Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Har nå oppkjøring i morgen, takker for alle tips som folk har postet føler at jeg har lært mye av dere, så får jeg se hvordan det går i morgen:) Føler meg sikker på kjøringen min og kjørerlæreren min sa at jeg ikke hadde noen problemer med kjøringen min så da får jeg håpe på det beste:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå oppkjøring i morgen, takker for alle tips som folk har postet føler at jeg har lært mye av dere, så får jeg se hvordan det går i morgen:) Føler meg sikker på kjøringen min og kjørerlæreren min sa at jeg ikke hadde noen problemer med kjøringen min så da får jeg håpe på det beste:)

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

* Hvor langt ut må jeg ved forbikjøring av syklist/ gående? Så langt ut at det ikke kan gjøres uten å ha veldig god oversikt?

 

* Må jeg vente helt til fotgjenger har gått helt over gangfelt?

 

* Bratt bakke med fartsdumper. Ha bilen i 2. gir hele veien og minke fart/ øke fart normalt, eller kjøre fortere og opp i 3. gir (som går fint med fartsgrensen på stedet), for å gire ned i skarpe svinger og dumper?

 

* Hvordan vite om veien er privat og kommer fra få husstander (ikke vikeplikt), eller om det er en vanlig vei jeg har høgreregelsvikeplikt for?

 

* Dersom jeg følger fartsgrensa på oppkjøring (som en ofte gjør) og det ligger biler tett bak meg som klart vil forbi fordi jeg kjører "for sakte", skal jeg da slippe forbi ofte, eller vil dette ses på som "feil"?

 

* Fartsgrense 60 km/h eller lavere, buss på holdeplass. Kjøre utenom som forbi en syklist i tilfelle det kommer noen ut i veien? Sakke farten, i så fall hvor mye? Hvor nær kan jeg være bak bussen før jeg må stanse dersom den blinker ut?

Endret av -Bård
Lenke til kommentar

1. ca 1.5m, sånn at dersom syklister tryner havnern ikke under bilen din.

2. Vent til fotgjenger er forbi kjørebanen din, ikke kjør så det er forstyrrende eller stressende for fotgjenger.

3. Må nesten velges etter hva man føler er riktig, avstand mellom farsdumper osv.. Hører det nok også på motoren :)

5. Om du slipper forbi "ofte" kjører du sannsynligvis litt for forsiktig.. Om du føler du bør slippe forbi kan du jo kommentere at du heller slipper forbi enn at de krasjer i deg om du må bråbremse.

6. Om bussen har begynt å kjøre og det er ett kjørefelt i din retning så stopper du for den, om du har flere felt bytter du felt (vær obs på at bussen kan trenge en del av det andre feltet når den svinger ut). Når fartsgrensen er <60 så bør du være i bremseberedskap når du ser en buss som står på en holdeplass, vil si du omtrent må være på siden av bakparten av den før du kan fortsette å kjøre om den blinker.

Lenke til kommentar

4. Her i Bergen fikk jeg beskjed om å følge med på hvite gatenavn-skilt som står på alle veier som er offentlige (høyrevikeplikt). Private veier har ikke gatenavn. Det skal også fremgå av stripene på siden av veien. Dersom stripene følger "svingen" og går rundt hjørnet er det offentlig vei. Dersom stripen fortsetter (som regel stiplet) rett frem vil det være en privat vei/parkeringsplass og dermed ingen vikeplikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppkjøring i morgen :ninja:

 

Ble ferdig med siste langkjøringen denne uka og det gikk veldig bra. Dog på slutten av turen havnet vi bak en buss som skulle slippe av noen midt i en nokså skarp sving. Jeg ville ikke kjøre forbi, men kjørelæreren ville absolutt ha meg til å kjøre forbi. Noe jeg synes var rart da det var 80-sone og etter min oppfatning en farlig situasjon. Man kan vel ikke stryke på slike episoder, så lenge jeg begrunner mine valg? Er det greit at man sier hvorfor jeg gjorde ditt og datt eller skal man holde kjeft? Avhenger litt av sensor antar jeg..

 

Håper på en ok sensor, en stille mann/kvinne vil nok få nervøsiteten til å skyte i været. Har vurdert å få med kjørelæreren for å distrahere sensor, men det blir vel neppe av :lol:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestod oppkjøringen for vel 2 uker siden :woot:

 

Hadde tentamen med kjørelæreren en time før selve prøven hvor jeg kjørte eksemplarisk, men var likevel så nervøs at jeg ble kvalm i minuttene før. Fikk en dame i 40-50 årene som sensor, virket nesten ikke som hun ville håndhilse i starten. Da vi gikk ut av bygget greide jeg i tillegg å velge feil bil og sto å spekulerte i noen sekunder på hvorfor døra ikke ville åpne seg (parkerte like ved en skolebil som var identisk :laugh:). Fikk spørsmål om hvordan en bremsetest skulle utførsel, men slapp å gjøre det i praksis og takk gud for det, litt usikker på hvor jeg skulle utført den da det var bra med trafikk i nærheten. Hun spurte også om jeg ville prate, noe jeg takket ja til for å hjelpe på nervøsiteten, dog hun virket ikke særlig pratsom og det ble vel kun 5-6 setninger i løpet av prøven.

 

Selve kjøringen gikk greit for seg, var egentlig ganske nervøs og tenkte hele tiden på om jeg nettopp gjorde en feil. Ved en situasjon lå jeg bak to biler som kjørte rett fram i et kryss og stoppet ikke for to biler som ventet fra høyre. Ved ett sekunds uoppmerksomhet ville det vært lett å henge seg på disse bilene, men heldigvis kjørte jeg der like før og visste at det var høyreregelen som gjaldt. Etter 25-30 min fikk jeg anmodning mot å svinge inn til vegvesenet for å parkere. Der sto det en polsk trailersjåfør og blokkerte alle parkeringsplassene, noe som førte til at hun ble sur :lol:. Det var ganske trangt der og er meget glad for at jeg derfor slapp å ryggeparkere. Til slutt sa hun at jeg hadde bestått uten å verken smile eller ta meg i hånden for å gratulere. Sensor virket nok noe utbrent og burde kanskje se etter ett nytt yrke, opplevelsen ble i ihvertfall ikke noe hyggeligere med denne oppførselen, menmen det får være. Av feil fikk jeg en anmerkning på ikke langt nok ut til høyre i en rundkjøring, ellers var det bra kjørt.

 

Som de fleste har sagt er det sykt deilig å kjøre alene for første gang, men det føltes som jeg gjorde noe ulovlig og pulsen steg hver gang jeg så en politibil. Denne følelsen forsvant ikke før jeg fikk det virkelige førerkortet.

Lenke til kommentar

Jo, jeg besto også. Sykt deilig følelse. :w00t:

 

Anbefaler: Hvis du ikke blir forstyret av det, prat litt med sensor. Det blir mer avslappet og hyggelig.

 

Mitt tipps: Bruk de teknikker som du lærte på opplæringen, hold deg slavisk til traffikkreglene (eks. fartsgrenser (hvor ikke forhold tilsier noe annet) og skilt) kjør defensiv ved rundkjøringer.

 

Og: Bruk en god trafikkskole til opplæringen. Jeg brukte 3 forskjellige og har merket at det er forskjellige hvor proffesjonelle og flinke trafikklærerne er. Det billigste er absolut ikke det lureste å velge. Skal ikke nevne navn her men den første trafikkskolen lærte meg ikke grunnleggende teknikk som kostet meg dyrt. :hm:

 

Juhu, nå er det ut på veien! :)

Endret av Dr.Geek
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Som nevnt over, vær utvilt og spis en god frokost.

 

- Prøv å være så avslappet som mulig, tenk at det "bare" er en kjøretime.

- Prat gjerne med sensor, om han/hun åpener for det, det hjelper på nervene å prate litt.

- Ta en oppvarmingstime før selve oppkjøringen.

- Lytt til sensor, han/hun bruker stedsnavn, gatenavn og høyre/venstre på din kjørerute.

Lenke til kommentar

* Dersom jeg følger fartsgrensa på oppkjøring (som en ofte gjør) og det ligger biler tett bak meg som klart vil forbi fordi jeg kjører "for sakte", skal jeg da slippe forbi ofte, eller vil dette ses på som "feil"?

 

 

 

Så lenge du holder fartsgrensen, så er den bilisten bak deg som kjører ekstremt feil. Med tanke på din egen sikkerhet og hva som skjer, hvis du må bråbremse, så jeg hadde jeg tråkket litt på bremsen sånn at han skjønner at avstanden mellom deg og han er uakseptabelt.

 

Annen løsning er å kjøre inn til siden (busslomme) for.eks hvis vedkommende ikke skjønner hintet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...