Gå til innhold

Rød-grønt hever tollgrensa?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommunistene vil skjerpe inn på skattepolitikken. Hvordan i alle dager kan de forsvare det når vi nå tar inn over dobbelt så mye oljepenger som budsjettert? Vi får inn flere titalls milliarder ekstra årlig sånn som oljeprisene er nå, og så skal vi spare inn 5mrd på skatter? -Hvorfor?

Hvorfor må alle høyre side folk komme med usaklig 'name calling'? Alle vet at de rød-grønne ikke står for kommunistisk politikk.

 

Ang pengene, så tror jeg du ser at de partiene har lovt nok å bruke pengene på. Er jo nettopp Høyre som er restriktiv på dette.

Lenke til kommentar
Merkelig at de rød-grønne sier at de ønsker å heve dette beløpet. De står jo egentlig for det stikk motsatte. Dette lukter kun dårlig valgflesk.

Det er ikke dårlig valgflesk, men direkte løgn. Kommunistene og sosialistene (egentlig samme sak) er kun interessert i økte skatter og avgifter.

Hadde du hatt ett fnugg av kunnskap om det du prater om kunne du jo foretatt en sammenligning av skatte og avgiftsutviklingen under de regjeringer vi har hatt de senere årene.

 

Så kunne du forklart hvorfor regjeringen bl.a. økte momsen og andre avgifter. Er de kommunister de også? Du kan jo kanskje forklare hva skattene og avgiftene går til også og avsluttningsvis fortelle hvilken regjering som faktisk har satt ned bensinavgiften?

 

Nei, forventer ikke att du klarer det, er nok mere passende å sitte i blazeren sin i lomma på den småbrune Hagen og snakke dritt om andre uten rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Pussig at ikke flere vet hva en kommunistisk/rødgrønn regjering vil bety økonomisk. Enkle økonomiske regler sier at økte skatter fører til et lavere aktivitetsnivå innenlands (Lavere BNP). Altså, den økonomiske veksten vil stagnere. Er det det vi vil?

 

Kommunistene vil skjerpe inn på skattepolitikken. Hvordan i alle dager kan de forsvare det når vi nå tar inn over dobbelt så mye oljepenger som budsjettert? Vi får inn flere titalls milliarder ekstra årlig sånn som oljeprisene er nå, og så skal vi spare inn 5mrd på skatter? -Hvorfor?

 

Når det gjelder å øke tollgrensa så er det greit, synes jeg. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor kommunistene foreslår det? Jeg trodde de var for proteksjonisme og statseide bedrifter. Høres ut som en gedigen valgbløff. -Ikke bare skal de kreve flere kronasjer av deg i skatt, men de skal forverre handelsbalansen enda litt til ved å øke tollgrensa? -Ja, det er sikkert lurt å forsøke å gå i underskudd :)

 

Når det gjelder bensinavgiften. Den har ikke blitt rørt siden 1998. Og da ble den senket fra 5 kroner til 4 ellerno. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvorfor bensinen koster så mye akkurat nå, eller må man? Husk, at det er ikke mer enn et par måneder siden bensinen kostet 9 kroner.

Du verden, det var mye mørkeblått i denne tråden...

 

I følge en fersk rapport fra SSB, som har sett på hva de to ulike regjeringsalternativene vil bety for norsk økonomi, vil en rødgrønn regjering føre til en høyere økonomisk vekst enn en borgelig. Årsaken til dette er at økningen i bevilgningene til kommunene vil gi offentlig sektor økonomisk vekst, som vil løfte hele næringslivet, og da spesielt i distriktene. Dette vil også føre til mindre arbeidsledighet.

 

Og til de som hevder at "vanlige folk får høyere skatt", dette er den største bløffen hittil i valgkampen. Gjennomsnittslønna i Norge er fortsatt langt under 450 000. De som tjener minst, og de med gjennomsnittsinntekt vil med SVs skattepolitikk få lavere skatt, mens de som tjener over 500 000 vil merke en skatteøkning.

 

Når det gjelder bensinprisene, er jamringen over denne helt latterlig. Sammenlignet med inntekt har Norge nest billigst bensin i Europa. Bare Danmark har billigere bensin. Bensinprisene har økt mindre enn prisene generelt de siste 15 åra. Kollektivtrafikkprisene ligger derimot langt over den generelle prisstigninga, det er mye viktigere å gi folk et godt kollektivtrafikktilbud enn å senke bensinprisene!

 

Det stemmer at man ikke trenger å være rakettforsker for å forstå hvorfor bensinprisene har gått opp. Det er det man må forvente når man har klokketro på at markedet ordner opp. Det er på tide å tenke seg litt om, hvilke interesser er det egentlig markedstyringa tjener? De som selger, eller de som kjøper bensin?

 

Jeg stemmer SV i år.

 

EDIT: Beklager OT, men noen ganger blir man litt provosert :roll:

Når vi først snakker om farger. Har du en link til denne såkalte røde rapporten?

At offentlig sektor blir større tilsier ikke økonomisk vekst, heller et økt byråkrati. Økonomisk vekst er mer nyttig for deg og meg ved at VI får mer penger mellom hendene, ikke statlige instanser. Vi trenger ikke flere kaffekokere i departementene.

 

Når det gjelder skattepolitikken, så har det ikke kommet et pip om hvem som skal betale de økte skattene fra rød side. Men kjenner man norsk skattelovgivning rett, så blir det til slutt hvermannsen som må betale. Vi er verdens rikeste land, hvorfor kan ikke sosialister ta til orde for å bruke velferden vår til å investere i skattelettelse for de fattigste? Jeg er student og tjener 100 000 ved siden av studiene. Er det rett at jeg skal betale 25% skatt når Ferdigutdannede i jobb, med hus og f.eks hybelutleie slipper unna med 15-20%? Det er ikke nød i Norge, vi trenger ikke å stramme inn skatter, på noen måte. Enkle økonomiske regler sier at for å tjene penger må man bruke penger. Men det er vel den sosialistiske måte å prøve å unngå inntjening?

 

Når vi snakker om provosert. Hvilken rolle spiller det at vi får kjøpt mest bensin for inntekta i forhold til andre land? Skal vi derfor akseptere 50% prisøkning på kort tid?

Hehe, du er morsom. Så du mener at det er bedre at vi fører en kommunistisk pris-setting istedet for å la markedet styre seg selv? Uansett hvordan man vrir og vender på markedskrefter så vil disse i det lange drag alltid tjene de som selger. Det ligger i ordet "å selge".

 

 

Men, nok OT. Hvis folk er interessert i morsomme økonomiske eksperimenter, gratis skolemat istedet for økt fokus på læring og ikke minst er interessert i å fjerne inntakskravene til lærerhøyskoler, så må de bare stemme LO.. nei, AP.. huff.. umulig å se forskjell på de.

Lenke til kommentar

Til lykkeliten: Når har sosialistene noen gang frontet skatte- og avgiftslette? De er blendet av tankegangen "ta fra de rike og gi til de fattige". De kjører Robin Hood-stil, og tror de skal oppnå stor popularitet av det. Det de ikke tenker på, er at de "rike" ofte skaffer landet tusener av arbeidsplasser. Det nytter ikke å sysselsette, man må legge forholdene til rette for at reelle, levedyktige arbeidsplasser skapes. Og det skjer ikke gjennom hard beskatning av bedrifter og folk med midlere inntekter. Nå vil ikke jeg stå inne for det regjeringen har gjennomført da jeg ikke stemmer på noen regjeringspartier. Og som du så frekt antydet, ja, jeg stemmer FrP og er stolt av det. Det er faktisk det eneste partiet som tør å tale "de politiske korrekte sosialistene og kommunistene" midt imot. Og FrP har faktisk prøvd å sette ned bensinavgiften flere ganger, men det er ikke så lett når det er 25 (FrP) mot 140 representanter (resten). Vi lever jo i et demokrati, og da er det flertallet som råder.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig skaen i at alle dere borgerlige folk skal kalle de rødgrønne aprtiene for kommunister? Alle vet jo at dette bare er tull, og å si det minker bare fortroligheten drastisk. Forslår at folk fra nå av ikke forbinder kommunistene med sosialistene. Takk!

 

 

Når det kommer til valgflesk så er jo ikke de borgerlige partiene noe bedre eller hva? Høyre vil avskaffe sidemål. Hmm, javel. Hvorfor har ikke de gjort dette mens de har suttet i regjering. Merkelig. Høyre gir bort drops, brus, ting og tang. Nei her lukter det propaganda.

 

En ting jeg også lurer på er hvordan i all verden høyre sin politikk skal fungere. De vil jo kutte skattene til de rikeste i større eller mindre grad, dette for å bedre markedet og bedriftenes økonomi. Det er nå greit nok. Høyre vil heller ikke øke noen andre avgifter. Altså, mindre skatt til de rike, ikke øke noen avgifter. Er det bare jeg som ser en feil i dette? Hvis noen kan fortelle meg åssen de har tenkt til å gå fram der hadde jo det vært hyggelig.

 

Sånn helt personlig tror jeg Høyre (Borgerlg regjering) vil kutte litt ned på pengene til skolen, trygdevesenet og litt til? Er igrunnen ikke helt sikker jeg.

 

 

 

 

On- Topic: Det er ingen som kan vurdere om SV faktisk mener det de sier om økt tollgrense. Jeg tviler ikke på at det er sant, men man vet aldri. Er det en ting jeg har lært meg her i livet, er det at politikere lover og bryter løfter oftere enn julenissen. Dersom toll-grensen økes til 1000,- vil dette bety økt konkurranse i markedet, som vil presse prisene på enkelte varer i landet ned. Dessuten vil man få mer frihet til å handle der man vil. Dette er da faktisk en gode for samfunnet. Ja, det står litt i strid med venstre-sidens markedspolitikk, men slik er det nå bare.

 

Stemte SV ved skolevalget og er meget fornøyd med det. Nei jeg er ingen kommunist, men sosialist er jeg! Jeg ser gjerne at folk kan klappe igjen med alt dette kommunist-snakket sitt.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Når det kommer til valgflesk så er jo ikke de borgerlige partiene noe bedre eller hva? Høyre vil avskaffe sidemål. Hmm, javel. Hvorfor har ikke de gjort dette mens de har suttet i regjering. Merkelig. Høyre gir bort drops, brus, ting og tang. Nei her lukter det propaganda.

 

En ting jeg også lurer på er hvordan i all verden høyre sin politikk skal fungere. De vil jo kutte skattene til de rikeste i større eller mindre grad, dette for å bedre markedet og bedriftenes økonomi. Det er nå greit nok. Høyre vil heller ikke øke noen andre avgifter. Altså, mindre skatt til de rike, ikke øke noen avgifter. Er det bare jeg som ser en feil i dette? Hvis noen kan fortelle meg åssen de har tenkt til å gå fram der hadde jo det vært hyggelig.

 

Sånn helt personlig tror jeg Høyre (Borgerlg regjering) vil kutte litt ned på pengene til skolen, trygdevesenet og litt til? Er igrunnen ikke helt sikker jeg.

1. Høyre og Frp har da f.eks. i Oslo innført en forsøksordning med valgfritt sidemål. Ordningen gjelder dessverre foreløpig bare ett kull, så vidt jeg vet. For øvrig kan man i denne artikkelen (fra 2004, men tror situasjonen er den samme i dag) lese at Krf og Venstre ikke støtter Høyres forslag - Høyre vil gjøre sidemålet valgfritt.

 

2. Det finnes en rekke tråder der dette diskuteres, men ellers kan jeg igjen linke til alltid like troverdige (:p) VG: Lavere skatt ga mer skatt.

 

On topic: Jeg hadde satt pris på en høyere tollgrense, men saken er ikke spesielt viktig for meg. Men med både de rød-grønne, Frp og Venstre for heving, er kanskje sjansen stor for at forslaget går igjennom uansett regjering?

Lenke til kommentar
Men er jo ett lite paradoks att de som oppfordrer til å stemme borgerlig er de som er mest i mot konkurranse fra utlandet, og ønsker en proteksjonistisk politikk..

Vi ønsker ikke proteksjonistisk politikk. Men det hadde vært fint med rettferdig politikk. Norske bedrifter som selger varer til kunder i Norge, må betale mva til staten på varene de selger. Hvis denne tollgrensa heves til 1000 kroner, så betyr det at en kan handle for inntil 1000 kroner fra utlandet uten at det legges til mva på varene. Dette betyr at de utenlandske bedriftene får et enormt konkurransefortrinn! Synes du det er rettferdig?

Lenke til kommentar
Merkelig at de rød-grønne sier at de ønsker å heve dette beløpet. De står jo egentlig for det stikk motsatte. Dette lukter kun dårlig valgflesk.

Det er ikke dårlig valgflesk, men direkte løgn. Kommunistene og sosialistene (egentlig samme sak) er kun interessert i økte skatter og avgifter.

Åssen vet du det? :ermm:

Nå begynner du å generalisrere folk. Hva i allverden for deg til å tro at Marxistene bare er interesert i å sko seg på den vanlige mannen i gata. For det er nettop det høyre gjør. :roll: Der skal du bare klare deg selv, ingen hjelp å få her nei.

Det er direkte amerikanisering, der har den private kapitalen gått helt av skafte.

 

Og litt tilbake igjen til toll og avgifter: " Det høyre vill er å presse deg til å kjøpe varer i ditt eget land, noe som kan bli en dyr affære. Markedet må være såpass fritt at man kan importere varer fra land som, Hong Kong, singapore, Kina, japan og USA, hvor spessielt dataspill/elektronikk er mye billigere. Herregud, hva for du for 200 kr idag. Det er latterlig lavt. I tillegg til 25 % toll + gebyr på 70 kr.

Det du får for en 200 hundring idag. Det kan du kjøpe i ditt eget land.

Lenke til kommentar
Til lykkeliten: Når har sosialistene noen gang frontet skatte- og avgiftslette? De er blendet av tankegangen "ta fra de rike og gi til de fattige". De kjører Robin Hood-stil, og tror de skal oppnå stor popularitet av det. Det de ikke tenker på, er at de "rike" ofte skaffer landet tusener av arbeidsplasser. Det nytter ikke å sysselsette, man må legge forholdene til rette for at reelle, levedyktige arbeidsplasser skapes. Og det skjer ikke gjennom hard beskatning av bedrifter og folk med midlere inntekter. Nå vil ikke jeg stå inne for det regjeringen har gjennomført da jeg ikke stemmer på noen regjeringspartier. Og som du så frekt antydet, ja, jeg stemmer FrP og er stolt av det. Det er faktisk det eneste partiet som tør å tale "de politiske korrekte sosialistene og kommunistene" midt imot. Og FrP har faktisk prøvd å sette ned bensinavgiften flere ganger, men det er ikke så lett når det er 25 (FrP) mot 140 representanter (resten). Vi lever jo i et demokrati, og da er det flertallet som råder.

Du har ikke fått med deg en viktig ting før du begynner å aggetere, nemmelig at AP har sagt flere ganger og senest i DAG at de ikke skal øke skattene, den eneste endringen blir på utbytteskatt, noe faktis høybråten kunne bekrefte at de også hom til å gjøre i neste statsbudsjett :-)

Lenke til kommentar
Du har ikke fått med deg en viktig ting før du begynner å aggetere, nemmelig at AP har sagt flere ganger og senest i DAG at de ikke skal øke skattene, den eneste endringen blir på utbytteskatt, noe faktis høybråten kunne bekrefte at de også hom til å gjøre i neste statsbudsjett :-)

Stoltenber lyver. Utbytteskatten er allerede vedtatt, men den kommer i sammenheng med andre skatteletter. Så Ap kan ikke bruke utbytteskatten, da må de gjøre andre ting. Men det vil ikke Stoltenberg snakke om.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Du har ikke fått med deg en viktig ting før du begynner å aggetere, nemmelig at AP har sagt flere ganger og senest i DAG at de ikke skal øke skattene, den eneste endringen blir på utbytteskatt, noe faktis høybråten kunne bekrefte at de også hom til å gjøre i neste statsbudsjett :-)

Stoltenber lyver. Utbytteskatten er allerede vedtatt, men den kommer i sammenheng med andre skatteletter. Så Ap kan ikke bruke utbytteskatten, da må de gjøre andre ting. Men det vil ikke Stoltenberg snakke om.

Hvordan kan du si han lyver,det er jo bare noe du tar ut av luften, fjerning av utbytteskatten har ap hele tiden vert imot og de har sagt at de vil gjenninføre denne, noe Høyre har vert imot helt til det siste halvåret da mange høyrefolk begynte å innrømme at det var en stor feil å fjerne denne, da ble den foreslått innført igjen. Men nok en gang dette har ap stått på hele tiden, at høyre må krype til korset er en annen sak :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...