Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo eller kompressor?


danjohan

Anbefalte innlegg

En turbo stjeler så absolutt krefter, selv om den totale effektgevinsten by far veier opp for dette.

For å kunne bygge en motor med massivt bunndrag og tidlig turbotrykk (typisk familiebil) er man nødt til å bruke en relativt liten turbo, med ganske trang turbin (eksosdel).

 

Liten turbo betyr høyt eksosmottrykk før turbo, som gir bra bunndrag, men begrenser effekten oppover på turtall.

Dette er selvfølgelig kjempemessig på en bil i standard utførelse, men hvis vi ønsker å øke effektuttaket utover det originale blir saken en annen.

 

Hvis vi tar eksempel i kjerra til Erik Braseth...

Når jeg har 1,3 bar trykk i innsuget så har jeg sikkert minst like høyt baktrykk...(men at det skyldes ekstremt lite eksoshus trenger vi ikke snakke så høyt om :p)

Har selv målt baktrykket på en slik motor, og ved kun 0,5bar ladetrykk var det 1,5bar eksosmottrykk.

Altså en trykkdifferensial på 3:1 mellom eksos og innsug, ved 1,3bar er det slettes ikke usannsynlig at mottrykket peaker opp mot 3-4bar (det går rett og slett i taket, siden turbinen ikke greier å håndtere eksosmengden)!

 

I Eriks favør har han sikkert byttet ut det originale eksosanlegget med et 3" sportsanlegg. Dette gir en grei gevinst, i og med at du lager en høyere eksostrykkdifferensial før og etter turbo ved å fjerne mottrykket i eksosanlegget. En turbomotor vil ALLTID ha så frittflødende eksosanlegg som overhode mulig.

 

Selv om overladingen gir en grei effektgevinst er det en no brainer at et slikt eksosmottryk virker som en effektiv eksosbrems.

 

I sammenheng med dette skjer det en rekke ting:

Stempelet møter faktisk en grei dose motstand på vei opp mot topp på utslippstakten, dette stjeler krefter.

 

Motoren greier faktisk aldri å kvitte seg med all eksosen, og grunnet det ekstreme mottrykket Erik får ved 1,3bar ladd, så fortsetter faktisk noe av eksosen oppover innsugskanalen under overlappfasen(..innsug og eksosventil er åpen samtidig)...

Dette blir en grei motsetning til en sugemotor, hvor sylindertømming får god hjelp av en VAKUUMPULS gjennom eksosmanifolden.

 

Eksosen som blir igjen tar opp plass... Stor plass. Plass som kunne vært brukt til å fylle sylinderen med en fersk dose luft og bensin, altså har vi en nedgang i fyllningsgrad (Volumetrisk effektivitet, som nevnt tidligere).

Situasjonen blir ikke bedre av at eksosen også er varm, som øker sjansen for ukontrollert forbrenning/glødetenning/tenningsbank (et omfattende emne jeg ikke ønsker å utdype i denne posten).

Varmen ekspanderer også den ferske blandingen som venter på gjøre nytte for seg.

Det er nettopp dette som tar knekken på mang en original turbomotor, hvor ladetrykket er vridd opp i skyene. Mer trykk er absolutt ikke alltid bedre.

 

Det skjer også flere ting på innsugssiden, siden turboens kompressor også er litt for liten.

Det blir rett og slett for mye luft den må levere ved høyt ladetrykk til at den greier å gjøre det EFFEKTIVT. Turbokompressoren går utenfor området hvor den har høyest virkningsgrad, og resultatet er at ladeluften blir "tilsatt" mer varme i prosessen.

 

Hvis vi skulle bygget en motor hvor HØYT effektuttak er målsetningen, så ønsker man å minske eksosmottrykket til et nivå likt med ladetrykket, eller gjerne også UNDER. Dette gjør man med å gå betraktlig opp i turbinstørrelse.

Nå har man fått en motor som nærmest innbiller seg at den er en sugemotor, hvor atmosfæretrykket er blitt blåst opp et par ganger. Turboen er ikke lenger en stor eksosrestriktor.

 

Man kan benytte kamaksler og et oppsett som normalt finnes i råere sugemotorer, med stor gevinst. Man "struper" ikke motoren på høyt turtall, hverken med turbo, kam/topp/innsug/eksos, og taper derfor ingen effekt.

På dette nivået kan man si at turboen omtrent gir deg GRATIS effekt!

 

Håper innlegget var lettfattelig for "mannen i gata" :)

PS: Ingenting vondt ment om Erik eller Volvoen... Måtte bare bruke den som et eksempel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv målt baktrykket på en slik motor, og ved kun 0,5bar ladetrykk var det 1,5bar eksosmottrykk.
Målte dere eksostempen også?

 

Motoren greier faktisk aldri å kvitte seg med all eksosen, og grunnet det ekstreme mottrykket Erik får ved 1,3bar ladd, så fortsetter faktisk noe av eksosen oppover innsugskanalen under overlappfasen(..innsug og eksosventil er åpen samtidig)...
Dette er jo helt klart noe å tenke over, men såvidt jeg husker er vel overlappet med org. t-kam ekstremt lite i forhold til de litt vassere kamakslene?
Lenke til kommentar
Målte dere eksostempen også?

 

Nei, ingen tegn til at den var unormal, men tempen stiger såklart etterhvert som baktrykket går opp.

Motoren var forøvrig en b230 med 9,5:1 komp, vanlig 13c turbo (Instant spool :D), A-kam. Eksosmanifold og turbinhus ble portet like før målingen ble gjort...

Dette er uansett sammenlignbart med motoren din :)

 

Du har sikkert også byttet ut wastegate-aktuatoren til en med hardere fjærspenn for å holde 1,3bar hele veien ut?

Grunnen til at den originale aktuatoren (med ettermontert bleed-ventil) ikke greier å holde ladetrykket utover på turtall er nemlig at trykket i eksosmanifolden presser opp wastegateventilen, når den egentlig burde holdt tett.

 

 

Dette er jo helt klart noe å tenke over, men såvidt jeg husker er vel overlappet med org. t-kam ekstremt lite i forhold til de litt vassere kamakslene?

 

Overlapp målt ved 1,27mm(0,050") ventilløft er vel ca null på T-kam, men bittelitt overlapp er det... Meget snill kam, akkurat det som må til på et slikt turbo-oppsett.

 

Setter du dit en K-kam (Vesentlig mer overlapp) og beholder ladetrykket, vil du sannsynligvis finne rester av sot opp gjennom innsuget, men da vil du også være i faresonen for tenningsbank.

Lenke til kommentar
Turbo=hvis du vil ha mest mulig moro (skyv, lyd osv.)

Kompressor=Nyttig, dra campingvong etc., men den stjeler 25 % av motoreffekten... utdatert..hvor mange biler ser man med det i dag, i forhold til turbo?

 

tja de fleste merce har kompressor, eller mange av seriene dems kommer med 2,0 kompressor.

stjeler 25%? ok så i mxen min så taper jeg 30hk ved bruke av kompressor? skal si deg det er absolutt verdt det, med kompressor i stedet for turbo grunnet jeg har en 1,6 i min bil, og den klarer ikke levere nok eksostrykk til å lage ordentlig skyv før rundt 4000 rpm, mens kompressoren min lader 0,4 ved 1700 rpm og 0,8 ved 2600 rpm...

 

kompressor på v8, turbo på r4 og v6/r6

kan selvføleglig sette turbo på¨en v8 også.

 

men det er best uten noen av delene...rå kraft rett fra motoren...uten noe dilldall

 

 

kompressor på min R4... trykk helt fra bånn, meget fint til de fleste ting, dragrace, autoX, og generelt veikjøring... instant power.. kjennes ut som du har en mye større motor enn du egnetlig har, og det er greit å ha.. ;)

Lenke til kommentar
jeg har en 1,6 i min bil, og den klarer ikke levere nok eksostrykk til å lage ordentlig skyv før rundt 4000 rpm, mens kompressoren min lader 0,4 ved 1700 rpm og 0,8 ved 2600 rpm...

Hørt sånnt tullprat!

 

Min gamle Escort RS Turbo hadde på 5. gir max trykk (litt over 1 bar) ved 2200 rpm og holdt dette trykket til turtalssperra. Den dro såpass at 1. og 2. gir stort sett bare ga hjulspinn, måtte på 3. før den fikk fullstendig feste.

Lenke til kommentar

Det er en 1,6 ja. På 1. og 2. gir ga den nok trykk til å gi mer effekt enn den hadde grep til. Dette er en motor med en rimelig sløv kam og bare 8,3/1 i komp og et kort ikke spesiellt avansert grenrør. Mao kan en 1,6 gies straks bedre forutsetninger, og så har det jo faktisk skjedd noe med turbo-teknologien siden 80-tallet ;)

 

 

Edit: Escort RS Turbo må ikke forveksles med Escort RS Cosworth som har en 2 liters motor.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå må det også nevnes at det fins flere typer kompressorer som fungerer ulikt, mens det hovedsaklig kun er en turbo.

 

Sentrifugal kompressoren er mer lik turbo, bare at den ikke gir turbolagg, men samtidig så er turbo mer effektivt ved belastning på motor f.eks i 5. gir da turbo har høyere trykk en det sentrifugalkompressoren har som er låst ved turtall.

 

Twinscrew kompressoren som esstuning leverer til bmwer med rekkesekser leverer effekt og moment veldig, veldig bra og bruker kun 5hk fra motoren under cruiseing.

Denne fungerer uavhengig av turtall og har omtrent fullt trykk på 1000rpm og holder dette hele veien utog dårlig til sperra, det finns bedre ere kompressorer av denne typen og det er en del som mister trykk ved høye turtall om denne kompressortypen blir brukt.

Endret av LianLidude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...