Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komplett koblingsskjema av bilstereo (oppdatert)


Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dessuten får man ikke full effekt av forsterkeren, siden en del av strømmen går til å holde motoren i gang.

Hvis det er snakk om en batteridrevet bil så skal jeg være enig i dette, men det som er realiteten er at det er bensinen som holder motoren i gang!

Batteriet blir ladet av motoren når denne går!

 

Trodde alle visste dette, jeg...

 

Mvh

Pål

5390009[/snapback]

 

Tekte på vanlig bensinbil. Tennpluggene bruker vel strøm de også? Hvis f.eks. batteriet kan levere 500w (vet ikke hva et bilbatteri kan levere) og forsterkeren er på 500w. Forsterkeren og resten av bilelektronikken er koblet på samme batteri. Da får man ikke full ytelse på stereoen, siden noe av strømmen går til billysa og motoren (tennpluggene).

 

Ikke helt sikker på hva disse batteriene kan levere av strøm, men bare sier det for eksempelets skyld. Hvor mye strøm kan et vanig bilbatteri levere?

Lenke til kommentar

Det står merket på batteriet.

En normal bil uten Aircondition har som oftest et batteri på ca 50-60 Ah.

 

Det vil si at det kan levere f.eks 60 Ampere i en time, eller 30 ampere i 2 timer.

Evt 120 ampere i en halv time.

 

Drar du 30 ampere av 12V, så er det ca 360 Watt.

60 ampere blir ca 720 watt.

 

Så man kan jo si at et "standard" (<--- om det kan påstås at det finnes) bilbatteri kan levere f.eks 720 Watt i en time.

 

Men så kommer man jo til fysiske lover.

Hva er f.eks følsomheten for en høyttaler? Som oftest rundt 90dB.

Det betyr at den avgir 90dB lyd når den får tilført 1 Watt. (Målt en meter unna).

For å gå opp 3dB må man doble effekten.

(1-2-4-8-16-32-64-128-256-512-1024 osv osv osv).

Demonstrerte ofte for fjortiser (i butikken jeg jobbet i) at hvis vi dro på det vi kunne med en 100 Watts forsterker i nogenlunde god kvalitet og et par høyttalere med 10" så var f.eks lydnivået ganske heftig når man lå på rundt 50 Watt på wattmeteret.

Hvis man da kommer opp i 600-700 watt så ser man at det har svært lite å si om det forsvinner noen få ampere til motorens plugger og lys osv.

Uansett er det jo kun subwoofere som har behov for så masse effekt, da både diskant og mellomtone knapt drar strøm uansett.

 

En annen ting få tenker over er at ca 50% av effekten i en klasse AB-forsterker går bort i varme.

Dvs at hvis man kjører 100 Watt til høyttaleren, så har man ca 100 Watt varmetap i transistorene.

(Derfor trenger man kjøling).

 

Det er litt artig å da se på specs til hifi-utstyr der det står at en 5x100 Watts reciever f.eks drar 250-300 watt av lysnettet.

Det er egentlig fysisk umulig, siden den ville trukket minst 1000 watt av lystnettet hvis den skulle være i stand til å levere 100 Watt til 5 stk høyttlere kontinuerlig.

 

Da begynner jeg å tenke på en tekniker i hifiklubben Tromsø som introduserte meg for NLT standarden for wattmåling.

NLT?

Når Lynet Treffer......

 

;)

Lenke til kommentar
bør dynamoen være gigantisk for at du skal kunne klare å kjøre med to batterier lønnsomt, eller kan man bare gjøre det på en standard japansk dynamo åsså?

5543556[/snapback]

Det er ingen sammenheng mellom størrelsen på dynamoen og batterikapasiteten. Det som avgjør størrelsen på dynamoen er forbrukerne. Dynamoen skal helst være dimensjonert såpass at den driver alle forbrukerne, inkludert anlegget og teoretisk sett gjør batterier overflødige. I praksis vil ikke batteri være overflødig, det/de må til for å ta peaker i strømforbruk som dynamoen ikke reagerer raskt nok til å ta. (forutenom å starte motoren da)

 

Mange trykker på med batterier og kondensatorer, men slurver med dynamo. Resultatet blir gjerne relativt stabil men lav spenning. Spesiellt forsterkere er følsomme for spenningen og yter betraktelig mer effekt ved 14,5v enn ved 13v.

Lenke til kommentar

Tekte på vanlig bensinbil. Tennpluggene bruker vel strøm de også? Hvis f.eks. batteriet kan levere 500w (vet ikke hva et bilbatteri kan levere) og forsterkeren er på 500w. Forsterkeren og resten av bilelektronikken er koblet på samme batteri. Da får man ikke full ytelse på stereoen, siden noe av strømmen går til billysa og motoren (tennpluggene).

 

Ikke helt sikker på hva disse batteriene kan levere av strøm, men bare sier det for eksempelets skyld. Hvor mye strøm kan et vanig bilbatteri levere?

5545693[/snapback]

 

et "vanlig" batteri oppgis med spec: 75A/h og dvs at det batterie vil kunne levere 75Amper i en time, men om du halverer tiden til 30min så kan du doble antall Amper, altså 150Amper og om du halvere tiden enda en gang så økes strømmen tilsvarende... dog bare rent optimal men desverre i praksis så leverer en 75A/h ca 400Amper ved såkalt "kortslutnings strøm" og til forkjell så vil et gele bateri -feks Optima red topp 850 så så er den også på 65A/h men har en kortslutnings strøm på ca 850Amper. Bare for å nevne det så skyldes det såkalte batteriets "indre motstand" som "begrenser" hvor mye strøm den kan levere maksimalt ved nesten full kortslutning. Derfor et gele batteri med lavere indre motstand enn et syre batterier er bedre på flere punkter og kan levere mer strøm iforholdt til samme spec på Amper i timen de kan levere. :hmm:

 

Et eller flere batterier laddes opp selv om dynamoen er på 1Amper... det viktige er LADDESPENNINGEN!! for at et batteri laddes opp så må spenningen til dynamon høyere en batteriens, da vil strømen gå mot batteriet (veldig enkelt forklart) hvor mye strm dynamon leverer forteller bare hvor fort den vil ladde opp batteriet, altså større Amper på dynamon, så fortere vil batteriet laddes opp.

 

Et "vanlig" dynamo på ca 50 Amper vil kunne ladde opp et vanlig batteri så lenge laddespenningen er høyere enn batteriets spenning og her vil et høyere laddespenning ladde batteriett fortere. Vil du ha en bedre og mer teknisk forklaring hvorfor anbefaler deg å lese ohms lov -til å begynne med-

 

Et vanlig bilfosterker bruker ca 1-3Amper ved tomgang og opptil 5-10Amper ved moderat volum, så om du legger sammen feks 10Amper (til ampen) + 40Amper til kjøre lys og tenning osv som til sammen blir en forbruk på 50Amper og dynamon er på 75Amper så har du "fremdeles" 75-50=25Amper som går til å ladde opp batteriet... og da vil det FEKS batteriet bli fulladet etter ca 1 times kjøring... Men om du skulle bare ha motoren i gang uten noen andre strøm forbruk så vil batteriet laddes mye fortere -feks på ca 20minutter- siden du har "mer tilgang" til strøm som dynamon leverer. En viktig faktor er som sagt laddespenningen!! om ladde spenningen er lavere enn batteriets spenningen så vil ALDRI kunne dynamon ladde opp batteriet -selv om dynamon er på flere tusen Amper... alt dette jeg har prøvd å forklare på en enkelt måtte, beskrives veldig enkelt av ohms lov :yes:

 

håper det ble noenlunde forstålig dette her... :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei, hele vitsen med egne utanger faller da bort.

Du bør ha en egen signalkabel for hver utgang, generelt sett kan en se det slik:

 

En til forsterkeren som driver komponentene foran, en til forstekeren som driver det du har bak eller evt. mindbasser/sub og en til forsterkeren som driver suben(e) om du har dedikert utgang for dette.

 

Dette gir deg flere justeringsmuligheter og riktige signalveier for anlegget.

Lenke til kommentar
Nei, hele vitsen med egne utanger faller da bort.

Du bør ha en egen signalkabel for hver utgang, generelt sett kan en se det slik:

 

En til forsterkeren som driver komponentene foran, en til forstekeren som driver det du har bak eller evt. mindbasser/sub og en til forsterkeren som driver suben(e) om du har dedikert utgang for dette.

 

Dette gir deg flere justeringsmuligheter og riktige signalveier for anlegget.

5818446[/snapback]

 

Oppfattet.

Lenke til kommentar

ikke for å være negativ men synes jeg at du må tegne dette bedre om det skal bli sticky...ellers er den grei.

 

kondensatorene må tegnes riktig med riktig polaritet, slik det er nå ser ut som om de er tilkoblet på den ene siden til pluss og ingen minus tilkobling, ellers jordings punktene trenger terminerings symbol...ellers forkjellige farger etter delefilter siden det er forkjellige frekvenser ut av den..

sorry jtand, ikke personlig ment. ;) men dette kan gjøres bedre... -f*n nå høres jeg ut som min gamle elektronikk lærer!! hehe... :blush:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
En viktig faktor er som sagt laddespenningen!! om ladde spenningen er lavere enn batteriets spenningen så vil ALDRI kunne dynamon ladde opp batteriet -selv om dynamon er på flere tusen Amper... alt dette jeg har prøvd å forklare på en enkelt måtte, beskrives veldig enkelt av ohms lov  :yes:

5546903[/snapback]

OT, bilmekk-spm: Varslingslyset for at dynamoen ikke lader, styres dette av forholdet: Batterispenning>Ladespenning, eller registreres det om det ikke kommer spenning fra dynamoen i det hele tatt?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg vil også tilføye at dette så helt greit ut :)

 

Men sikring på remoten er bare tull, men for sikkerhetsskyld ville jeg trekt både pluss og minus fra batteriet, da vil man i større grad unngå potensialforskjell mellom det forskjellige utstyret som er koblet i anlegget. (Som gjør at man unngår å brenne jordbaner/sikring og får den såkallte støyen og "turbolyden")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...