Gå til innhold

128 mb vs. 64 mb skjermkort


larsmk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekka på futuremark, 9700 mobility 128MB klarer lett over 1000 poeng i 3DMark05 med P-M 1.7GHz, mens 64MB klarer knapt 700 poeng med P-M 2.0.

Vell, jeg kjørte testen på min nå, p-m 1.7 og 9700 64mb, 928 3Dmarks

Det varierer mye der på futuremark med drivere brukt, vil tro du har brukt "Non WHQL - Not FM Approved" driver da. Beste jeg finner på 3DMark05 med 64MB er 1135 poeng (Pentium M 1.6) med ikke-approved driver.

Lenke til kommentar

Dønn i orden, uttrykte meg dårlig.

 

Mens jeg er i gang, vil jeg legge til at overgangen fra innebygd 64mb(møkkakort) til 9250, var mye større enn fra 9250 til 9800pro. Og fra 9800pro til 6600GT er det liten merkbar forskjell i spill. Byttet pga overgang til pci-e hovedkort.

Lenke til kommentar
Jeg tittet også på 1557 i begynnelsen, men det virker som om ALLE har noe feil med den, derfor styrer jeg unna. Den støyer en del og jeg har lest at den har litt dårlig byggekvalitet (plastikk følelse), noe jeg ikke er ute etter :p Men den er veldig billig, det er den.

Jeg må nok forsvare min egen laptop der.

 

Kjøpte nettop min 1557E på psdata, at denne er støyende, og dårlig byggekvalitet er bare tull, SETT FRA MITT SYN selvsagt. Går ved NITH i Bergen så på en del av laptopene som mine medelever hadde, og må si at jeg har en av de mest støyfrie av klassen. Eneste gang min vifte slår seg på er ved bootup og lasting av svært tunge filer (f.eks store bildefiler). Selvsagt går den på ved spilling og bla bla bla bla... (sier seg vel selv?)

 

Og viftestøyen er ikke støy i forhold til andre maskiner.

 

Når det gjelder byggekvalitet så er det mer en smaksak, jeg synes 1557e er mye bedre enn en del av dell sine maskiner. Har desverre ikke tatt på alle verdens laptoper så jeg kan ikke si jeg vet alt.

 

Til slutt, ikke hatt problemer med laptopen, enda. Men kanskje det kommer siden du sier at alle har det problemet? Hvor står det?

 

 

 

 

En annen ting, jeg er meget overrasket over at INGEN her har tatt seg bryet med å linke til noe håndfast dokumentasjon som støtter opp om sin egen teori/mening, er interessert i dette emnet selv om hvorvidt 64 vs 128 mb har mye å si på spiling med like speks (tenker da primært på laptop av typen 1557 serien med ca. samme speks).

 

My 5 cents, use them carefully!

Endret av tore-
Lenke til kommentar

Interesant. Må ikke ta det bokstavelig da jeg sier "alle", men jeg har fått den oppfatningen ved å lese litt rundt på forumet og div. tester av Apoen barebonene. Det kan likesågodt være brukernes sin feil at ting oppstår, enn at det er pcen..

 

Mulig min oppfatning er vrang, men nå har du hvertfall hjulpet til litt :p

 

Derfor har jeg vært så snill og tittet litt på hw.no sine tester og funnet ut ved hjelp av denne testen, i sammenligningen av skjermkort at en

 

Acer Travelmate 8101 fikk 5548 poeng i 3dmark03. Det med en pentium m 1,6 ghz sonoma cpu, med 512 mb ddr2, det vil si altså omtrent tilsvarende til

 

asus a6v som ifølge en bruker på forumet her, fikk 5221 poeng i 3dmark 03, med en 1,73 ghz sonoma og 512 ddr2.

 

Dvs. en økning i overkant av 300 poeng på 64 MB (er kanskje andre faktorer som kommer inn i spill her også...)

 

Edit. Forøvrig fikk aceren over 2200 poeng i 3dmark05, mens asusen fikk 1200 tror jeg. Da stemmer vel det som mange sier, at det er i de aller mest krevende situasjonene at det lønner seg med 128 MB.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
128 mb er et must hvis man skal spille.

Dette er bare tull (det er ikke forskjell i ytelse på disse kortene) 9700 128mb/64mb blir et fett (begge er testet ut og forskjellen er ikke der)

 

Tidligere avgitt forklaring!!!

 

Mitt argument for 9700 64/128mb ikke vil ha noe forskjell "er 3D ytelsen" som ikke er der..

 

Hvis man sammeligner 3D ytelsen på 9700 128mb mot 9600 64mb så gir det et utslag på ca 200 poeng i 3D Mark som igjen er umulig å skille i feks spill..

 

Minne ja.. er ikke det rart? Nei et spill krever ikke så mye minne som man skal ha det til.

 

Et eksp er Doom3/ Farcry som anbefaler min 256mb minne, og min lilllebror spiller Farcry med sitt 9600 64mb kort?? (det skulle ikke vært fysisk mulig ikke med 128mb en gang) eller??

 

Hvis man går i dybden på hva feks Domm3 egentlig må ha av minne så er det faktisk bare 18-20mb.. ..

 

Når det gjelder den fysiske forskjellen da på 64/128mb så skjønner du kanskje hva jeg mener?

 

Når den dagen kommer da et spill krever feks min 64mb fysisk minne for å fungere og yte greit, så vil ikke en 1557 maskin klare å spille det uannsett grunnet da vil det kreves mega ytelse i 3D også...

 

Det er sikkert noen som er uenige her men vær greie da og undersøk grundig først, og ta da mitt eks 9600 64MB som klarer Doom3/Farcry på medium ytelse...

 

Jom-Jom

 

BF2 som har min 128mb som req vil du fint klare å spille med et 9700 64mb kort ,så ring selgeren hos PS å be han ta et kurs om grafikk ytelse...

doom3 krever bare 18-20 MB minne?

 

Du er LANGT ute og kjører!

Lenke til kommentar
doom3 krever bare 18-20 MB minne?

 

Du er LANGT ute og kjører!

Og din dype forklaring er?Hva kreves? Hvis meg dine fakta? Gjør litt søk på dette du, og kom med en utfyldene raport (da blir jeg imponert) Hvor mye fysisk minne krever Doom3??? (venter i spenning) :w00t:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
doom3 krever bare 18-20 MB minne?

 

Du er LANGT ute og kjører!

Og din dype forklaring er?Hva kreves? Hvis meg dine fakta? Gjør litt søk på dette du, og kom med en utfyldene raport (da blir jeg imponert) Hvor mye fysisk minne krever Doom3??? (venter i spenning) :w00t:

Pentium® IV 1.5 GHz or Athlon® XP 1500+ processor or higher

384MB RAM

 

Dette kommer rett fra doom3 sine egne sider:

http://www.doom3.com/sysreq.asp

 

 

Tok meg tja, 30 sekund å finne det. En del late i denne tråden.

Lenke til kommentar
doom3 krever bare 18-20 MB minne?

 

Du er LANGT ute og kjører!

Og din dype forklaring er?Hva kreves? Hvis meg dine fakta? Gjør litt søk på dette du, og kom med en utfyldene raport (da blir jeg imponert) Hvor mye fysisk minne krever Doom3??? (venter i spenning) :w00t:

3D Hardware Accelerator Card Required - 100% DirectX® 9.0b compatible 64MB Hardware Accelerated video card and the latest drivers*.

English version of Microsoft® Windows® 2000/XP

Pentium® IV 1.5 GHz or Athlon® XP 1500+ processor or higher

384MB RAM

8x Speed CD-ROM drive (1200KB/sec sustained transfer rate) and latest drivers

2.2GB of uncompressed free hard disk space (plus 400MB for Windows® swap file)

100% DirectX® 9.0b compatible 16-bit sound card and latest drivers

100% Windows® 2000/XP compatible mouse, keyboard and latest drivers

DirectX® 9.0b (included)

 

 

krever minimum 64MB minne..

hentet fra siden som ble linket til netopp.

http://www.doom3.com/sysreq.asp

Lenke til kommentar
doom3 krever bare 18-20 MB minne?

 

Du er LANGT ute og kjører!

Og din dype forklaring er?Hva kreves? Hvis meg dine fakta? Gjør litt søk på dette du, og kom med en utfyldene raport (da blir jeg imponert) Hvor mye fysisk minne krever Doom3??? (venter i spenning) :w00t:

3D Hardware Accelerator Card Required - 100% DirectX® 9.0b compatible 64MB Hardware Accelerated video card and the latest drivers*.

English version of Microsoft® Windows® 2000/XP

Pentium® IV 1.5 GHz or Athlon® XP 1500+ processor or higher

384MB RAM

8x Speed CD-ROM drive (1200KB/sec sustained transfer rate) and latest drivers

2.2GB of uncompressed free hard disk space (plus 400MB for Windows® swap file)

100% DirectX® 9.0b compatible 16-bit sound card and latest drivers

100% Windows® 2000/XP compatible mouse, keyboard and latest drivers

DirectX® 9.0b (included)

 

 

krever minimum 64MB minne..

hentet fra siden som ble linket til netopp.

http://www.doom3.com/sysreq.asp

Minne fra GPU Petter Smart!!!

Lenke til kommentar

Heisann folkens! Jeg er ny her...

 

Skal ha meg laptop for første gang og akkurat nå står valget mellom Dell Inspiron 6000 (N09606) (spesialtilbud som avsluttes i dag) og Tundra 1557E. Hvilken bør jeg velge? Andre forslag? Skal bruke PCen mest til ganske enkle oppgaver, men en del videoredigering og -litt- spilling vil det bli.

 

Men grunnen til at jeg poster dette innlegget i denne tråden er at jeg lurer på hva som er forskjellen på ATI Mobility™ Radeon® X300 64MB HyperMemory® og 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300. Kan velge mellom dem på Dellen. 128MB er 250kr billigere. Hva slags kort er best til hva slags bruk?

Endret av Sim G
Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Jeg kjøpte en 1557 nå for en ukes tid siden.

 

Og gjett hva jeg oppdaget?

jeg har fått radeon 9600 i min pc.

På PSdata.no står det spesifisert at det er radeon 9700 med 64mb ram i disse maskinene. Og under står det kjernenavnet (m11)

 

Jeg brukte ATI tray tools for å sjekke clock frekvensen på gpu og ram, og da så jeg at det var noen veldig rare frekvenser, og på informasjonen om kortet stod det at kjernenavnet er m10(radeon9600)

 

Ble litt pissed. Så jeg prata med psdata folk og de skulle sjekke det opp imot aopen. Men det jeg lurte på var om det ikke er psdata eller tundra som setter inn Skjermkortene?

 

Ja i allefall, jeg anbefaler dere alle som har denne pcen å sjekke om dere har fått det dere har betalt for, det har i allefall ikke jeg:/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...