Gå til innhold

BIT og BYTE?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et kilo er et kilo, uansett om det er representert binært, desimalt, oktalt eller heksadesimalt. :)

Et kilogram ja. Men ikke 1 kilobyte. Den er i titallssystemet lik 1024 bytes, og i binærtallsystemet 10000000000 bytes!

En kilobyte er ikke en enhet. :)

 

En byte er en enhet, et kilo er en mengde. Mengden er nøyaktig lik i alle tallsystemer. Et kilo er alltid et kilo uansett hvor du er eller hva du regner med. En kilobyte er en kilo med byte, altså 1000 byte, og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Et kilo er et kilo, uansett om det er representert binært, desimalt, oktalt eller heksadesimalt. :)

Et kilogram ja. Men ikke 1 kilobyte. Den er i titallssystemet lik 1024 bytes, og i binærtallsystemet 10000000000 bytes!

Så hvis jeg skal representere et kilogram binært så blir det 10000000000 gram? :roll:

Lenke til kommentar
Du leser det på din egen måte...

Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så rommer ikke en 300 GB harddisk 300 GB. Og du vet like godt som meg hvorfor!

Den rommer 300 milliarder bytes, eller 300 Giga bytes (GB) / 279 Gigabinary byte (GiB).

 

At Windows oppgir feil postfiks er ikke hans skyld.

 

Faktisk er det egentlig harddiskprodusentene som har "rett" her.

 

"Standarder" og "vanlig bruk" er to forskjellige ting.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

jorgis var et friskt pust i denne tråden. Han forklarte alt mye bedre enn meg i allfall :) . anth: Er ikke vits i å vise til windows (screenshot til og med) siden det er bevist (vil påstå det er vist så bra så mange ganger i denne tråden nå) at windows behandler dette feil. Eller, windows behandler rett men gjør samme tabben som du og enormt mange andre innen IT og data gjør. De tror at 1GB er noe annet enn det er. Det de og du tenker på er en GiB.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Så hvis jeg skal representere et kilogram binært så blir det 10000000000 gram? :roll:

Nei, du skjønner jo ingenting. Et kilogram med mel skrives slik binært: 1111101000

 

Videre så behandler Windows, Linux og OSX 1 kilobyte som 1024 byte, og det er de miljøene vi som regel må ta utgangspunkt i når vi skal lagre filer på en harddisk.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Problemet er at mange tror at Microsofts ord er lov, og at alt MS spytter ut må være rett. windows er et operativsystem som begynner å bli mange år gammel nå, og kom i første versjon før SI-prefiksene ble standardisert (tror jeg, er ikke helt sikker på datoen der). Problemet er at det nå er mange som er avhengig av microsofts definisjon, og MS kommer til å få trøbbel om de nå endrer det tilbake til den korrekte definisjonen, siden mange kommer til å klage på hvorfor programmene deres plutselig blir større osv... De har kjørt seg selv opp i et hjørne, og håper at resten av verden er dumme nok til å godta deres nye "standard".

 

EDIT:

 

Videre så behandler Windows, Linux og OSX 1 kilobyte som 1024 byte, og det er de miljøene vi som regel må ta utgangspunkt i når vi skal lagre filer på en harddisk.

 

Feil. :)

 

Linux er nå på vei til å følge standardene skikkelig, se bare på hva fdisk sier om min søte lille harddisk:

 

Command (m for help): p

 

Disk /dev/hdb1: 81.9 GB, 81956657664 bytes

16 heads, 63 sectors/track, 158801 cylinders

Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

 

Ser du? Arbeidet med å snu dette tilbake til de korrekte standarder er på vei, enten du liker det eller ikke. Grunnen til at alle OS tidligere gjorde samme feilen var rett og slett på grunn av lettvindthet, og intet annet. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Anth:

EDIT:

 

Videre så behandler Windows, Linux og OSX 1 kilobyte som 1024 byte, og det er de miljøene vi som regel må ta utgangspunkt i når vi skal lagre filer på en harddisk.

 

 

Feil. smile2.gif

 

Linux er nå på vei til å følge standardene skikkelig, se bare på hva fdisk sier om min søte lille harddisk:

 

Command (m for help): p

 

Disk /dev/hdb1: 81.9 GB, 81956657664 bytes

16 heads, 63 sectors/track, 158801 cylinders

Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

 

Ser du? Arbeidet med å snu dette tilbake til de korrekte standarder er på vei, enten du liker det eller ikke. Grunnen til at alle OS tidligere gjorde samme feilen var rett og slett på grunn av lettvindthet, og intet annet. smile2.gif

 

EDIT: quote-feil

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Så hvorfor skal du ha det til at 1 kilobyte er 10000000000 byte på binær form?

Fordi binærtallet 10000000000 er mengden 1024 byte, mens datamaskinen må bruke binærtallet 1111101000 for å skrive tallet 1000.

Hvis du skriver 1 kilogram mel, og det skulle lagres med binærtallet 10000000000, så ville det jo stått 1024 gram med mel.

Altså, det er forskjell på bits og mel.

Lenke til kommentar
Så hvorfor skal du ha det til at 1 kilobyte er 10000000000 byte på binær form?

Fordi binærtallet 10000000000 er mengden 1024 byte, mens datamaskinen må bruke binærtallet 1111101000 for å skrive tallet 1000.

Hvis du skriver 1 kilogram mel, og det skulle lagres med binærtallet 10000000000, så ville det jo stått 1024 gram med mel.

Altså, det er forskjell på bits og mel.

Stemmer at det er forskjell på bits og mel (gratulerer med oppdagelsen, forresten), men det er ingen forskjell på kilo og hvordan kilo fungerer. Kilo har ABSOLUTT INGENTING med hvilken enhet du bruker. La meg gjenta det: ABSOLUTT INGENTING. En gang til: ABSOLUTT INGENTING. :)

 

Som jeg har sagt utallige ganger før: Et kilo er et kilo uansett hvor du er, hva du gjør eller hvilke ting du måler. Et kilo er ALLTID et kilo. Igjen: ET KILO ER ALLTID ET KILO. Okei? ;)

 

EDIT: Og forresten: svar meg på mine poster i sin helhet istedenfor å plukke på småting i dem. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Les her: http://computer.howstuffworks.com/bytes6.htm

 

I dataverden er 1024 byte lik 1 kilobyte, og sånn er det bare. Jeg skjønner at du går tom for argumenter, jorgis, for nå var du veldig usaklig.

 

Dette er forøvrig en debatt som kan diskuteres i evigheter. Det er også en stor debatt ellers på nettet. Jeg mener for min del at 1024 byte i en kilobyte er det riktige, og det hjelper ikke hva dere andre måtte si.

Lenke til kommentar
Les her: http://computer.howstuffworks.com/bytes6.htm

 

I dataverden er 1024 byte lik 1 kilobyte, og sånn er det bare. Jeg skjønner at du går tom for argumenter, jorgis, for nå var du veldig usaklig.

 

Dette er forøvrig en debatt som kan diskuteres i evigheter. Det er også en stor debatt ellers på nettet. Jeg mener for min del at 1024 byte i en kilobyte er det riktige, og det hjelper ikke hva dere andre måtte si.

enig debatere over noe sånt som detta da prinsipfaste etter klu org regelen hva nå det er hehe

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...