Gå til innhold

200GB IDE Disker fra komplett


ombay

Anbefalte innlegg

Hvilken 200GB IDE disk bør jeg velge? (3,5" IDE 7200RPM)

 

1. Maxtor DiamondMax 10 200GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM 750,-

2. Samsung SpinPoint P120 200GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM 750,-

3. Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 750,-

 

Jeg skal sette den i serveren min som brukes til FTP, HTTP, nedlastning og div.

 

Vet at det ikke har noe å si med den kjører ivertfall Server 2003

Endret av ombay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er forskjelden på ATA/133 og ATA/100?

ATA133 kan overføre mere data pr sek enn ATA100

Det er viktig å huske på at dette er teoretiske hastigheter.

 

Mao vil ikke en ATA133 disk yte noe bedre enn en ATA100 disk fordi ingen av dem klarer å utnytte idekontrolleren 100%.

Ahh, det var det jeg trodde. Litt morsommt dette med ATA standardene, fine tall menliten eller ingen relevans.

 

Litt som de som skal ha GB ethernet kort til brebåndstilkoblingen :-)

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Hva er forskjelden på ATA/133 og ATA/100?

ATA133 kan overføre mere data pr sek enn ATA100

Det er viktig å huske på at dette er teoretiske hastigheter.

 

Mao vil ikke en ATA133 disk yte noe bedre enn en ATA100 disk fordi ingen av dem klarer å utnytte idekontrolleren 100%.

Ahh, det var det jeg trodde. Litt morsommt dette med ATA standardene, fine tall menliten eller ingen relevans.

 

Litt som de som skal ha GB ethernet kort til brebåndstilkoblingen :-)

Gjelder ikke bare ata-standard, men er en generell ting om teori -> praksis

Lenke til kommentar

Har selv nesten bare WD-disker og er godt fornøyd med de.

 

Har også en Samsung. Denne er jeg IKKE fornøyd med overhodet! Fikk først en som røyk totalt. Fikk ny på garanti og etter kort tid klikka den og fikk bad-sectors den og. Den klarte heldigvis å få registrert sectorne selv og den funker nå ganske bra, selv om S.M.A.R.T. rapporterer "Fitness: 34%". Altså en del parametre som ligger under toleransene.

 

Har også god erfaring med Hitatchi. (Bortsett fra at den mjauer av og til, men det er en bagatell. Litt koselig med puselyder egentlig.) :fun:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

I følge tester (vis adresse jeg ikke husker nå) er faktisk Samsung'en noe av det raskeste du kan kjøpe av IDE disker. Den kjører "fletta" av f.eks Maxtor MaxLine III sin 300GB med 16MB cache som er over 50% dyre. (sammenlignet med din disk er det jo 100% nesten) Det skal legges til at i testen jeg referer til var det Samsung sin 250GB S-ATA som ble testet. Noe av grunnen til at den får så bra hastighet er at den kun har 2 dataplater på 125GB mens Maxtor sine har 3 plater på 100GB. Jeg har selv en Samsung 250GB ATA133 som jeg er veldig fornøyd med. Den har høyere overføringshastighet enn min WD Raptor 74GB 10.000rpm!

 

Regner du med at du kommer til å selge denne disken igjen etterhvert, for seg selv eller sammen med en pc så er det nok bedre å kjøpe en ATA133 enn ATA100 siden det høres bedre ut. Noen kan tro disken er gammel p.g.a. dette. Overrasker meg at noen fortsatt selger ATA100 disker.

 

PS: Jeg hadde flere WD 120GB ATA100 disker, disse laget over 47db BRÅK. Høyfrekvent støy. Dette er ikke garantert, men om ikke jeg husker feil er en økning på 6db det samme som fordobling av lydstyrken. Då bråket disse gamle 120GB disken dobbelt så mye som min nyere Raptor 10.000rpm. Håper ikke det er samme type disk den WD 200GB'en...

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Mine WDC-disker bråker egentlig veldig lite. Synes det var rart siden "alle" hadde sagt at de bråker som et hel#¤@! :dontgetit:

 

Men jeg har to WDC SATA-disker, og av en eller annen merkelig grunn så bråker de mer enn ATA-diskene. Har også hørt flere som sier det samme.

 

Grunnen til at ikke alle lager ATA-133 er at Maxtor har patent på dette. De andre produsentene velger da å bare holde seg til ATA-100 istedenfor å måtte betale Maxtor masse penger, og siden ytelsen er så og si lik. ATA-133 er jo enda mindre aktuelt å begynne med nå som SATA har trappet inn for fullt.

Lenke til kommentar

Har for øyeblikket 8 Seagate-disker i bruk, og har enda ikke opplevd havari med dette merket. Merker meg at de eldre er veldig støysvake, mens de nyere ikke har så stort fortrinn på dette området. Anbefaler å kjøpe et merke som du føler deg vel med selv, for alle disker i dag er av god kvalitet. Det forutsetter naturligvis god kjøling, har en mistanke om at kanskje mesteparten av diskhavariene i private maskiner i dag skyldes høy driftstemperatur gjerne kombinert med 24/7 P2P-kjøring.

 

De nye Samsung-diskene er sannsynligvis de stilleste på markedet akkurat nå, men jeg merker meg at det har vært noe diskusjon rundt disse rett etter lanseringen. De ble nemlig levert med to typer motor, og den ene var slettes ikke så stille. I senere tid har det ikke vært noen uro rundt dette, så jeg regner med at alle er av den stille typen.

 

Og så har jeg kjøpt meg en WD, ja. 74GB Raptor, og den har fungert helt problemfritt i....snart 24 timer.... "Anbefales"

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...