Gå til innhold

Hvordan formatere systemdisken?


Gjest Slettet-uVTr2vDm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-uVTr2vDm

Jeg skaffet meg ny HD (250gb) her i forrige uke.

Så den har jeg slengt inn windows på.

 

Nå er det evig irriterende å måtte velge OS hver gang man starter dataen da, så jeg tenkte jeg skulle slette windows som lå på den gamle HD'en ( Partisjonert som 10g til progs + win og resten løst ).

 

Hvordan i all verden gjør jeg dette? Får bare beskjed om at jeg ikke kan formattere systemdisken ; /

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HVis du setter inn windowscden og booter med den så du kommer inn i windowsinnstallasjonen, kommer du til et skjermbilde der du skal velge hvor du vil installere windows. Der kan du velge å slette partisjon, da velger du bare å slette den partisjonen hvor gamlewindows ligger, å så oppretter du en ny en. Da kan du bare avslutte innstallasjonen, formateringen av disken kan du gjøre i windows.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Nå har jeg gjort dette som ble sagt.

Så nå sitter jeg med den gamle systemdisken formatert og og den nye med windows på.

 

Så får jeg vite av en venn at hvis man formaterer systemdisken så får man ikke starte opp selvom man har windows på den andre.

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre liksom?

 

Vet ikke om det var jeg som gjorde noe galt eller om jeg fikk et dårlig tips, men noe gikk galt hvertfall. Hvordan skal jeg gå frem nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Asså jeg er helt ny på sånt, er en skam egentlig.

Men det jeg må gjøre er å :

 

Ha i kun den nyeste hd'en med det nyeste windows på?

Så hva nå? Jeg får jo bare

 

"cannot boot, insert disk in a:" eller noe slikt.

 

Fint om du kunne ta deg tid til å forklare slik at en som meg kan forstå ;)

 

takktakk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Greit jeg har klart alt ned til :

 

When prompted, type the Administrator password. If you do not have the correct password, or if the security database for the installation of Windows XP Professional you are attempting to access is corrupted, Recovery Console does not allow access to the local disks and you cannot repair the MBR.

 

Dette har jeg gjort, da kom dette frem :

 

c:/windows/

 

jeg skrev slik at det ble slik :

 

c:/windows/fixmbr

 

trykte enter, så kom det bare

 

c:/windows/

 

Kom ikke noen bekreftelse eller noe slikt liksom.

 

To replace the MBR, at the Recovery Console command prompt, type:

fixmbr

Verify if you want to proceed. Depending upon the location and the cause of the corruption within the damaged MBR, this operation can cause the data on the hard disk to become inaccessible. Press the Y key to proceed, or press the N key to cancel.

 

Kommer aldri.

Lenke til kommentar

det jeg ville gjort er bare å installere xp på nytt igjen. problemet ligger i at det ble oppretta filer på begge diskene når du la inn xp på den nye disken. og når du da formaterte den gamle så bugga du opp booten til den nye.

 

det går kanskje å fikse det uten å formatere, men det er lettest å bare gjøre alt igjen med mindre du er skilled til å fikse sånne type problemer da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Nå har jeg også klart å bruke fixboot.. presset J for ja.

Så kommer det frem at nå er det skrevet en ny boot.

 

Så jeg restarter dataen, men får samme beskjed... sett inn cd eller diskett for å boote.

 

Sorry at jeg er såpass ny ; /

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Greeit, Greit jeg gir meg.

 

Ville unngå å formatere, men alltid så er det noe!

Men hvordan blir det nå med den gamle disken som jeg har windows og tingene mine på? Vil det ikke bli filer jeg ikke kan slette på den også nå?

 

C:\Documents and Settings\Ken

 

Var det som ikke kunne slettes sist gang, og det var evig irriterende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Har bare 2 jumpere, og begge trengs på den nye for å stille den på enten "master" eller "slave"

 

På den andre har jeg ingen jumpere.. og om du ikke putter på noen der, så blir den automatisk master.

 

Så vet ikke helt, men det jeg er mest redd for er at jeg ikke skal få slettet alle filene fra det gamle windows :o

Lenke til kommentar
Har bare 2 jumpere, og begge trengs på den nye for å stille den på enten "master" eller "slave"

 

På den andre har jeg ingen jumpere.. og om du ikke putter på noen der, så blir den automatisk master.

 

Så vet ikke helt, men det jeg er mest redd for er at jeg ikke skal få slettet alle filene fra det gamle windows :o

Og begge diskene er aktive med MBR så du bør nok finne riktige jumpere og innstillinger deretter..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

western digital 200

og en annen 250 som var på tilbud på psdata.

 

Det er den på 250 jeg har 2x jumpers til.

Men nå er jeg i gang med å formatere, så vet ikke hva som skjer.

Men skal styre med dette helt til jeg får vekk alle irriterende windowsmapper fra gamle tider ; /

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...