Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Nå er det faktisk forbudt å gå på veien, untatt på veiens skulder på venstre side, så det er ikke et tema uansett.

Man har vel lov til å krysse veien hvis det ikke er fotgjengerfelt i mils omkrets? :) Men jeg skjønner poenget ditt, man kan ikke gå og drive dank midt i veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vi som kjører på vei beregnet på motoriserte kjøretøy er egoistiske fordi vi irriterer oss over syklister som sinker trafikken?

 

Jeg har aldri sett en syklist som har klart å noenlunde holde seg til fartsgrensen andre plasser enn i 30-sonen.

 

Det høres mer egoistisk ut at syklisten sykler i veibanen fordi han ikke orker å krysse veien på gangfelt dersom han kjører på fortauet.

 

De fleste steder med fartsgrense på 60km/t og oppover er det en stykke mellom hver overgang også.

Lenke til kommentar
Så vi som kjører på vei beregnet på motoriserte kjøretøy er egoistiske fordi vi irriterer oss over syklister som sinker trafikken?

De fleste veier er beregnet/prosjektert for alle typer trafikk, både biler, sykler, og fotgjengere. Det er kun motorveg og motortrafikkveg pluss enkelte andre sterkt trafikkerte veistrekninger som er beregnet kun for motoriserte kjøretøy, og disse er eksplisitt merket med forbud for fotgjengere og syklister.

 

Jeg har aldri sett en syklist som har klart å noenlunde holde seg til fartsgrensen andre plasser enn i 30-sonen.

Jeg har vært i over 60 km/t på sykkel (målte hastigheten), og jeg vet om en bratt bakke hvor det er 50-sone, og det er nesten umulig å holde seg i under 40 når man sykler ned der. Denne bakken har ett utrolig smalt fortau med utkjøring med null sikt til siden hver andre meter, der er det langt farligere for syklisten å suse nedover i 45 km/t enn å gjøre det samme i veien. Proffe syklister tror jeg kan nå i over 80 km/t. Så det finnes situasjoner hvor syklisten kan sykle like raskt som biler, og/eller det er tryggere for syklisten å være i veien enn på fortau.

 

Det høres mer egoistisk ut at syklisten sykler i veibanen fordi han ikke orker å krysse veien på gangfelt dersom han kjører på fortauet.

Så det er greit for deg å bruke veien for å komme deg fortest mulig frem samme hva, mens det ikke er greit for syklisten å bruke sin rett til å komme seg fortest frem ved å sykle på veien?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Merker jeg irriterer meg litt over alle bestemødre, unger og alle andre "vanlige" folk som småtråkker i 10km/t godt uti veien. Fatter ikke hvorfor disse ikke kan bruke fortauet. Greit nok at gutta med tights og strømlinjeforma hjelm bruker kjørebanen, de hadde vel pløyd ned både barnevogner og stokker hvis de freste avgårde på fortauet.

 

Men denne søndagssyklinga..folk som tråkker pent og rolig og titter på pip-pippen i treet..arg.

Lenke til kommentar

Syklister i veien i tettbygde strøk er en ting, er en annen når du nærmest blir sykla ned av en syklist i lysstyrt fotgjengerfelt. Nå er jeg så lei, at neste gang slår jeg arma ut for å bevisst hindre syklisten. Kommer til å si at jeg handla i nødverge og at syklisten dessuten hadde rødt lys. Enten sykler du på fortauet og sykler på fotgjerne sine prinsipper, eller så sykler du i veien, regnes som kjøretøy, og forholder deg til de lover og regler, fordeler og ulemper som det medfører. Ikke "bob bob", hvor du tar fordelene fra begge og driter i resten. Hybridsyklist? Nei takk!

Lenke til kommentar

Syklister har ingenting på hovedvei å gjøre!

Her har kommunen brukt masse penger på å lage ny gang og sykkelsti rundt hele 'frei'. Hvor sykler folker? Jo.. i veibanen :roll:

 

HVORFOR sykler dere blandt bilene egentlig?

Dere er jo ikke et kjøretøy.

Lager kø, har ikke blinklys, ikke bremselys og sykler ikke like fort som en bil.

Og så blir dere sure når dere blir fløyta på fordi dere ligger slik at det går ikke an å kjøre forbi.

For å ikke snakke om hvor farlig det er å komme i 70 rundt en sving hvor en idiot peser seg opp en bakke på to hjul roll:

 

Ha dere av veien, idiooter!

Lenke til kommentar

Vær klar over at syklister har all rett til å benytte veien til sykling. Irritasjonen over lav fart etc er opp til hver enkelt trafikant å vurdere, vel og merke i henhold til lov/regelverk. Straffen for å ignorere dette er også opp til hver enkelt å vurdere.

 

Voks opp, ta hensyn, lær dere for en gangs skyld at vi deler veinettet. Forsinkelsen ved å ligge i 20 km/t bak en syklist noen km utgjør ikke mange sekunder/minutter. Ta tiden om mulig, og skam dere etterpå. Helsikes møkkafolk av noen egosentriske og bortskjemte blondiner av noen bilister. Og det gjelder begge kjønn. For ordens skyld, jeg har bil og mc-kort fra 80-tallet.

 

Og jeg har fremdeles ikke sett en eneste sykkelsti.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er skremmende mange syklister her. . . I stavanger/Sandnes er det avmerket sti på de aller fleste veiene med bilde av en sykkel på. Idiotsyklistene presterte alikevel flere ganger og sykle utenfor markeringen . Sikkert fordi de liker å irritere.

 

Pinlig og flaut å dra inn blondiner også btw :)

 

Jeg har alltid vært veldiig hensynsfull av meg (jeg HATER å være i veien for andre) Sikkert derfor jeg har vanskelig for å forstå hvorfor i huleste noen med viten og vilje ønsker å være i veien for alle bilistene som kommer på veien. Om jeg hadde tapt ett veddemål og måtte sykle i 3 km på innfartsveien til kristiansund hadde jeg dødd av skam. Skulle det blitt gjennomført måtte det være maskert så ingen kjente meg igjen.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er skremmende mange syklister her. . . I stavanger/Sandnes er det avmerket sti på de aller fleste veiene med bilde av en sykkel på. Idiotsyklistene presterte alikevel flere ganger og sykle utenfor markeringen . Sikkert fordi de liker å irritere.

Grunnen til at enkelte "racersyklister" lar være å bruke sykkelfelt, har med å gjøre at sykkelfelt er dårlig renholdt og derfor har mye glasskår og sånt, som kan skade de tynne racerdekkene. Men med en vanlig sykkel med vanlige dekk tror jeg ikke det skal være noe problem, glasskår har iallefall aldri vært noe problem for hybridsykkelen min.

 

Ellers når jeg sykler bruker jeg sykkelfelt mest mulig der det fins, men det hender jeg sykler i veien ut fra sykkelfelt. Gjerne fordi jeg skal over veien, da er det bedre å vise tegn og sykle inn i veien i god tid enn å "overraske" bilistene ved å sykle inn like før man skal over.

Lenke til kommentar

Jeg holder på å lese meg opp på emnet nå, vurderer å sykle til jobb, men blir jo skremt av alle historiene her og innlegg fra billister som kommer med indirekte trusler mot syklister generelt. Jeg er ikke proffsyklist og vil derfor holde meg på gangfelt eller sykkelstier såfremt det er mulig, men halvparten av veien jeg evt. skal sykle på finnes ikke dette ...

 

Om ikke det var nok vil nok diskusjonen blusse opp i Tønsberg og nå:

http://tb.no/article/20080614/NYHETER/475363418/1011/NYHETER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...