Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor sykler de 2 i bredden? Får lyst til å kjøre dem rett ned, sykler i 30km i timen i 80 sona :\

 

Fordi det er sånn de gjør det i Tour de france!! Plutselig er dem 5 i bredden vettu..

 

Om dem sykler 2 i bredden i 80 sona, ringer du politiet. Det er trafikkfarlig, dersom de ikke slipper forbi dem som er bak.

 

(Om det ikke nytter drar du forbi dem å spyler vinduene som faen samtidig... Det hjelper ;) )

Var på en landevei så var ikke noe problem sånn sett, men det var en smål vei(stripla linjer på begge sider) og synes det er litt unødvendig at vi må legge oss helt over i motsatt kjørefelt bare pga at de må sykle ved siden av hverandre blir så irritert.

Lenke til kommentar
... litt unødvendig at vi må legge oss helt over i motsatt kjørefelt bare pga at de må sykle ved siden av hverandre ...

Er litt derfor det sykles to i bredden. For veldig mange (så klart ikke alle!) er litt for flinke til å feie forbi, ikke for mange centimeter unna, i veldig stor hastighet. Og siden noen her fabler om å kaste pokerchips eller spyle rutene i det man passerer, blir ikke det alltid en like hyggelig opplevelse. Så det er rett og slett noen ganger bare for å gi bilistene litt mer å jobbe med for en passering, for med to i bredden kan man ikke kjøre forbi mens det kommer en bil i mot!

 

edit: men så klart skal også syklister vise hensyn og hjelpe forbikjørende med passeringen, slik som alle andre som blir kjørt forbi.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
... Og siden noen her fabler om å kaste pokerchips eller spyle rutene i det man passerer, blir ikke det alltid en like hyggelig opplevelse. Så det er rett og slett noen ganger bare for å gi bilistene litt mer å jobbe med for en passering, for med to i bredden kan man ikke kjøre forbi mens det kommer en bil i mot!

Hehe, ta det med ro, chipsene er reservert til Audi og VW'er. Pleier være ganske human med syklister som følger reglene. Derimot kan det hende jeg passerer hakket nærmere enn normalt om sykkelsti ikke benyttes, eller rødt lys ikke respekteres.

Lenke til kommentar
[...]Derimot kan det hende jeg passerer hakket nærmere enn normalt om sykkelsti ikke benyttes, eller rødt lys ikke respekteres.

 

Og du er selvsagt klar over at de aller fleste sykkelstier i kongeriket er "gang- og sykkelsti" og at det både juridisk og praktisk ofte er lite lurt å bevege seg i noe annet enn "gangfart" på slike?

 

 

Ellers er det jo interesant å observere at en stor del av forumbrukerne gjerne tyr til vold og/eller skader andre mennesker om de står i fare for å komme 1,4 minutter senere hjem fra jobb....

Lenke til kommentar
Derimot kan det hende jeg passerer hakket nærmere enn normalt om sykkelsti ikke benyttes, eller rødt lys ikke respekteres.

Hvilken regel er det som sier at syklister bruke gang- og sykkelvei? Tvert imot er det mange grunner til at syklister velger å bruke veien.

 

- Syklister har vikeplikt for fotgjengere på gang- og sykkelvei. Tenk deg at det var fullt av fotgjengere i veien, og at du måtte stoppe for hver og en av dem. Slik er gjerne situasjonen i praksis for syklister.

 

- Gang- og sykkelvei er ofte dårlig ryddet og vedlikeholdt (og dårlig måket om vinteren). Det kan være glasskår og annet som kan skade hjulene på racersykler, og det kan være oppsprukket og dårlig veibane. Hadde veiene hatt tilsvarende standard hadde det ikke vært ende på klagingen fra bilistene.

 

- Gang- og sykkelvei er gjerne en perlekjede av situasjoner med varierende og uklar vikeplikt. Man har fotgjengerfelt, man må krysse veier uten fotgjengerfelt, man har utkjørsler, osv. Bilister er ofte uoppmerksomme og ser ikke godt nok etter syklister når de krysser gang- og sykkelvei, og de er ikke klar over eller bryr seg ikke om vikeplikten de har for syklister i slike situasjoner (*). Dette fører til at syklister ofte må bremse ned og ha varierende fart hele tiden for å kjøre trygt og riktig, når de kunne hatt høy, jevn fart på veien.

 

- Gang- og sykkelvei er gjerne anlagt på en klønete måte, med mange svinger, bakker, underganger og bruer der veien går rett fram. For eksempel gang- og sykkelvei ved Jonsvannsveien øst for Omkjøringsveien i Trondheim. Der er det flere steder med hindringer som vilkårlige bratte bakker, busstopper, bommer og annet på en ganske smal gang- og sykkelvei som det ofte er fullt av fotgjengere på. For ikke å snakke om hvor klønete anlagt det er når man skal svinge av mot Dragvoll. Der orker jeg rett og slett ikke å sykle på gang- og sykkelvei, da sykler jeg heller i veien. Og det er mange andre eksempel på at gang- og sykkelvei tvinger en til å ta lange og klønete omveier der en kommer seg fram nesten øyeblikkelig på veien.

 

* For å avklare ting litt - jeg er klar over at syklister har vikeplikt for biler om man sykler i fotgjengerfelt. Men når en gang- og sykkelvei krysser en bilvei (uten fotgjengerfelt) er det faktisk bilistene som har vikeplikt for syklistene. Men dette er det tydeligvis ikke mange bilister som bryr seg om.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Smarte syklister

 

* Er synlige i trafikken

* Gir tydelig tegn

* Ser andre trafikanter i øynene

* Lytter til trafikken

* Venter på grønt

* Gir fotgjengerne førsterett på fortauet

* Bruker lys i mørket

* Bruker hjelm

• Det er ikke tillatt å sykle mot enveiskjøring. Forbudet gjelder ikke ved sykling på fortauet.

• Sykler du ut fra fortau, gangvei, sykkelvei, har du vikeplikt for annen trafikk.

• Sykler du i sykkelfelt gjelder samme regler som for øvrig biltrafikk i kjørebanen (dvs. vikeplikt for høyretrafikk hvis det ikke er en forkjørsvei).

• Du kan sykle i et fotgjengerfelt. Syklingen må ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Først når du går av sykkelen og triller den, har biltrafikken vikeplikt for deg (som for fotgjengerne).

• På motorveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg må det bare foregå trafikk med motorvogn, eller vogntog, som lovlig kan kjøres med minst 40 km i timen på vannrett veg........

 

Litt i hverdagen som de fleste syklister glemmer... HUSK dette om dere skal sykle i bilveien.

Lenke til kommentar
Smarte syklister

Og i samme slengen tar vi noen punkter for smarte bilister. :)

 

- En syklist som sykler i veibanen har rettigheter og plikter på lik linje med bilister. Det betyr blant annet at du har vikeplikt for syklisten på samme måte som du har for andre bilister.

- Når du forbikjører en syklist, gi alltid nok rom til at sykkelen kan velte og likevel ikke komme borti bilen din ved forbikjøring. Er det ikke trygt å ta en slik forbikjøring med en gang, vent til det blir trygt.

- Syklister kan ha mange grunner til å velge å ikke bruke gang- og sykkelvei, respekter dette.

- Når du kjører ut og krysser et fortau eller en gang- og sykkelvei, se deg alltid godt for begge veier. Det kan plutselig dukke opp en syklist.

- Du har vikeplikt for syklister som sykler på gang- og sykkelvei som krysser veibanen (men det gjelder ikke hvis det er fotgjengerfelt der den krysser veien).

- Vis hensyn til syklister selv der du ikke har vikeplikt for dem, det er dessverre ikke alle som kjenner reglene eller følger dem.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget med å sykle på veien i det hele tatt jeg, greit hvis du bruker det som transportmiddel frem og tilbake til jobb ol, men skal du på butikken eller bare ta deg en treningstur hold deg for faen unna trafikkert vei. De fleste sykler jo på rødt lys og hindrer trafikk, ser masse syklister når jeg kjører hjem fra jobb midt i rushen, synes ikke det er rettferdig at EN jævla syklist skal velge veien fremfor sykkelsti når han ødelegger for såppass mange biler. Har da syklet i en del år jeg og, men har aldri hatt behovet for å sykle midt i veien og det tror jeg egentlig ikke så mange andre har heller. Like irriterenes som traktorer på motorveien...

 

Det med 30km/t grense på sykkelsti synes jeg er en helt latterlig unnskyldning, er sjelden de syklistene jeg har ligget bak ligger i noe særlig fortere en det. Klarer de å sykle i bilenes fart er det greit nok for min del, somregel er dette i nedoverbakker osv, men å ligge i 15 km /t på en landevei med 80km/t fartsgrense på svingete og uoversiktelige veier er noe av det værste jeg ser, appogtil ligger de flere i bredden, da er det fristenes å bare meie dem rett ned.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
[...]men å ligge i 15 km /t på en landevei med 80km/t fartsgrense på svingete og uoversiktelige veier er noe av det værste jeg ser, appogtil ligger de flere i bredden, da er det fristenes å bare meie dem rett ned.

 

Ja, drapsfantasier er vel bere rett og rimelig om du står i fare for å komme 57 sekunder senere fram :innocent:

 

Legger man ut tilsvarende fantasier om hvordan man fristes til å skyte de som irriterer deg i en forelesning eller hogge ned med kniv de som irriterer deg på trikken. Vel da får du nok plutselig besøk av tante blå...

Lenke til kommentar
- Syklister har vikeplikt for fotgjengere på gang- og sykkelvei. Tenk deg at det var fullt av fotgjengere i veien, og at du måtte stoppe for hver og en av dem. Slik er gjerne situasjonen i praksis for syklister.

Ja, da kan dere få litt inntrykk av hvordan det er å være bilist med en veibane full av trege syklister i veien hele tiden!

Lenke til kommentar

Så en som sykla på veien her om dagen. Tror hu akkuratt hadde begynt å trene, så gikk ikke så fort. Hadde ikke på hjelm eller noe :p Men siden hu trente ''måtte'' hu sykle på veien virka et som. Jeg sykler fortere enn det hu sykla, men sykler på gangveien uansett

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
Er så og si snakk om liv og død.

Ja, og som syklist skjønner jeg dette godt.

 

Men hvor langt skal man gå? Selv sykler jeg til/fra jobb og/eller skole daglig. En vei sykler jeg cirka 12 kilometer, og av disse sykler jeg cirka 500 meter på bilvei. På disse 500 meterne har jeg opplevd mange bilister som tror de eier veien (at de er bergensere hjelper heller ikke). Jeg sykler i sykkelvest av type selvlysende knæsh-gul, lykt bak, to lykter forran, med hjelm, og viser alltid tydelig når jeg "blinker". Allikavel, på de 500 meterne så er det kanskje 1 av 20 bilister hvor jeg såvidt ser antydning til "respekt". Tror du jeg får noe bedre respekt for bilistene da? Tror du jeg bryr meg om en bilist tuter på meg fordi jeg sykler på veien? Neppe.

 

Nei, gi meg noen politikere fra Danmark på Stortinget - de har hvertfall skjønt hvordan de skal løse dette!

Lenke til kommentar
Ond sirkel, og det ender med skader på folk. Men hvorfor tar ikke myke trafikanter bedre vare på seg selv? I en evt. kollisjon, hvem "vinner" ved sykkel vs. semitrailer?

 

Er så og si snakk om liv og død..

Sant. Har vært nær ved å kveste en fyr skikkelig en gang, han syklet ut i veien på rødt ut fra Torggata der den krysser Hausmannsgate utenfor Cafe Sara. Jeg kom putrende i ca 50 og hadde grønt og ante fred og ingen fare. Så plutselig kommer fyren vasende ut på en bysykkel. Fikk hugget inn bremsene (la igjen godt med gummi) og stoppet 1m foran ham. Trynet hans sa alt. Tror ikke han sykler på rødt igjen... Så syklister burde i hvert fall burde respektere trafikklys!

Lenke til kommentar

Det verste er syklister som ikke legger seg riktig i forhold til hvilken retning de skal svinge. Var en syklist lenger foran i en kø (rødt lys) som lå til venstre i kjøreretningen, men han skulle svinge til høyre da det ble grønt... Ikke ga han noe tegn heller, han bare svingte mot høyre med en gang. Det var like før han ble meia ned av første bil som skulle rett frem istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...