del den delen som gummidelen er på i 2 slik at du får en smalere "sleikebredde" denne lager nesten ikke striper, men husk å spraye såpevann på filmen før du skal skrape utåver filmen på ruta. (skrap litt hardt slik at du får ut mest mulig vann)

start fra midten og arbeid deg uttåver.

etter du har skrapt så skjærer du av den resterende filmen og skrap litt til for å få bort det siste vannet som bruker å legge seg på kanten av ruta. tørk på kanten mens du skraper slik at vannet ikke glir ned på ruta igjen.

 

jeg vil anbefale deg å få tak i sotfilm fra biltema. den som det står at er svart er helt nydelig å legge på rutene for at det ser mest mulig fabrikkgjort. klarte å snakke meg fra å rive av filmen til politiet også.

 

lykke til.

etter at du har skrapt hele ruta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...