Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo eller kompressor?


danjohan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor mye koster en bi-turbo da??

kompressor og turbo?? (sammen)

sånn ca. bare

 

hilsen en snedig kar som ikke klarer seg med bare en turbo..

5221474[/snapback]

 

Gå for TURBO!.. du må da klare deg med 1 turbo? hvis ikke er det vel ikke værre enn og gå for større turbo..

 

hvor mye Turbo koster kommer jo helt ann på hvor mye gamp du skal ha og hvilken bil du har osv osv.. skal du ha mye gamp så må du oppgradere til sterkere deler i motor også..

Lenke til kommentar
hvor mye koster en bi-turbo da??

kompressor og turbo?? (sammen)

sånn ca. bare

 

hilsen en snedig kar som ikke klarer seg med bare en turbo..

5221474[/snapback]

 

Gå for TURBO!.. du må da klare deg med 1 turbo? hvis ikke er det vel ikke værre enn og gå for større turbo..

 

hvor mye Turbo koster kommer jo helt ann på hvor mye gamp du skal ha og hvilken bil du har osv osv.. skal du ha mye gamp så må du oppgradere til sterkere deler i motor også..

5221811[/snapback]

 

hva er det som må oppgraderes da??

Endret av ssswopp
Lenke til kommentar
hvor mye koster en bi-turbo da??

kompressor og turbo?? (sammen)

sånn ca. bare

 

hilsen en snedig kar som ikke klarer seg med bare en turbo..

5221474[/snapback]

 

Gå for TURBO!.. du må da klare deg med 1 turbo? hvis ikke er det vel ikke værre enn og gå for større turbo..

 

hvor mye Turbo koster kommer jo helt ann på hvor mye gamp du skal ha og hvilken bil du har osv osv.. skal du ha mye gamp så må du oppgradere til sterkere deler i motor også..

5221811[/snapback]

 

hva er det som må oppgraderes da??

5221828[/snapback]

 

Det kommer jo helt ann på hvilken bil du har og hvilken motor du har og hvor mange hester du skal ha.

Lenke til kommentar

Du vil gjerne bytte , grenrør, manifold, dyser, alt som av slanger... osv. Og så vil du jo gjene ha en wategate, Ny downpipe er heller ikke dumt.. Hvis turboen ikke er så veldig stor og ikke opperere med så veldig høyt trykk kan du jo klare deg med en del orginale deler, men det beste å bytte det meste

Endret av VgRD
Lenke til kommentar
Du vil gjerne bytte , grenrør, manifold, dyser, alt som  av slanger... osv. Og så vil du jo gjene ha en wategate, Ny downpipe er heller ikke dumt.. Hvis turboen ikke er så veldig stor og ikke opperere med så veldig høyt trykk kan du jo klare deg med en del orginale deler, men det beste å bytte det meste

5222785[/snapback]

 

ja, men må jo ha no rått når mn først skal kjøpe no vil no jeg si :p

Lenke til kommentar

Har du tenkt å hente ut litt hester med stor turbo, må du bl.a:

 

- Skifte stempler og råder(i verste fall borres opp og kombineres med neste punkt)

- Skifte veiv(man får lengre slag og derav mer motorvolum,denne balanseres

- Topp må freses portes og sveises, vippearmer må antakeligvis byttes

- Skifte topp-pakning og endre kompresjon, denne tåler også mer trykk

- Ha skikkelige trykkrør og stor intercooler(IC)

- Skaffe datasprut som må mappes etter din bil av noen som kan dette

- Godkjenne dette, med større bremser og skal det holde må du bytte drivverk(Girkasse, mellomaksel, diffrensial, drivaksler. OBS, dyrt med 4wd)

 

Dette er en veldig grov liste da.

Her er en link til ett eksempel av noen som har gjort dette med mere til: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=142 <- Og turboene de bruker her er kjempestore i forhold til orginale turboer.

Lenke til kommentar
Har du tenkt å hente ut litt hester med stor turbo, må du bl.a:

 

- Skifte stempler og råder(i verste fall borres opp og kombineres med neste punkt)

- Skifte veiv(man får lengre slag og derav mer motorvolum,denne balanseres

- Topp må freses portes og sveises, vippearmer må antakeligvis byttes

- Skifte topp-pakning og endre kompresjon, denne tåler også mer trykk

- Ha skikkelige trykkrør og stor intercooler(IC)

- Skaffe datasprut som må mappes etter din bil av noen som kan dette

- Godkjenne dette, med større bremser og skal det holde må du bytte drivverk(Girkasse, mellomaksel, diffrensial, drivaksler. OBS, dyrt med 4wd)

 

Dette er en veldig grov liste da.

Her er en link til ett eksempel av noen som har gjort dette med mere til: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=142 <- Og turboene de bruker her er kjempestore i forhold til orginale turboer.

5235200[/snapback]

 

takk for et fint og langt svar!! :w00t:

Lenke til kommentar
skal du ha mest hester så går du for turbo, er vel en grunn til att værstinga på gatebil kjører med turbo, og ikke kompressor

5221353[/snapback]

 

Kompressor stjeler 25% (kanskje noe mindre med de nye), mens turbo tar 5-10%.

Hvis man ser på mange V8 biler så har disse kompressor... noe pga. utseende etc. med inntak på panseret etc. Mest for det estetiske. Og av tradisjon, V8ere har alltid vært forbundet med store skru-kompressorer. Effektapet er ikke noe problem er siden disse motorene har STORE volum (5-6-7-8 liter), det var ingen problemer å hente det de ville.

Biler i dag på gatebil etc. med audi 20v og Cosworth motorer, så er det en annen sak, hvor man har 2 liter (2,2 liter med audi 20v), da vil man ikke tape så mye, mest mulig effekt; blodtrimming!

Disse bilene har som regel singelturbo og ikke twinturbo eller bi-turbo(liten turbo "lader" opp en stor enn, slik at man unngår for mye lagg. (tid før effekten kommer). Grunnen til de har singelturbo er pga. at man får all effekten på en gang, suget blir større, og det er billigere. Det er også viktig å få med at en kompressor bil drar mer jevnt (helt fra 2000 rpm til 6000 rpm), og man får da ikke det samme "suget". Turboen virker fra ca. 4000 (avhengig av motor), før dette er det "dødt". Lyden av turbo er også bedre ("pop-off").

Kompressor er på vei ut av en grunn, og det er at den stjeler så mye effekt, på det komersielle markedet, vel og merke, men også en grunn til at tuningbiler ikke har det.

Lenke til kommentar

klokka er 01:00 og jeg har lest litt fram og tilbake her på forumet..

 

 

Men det er altså slik at du ved turbo får mer ytelse siden dumpventilen dumper overlast av trykk, og når du da girer opp så vill du kunne få effekt fra turboen med engang siden det er fritt for eksos (som ligger igjen i slangene) siden dumpventilen spytter ut, og turboen fortsatt spinner fra forrige gassing?

 

 

off.. er litt trett å tror ikke det her ble helt bra..

Endret av TroNyX
Lenke til kommentar
klokka er 01:00 og jeg har lest litt fram og tilbake her på forumet..

 

 

Men det er altså slik at du ved turbo får mer ytelse siden dumpventilen dumper overlast av trykk, og når du da girer opp så vill du kunne få effekt fra turboen med engang siden det er fritt for eksos (som ligger igjen i slangene) siden dumpventilen spytter ut, og turboen fortsatt spinner fra forrige gassing?

 

 

off.. er litt trett å tror ikke det her ble helt bra..

5267222[/snapback]

 

Ja, man får mer effekt med turbo... Dumpventilen slipper ut luft på trykksiden av turboen (før gasspjeldet da det er lukket under giring) slik at turbinen ikke mister så mye fart, dermed får man raskere opp ladetrykket når man gir gass igjen. Men det krever egentig at man girer kjapt, så de fleste har den bare for lyden ;)

Ligger ikke eksos i slangene, men luft under trykk som turboen har laget... Eksosen går fra eksosmanifolden, inn på turboen og ut downpipen før den går videre i eksosen.

 

Håper dette ble sånn nogenlunde oversiktlig..

Lenke til kommentar

En dump ventil er en avlastnings ventil som er et must!!..

 

Denne slipper ut over trykket under giring så turboen slipper og jobbe imottrykk,noe som har en veldig belastende virkning på turboen..

 

dette gjelder bensin biler og ikke disel biler!.

 

Fordelen med turbo fremfor kompressor er som nevnt før her,at en kompressor stjeler 15 - 25% av motoren for og bli dratt rundt..

 

Fordelen med turbo er jo at den går rundt av seg selv altså den stjeler ikke noe effekt.. det blir på en måte en vifte som blir dytta rundt av eksosen ifra motoren

 

Har prøvd og forklare enkelt, håper dere skjønner :)

Lenke til kommentar
Dieselturbo'er er vel bygd opp på samme måten som bensinturbo'er?

 

Dette med dumpventil er jo en smaksak ville jeg si, men kan lønne seg å sjekke litt med tanke på om du skal ha en som dumper til friluft eller ikke, forholdsvis resirkulerende og ikke-resirkulerende dump ;)

5276684[/snapback]

 

 

Diselturbo biler er bygd opp på en litt annen måte..

 

Klart det, men smak sak på hvilken type dump man skal bruke.. dump er en fordel og ha uansett.. den letter turboen for mye smerte.. :)

Lenke til kommentar
En dump ventil er en avlastnings ventil som er et must!!..

 

Denne slipper ut over trykket under giring så turboen slipper og jobbe imottrykk,noe som har en veldig belastende virkning på turboen.. 

 

dette gjelder bensin biler og ikke disel biler!.

 

Fordelen med turbo fremfor kompressor er som nevnt før her,at en kompressor stjeler 15 - 25% av motoren for og bli dratt rundt..

 

Fordelen med turbo er jo at den går rundt av seg selv altså den stjeler ikke noe effekt.. det blir på en måte en vifte som blir dytta rundt av eksosen ifra motoren

 

Har prøvd og forklare enkelt, håper dere skjønner :)

5276527[/snapback]

 

Hvorfor skulle ikke turboen stjele effekt fra motoren da?

Er noe som heter baktrykk, Det er mer motstand for eksosen å gå ut når man har turbo. Dette gjør at stempelet blir bremset på vei opp, mer enn før. Dette fører til at motoren må jobbe litt hardere med turbo enn uten, og derfor stjeler turboen 5-10% effekt!!

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke turboen stjele effekt fra motoren da?

Er noe som heter baktrykk, Det er mer motstand for eksosen å gå ut når man har turbo. Dette gjør at stempelet blir bremset på vei opp, mer enn før. Dette fører til at motoren må jobbe litt hardere med turbo enn uten, og derfor stjeler turboen 5-10% effekt!!

5277217[/snapback]

 

Turboen stjeler ikke effekt fordi den bruker energien (varmen) motoren kvitter seg med gjennom eksosen.

Hadde eksosen vært like varm som innsugsluften ville man ikke hatt særlig effekt av turboen da kald luft har mindre fysisk volum enn varm luft.(kald luft ville ikke drevet turbinen like fort rundt)

Baktrykk eller motrykk som det egentlig kalles er en ting som vil være til stede uansett om det er en overladet motor eller en sugemotor. En vanlig sugemotor går faktisk bedre med en viss motostand i eksosanlegget enn med "raka rør".

En turbomotor har som du sier en motstand i turboen, men det vil ikke stjele effekt pga. det den bruker allerede er ute av motoren effektmessig sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...