Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komplett koblingsskjema av bilstereo (oppdatert)


Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal teste forsterkere og høytalere uten å teste det i bilen, altså koble til 230 V, hvordan skal jeg gjøre det? Kan jeg bruke et vanlig 12 V batteri og lader? I såfall, må jeg bruke både batteri og lader?

 

Edit: har laget ny tråd med dette spørsmålet

Endret av badahl91
Lenke til kommentar

Nå har jeg koblet opp 2 av høytalerene, men selv om tenningen er av, så lager de sånn lav lyd akkurat som de ikke får inn radioen. Og er et lys på forsterkeren som lyser, betyr det at den drar strøm fra batteriet selv om bilen står parkert?

 

EDIT: fant ut av det, remoten lå og rørte på + en

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettopp kjøpt meg forsterker nå og må gå til innkjøp av kabler på biltema. Kunne noen satt opp en handleliste så hadde det vært fint :).. Eller er det bare å kjøpe en ferdigpakke? Forestiller meg at det er mye dyrere..

 

Fått kjøpt ennå?? Hvis ikke:

 

- Signalkabel

- Remotekabel

- Strømkabel

- Jordingskabel

- Høytalerkabler

- Kabelsko til de fire siste.

- Sikrings holder og sikring (strøm).

 

Eller kanskje denne pakka funker...?

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe littegran, jeg fikk stereoet mitt i dag:) Det sitter høytallerledning på diskantene, også var det med en ny ledning med overgang. Hvordan skal det festes? den svarte sitter ikke ordentlig... den hvite sitter. Men har sikkert satt den feil. Legger ved bilder

post-188173-1267556598,3053_thumb.jpg

post-188173-1267556608,4287_thumb.jpg

post-188173-1267556616,8792_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Ser det er veldig mye usikkerhet ang kondensatorer. I følge han her:

http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html

 

Som har en veldig godt forklarende tekst er det fullstendig bortkastet.

 

Det er mer viktig å sjekke at batteriet og kabel fra generator og jordingen der er bra nok.

 

Altså utføre "The big 3" operasjonen som blir beskrevet her:

 

http://bilstereo.blogg.no/1268607506__oppgradere_de_3_stor.html

 

Jeg skal ikke montere noe stort system i bilen min, men den er nå 12 år gammel og koblinger både rundt batteri og starter begynner å bli slitt, så jeg skal skifte ut og oppgradere de kablene etter hvert.

 

The big 3 er:

oppgradere jording fra batteri til chassi

oppgradere jording fra batteri og til motorblokken

oppgradere strømkabel og koblinger fra dynamo til batteriet

 

Og ja god jording er livsviktig så du unngår støy og andre uhumskheter.

 

I bagasjerommet er feks setebeltefestet en god plass.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Jaha, så du kan med andre ord gi en 100% garanti for at alle spillere i hele verden har en eller annen form for overbelastnings-/kortslutningsbeskyttelse på remoteutgangen? En sikringsholder koster 15kr på biltema, pluss sikringen ... en ny spiller kan koste flere tusen. ~25kr er en veldig billig "engangsavgift" for å sikre at du ikke ødelegger stereoen.

 

Det er aldri feil å være «better safe than sorry».

Lenke til kommentar

Jaha, så du kan med andre ord gi en 100% garanti for at alle spillere i hele verden har en eller annen form for overbelastnings-/kortslutningsbeskyttelse på remoteutgangen? En sikringsholder koster 15kr på biltema, pluss sikringen ... en ny spiller kan koste flere tusen. ~25kr er en veldig billig "engangsavgift" for å sikre at du ikke ødelegger stereoen.

 

Det er aldri feil å være «better safe than sorry».

Ja, jeg kan GARANTERE at alle CD-spillere med remote-utgang kjører utgangen via en sikret kurs.... Men nok om det, ikke som om jeg vil krangle på det med deg. Greit å kjøre sikringer på høyttalerkablene også, i tilfelle de skulle løsne og komme borti hverandre. Og ikke glem signalkablene. Eller 2 lysbrytere til hovedlyktene i fall du ikke vil ha dem på allikevel.

 

Det er faktisk sant NicoLoco. Take the time ;):D

yo yo yo :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, jeg kan GARANTERE at alle CD-spillere med remote-utgang kjører utgangen via en sikret kurs....

Selve spilleren er som regel sikret med en 10A sikring direkte på spilleren, men det betyr ikke at elektronikken i remote-utgangen tåler det. Jeg letet frem en random pioneer-spiller og kikket i manualen, som spesifiserer at remote-utgangen kan belastes med max 300mA 12VDC. Så, hva skjer da om du belaster den med 5-600mA over en periode? 10A-sikringen på spilleren ryker hvertfall ikke.

Lenke til kommentar

For mange år tilbake så jobbet jeg på et elektronikkverksted.

På den tiden var det ikke unormalt at remoteutgangen var sammenkoblet med f.eks utgangstrinn eller annet kritisk inni spilleren slik at om du overbelastet remote så røyk det til slutt en eller annen spenningsregulator og det kunne medføre helt død headunit.

 

Mitt råd er at man har en sikring på utgangen. Og om man har mere enn en forsterker så burde man bruke et mellomrelè.

 

Nevnte det forsåvidt på første side i denne tråden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=462786&view=findpost&p=5145965

Endret av snole
Lenke til kommentar
går helt fint det. så lenge du ikke kommer under ohmen som forsterkeren tåler.

2 subbber på 2 ohm blir som en subb på en ohm.

 

eller parrallel kobler,, :p hvis man ikke vil komble i serie ,, koblingskjema under,,

 

Forklarer seg selv, rød= positiv + ... svart er negativ.

post-112614-1230426956_thumb.jpg

 

Er det noen som faktisk har testet denne "seriekoblingen" i skjemaet til Nokia_dell?

For meg virker det riv ruskende galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...