Gå til innhold

"Den store Photoshop" tråden


Anbefalte innlegg

Logoer skal lages i vektor, uansett. Om størrelsen er "bestemt" til en webside, så er det ikke mer enn ett år til de sier "nei, vi må lage ny webside og lage en stand på nye bedriftsmessen". Plutselig må noen lage alt på nytt. Man leker ikke med vektor :)

 

Jeg ser absolutt poenget, men selv behersker jeg ikke noen vektorprogrammer. Går fint an å lage høy oppløsning i stedet, noe som vil holde for 99% av alle bedrifter. Det viktige er uansett designet av logoen, ikke om den er vektor eller ikke. Den nye logoen til DNB for eksempel er sikkert vektor, men tar seg ikke ut i halvmåneskinn. Her spikkes det fliser, for å føle seg smart, noe som alle har behov for i blant. Men det er jo synd om dette går utover andres kreativitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Jo, gjør vel det. Jeg gjorde det der til min første ungdomsbedrift i 1. klasse media. Lagde en logo i photoshop som var 50cm x 1m. Greia var når vi skulle på stand og skulle ha en banner på 1x2 meter, så måtte jeg remake logoen. Men jeg skjønner hva du mener.

Selv er jeg en photoshop gutt, men bruker illustrator til logo og figurer. Står fortsatt for at logoer skal lages i vektor, men jeg skjønner deg. (Dessuten pleier logoer å være ganske "enkle" og simple. Et eksempel jeg vil komme med er Statoil sin logo.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme situasjon som JonasKs.

Kunden spesifiserer jo som regel størrelse.

Og det går fint an å få det til uten vector.

Men så fikk jeg mail om at de ville ha det på en gigantisk plakat,

og da satt jeg der med fila.

Måtte gjøre om alt. Kunne jo fint sagt nei.

Men det er jo penger tapt, og kunden kommer jo mest sansynlig ikke tilbake.

 

Så alltid greit å være på sikre siden.

Lenke til kommentar

Bare for å få sagt det siste fra meg om dette tema... Jeg er helt enig i at til bedrifter som omtrent alltid skal bruke logoen flere steder så er vektor best, men jeg tenkte også på andre logoer som er enten til privatpersoner eller CD'er, og andre eventuelle 'one offs' - Jeg har selv vært borti slike scenarioer til meg selv og også andre hvor det bare var trengt raster, og da også med effekter og mye redigering. Det var eneste grunnen til at jeg sa det tidligere. I en mer profesjonell situasjon så brukes det alltid vektor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Typografien i det første bildet er ikke godt integrert – slik som det er nå er det rimelig utilpass og ikke en del av bildet. Jeg ville fjernet hele greia, men om det er nødvendig å ha det der, få det med i helheten.

 

Stemningen er ellers god. Kult lys, råe farger og bakgrunn. Det samme gjelder bilde to. Det er dog én ting som plager meg: Skyggene under knærne gir ikke mening, med tanke på bakgrunnen. Plutselig introduserer du en gjennomsiktig overflate som ikke lar skygger passere.

 

Ellers kult arbeid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det Dragan-effekten du har prøvd deg på?

Likte resultatene. Men kunne kanskje vært litt lysere i fjeset.

Nå glir det litt over i hverandre.

 

Tusen takk for svar. Hadde ikke hørt om fotografen L'effetto Dragan før du nevnte det nå. Måtte søke opp dette. Ser mange likheter der ja. Kan vel muligens lysne ansiktene litt mere ja. Jeg har ikke etterlignet noen med vilje. Så bare for meg noe, og prøvde deretter å projisere dette ved hjelp av photoshop.

 

Her er et annet med cirka samme teknikk:

post-223214-0-61669200-1327057569_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...