Gå til innhold

XFX GeForce 7800 GTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, tøft,

Mitt XFX 7800GTX (riktignok 490mhz versjonen) med en A64 3500+ CPU

slår dette kortet klart i 3D Mark og noen andre tester, får 8400poeng i 3D Mark 2005 :)

Joda men da sammenligner du jo forskjellige "ferdiklokkede" kort og det blir vel feil. Selv foretrekker jeg et uklokket kort som jeg selv kan klokke og mine POV kort klarer høyere klokk enn det min kompis har (samme kort som deg)

526/1400 går greit :)

Hvor mye for du i 3Dmark05 da?

13809 tror jeg var siste scoren der.

Lenke til kommentar
Grei test,men savner en vesentlig ting og det er en A64 prosessor til.

Her skriver dere :

Foruten å teste kortet som vi alltid pleier, har vi også kjørt kortet i en AMD Athlon 64 X2-basert maskin. Rett og slett for å se om den ekstra prosessorkraften spiller mye rolle for ytelsen i spillene.

 

Ville det da ikke vere ganske naturlig at dere brukte en A64 enkeltkjerne på samme hastighet for nettop å vise dette :hmm:

Enig, burde tatt med en 3500+ (2.2 GHz). Slik som testen fremstår nå er P4'en den klart gunstigste av CPUene siden den yter mer enn bra nok og er mye billigere enn enn 4200+.

Det hadde vært interresant ja. Men kan ikke dette gjøres mye enklere: Ved å disable den ene kjernen i bios slik at X2 4200+ kjører som om den var en vanlig 3500+?

 

I tillegg savner jeg en høyere klokket Athlon64 og gjerne en P4 også. F.eks P4 3,73GHz EE mot A64 FX57.

Lenke til kommentar
Hehe, tøft,

Mitt XFX 7800GTX (riktignok 490mhz versjonen) med en A64 3500+ CPU

slår dette kortet klart i 3D Mark og noen andre tester, får 8400poeng i 3D Mark 2005 :)

Joda men da sammenligner du jo forskjellige "ferdiklokkede" kort og det blir vel feil. Selv foretrekker jeg et uklokket kort som jeg selv kan klokke og mine POV kort klarer høyere klokk enn det min kompis har (samme kort som deg)

526/1400 går greit :)

Stemmer, men av oversaket over det store gapet mellom mitt kort og 450 versjonen, med tanke på at jeg har mye dårligere CPU også :)

 

Nydlig clock foresten, har ikke prøvd å clocke mitt noe videre.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er bedre at dere tester med "normale" prosessorer som 3.2 GHz P4 og ~2 GHz K8 enn noe EE/FX tull som ingen likevel kjøper. Slike tester er det tretten av i dusinet på google likevel og gir et helt feil bilde over hva jeg hadde fått ut av skjermkortet hadde jeg kjøpt et helt nytt system. Det dere eventuelt kan gjøre er å teste på en høyt klokket K8 prosessor (4000+) og så satt ned multiplyer et par hakk til et mer "folkelig" nivå og så tatt testene på nytt. (Jeg syntes å huske at K8 har åpen mpl nedover...?)

Lenke til kommentar
Hehe, tøft,

Mitt XFX 7800GTX (riktignok 490mhz versjonen) med en A64 3500+ CPU

slår dette kortet klart i 3D Mark og noen andre tester, får 8400poeng i 3D Mark 2005 :)

Joda men da sammenligner du jo forskjellige "ferdiklokkede" kort og det blir vel feil. Selv foretrekker jeg et uklokket kort som jeg selv kan klokke og mine POV kort klarer høyere klokk enn det min kompis har (samme kort som deg)

526/1400 går greit :)

Hvor mye for du i 3Dmark05 da?

13809 tror jeg var siste scoren der.

Dine POV kort, mener du da 2 stk 7800GTX kort som begge er klokket til 526/1400?? Grunnen til at jeg spør er at i min forrige maskin med 2 stk POV 6800GT PCIe (425/1150) fikk jeg rundt 13000 poeng i 3dMark05. og 21043 poeng i 3dmark 03. Dersom du har 7800GTX synes jeg det var virkelig liten forskjell på brikkene. ellers i systemet var Athlon 3500 N, Asus A8N-SLI deluxe, 2 stk raptor 74.. Venter nå på R520 brikkene fra ATI. Håper Hovedkort med støtte for crossover kommer før kortene lanseres. Blir gøy å teste :-)

Lenke til kommentar

Altså.. Testen var helt grei. Men ikke noe mer.

Hvis vi sammenlikner denne testen med de testene som bli gjort av de litt større sidene som Anandtech og slikt (bare for å ha et bra eksempel), så er det ikke all verden.

 

Og som mange andre har sagt, å teste dette kortet i 1024 X 768, er jo helt teit. Rett og slett. Greit nok at du kan sammenlikne med andre kort, men dette kortet kan jo dra stort sett alle spill i max grafikk i 2048 * 1536. Også.. å teste kortet i

4X/8X (FSAA/AF), er jo ganske rart det også. Når man har slike konge kort, så er det bare teit å sammenlikne med x600 eller noe sånt.

 

Ta å test kortet til det det klarer. Greit nok at LCD skjermer kun klarer 1280 X 1024, men det er fortsatt mange av oss som driver med goda gamle CRT skjermer, og dette kortet er for oss.. Selv med min som nå "kun" har max oppløsning i 1600 X 1200, så klarer dette kortet å dra grafikken videre.

 

HW.no lager bra tester, med de må også åpne øynene å teste hvor langt dette, og nye som kommer faktisk kan gå. 1600 X 1200 er ikke nok. Vel.. Kanskje hvis alt er på max med 6X FSAA og 16 AF, men det blir jo ikke testet uansett..

 

Jeg synes at testene må bli litt hardere. Dette er et entusiast kort. Ikke "mainstream". Det må bli testen som et entusiast kort også.

 

Sture-André

Edit: Stave feil

Endret av Gobaby
Lenke til kommentar
Hehe, tøft,

Mitt XFX 7800GTX (riktignok 490mhz versjonen) med en A64 3500+ CPU

slår dette kortet klart i 3D Mark og noen andre tester, får 8400poeng i 3D Mark 2005 :)

Joda men da sammenligner du jo forskjellige "ferdiklokkede" kort og det blir vel feil. Selv foretrekker jeg et uklokket kort som jeg selv kan klokke og mine POV kort klarer høyere klokk enn det min kompis har (samme kort som deg)

526/1400 går greit :)

Hvor mye for du i 3Dmark05 da?

13809 tror jeg var siste scoren der.

Dine POV kort, mener du da 2 stk 7800GTX kort som begge er klokket til 526/1400?? Grunnen til at jeg spør er at i min forrige maskin med 2 stk POV 6800GT PCIe (425/1150) fikk jeg rundt 13000 poeng i 3dMark05. og 21043 poeng i 3dmark 03. Dersom du har 7800GTX synes jeg det var virkelig liten forskjell på brikkene. ellers i systemet var Athlon 3500 N, Asus A8N-SLI deluxe, 2 stk raptor 74.. Venter nå på R520 brikkene fra ATI. Håper Hovedkort med støtte for crossover kommer før kortene lanseres. Blir gøy å teste :-)

I 3D 03 har jeg jo 31366 poeng og i 2001 harjeg 36755.

det vil si at i 03 har jeg ca 10323 poeng mere enn deg :-)

Lenke til kommentar
Altså.. Testen var helt grei. Men ikke noe mer.

Hvis vi sammenlikner denne testen med de testene som bli gjort av de litt større sidene som Anandtech og slikt (bare for å ha et bra eksempel), så er det ikke all verden.

 

Og som mange andre har sagt, å teste dette kortet i 1024 X 768, er jo helt teit. Rett og slett. Greit nok at du kan sammenlikne med andre kort, men dette kortet kan jo dra stort sett alle spill i max grafikk i 2048 * 1536. Også.. å teste kortet i

4X/8X (FSAA/AF), er jo ganske rart det også. Når man har slike konge kort, så er det bare teit å sammenlikne med x600 eller noe sånt.

 

Ta å test kortet til det det klarer. Greit nok at LCD skjermer kun klarer 1280 X 1024, men det er fortsatt mange av oss som driver med goda gamle CRT skjermer, og dette kortet er for oss.. Selv med min som nå "kun" har max oppløsning i 1600 X 1200, så klarer dette kortet å dra grafikken videre.

 

HW.no lager bra tester, med de må også åpne øynene å teste hvor langt dette, og nye som kommer faktisk kan gå. 1600 X 1200 er ikke nok. Vel.. Kanskje hvis alt er på max med 6X FSAA og 16 AF, men det blir jo ikke testet uansett..

 

Jeg synes at testene må bli litt hardere. Dette er et entusiast kort. Ikke "mainstream". Det må bli testen som et entusiast kort også.

Som sagt tidligere i tråden: Det er et poeng med å teste 1024x768. Det er for å være sikker på at grafikkortet ikke er flaskehals slik at man vet ytelsenivået på resten av systemet. Hvis man da ser fall i ytelsen ved å øke oppløsningen fra 1024x768 til 1280x1024 så betyr det at grafikkortet begynner å nærme seg en flaskehals. Oppløsningen 1024x768 er også viktig å ha som referanse senere ved testing av svakere grafikkort. Hvis f.eks et geforce 6600 yter dårligere enn geforce 7800 Ultra i 1024x768 så vet vi at X600 er flaskehals allerede ved den oppløsningen og at en må ned på 800x600 for å få en referanseytelse for systemet uten grafikkort.

 

Det kunne nok vært ønskelig å teste med 1600x1200 med 12xAA/16xAF men i realiteten er ikke dette en innstilling som gir høyere bildekvalitet enn samme oppløsning med 4xAA/8xAF så det er bare av teoretisk interresse. Da hadde nok 2048x1536 med 4xAA/8xAF vært mer interressant, men det krever jo også en ganske spesiell skjerm. Siden testlabene til HW ikke flyter over av penger så har de neppe tilgang til en slik superskjerm. Dermed blir maks 1600x1200. Om det er trist at laben ikke er bedre utstyrt? Nei, det er svært få som har skjermer som takler 2048x1536, særlig i disse LCD-tider og særlig blandt de som spiller spill. (Arbeidsplasser som driver med grafisk arbeid kan ofte ha slike skjermer, men det er jo ikke maskiner man spiller på akkurat).

 

Med andre ord så ser jeg ingen grunn til å gjøre testene hardere. Testen er allerede så hard som det er praktisk for både testerene og for potensielle kjøpere av kortet.

 

Kortet er kort fortalt overkill selv for meget krevende brukere med meget bra maskiner. For ikke å snakke om 2 stk 7800GTX i SLI. Det gir neppe noe merkbar økning i benchark i forhold til et enkelt 7800GTX. Det er rett og slett en meningsløs våt fantasi hos enkelte hardwareentusiaster. På lik linje med en quadruppel 500g bruger med en halvkilo bacon, en halvkolo ost, og en halvkilo dressing og 30cm i diameter er for burgerentusiaster. Det er rett og slett overkill og bortkastede penger. Og som for skjermkort kan det sikkert argumenteres med framtiddsikkerhet: legg monsterburgeren i kjøleskapet og ha mat i en hel uke. Men jeg vil fortsatt påstå at det er smartere å kjøpe etterhvert som behovet oppstår.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske misfornøyd med testen.

 

Det eneste jeg lærte av testen var at HT ikke hadde noe særlig å si i spill. Dessuten at en "middelmådig" P4 er svakere enn en X2 4200+. Dette er ikke akkurat en overraskelse.

 

Slike sammenligninger synes jeg passer bedre i egne CPU-tester. Jeg synes det ikke er passende i en skjermkort-test.

 

Testen

 

• Jeg forstår ikke helt hensikten med å inkludere 1024x768. En slik oppløsning vil uansett være sterkt CPU-begrenset med en 7800 GTX. Dette var kanskje hensikten å vise ...

 

• Nesten alle spillene som ble brukt er i stor grad CPU-begrenset, nesten uavhening av hvilke oppløsninger som brukes. Dette visste jeg før jeg leste resultatene.

 

• En kunne erstatte to av spillene med eksempelvis: BF2 og SC: CT.

7753.png

7755.png

 

• Nye teknologier: transparency AA og endelig gamma-korrigert MSAA. Dessuten kunne en ha nevnt at AA i HDR fortsatt ikke er inkludert. Støtter spatial-temporal de-interlacing for HD-format og det nye formatet H.264.

 

• Testen hadde vært mer hensiktsmessig hvis kortet hadde vært testet mot andre kort. Da tenker jeg spesielt på: 7800 GT (i samme slengen), 6800 Ultra, 6800 Ultra SLI og X850 XT PE.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Kortet er kort fortalt overkill selv for meget krevende brukere med meget bra maskiner. For ikke å snakke om 2 stk 7800GTX i SLI. Det gir neppe noe merkbar økning i benchark i forhold til et enkelt 7800GTX.

 

Det er vel nettop her du får en økning, sitter selv med 2 slike kort og får en betydelig bedring i nettop 3D mark programmer, utover dette har det ingen hennsikt da det ikke er noe som klarer å utnytte 2 kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...