Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Det var i hvertfall det som sto i tekstheftet til matteeksamen i år. Dette har jeg ikke tilgjengelig.

 

EDIT: Det kan jo hende dette var skjøntlitterært materiale da...

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg blir det nå diskutert et påbudt mot hjelm. I vertfall har jeg aldri sett noe til at dette skal være påbudt.

 

(btw. I store sykkelkonkurranser blir det ofte påbudt av arrangørene selv, ellers får ikke deltakerene delta.)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare irriterende, men også farlig. Må kjøre i en bue forbi syklistene, over i motgående kjørebane. Det samme med mopeder.

Det skulle ikke bare vært slik at du ikke må kjøre over fartsgrensa, men også at du ikke må komme for langt under grensa.

Moralen er: Klarer du ikke å holde fartsgrensa må du holde deg unna veien :realmad: ! (der det er sykkelsti hvertfall)

Endret av Ashol
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

forstår både syklister og bilister her, men siden jeg er oftere bilist enn syklist sjøl så holder jeg med dem som synes det er vanvittig irriterende!

Jeg gjorde forøvrig som noen sa lenger opp i tråden for en stund siden, angående å ruse opp motoren i det man passerer dem og det resulterte i en god latter! det var på en lite trafikert vei og i LAV hastighet så ingen fare for noen, bortsett fra blodpumpa til stakkaren som lå bakerst i sykkelfeltet:) jeg hadde nemlig lånt bilen til en kompis: en 79 pontiac med 3 tomms rakrør hele veien:) jeg trilla på tomgang et par meter bak den siste syklisten for så å sette bilen i fri og gi bånn gass et lite sekund! han vingla fælt da v8eren brøla ut sin frustrasjon :p

Lenke til kommentar
Det er ikke bare irriterende, men også farlig. Må kjøre i en bue forbi syklistene, over i motgående kjørebane. Det samme med mopeder.

9212720[/snapback]

 

Klarer du ikke å utføre en forbikjøring uten å utsette deg selv eller andre for fare, så skal du vente til det er klart. Merkelig nok har du lappen til tross for denne manglende kunnskapen. :roll:

 

Irriter dere så mye dere orker bare dere ikke tyr til irrasjonelle handlinger som setter menneskeliv i fare. Det er kanskje lett å glemme når man har sjåføragresjon, men det er familier som er glad i disse syklistene.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar
-Syklist syklet i 30 km/t

-Jeg med ca 50 tonn totalvekt, ligger bak

-Veien er svingete, dårlig sikt, ingen mulighet til å kjøre forbi

9191110[/snapback]

Når du med dine 50 tonn ikke makter å holde fartsgrensa opp lange bakker, samt på svingete veier - stanser du alltid for å slippe forbi personbilene bak?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Ikke for å være generaliserende, men når jeg har syklet langs veien grunnet mangel på sykkelvei er det nesten uten unntak yrkessjåførene som kjører helt inntil meg og nermest prøver å presse meg ut av veien. Syklistene har like stor rett som dere til å sykle i veien! Rett til å sykle to i bredden har de også.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har merket har også endel yrkessjåfører en tendens til å presse alle av veien. Det er f.eks ikke så kult å ha en 50+ tonn lastebil liggende 5 meter bak seg i bil heller. Jeg ser en tydelig tendens også blandt varebiler etc. som tilhører bedrifter. De gir aldri tegn om at de vil forbi, men likevel virker det som at mange av dem prøver å presse alle som vil kjøre litt saktere av veien som på en måte "jeg eier veien". Lastebilsjåfører er også veldig kjapp til å påpeke etter deres mening "ukorrekt" lysbruk ved alle de 10 tusenmetrene sine (sa snakker man om at de forventer selvsagt nærlys når de kan se en bil, ser de noe som ser ut som fjernlys, så er det blinking med tusenmetre).

 

Dette er en personlig oppfatning, og er ikke backed med kilder eller annet.

Lenke til kommentar
Ikke for å være generaliserende, men når jeg har syklet langs veien grunnet mangel på sykkelvei er det nesten uten unntak yrkessjåførene som kjører helt inntil meg og nermest prøver å presse meg ut av veien. Syklistene har like stor rett som dere til å sykle i veien! Rett til å sykle to i bredden har de også.

9263107[/snapback]

De har lov å sykle to i bredden dersom dette ikke er til hinder for øvrig trafikk... dvs. dersom det er god sikt eller ingen trafikk...

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har merket har også endel yrkessjåfører en tendens til å presse alle av veien. Det er f.eks ikke så kult å ha en 50+ tonn lastebil liggende 5 meter bak seg i bil heller. Jeg ser en tydelig tendens også blandt varebiler etc. som tilhører bedrifter. De gir aldri tegn om at de vil forbi, men likevel virker det som at mange av dem prøver å presse alle som vil kjøre litt saktere av veien som på en måte "jeg eier veien". Lastebilsjåfører er også veldig kjapp til å påpeke etter deres mening "ukorrekt" lysbruk ved alle de 10 tusenmetrene sine (sa snakker man om at de forventer selvsagt nærlys når de kan se en bil, ser de noe som ser ut som fjernlys, så er det blinking med tusenmetre).

 

Dette er en personlig oppfatning, og er ikke backed med kilder eller annet.

9263145[/snapback]

 

 

 

Sier vel mer om deg når føreren av et 50 tonns vogntog i ren irritasjon pga din lave fart legger seg 5 meter bak deg.

 

50 tonns vogntog...

 

Mange tror at å kjøre fortere en 80 med et vogntog er livsfarlig, fordi man ikke har "Gode nok kjøreegenskaper" eller har "alt for lang bremsestrekning" +++

 

Jeg sier bare:

 

Prøv selv, så oppdager dere at det faktisk er en myte.

 

Vogntog oppleves mer lettkjørt en noen personbil(når du har vendt deg til det) pga god sikt, kjørekonfort+++

 

 

 

"Eier veien" ja....

 

 

Hrmf...

 

Prøv selv å kjøre et 25 meter langt 50 tonns vogntog hele året rundt med så og si null fritid og elendig lønn på trange Norske humpeveier med alt fra saktegåene campinggnomer til rumpegnukkende sykkelister og bilister som tror de vet best hva slags fart vogntog BØR holde.

 

 

Hvis du holder 75 i en 80 sone, endten pga du tror politiet gir folk som kjører litt under fartsgrensen medalje, eller fordi du har feilvisning på speedo. Og tilfeldighvis har et vogntog bak som prøver å holde farts grensen + håpløse kjøre og hviletids bestemmelser på veier uten muligheter for å ta lovbestemte stopp pga idiotisk design, gjerne med 200 mil bak seg..

 

Vogntoget har fartsspærre på mellom 85 og 100 kmt avhengig av alderen.

 

Da trenger man en enorm strekkning for å klare en forbikjøring.

 

DERFOR irriterer man seg av og til grenseløst over trege bilister som ikke holder fartsgrensen engang.

Lenke til kommentar

Kan ikke dy meg, må bare svare:

 

 

sneilerts:

I oppoverbakker, når jeg er tungt lastet, så har jeg en tendens til å slippe biler forbi der det er mulighet til det, enten ved å blinke mot høyresiden eller benytte meg av krabbefelt. Å stoppe en tungt lastet semi en oppoverbakke er jævlig, og de som kjører lastebil selv, skjønner dette.

 

På svingete veier, kjører jeg ikke sakte, jeg holder fartsgrensen. Dersom noen vil forbi da, må dem komme seg forbi selv. Hvordan andre gjør dette, vet jeg dessverre ikke..

 

jonepet:

Lys er viktig, og kan godt stemme at mange har 10 ekstralykter osv, men dette er grunnet sikt. Når man kjører semi/vogntog opptil 20/25 meter, så må man ha korrekt valg av spor i veien, ellers går det gale. Er ikke så lett å se når man er langt i innlandet uten veilys osv midt på natta.. Og når det gjelder lysbruk til vanlige bilister, så nøler jeg ikke med å blinke litt til dem når de kjører med fjernlysa på i trynet mitt.. Hender jo at jeg og glemmer å slå av, og da får jeg samme leksa tilbake..

 

Og når det gjelder dette med fart, og ha lastebil i ræva, så er det bare å følge fartsgrensen. Irriterer meg daglig at folk kjører i 70 i 80 sonen, når jeg f.eks vet at det kommer en lang bakke lengre framme, som jeg trenger litt fart på.. Er et helvete å skifte girserie og drit i oppoverbakker, men NEI det skjønner ikke folk! Folk som ikke holder fartsgrensen får ser kun hovedlysene mine i bakvinduet sitt :D

 

Fartsperresikringen drar jeg ut når jeg er komt ut av "kontrollområdene" for å spare tid, som SatanClaws sier, IDIOTISKE kjøre og hviletidsbestemmelser!

 

Hadde en fin en her på torsdag ettermiddag, når jeg kom gjennom Gudvangentunellen på 11 km, så kom jeg i retn. Voss i godt pådriv nedover bakken i tunellen. Hadde 85 i følge skrivern.. Når jeg kom til slutten av tunellen så fikk jeg en bil foran meg, han hadde 85 han og, så vi holdt samme fart.. Greit nok tenkte jeg.. 1 km før tunellens slutt, henger det en fotoboks, der presterer idioten å bråbremse for. Da måtte jeg og naturlig gjøre dette, og hjulene på hengeren låste seg, og fikk bremset ned. Etter det har jeg aldri vært så sint!! La meg på hjul etter han igjen, og blinket med lysene og tutet litt, for eg hadde lyst å snakke med han, evt filleriste han. Men da forsvant han bare. Tror han blei litt redd :D Sånne folk skal IKKE være på norske veier.

 

 

Trege bilister, syklister, bobiler, campingvogner o.l er derfor offer for kompressorhornet og tusenmeterene mine :)

Endret av ReVolvolution
Lenke til kommentar

Må bare slenge inn en liten kommentar:

 

Hvis alle lastebilsjåfører hadde vært som ReVolvolution, så hadde flyten i trafikken vært mye bedre enn det den er i dag. :thumbup:

 

Og til alle dere som blir forbikjørt av lastebiler: Enten så gir dere fra dere lappen, eller så kjør FORTERE! Ingen ting er mer iriiterene enn å ligge bak trangsynte sjåfører som ligger under frartsgrensen bare på pure f. Dere lager ulykker pga at vanlige bilister ikke klarer å ligge bak og dermed blir "provisert" til å kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Og til alle dere som blir forbikjørt av lastebiler: Enten så gir dere fra dere lappen, eller så kjør FORTERE! Ingen ting er mer iriiterene enn å ligge bak trangsynte sjåfører som ligger under frartsgrensen bare på pure f. Dere lager ulykker pga at vanlige bilister ikke klarer å ligge bak og dermed blir "provisert" til å kjøre forbi.

9269315[/snapback]

Så ekstremt mange ganger jeg har vært borti å ligge i 85 i 80-sone og likevel har de ligget store lastebiler tett bak, og senere tatt en forbikjøring hvor i de fleste tilfellene slipper jeg dem forbi. Da fyker dem videre i en fart som kan se mer ut som 100+. Er det grunnlag til at jeg burde gi fra meg lappen? :nei:

 

Når de derimot ligger såpass tett og irriterer meg, så gidder ikke jeg å kjøre ut for å slippe dem forbi. De får versågod bruke blinklysene sine (noe 0% av dem gjør).

 

Jeg kan ikke se jeg irriterer meg så veldig mye over de som ligger i 75 i 80-sone. Derimot de som ligger i 100 på alle rettstrekninger, aldri bremser når en prøver å kjøre forbi, og ligger i 60 i alle svinger og tunneler, DE er irriterende.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke grunnlag for at du bør gi fra deg lappen, men det skal være trafikkflyt, og det er det ikke når en ligger å sperrer for en stakkar som skal hjem, har lite kjøretid igjen, eller noe annet.. Og du blir nok forbikjørt av en grunn, for det skal JÆVLIG mye til for å kjøre forbi med en tungt lastet lastebil, forbi en personbil i 85. De fleste lastebiler har fartsperre på 90, noen har selvfølgelig ikke dette, men er ikke såpass bra aks på dem at man kan kjøre forbi på langstrekker.. Har prøvd før å kjøre forbi personbiler selv på stord, og det går rett og slett ikke, uansett om jeg bruker 164'en eller TGA 520'n..

 

TRAFIKKFLYT er et fint ord. Kan du ikke holde det, så vips, vekk :)

Lenke til kommentar
Så ekstremt mange ganger jeg har vært borti å ligge i 85 i 80-sone og likevel har de ligget store lastebiler tett bak, og senere tatt en forbikjøring hvor i de fleste tilfellene slipper jeg dem forbi. Da fyker dem videre i en fart som kan se mer ut som 100+. Er det grunnlag til at jeg burde gi fra meg lappen?  :nei:

 

Når de derimot ligger såpass tett og irriterer meg, så gidder ikke jeg å kjøre ut for å slippe dem forbi. De får versågod bruke blinklysene sine (noe 0% av dem gjør).

 

Jeg kan ikke se jeg irriterer meg så veldig mye over de som ligger i 75 i 80-sone. Derimot de som ligger i 100 på alle rettstrekninger, aldri bremser når en prøver å kjøre forbi, og ligger i 60 i alle svinger og tunneler, DE er irriterende.

9270816[/snapback]

Du har helt rett i de som er Petter Solberg på rettstrekningene, men fører bilen som en rullator straks det er vanskelig å kjøre forbi. Enkelte ganger en savner den kanon-knappen... :roll:

 

Når det gjelder de trailerne som ligger med framhjula i bagasjerommet ditt... De sliter litt med å forstå at de har vannvittig mye lengre bremselengde enn du med din personbil/mc. Når du kjører bak en mc, så kan du også tenke på dette...

Det er din sikkerhet som er satt til sides når du kjører i 80km/t og et 50 tonns vogntog holder 3 meter bak deg. Trikset er å bremse ned sakte og så gi på litt så du får fin avstand igjen. Trailersjåfører trenger som regel 2, kanskje 3 slike påminnelser for å forstå... dersom de ikke forstår etter tredje gangen... hold en fart som holder akseptabel sikkerhet når et slik monster av et kjøretøy slikker eksosen din.

Trailersjåførene er også fine eksempler på de som gir på og ikke slipper forbi når det er anledning, for på rettstrekkene skal de ha 100, mens ellers så holder det med 50-55...

 

Nei, det er ikke grunnlag for at du bør gi fra deg lappen, men det skal være trafikkflyt, og det er det ikke når en ligger å sperrer for en stakkar som skal hjem, har lite kjøretid igjen, eller noe annet.. Og du blir nok forbikjørt av en grunn, for det skal JÆVLIG mye til for å kjøre forbi med en tungt lastet lastebil, forbi en personbil i 85. De fleste lastebiler har fartsperre på 90, noen har selvfølgelig ikke dette, men er ikke såpass bra aks på dem at man kan kjøre forbi på langstrekker.. Har prøvd før å kjøre forbi personbiler selv på stord, og det går rett og slett ikke, uansett om jeg bruker 164'en eller TGA 520'n..

 

TRAFIKKFLYT er et fint ord. Kan du ikke holde det, så vips, vekk :)

9271482[/snapback]

Trafikkflyt er ikke ensbetydende med å kjøre svin vet du...

og ligger du bak en person som holder 80 i 85-sona, så har du ikke lov å kjøre forbi. Kjøretiden din kan ikke brukes som argument om du betalte for det en gang. Kjøretiden er der for din og min sikkerhet på veien og dersom du kjører svin, så gjør den ikke veien tryggere...

Trafikkfly er et fint ord. Kan du ikke holde det, så vips vekk... Vogntog, vips vekk... For ingen er vel så dårlig til å holde flyt som de... med mindre du regner med tyske bobilturister da.. :p

Lenke til kommentar

Griffin: Man kjører etterforholdene med en semi, noe du ikke skjønner. Vil biler forbi, så kommer dem seg forbi. Man kjører i 100 der man kan kjøre i 100.. På svingete og smale veier, så ligger jeg i fartsgrensen, med mindre det er snø/isdekke.

 

Også kan jeg ta med at bremselengden på et vogntog, er ikke så veldig lang som du skal ha det til. Blir stadig bedre bremser på bilene våre, og jeg merker stort sett ingen forskjell fra å kjøre personbil bortsett fra retarder, og at jeg ikke er 18 meter lang.

 

Er ikke så stor forskjell, det lærte jeg på glattkjøringsbanen, der jeg så at personbiler ofte sklidde lengre på banen enn semien som jeg kjørte!! stemmer at bremselengden er lengre, men du har vel aldri tatt verken kl B, eller CE?

 

Uansett, yrkessjåfører er lei av sinkere, uansett om de kjører i 30 eller 70, så er det like ille. Så lenge folk holder fartsgrensen så er jeg fornøyd med det, men hvis ikke, må dei slippe King of the road forbi

Lenke til kommentar
Griffin: Man kjører etterforholdene med en semi, noe du ikke skjønner. Vil biler forbi, så kommer dem seg forbi. Man kjører i 100 der man kan kjøre i 100.. På svingete og smale veier, så ligger jeg i fartsgrensen, med mindre det er snø/isdekke.

 

Også kan jeg ta med at bremselengden på et vogntog, er ikke så veldig lang som du skal ha det til. Blir stadig bedre bremser på bilene våre, og jeg merker stort sett ingen forskjell fra å kjøre personbil bortsett fra retarder, og at jeg ikke er 18 meter lang.

 

Er ikke så stor forskjell, det lærte jeg på glattkjøringsbanen, der jeg så at personbiler ofte sklidde lengre på banen enn semien som jeg kjørte!! stemmer at bremselengden er lengre, men du har vel aldri tatt verken kl B, eller CE?

 

Uansett, yrkessjåfører er lei av sinkere, uansett om de kjører i 30 eller 70, så er det like ille. Så lenge folk holder fartsgrensen så er jeg fornøyd med det, men hvis ikke, må dei slippe King of the road forbi

9271701[/snapback]

At innlegget mitt provoserte noen overrasket ikke... at trailersjåfører svarer usaklig er heller ingen overraskelse.

Det er en grunn til at mange er redd disse doningene i trafikken og du beskriver godt hvorfor. Husker godt i vinter også da alle trailersjåfører forsvarte filmet villmannskjøring med trailer og backet det opp med at de var yrkessjåfører og hadde mer peil enn alle andre... samtidig som alle kollegene deres lå strødd langs med grøftekanten.

Så kjører du i 80-100km/t og påstår at det er omtrent lik bremselengde på bil og semi? Det var denne hastigheten dere testet på bane og kanskje?

King of the Road? La oss bygge ut jernbanen og gjøre veien tryggere.

 

Er lei sinker i trafikken selv...men i motsetning til syklister så er dere vanskelig å komme forbi på et forsvarlig vis.

Og husk... transportlinja på videregående utdanner ikke erfarne sjåfører.

 

En ting skal dere ha... og det vil nok du merke etter hvert også... at dere blir faktisk veldig erfarne i trafikken etterhvert. Dette er ikke bare positivt. Dere kjører ofte etter deres erfaringsnivå med 40-50 tonn etter dere, men dere innser ikke at andre folk ikke har deres erfaring og ikke minst oversikt. Dere framstår dermed som villmannskjørere...

Ingen tvil om at Petter Solberg kan håndtere bilen, men dersom han hadde tatt med sine kjøreegenskaper i trafikken ville han likevel framstått som en villmann i trafikken. Han ville også ha skremt mange og indirekte forårsaket ulykker. Til tross for all erfaringen.

 

Bare for å slå det fast... jeg begynner å få noen år i trafikken nå på diverse kjøretøy. Tror nok jeg kjørte bil mens du trodde man måtte være voksen mann for å kjøre moped.

 

og til slutt vil jeg si: Uansett, privatsjåfører er lei av sinkere, uansett om de kjører i 30 eller 70, så er det like ille. Så lenge yrkessjåførene holder fartsgrensen så er jeg fornøyd med det, men hvis ikke, må dei slippe normale folk forbi :cool:

 

Lite sidespor av tråden denne, men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...